کد مطلب: 28558

بازنشستگان| حقوق بازنشستگان|همسان سازی حقوق

خبر داغ: حقوق بازنشستگان در شهریور دوبرابر شد | حقوق ۳۰ میلیونی دولت در انتظار بازنشستگان در تابستان

رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی جزئیات جدیدی از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان این سازمان و همچنین وضعیت مسکن بازنشستگان را اعلام کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: باید حقوق بازنشستگان به ویژه آن دسته از بازنشستگانی که دریافتی کمی دارند، در بودجه سال آینده افزایش پیدا کند.در تعریف مستمری یا حقوق بازنشستگان به زبان عامیانه ، می توان گفت ، مقدار پولی است که ماهانه ، به طور مستمر و تا پایان عمر ، به افراد دارای شرایط بازنشستگی مندرج در قانون تامین اجتماعی و قانون مدیریت خدمات کشوری و بر اساس احکام جدید بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی ، تعلق می گیرد. سه میلیون و 600 هزار بازنشسته در انتظار اجرای مصوبه قانونی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هستند.​​حقوق بازنشستگان1401 همانند پاداش بازنشستگی برای افراد مختلف متفاوت است . حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی 1401 مقداری از حقوق بازنشستگان کشور ی کمتر می باشد

حقوق بازنشستگان

محمد اسدی؛ رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی اظهار کرد: حدود 4 میلیون و 600 هزار بازنشستگان تحت پوشش تامین اجتماعی داریم که حقوق آن‌ها از سازمان دریافت می‌شود. 360 کانون استانی و شهرستانی داریم و 3 هزار نفر هیئت‌مدیره‌های کانون هستند. پیگیری امور مشکلات بازنشستگان صندوق و قوانین و خدماتی و رفاهی از مهمترین وظیفه ماست.

رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: ماده 96 تامین اجتماعی به صراحت می‌گوید تامین اجتماعی مکلف است حداقل سالی یک‌بار حقوق بازنشستگان برابر تورم و معیشت افزایش دهد و این باید از سوی هیئت وزیران تصویب شود؛ البته بعضا شاهد برخی مشکلات در این حوزه هستیم.

ئا اشاره به قرارداد بیمه‌های تکمیلی بازنشستگان افزود: قرارداد با آتیه‌سازان حافظ تا آبان ماه 1402 است و تمام می‌شود.

رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: تامین اجتماعی سرمایه کارگران و بین‌النسلی است و هیچ کسی نباید به سرمایه دست درازی کند اما می‌بینیم دخالت‌هایی از سوی دولت نیز صورت می‌گیرد.

رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی تصریح کرد: هر دستی که بخواهد در داخل جیب بیت‌المال تامین اجتماعی برود، قطعا باید منتظر برخورد و واکنش جامعه بازنشستگان تامین اجتماعی باشد.

اسدی درباره متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: برای آنکه متوسط‌بگیران فاصله خود را در زمان برقراری مستمری با حداقل‌بگیران حفظ کنند، متناسب‌سازی انجام می‌شود که 75 درصد آن برای سال 1399 و 1400 پرداخت شد و 25 درصد آن مانده که در احکام بازنشستگان نیز آمده اما پرداخت نشده است. ما در حال تعامل با مجلس هستیم تا دولت مکلف شود حقوق بازنشستگان را به اندازه تورم افزایش دهد تا هرساله نیازمند متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان نباشیم.

وی در رابطه با موارد تحت پوشش اقلام‌ دارویی در بیمه‌های پایه اظهار کرد: 400 قلم دارو در سال جاری از پوشش بیمه‌های پایه خارج شده است. داروهایی که از شمول لیست‌های تحت پوشش بیمه خارج شده، مثل ویتامین و مسکن‌ها بقای بازنشسته را تضمین می‌کند و بازنشسته بدون این داروها نمی‌تواند زنده بماند و سرپا باشد و این داروها تنها برای جوانان جنبه غیرضروری دارد اما از لیست‌ها حذف شده است. از زمانی که نسخه‌ها الکترونیکی شده، مستنداتی نیز نزد بازنشستگان وجود ندارد تا بازنشسته شکایت کند و بگوید از من مبلغی بابت دارو اخذ شده است. ما مکتوب به شورای عالی بیمه نامه زده‌ایم و گفته‌ایم باید بررسی شود که چند درصد داروهای خارج شده از پوشش برای بازنشستگان با نظر پزشکان ضروری است. متاسفانه شفاف‌سازی در حوزه دارویی وجود ندارد. ما در شورای عالی بیمه نماینده نداریم و خود شرکت‌های بیمه و دولت در آن حضور یافته و پاسخگو نیستند./تسنیم

رسانه دولت نوشت:صندوق بازنشستگی کشوری با استقرار دولت سیزدهم با موضوع فراهم کردن زمینه‌های رفاهی و معیشتی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را دنبال کرد، موضوعی که خواسته و مطالبه به حق همه افراد بازنشسته تحت پوشش این صندوق با جامعه آماری یک میلیون و ۶۳۹ هزار نفری است.

اختصاص ۹ هزار میلیارد تومان برای موضوع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان یکی از مهمترین اقدامات در دولت سیزدهم بود که با این منابع اعتباری همسان‌سازی حقوق افراد بازنشسته در این صندوق بازنشستگی تحقق خواهد یافت، اگرچه تاکنون در چندین مرحله این مساله اجرایی شده است.

در صورتی که مبلغ ۹ هزار میلیارد تومان مبلغ تعیین شده برای موضوع متناسب‌سازی( همسان سازی) حقوق بازنشستگان کشوری نقد شود، مساله متناسب‌سازی و مطالبه ۶ ماهه دوم سال ۱۳۹۹ برای یک میلیون و ۴۶۰ هزار نفر پرداخت خواهد شد

طبق آمارهای موجود در صندوق بازنشستگی کشوری تا نیمه اول سال ۱۳۹۹ همسان‌سازی حقوق بازنشستگان انجام شده و از نیمه دوم سال جاری، برای یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر این مطالبه در قالب سه هزار و ۸۰۰ هزار میلیارد تومان همچنان وجود دارد.

البته بازنشستگان صندوق بازنشستگی از سال ۱۴۰۰ حقوق خود را با شرایط همسان دریافت می‌کنند، براساس توافق با سازمان برنامه و بودجه، همسان‌سازی در مورد گروه‌های دارای مطالبه هم محقق خواهد شد. با محقق شدن ۹ هزار میلیارد تومان مطالبات حوزه همسان‌سازی بخش‌هایی از بازنشستگان، مطالبات این جامعه تحت پوشش صندوق تحقق می‌یابد.

در صورتی که مبلغ ۹ هزار میلیارد تومان مبلغ تعیین شده برای موضوع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری (همسان سازی) نقد شود، مساله متناسب‌سازی و مطالبه ۶ ماهه دوم سال ۱۳۹۹ برای یک میلیون و ۴۶۰ هزار نفر پرداخت خواهد شد اگرچه تا پایان سال ۱۴۰۰ موضوع همسان‌سازی حقوق در این صندوق اجرایی شده است.

براساس اطلاعات موجود، از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ موضوع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری انجام شده است که به همین منظور حقوق افراد بازنشسته باید ۹۰ درصد دریافتی شاغلان همتراز و هم گروه باید باشد. در سال ۱۴۰۰ و زمان اجرای این طرح برای سال گذشته؛ دولت سقف و رقمی را تعیین می‌کند که ۹ هزار میلیارد تومان برای متناسب‌سازی در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ آمده اما به دلیل نداشتن نقدینگی در قالب سهام مطرح کرده است و قرار بود از طریق بورس به فروش برسد و تبدیل به پول شود که اجرایی نشد.

اختصاص این مبلغ خود زمینه‌هایی برای ارائه خدمات رفاهی و معیشتی را فراهم خواهد کرد که امیدواریم با نقد شدن این مبلغ در آینده‌ای نه چندان دور، همه مطالبات مربوط به متناسب‌سازی بازنشستگان کشوری پرداخت شوند.

توجه به بیمه تکمیلی و حوزه درمان بازنشستگان

با وجود اینکه بیمه تکمیلی برای بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری از سال‌های گذشته تاکنون دایر است اما این صندوق به منظور حفظ کرامت و نشان دادن توجه به حوزه درمانی افراد بازنشسته، ‌ نسبت به برقراری یک نوع بیمه تکمیلی اختیاری دیگر برای بازنشستگان کرد.

ارائه خدمات جدید جبران هزینه خسارت درمان بازنشستگان و وظیفه‌بگیران تحت پوشش این صندوق در قالب طرح اختیاری با سرانه هر نفر ۲۰۵ هزار تومان درنظر گرفته است که با اجرای بسته جدید سلامت که در قالب طرح اختیاری ارائه شده برخی خدمات رایج و موردنیاز بازنشستگان به تعهدات قرارداد افزوده شده و سقف برخی خدمات مورد تعهد نیز افزایش چندبرابری یافته است.

همچنین خدمات گران‌قیمت درمانی نظیر بستری‌های طولانی مدت یا اعمال جراحی پرهزینه و داروهای بیماران خاص در سال جاری در هر ۲ قرارداد اختیاری و طرح جاری بیمه درمان بدون سقف شده است. حذف محدودیت سقف پرداخت از همه خدمات بستری و اعمال جراحی، حذف محدودیت سقف پرداخت برای تأمین داروی بیماران خاص و حذف محدودیت سقف در برخی خدمات تشخیصی گران‌قیمت (مثل اندوسکوپی و کلونوسکوپی و …)، در هر ۲ طرح اصلی و اختیاری ارائه شده است.

برای نخستین بار، پرداخت هزینه خسارت درمان مربوط به خدمات دندانپزشکی و داروی بیماران غیرخاص نیز در طرح جدید اختیاری پیش‌بینی شده، همچنین افزایش چهار برابری سقف تعهد ویزیت از گروه خدمات اصلی مورد نیاز جامعه بازنشستگان و افزایش سقف تعهدات عینک، عصا، واکر، ویلچر و سمعک، از دیگر ویژگی‌های این طرح است.

اکنون ۲ میلیون نفر با عائله بازنشستگان صندوق بازنشستگی دارای بیمه تکمیلی هستند که هشت هزار میلیارد تومان برای این موضوع در سال جاری در نظر گرفته شده است. با همه مراکز درمانی در سطح کشور قرارداد منعقد شده و صورت حساب واریزی بیمه تکمیلی برای بازنشستگان در مدت ۱۵ روز پرداخت خواهد شد.

پرداخت وام ضروری ۳۰ میلیون تومان به ۴۶۰ هزار بازنشسته

۱۵ هزار میلیارد تومان تا پایان سال جاری برای پرداخت تسهیلات بازنشستگان در نظر گرفته شده و هر ماه ۴۵ تا ۵۰ هزار نفر قرعه‌کشی می‌شود

صندوق بازنشستگی در سال ۱۴۰۲ وام قرض‌الحسنه به نسبت سال گذشته را با افزایش ۱۰۰ درصدی تحقق کرده است که حدود ۳۰ میلیون تومان تسهیلات ضروری قرض‌الحسنه برای هر بازنشسته تعیین شده که ۱۵ هزار میلیارد تومان تا پایان سال جاری برای پرداخت تسهیلات بازنشستگان در نظر گرفته شد و هر ماه ۴۵ تا ۵۰ هزار نفر قرعه‌کشی می‌شود.

صندوق بازنشستگی کشوری در دولت سیزدهم افزایش تسهیلات ضروری بازنشستگان را در دستور کار قرار داد که به همن منظور در سال ۱۴۰۲ سقف وام این گروه از جامعه هدف به ۳۰ میلیون تومان افزایش یافت.

تاکنون سه مرحله از وام ضروری ۳۰ میلیون تومانی بازنشستگان به افراد واجد شرایط در حدود ۱۰۰ هزار نفر و هر مرحله حدود ۳۳ هزار نفر پرداخت شده است که براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است تا پایان سال جاری ۴۶۰ هزار نفر از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

اکنون امکان ثبت‌نام این نوع تسهیلات به صورت مستمر برای بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری وجود دارد و بازنشستگان متقاضی دریافت این وام می‌توانند به بخش تسهیلات مالی در سایت صندوق به نشانی cspf.ir مراجعه و درخواست خود را ثبت کنند. وام ضروری با کارمزد سالانه چهار درصد و دوره بازپرداخت ۳۶ماهه است.

پرداخت تسهیلات برای ازدواج فرزندان بازنشسته

 

سامانه ثبت‌نام اینترنتی دریافت وام ۳۵میلیون تومانی ازدواج فرزندان بازنشستگان به نشانی https://eservices.cspf.ir/govsso/sb-marriage-loan در طول سال بدون هیچ محدودیت و ظرفیتی، فعال است. متقاضیان با توجه به فعال بودن سایت ثبت‌نام اینترنتی، می‌توانند تا پایان سال ۱۴۰۲ نسبت به ثبت تقاضای خود اقدام کرده و در صورت احراز شرایط اعلام شده، از آن بهره‌مند شوند./نبض بازار

اعلام میزان همسان‌ سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرد: پرداخت ۲۵درصد مابه‌التفاوت متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران سال جاری و افزایش سالانه مستمری‌ها در احکام بازنشستگان اعمال شده و متناسب‌سازی بازنشستگان تامین اجتماعی به طور کامل صورت گرفت.

یکی از مطالبات همیشگی مستمری بگیران و بازنشستگان متناسب سازی حقوق شان است، دلیل مهم این مساله وجود تورم‌های پیاپی و کاهش قدرت خرید مستمری‌ها است.

از طرفی صندوق های بازنشستگی با مشکل کاهش ضریب پشتیبانی نسبت بیمه پردازان به مستمری بگیران و نیز مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت رو به رو هستند، بنابر این صندوق ها در تامین منابع برای اجرای متناسب سازی با مشکلات زیادی همراه هستند.

مرکز روابط عمومی و امور بین الملل سازمان برنامه و بودجه کشور در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد: پرداخت ۲۵درصد مابه‌التفاوت متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران در سال جاری و همزمان با افزایش سالانه مستمری‌ها در احکام بازنشستگان اعمال شده و در عمل متناسب‌سازی بازنشستگان تامین اجتماعی به طور کامل صورت گرفته و از ابتدای سال جاری به تمام مشمولان در حال پرداخت است.

این سازمان در پاسخ به تذکر علی بابایی کارنامی، نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی، مبنی بر پرداخت ۲۵ درصد مابه‌التفاوت مستمری بازنشستگان، اعلام کرد: بر اساس بند (ب) ماده (۱۲) قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کل کشور، مقرر شده است،  سازمان تأمین‌اجتماعی مطابق قوانین مربوطه در طول اجرای قانون برنامه، حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران را متناسب‌سازی کند.

در ادامه اطلاعیه سازمان برنامه و بودجه کشور آمده است: سازمان تأمین اجتماعی در اجرای ماده قانونی فوق، طی سال‌های ۱۳۹۹ و۱۴۰۰، ۷۵ درصد متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران خود را اجرا کرده است. مبنای متناسب‌سازی، رساندن مستمری فعلی فرد به نسبت اولین مستمری به حداقل دستمزد همان سال بوده است. ۲۵درصد مابقی نیز در سال جاری و همزمان با افزایش سالانه مستمری‌ها در احکام بازنشستگان اعمال شده و در عمل متناسب‌سازی بازنشستگان تأمین اجتماعی به‌طور کامل صورت گرفته است و از ابتدای سال جاری به تمام مشمولان در حال پرداخت است.

سازمان برنامه و بودجه کشور سپس افزوده است: با وجود اقدامات انجام‌شده توسط سازمان در اعمال کامل متناسب‌سازی و پرداخت مستمری با لحاظ متناسب‌سازی‌های یادشده، با توجه به نرخ تورم موجود و افزایش هزینه‌های زندگی، بازنشستگان درخواست‌ مجدد مبنی بر افزایش مستمری ماهیانه را دارند که افزایش مجدد مستمری‌ها بدون در نظرگرفتن محاسبات بیمه‌ای و منابع مالی و مجوز قانونی، سازمان تأمین اجتماعی را با بحران‌های اساسی مواجه خواهد کرد.

این سازمان تصریح کرده است: با عنایت به توضیح یادشده، ۲۵ درصد مورد ادعای نماینده مجلس شورای اسلامی از ابتدای سال جاری اجرایی شده و در حال پرداخت است./همشهری آنلاین

نحوه ثبت نام وام بازنشستگان تامین اجتماعی

امیدواریم ۲۵ درصد متناسب‌سازی بازنشستگان تا پایان سال اجرایی شود.

(۱۴۰۱/۰۶۰۶) عباس کاربخش (دبیر اجرایی خانه کارگر کرمان) به نشست شرکای اجتماعی استان کرمان با مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: در این نشست به ایشان گفتیم خرسندیم که بازنشستگان کارگری بعد از پنج ماه اعتراض و مطالبه‌گری توانستند به حق خودشان دست پیدا کنند.

به گفته وی، اگر سه‌جانبه‌گرایی در تامین اجتماعی از میان نرفته بود و دارای شورایعالی تامین اجتماعی با قدرت مدیریت و تاثیرگذاری بالا بودیم، این اتفاق نمی‌افتاد.

کاربخش اساسنامه سازمان را که توسط شورای انقلاب تصویب شده در حکم قانون دانست و گفت: در دیدار با آقای موسوی به مخدوش شدن این قانون و بروز مشکلات اشاره کردیم؛ خوشحالیم که اکنون اساسنامه در حال احیای مجدد است؛ امیدواریم سه‌جانبه‌گرایی و شورایعالی هرچه زودتر به سازمان بازگردد.

کاربخش با اشاره به بحران هزینه و درآمد سازمان که موجب شده کسری ماهانه ده هزار میلیارد تومانی داشته باشیم؛ راه برون‌رفت را وصول مطالبات سازمان از بخش‌های دولتی و خصوصی دانست و گفت: امیدواریم مدیرعامل سازمان با شجاعت کافی این مهم را عملی نمایند و مطالبات سازمان را از دولت وصول کنند.

به گفته دبیر اجرایی خانه کارگر کرمان باید تا پایان سال تمام مطالبات بازنشستگان تسویه شود؛ ضمن اینکه بایستی ۲۵ درصد متناسب‌سازی سال گذشته اجرایی شده و معوقات آن از ابتدای سال پرداخت شود.

او تاکید کرد: در دیدار با مدیرعامل سازمان تاکید کردیم که انتظار داریم این اتفاقات قبل از پایان سال بیفتد و تمام معوقات بازنشستگان در نیمه ی دوم سال پرداخت شود.

یک کارشناس حوزه کار با اشاره به قول مساعد مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی برای ۲۵ درصد باقیمانده طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان، ‌ابراز امیدواری کرد:‌ مصوبه حق مسکن ۶۵۰ هزار تومانی کارگران از همین ماه نهایی شده و جهت ابلاغ به وزارت کار ارسال تا معوقات آن از فروردین به حساب کارگران واریز شود.

رحمت الله پورموسی ـ در گفت گو با ایسنا، درباره مصوبه ۶۵۰ هزار تومانی حق مسکن کارگران گفت: کمک هزینه مسکن کارگران مبلغ بالایی نیست و ۶۵۰ هزار تومانی که شورای عالی کار درنظر گرفت، عدد کوچکی در سبد معیشت کارگران است ولی آنچه مسلم است مصوبات شورای عالی کار تجدیدنظر ندارد و قطعی و لازم الاجرا است. شاید پیشنهاد تلقی شود ولی چون همه شرکای اجتماعی و نماینده دولت، ‌کارگر و کارفرما و وزیران در آن حضور دارند و به تصویب می رسانند بنابر این مصوبه، قانونی و لازم الاجرا است.

وی افزود: در طول سالهای اخیر مصوبه حق مسکن عینا و بدون قید و شرط از سوی هیات وزیران ابلاغ شده است. حق مسکن تنها آیتم دستمزد کارگران است که برای اجرا شدن به تایید هیات وزیران نیاز دارد و این امر هم ناشی از این مساله است که بحث تامین مسکن به طور کلی از وظایف دولتها به شمار می رود.

این کارشناس حوزه کار در پاسخ به این پرسش که اگر مبلغ حق مسکن در حد پیشنهاد است، دولت می تواند آن را تغییر دهد؟ گفت: هرگونه تغییر یا کاهش و افزایش مصوبه باید مجددا از مجرای شورای عالی کار بگذرد بنابر این چنانچه دولت لازم بداند که مصوبه کاهش پیدا کند باید به شورای عالی کار برگرداند تا مورد بحث و گفت وگو قرار گیرد ولی معتقدم با توجه به ابلاغ مصوبه افزایش مستمری بازنشستگان از سوی سرپرست وزارت کار، در روزهای آتی ابلاغ مصوبه ۶۵۰ هزار تومانی حق مسکن کارگران را هم شاهد خواهیم بود./ایلنا

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی