کد مطلب: 28738

هواشناسی|هواشناسی امروز| هواشناسی فردا

هشدار سطح قرمز هواشناسی به مردم ایران | بزرگترین سیل قرن در راه 18 استان | کشور به حالت آماده باش درآمد

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از وقوع رگبار باران و رعد و برق در برخی استان‌ها همچنین افزایش دما در بیشتر مناطق کشور تا فردا (۱۵ شهریور) خبر داد.

هشدار سطح قرمز هواشناسی به مردم ایران | بزرگترین سیل قرن در راه 18 استان | کشور به حالت آماده باش درآمد

صادق  ضیاییان در گفت و گو با ایسنا درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: امروز (۱۴ شهریور) در برخی نقاط استان‌های گیلان و مازندران رگبار پراکنده و در ساعات بعد از ظهر و اوایل شب در بخش‌هایی از ارتفاعات هرمزگان، جنوب استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان و فارس رگبار باران، گاهی همراه با رعد و برق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: چهارشنبه (۱۵ شهریور) در ارتفاعات استان مازندران رگبار پراکنده رخ می‌دهد. پنجشنبه (۱۶ شهریور) در گیلان، برخی نقاط مازندران، ارتفاعات استان‌های گلستان و خراسان شمالی، رگبار باران گاهی همراه با رعد و برق و وزش باد شدید رخ می‌دهد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ادامه داد: جمعه (۱۷ شهریور) در سواحل دریای خزر، اردبیل، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی رگبار باران گاهی همراه با رعد و برق وزش باد شدید موقت و در مناطق مستعد گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

به گفته وی شنبه (۱۸ شهریور) در شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران و ارتفاعات گلستان رگبار باران گاهی همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید رخ می‌دهد.

ضیاییان گفت: در بیشتر مناطق کشور تا چهارشنبه روند افزایش دما برقرار است، از پنجشنبه در اردبیل و استان‌های ساحلی خزر به‌تدریج کاهش ۴ تا ۸ درجه‌ای دما شروع می‌شود. در شمال غرب، غرب دامنه‌های جنوبی البرز از جمعه و شنبه و در شمال شرق کشور از یکشنبه کاهش محسوس دما آغاز می‌شود.

تا جمعه در نواحی شرق، جنوب شرق و بخش‌هایی از مرکز کشور در بعضی ساعات وزش باد شدید و گاهی همراه با گردوخاک خواهد بود.

وی ادامه داد: وزش باد شدید گاهی همراه با گردوخاک و همچنین نفوذ گردوخاک از کشور عراق، چهارشنبه و پنجشنبه در بخش‌هایی از غرب و جنوب غرب کشور دور از انتظار نیست.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اضافه کرد: سه‌شنبه و چهارشنبه در نوار شرقی کشور به‌ویژه منطقه زابل وزش باد بسیار شدید موجب خیزش گردوخاک، کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا خواهد شد.

به گفته ضیاییان طی دو روز آینده شرق دریای عمان مواج خواهد بود. از اواخر وقت روز پنجشنبه دریای خزر مواج و متلاطم می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران فردا (۱۵ شهریور) صاف، گاهی وزش باد ملایم، در بعد از ظهر قسمتی ابری با حداقل دمای ۲۶ و حداکثر دمای ۳۸ درجه سانتیگراد و روز پنجشنبه ( ۱۶ شهریور) صاف تا قسمتی ابری و گاهی وزش باد و در بعد از ظهر افزایش باد با حداقل دمای ۲۶ و حداکثر دمای ۳۶ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان در پایان گفت: طی امروز و فردا( ۱۴ و ۱۵ شهریور ) اهواز با دمای ۴۸ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و شهرکرد با دمای  ۱۱ و ۱۲ درجه سانتیگراد خنک‌ترین مراکز استان کشور هستند.

آسمان مازندران کمی ابری همراه با افزایش دما

آسمان مازندران امروز و فردا صاف تا قسمتی ابری و با افزایش نسبی دما همراه است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، بر اساس اعلام هواشناسی مازندران براساس تجزیه و تحلیل آخرین نقشه‌های پیـش یابـی هواشناسـی، وضعیت جوی استان در این مدت بیشینه دما در مناطق ساحلی و جلگه‌ای بین ۳۲ تا ۳۶ درجه خواهد بود.

همچنین روز پنج شنبه ۱۶ شهریور آسمان استان به تدریج نیمه ابری همراه با کاهش نسبی دما  و از عصر ابری بتدریج با وزش باد و رگبار و رعدوبرق پراکنده پیش بینی می شود و نیز بیشینه دما در مناطق ساحلی و جلگه‌ای بین ۲۸ تا ۳۳ درجه خواهد بود

روز جمعه ۱۷ شهریور شهر‌های غربی استان  ابری گاهی با رگبار باران و وزش باد همراه می شود و در مناطق مرکزی، شرقی و ارتفاعات: نیمه ابری تا ابری (در ارتفاعات مه آلود) با کاهش دما، وزش باد و رگبار پراکنده پیش بینی می شود.

مونسون یا موسمی چگونه پدیده‌ای است؟

هر ساله حول و حوش اواسط ماه می‌میلادی، الگوی جریان هوا در بخش‌هایی از جنوب شرق آسیا تقریباً به شکلی ناگهانی تغییر می‌یابد. این تغییر الگوی جریان هوا به شکل پلکانی از جنوب شرق آسیا آغاز می‌شود و ظرف مدتی حدود دو ماه از جنوب شرق آسیا تا مرز‌های شرقی و شمالی پاکستان گسترش می‌یابد. این درحالی است که بخش‌های جنوبی پاکستان و جنوب شرق ایران هیچ گاه در محدوده اصلی جریان موسمی قرار نمی‌گیرند. با تغییر الگوی جریان هوا، جریانات جنوبی مرطوب با منشأ اقیانوس هند و غرب اقیانوس آرام، حجم عظیمی از رطوبت را به مناطق جنوبی آسیا تزریق می‌کنند. تسلط جریانات جنوبی بسیار مرطوب به همراه گرمای محسوس زیاد فلات تبت، سبب شکل‌گیری یک تیپ اقلیمی بسیار منحصربه فرد و پیچیده موسوم به «موسمی تابستانه» در محدوده جنوب، جنوب شرق و شرق آسیا می‌شود. این سامانه اقلیمی پیچیده که از این پس آن را «موسمی تابستانه آسیایی» می‌نامیم در حد فاصل ماه می‌تا پایان ماه سپتامبر (اردیبهشت تا شهریور) روی منطقه تسلط می‌یابد. بارش‌های بسیار سنگین و ممتد از مهم‌ترین مشخصه‌های موسمی تابستانه آسیایی است.

شدت بارش‌ها در برخی مناطق به گونه‌ای است که بالاترین رکورد‌های بارش سالانه، فصلی و ماهانه دنیا در جنوب آسیا به ثبت رسیده است. حجم عظیم رطوبت انتقال یافته به جنوب آسیا، این امکان را فراهم کرده که در منتهاالیه شمال شرق شبه قاره هند هرساله تنها ظرف چند ماه بارشی حدود ۱۲ متر به ثبت برسد و رکورد مطلق جهانی بارش سالانه با مقادیر ۲۵ و ۲۶ متر از آن ایستگاه‌های ماسینرام و چراپونچی هند شود. چنین الگویی از بارش سبب شده است فرهنگ و اقتصاد جنوب آسیا به شدت از اقلیم موسمی تابستانه تاثیر بپذیرد، به گونه‌ای که در مسیر و مصب رودخانه گنگ و بخش‌هایی از جنوب شرق آسیا، نوع سکونت به شکلی که در دیگر مناطق جهان مرسوم است وجود ندارد.

از نظر فیزیکی با توجه به این که میزان جذب رطوبت در هوا تابعی از دماست بنابراین، در دما‌های بالا و در دوره گرم سال به دلیل ظرفیت رطوبتی بالای هوا، در صورت تغذیه رطوبتی مناسب و رسیدن هوا به سطح تراکم و اشباع، ما شاهد وقوع بارش‌های سنگین و رگباری خواهیم بود. به همین علت، بارش‌های تابستانه در مناطق داخلی فلات ایران، صرف نظر از این که رطوبت بارش‌ها از کدام دریا تامین شده باشد، سنگین، رگباری و سیل آساست. در شرایط نرمال هم به دلیل نبود رطوبت کافی و همچنین استقرار نوعی از سامانه جوی موسوم به پرفشار جنب حاره، در بخش‌های داخلی ایران امکان صعود هوا و تشکیل ابر‌ها در طول فصل تابستان وجود ندارد

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی