کد مطلب: 28713

حقوق|حقوق کارمندان| حقوق ها

خبر رسمی : اوج گیری حقوق کارمندان در روز دوشنبه | حقوق ها در ۱۳ شهریور دوبله شد + مبلغ جدید حقوق ها

جبار کوچکی نژاد ارم ساداتی عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه گفت: خدمتگزاران و سرایداران به عنوان فوق العاده خدمتگزاری و فوق العاده سرایداری به ترتیب معادل ۳۵ و ۵۰ درصد حداقل حقوق مندرج در قوانین بودجه سالانه علاوه بر حقوق و مزایای دریافتی خود، برخوردار می‌شوند.

برای افزایش حقوق کارمندان متوسط افزایش ۲۰ درصدی در نظر گرفته شده است. پیش از این رئیس سازمان اداری و استخدامی با اشاره به اینکه در بودجه ۱۴۰۲ شاهد افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان هستیم، گفته بود: سه سناریو برای مدلهای مختلف این افزایش حقوق کارمندان لحاظ شده است. همچنان مدل دقیق این افزایش حقوق کارمندان مشخص نیست و در نهایت باید دید که در مجلس چه تصمیمی در این خصوص گرفته می‌شود.جدید ترین خبرها درباره حقوق کارمندان را در با ما دنبال کنید

خبر داغ از واریزی مهم برای کارمندان

 جبار کوچکی نژاد ارم ساداتی با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق برنامه برای ارتقای شأن و منزلت خدمتگزاران و سرایداران مدارس، عنوان کرد. یکی از عوامل تأثیر گذار در مدارس نیروهای سرایدار یا خدماتی هستند. مستقیما با دانش آموزش و معلم در ارتباط هستند. متأسفانه در حال حاضر از حداقل حقوق برخوردارند. لازم است که حقوق این عزیزان ارتقا یابد.

 

نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی ادامه داد. بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق؛ خدمتگزاران و سرایداران مدارس بعد از گذاراندن دوره‌های کارآموزی ویژه که توسط وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌شود. به عنوان فوق العاده خدمتگزاری و فوق العاده سرایداری به ترتیب معادل ۳۵ و ۵۰ درصد حداقل حقوق مندرج در قوانین بودجه سالانه علاوه بر حقوق و مزایای دریافتی خود، برخوردار می‌شوند.

وی با بیان اینکه این مصوبه کمک بسیار خوبی برای خدمتگزاران و سرایداران مدارس است. اضافه کرد: پس از اینکه در کمیسیون تلفیق برنامه مسائل و مشکل خدمتگزاران مدارس مطرح شد. اعضای کمیسیون تلفیق برنامه حمایت قاطعی داشته. به این پیشنهاد رأی مثبت دادند. تا بین ۳۵ تا ۵۰ درصد به حقوق این عزیزان اضافه شود.

کوچکی نژاد اظهار امیدواری کرد. این مصوبه در صحن مجلس نیز رأی مثبت بیاورد. تا با رأی نمایندگان این مصوبه تبدیل به قانون و احکام جدید برای این عزیزان صادر شود.

عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه افزود: امروز مدارس کشور به شدت نیازمند نیروهای سرایدار و خدمتگزار جدید نیز است. زمینه جذب نیروهای جدید نیز در آموزش و پرورش فراهم شده. نیروهای جدید به زودی جذب خواهند شد./ سلام نو

بنا به این گزارش، این هیات میزان افزایش حقوق کارکنان دولت در شش ماهه اول سال ۲۰۲۵ را ۶ درصد و برای نیمه دوم سال ۲۰۲۵ را پنج درصد اعلام کرد و گزارش داد که این افزایش حقوق برای بیش از هشت میلیون نفر کارمند و حقوق بگیر شاغل و بازنشسته اعمال خواهد شد.

این میزان افزایش حقوق و دستمزد در ترکیه در حالی اعلام می شود که «ودات ایشیخان» وزیر کار و تامین اجتماعی ترکیه چند روز پیش اعلام کرد که برای جبران عوارض تورم و افزایش قیمت ها، میزان حقوق و دستمزد کارمندان در این کشور از اول سال میلادی آینده ۴۵ درصد افزایش خواهد یافت.

وی حدود یک ماه پیش میزان افزایش حقوق کارکنان دولت در این کشور طی نیمه اول سال آینده میلادی را ۱۴ درصد و برای نیمه دوم سال ۲۰۲۴ حدود ۹ درصد پیشنهاد داده بود که این پیشنهاد او با اعتراض گسترده مواجه شد.

دولت ترکیه در حالی میزان افزایش حقوق کارمندان دولت برای ۲ سال آینده را اعلام کرده که بحران اقتصادی شروع شده در این کشور از سال گذشته میلادی، همچنان ادامه دارد و پس از انتخابات سه ماه پیش نیز تشدید شده است.

حقوق و دستمزد در کشور ترکیه سالانه دو بار افزایش می یابد که این افزایش بار نخست برای شش ماهه اول سال و بار دوم نیز برای شش ماهه دوم سال اعمال می‌شود و طبق روال معمول، میزان افزایش حقوق مطابق با نرخ تورم روز از سوی وزیر کار و تامین اجتماعی پیشنهاد و تصویب می شود.

حداقل حقوق کارمندان دولت در ترکیه طی سال جاری میلادی ۱۴۱.۸ افزایش یافته ولی با توجه به نرخ فزاینده تورم، این میزان افزایش حقوق جوابگوی نیازهای اولیه حقوق بگیران نیست.

دولت ترکیه سال گذشته میلادی در پی افزایش نرخ تورم در این کشور و بروز بحران اقتصادی، سه بار دست به افزایش حقوق زد و در آخرین بار، حداقل حقوق و دستمزد را به هشت هزار و ۵۰۰ لیره ترک معادل ۴۵۵ دلار آمریکا افزایش داد و برای نیمه دوم سال جاری میلادی نیز میزان حقوق را به ۲۲ هزار و ۱۷ لیر(حدود ۸۲۰ دلار) افزایش داد.

به رغم اقدام دولت ترکیه در ترمیم و افزایش حقوق و دستمزد، به علت صعود روزافزون نرخ تورم در این کشور که میانگین آن در سال گذشته میلادی به ۶۴.۲۷ درصد و در نیمه نخست امسال به بیش از ۴۷ درصد رسید، مردم این کشور اقدام دولت اردوغان در مدیریت بحران اقتصادی را ناکارآمد می دانند.

حقوق   کارمندان

براساس این مصوبه، حقوق کلیه بازنشستگان کشوری و لشکری بین ۹۰۰ تا ۲ میلیون تومان افزایش یافته است. افزایش حقوق کارمندان دولت نیز در حدود یک میلیون تومان بوده است، اما جز این مبلغ، حق اولاد کارمندان هم صددرصد افزایش یافت. حق اولاد سال ۱۴۰۱، ۴۱۷ هزار تومان بود که ۲ برابر شده و به حدود ۸۴۰ هزار تومان رسید. به ازای همسر هم افزایش ۵۰ درصدی لحاظ شد؛ مجموع این عوامل سبب شد که حقوق کارمندان دولت بین ۲.۵ تا ۳ میلیون تومان افزایش یابد.

در همین خصوص، در روزهای پایانی آبان‌ماه ۱۴۰۱ مسعود میرکاظمی، رییس وقت سازمان برنامه و بودجه درباره زمان اعمال ترمیم حقوق کارمندان و بازنشستگان اعلام کرد: از همین آبان، اصلاحات انجام می‌شود و مابه‌التفاوت مهرماه در همین حقوق آبان‌ماه پرداخت می‌شود. همچنین قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشکری، ۱۶ آبان در نامه‌ای از محمدباقر قالیباف، رییس مجلس به سید ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور ابلاغ شد.

در این میان، در بودجه ۱۴۰۲ نمایندگان مجلس، حداقل افزایش حقوق کارکنان دولت را ۲۰ درصد تعیین کرد؛ به طوری که طبق مصوبه مجلس حداقل حقوق، ۷ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان اعلام شد. این در شرایطی است که در لایحه بودجه ۱۴۰۱، متوسط افزایش حقوق کارکنان ۱۰ درصد تعیین شده بود که البته دولت برای حقوق کارکنان، افزایش پلکانی را پیش‌بینی کرده بود؛ به‌گونه‌ای که مقرر شد افزایش حقوق بین پنج تا ۲۹ درص/تغیر باشد./0رزپ.سپطظو همین اساس، حداقل حقوق کارکنان ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در لایحه بودجه امسال در نظر گرفته شده بود که در قانون بودجه، حداقل حقوق به ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید.

لطیفی درباره اقدامات سازمان اداری و استخدامی برای تحقق عدالت در پرداخت حقوق کارکنان دولت که مورد تأکید رییس جمهور نیز بوده است، گفت: گزارش مفصلی از برنامه ها و اقداماتی که در این زمینه اجرایی شده، آماده کرده ایم که به زودی ارایه خواهیم داد.

 

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی