کد مطلب: 28882

بنزین| قیمت بنزین|بنزین سوپر

فوری؛ سهمیه بنزین در شهریور ماه دوبله واریز شد | خبر داغ بنزینی و تابستانه برای متقاضیان در ۲۱ شهریور

فوری؛ سهمیه بنزین در شهریور ماه دوبله واریز شد | خبر داغ بنزینی و تابستانه برای متقاضیان در ۲۱ شهریور

 سهمیه بنزین از اهمیت بالا برخوردارست.سهمیه بنزین واریز شد. سهمیه بنزین در آخر هر ماه واریز میشود سهمیه بنزین هر ماه واریز میشود. آخرین تغییرات درباره سهمیه بنزین را در ادامه میخوانید.

مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش با اشاره به برنامه ریزی برای تقویت سفرهای زمینی به کیش گفت: برای هر خودرو هنگام ورود به کیش از ۲۰۰ تا یک هزار لیتر بنزین رایگان اختصاص خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی: برای جایگزینی کارت های بانکی به جای کارت سوخت به نتایج خوبی رسیدیم، اما منتظر نتایج درخشان هستیم؛ تا آن موقع نمیتوانم زمان دقیق پایان مرحله آزمایشی را اعلام کنم.

قیمت بنزین گران می شود

سهمیه بنزین

همچنین از دیگر توجیه‌های اجرای این طرح، جلوگیری از قاچاق سوخت بود. اما سوال اینجاست که آیا قاچاق بنزین اصلا در سطح دارندگان کارت سوخت که ماهانه ۲۱۰ لیتر سهمیه مصرفی دارند، صورت می‌گیرد؟

بازی دو سر باخت دولت‌ها

تا پیش از سال ۸۴ هر سال ۱۵ فروردین درصد مشخصی به قیمت بنزین اضافه می‌شد که در آستانه انتخابات همان سال، با تصمیم مجلس قانون تثبیت قیمت‌های بنزین تصویب شد. در ازای این طرح اعطای یارانه نقدی مصوب شد که به نظر می‌رسد بازی دو سر باخت بود.

این در حالی است که تا قبل از آغاز به کار دولت نهم، هر سال قیمت بنزین به صورت پلکانی تغییر می‌کرد. در این طرح که دولت اصلاحات مجری آن بود حتی در سال ۱۳۸۰ نرخ بنزین کاهش یافت. همچنین در آن مقطع خبری از دو نرخی بودن و استفاده از کارت‌های سوخت نبود.

اما با طرح هدفمندسازی یارانه و سیاست‌هایی که دولت محمود احمدی‌نژاد در پیش گرفت، بنزین به کالایی تبدیل شد که هر گونه تغییر نرخ در آن تبعات متعددی را در پی داشته باشد. حتی اگر تورم نزدیک به ۵۰ درصد باشد، این کالا باید به صورت دستوری مدیریت شود.

البته این سخن به معنای حمایت از افزایش قیمت بنزین نیست؛ به‌ویژه در مقطع کنونی هر گونه تغییری در سیاست‌های بنزینی، مانند شلیک بر پیکر نیمه‌جان اقتصاد ایران می‌ماند. اما سیاست‌هایی که در ۱۷ سال اخیر اجرا شد این بازار را به گلوگاه بحران اقتصاد ایران تبدیل کرد.

 وی ادامه می‌دهد: «تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها به ویژه برای اصلاح رفتار مشترکان پرمصرف مناسب است و آن را به ابزاری مؤثر برای بهینه‌سازی مصرف انرژی آن‌ها تبدیل می‌کند. در حوزه سیاست‌های قیمتی که بر رفتار مصرف‌کننده تأثیر می‌گذارند، اجرای کامل و صحیح تعرفه‌های طبقه‌بندی‌شده برای مصرف‌کنندگان سنگین بسیار مهم است. قیمت مصرف بالاتر از مدل بهینه باید معادل قیمت گاز صادراتی محاسبه شود. برای تشویق مصرف بهینه در بخش خانوار می‌توان مکانیسم‌هایی مانند گواهی صرفه‌جویی در مصرف را معرفی کرد. به عنوان مثال، اگر هر خانوار مصرف خود را نسبت به مصرف سرانه خود در سال‌های گذشته کاهش دهد، هر متر مکعب کاهش مصرف گاز می‌تواند ۸۰ درصد قیمت گاز صادراتی دولت باشد.»

این کارشناس انرژی تأکید می‌کند: «یکی از مفاهیم کلیدی در بازار انرژی ایران، خروج دولت از منطق سنتی قیمت‌گذاری است. این امر می‌تواند با ایجاد بازاری متشکل از مبادلات انرژی در بخش خانگی محقق شود. قیمت انرژی یارانه‌ای برای استفاده معمولی در مدل بهینه تضمین شده است، اما برای مصرف بالاتر از مدل بهینه، یارانه به قیمت صادراتی یا از طریق خرید از مشترکان بخش کم‌مصرف خانوار با انرژی مازاد ارائه می‌شود. نظام تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها، قیمت انرژی را برای مشترکان خارج از الگوی مصرف بهینه به قیمت انرژی صادراتی می‌رساند. این رویکرد حیاتی‌ترین رکن و بستر اجرایی اصلی را برای تحقق بازار متشکل از مبادلات انرژی در بخش داخلی تشکیل می‌دهد. اجرای تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها اثربخشی خود را در بهینه‌سازی مصرف انرژی در بخش خانگی و کاهش ناترازی گاز نشان داده است.»

 جمع‌بندی

به نظر می‌رسد با ادامه اصلاح سیاست‌های قیمت‌گذاری و تشویق به مصرف بهینه انرژی، صرفه‌جویی اقتصادی قابل توجهی حاصل می‌شود. علاوه بر این، خروج دولت از منطق قیمت‌گذاری سنتی، بستری را برای ایجاد بازار انرژی پویاتر و پاسخگوتر فراهم می‌کند. این یک گام مهم رو به جلو در مدیریت و بهینه‌سازی مصرف انرژی خانگی است.

زهرا فلاحی، کارشناس انرژی در رابطه با اهمیت نظام تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها به «جوان» می‌گوید: «بخش خانگی بزرگ‌ترین مصرف‌کننده انرژی، به ویژه برق و گاز، در میان بخش‌های مختلف است، بنابراین یک راه‌حل حیاتی برای بهینه‌سازی در این بخش، کاهش شدت مصرف از طریق سیاست‌های قیمت‌گذاری و اعمال تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌هاست. ایران نیز در بخش برق و گاز خانگی به دنبال اعمال سیاست‌های جدید قیمتی مبتنی بر مصرف است تا علاوه بر عادلانه‌سازی نظام یارانه‌های انرژی، مقدمات اجرایی تحقق پرداخت یارانه انرژی به هر نفر را فراهم کند و در این راستا نیز اخیراً ایران برای اجرای فاز اول و و دوم تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف اقدامات خوبی را به سرانجام رسانده است که در مرحله دوم این طرح در بخش گاز، قیمت گاز در آخرین مراحل برابر با قیمت گاز تجاری تعیین می‌شود.»

وی می‌افزاید: «در مرحله اول اجرای گام اول بهینه‌سازی مصرف انرژی منجر به صرفه‌جویی روزانه ۲۵‌میلیون مترمکعب گاز (از کل مصرف ۸۰۰ میلیون مترمکعب) شد. همچنین این اقدام دولت برای اصلاح تعرفه گاز بخش قابل توجهی از ناترازی گاز معادل یک فاز پارس‌جنوبی را جبران کرد. با توجه به اینکه تولید هر ۵۰ میلیون مترمکعب گاز در ایران نیازمند سرمایه‌گذاری حدود ۶ میلیارد دلاری است، با اجرای این طرح عملاً ۳ میلیارد دلار صرفه‌جویی شد.»

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی