کد مطلب: 28519

وام| وام جدید| وام فوری

خبر خوش رئیسی درباره افزایش 2 برابری وام مسکن | فوری: وام اجاره ۲۰۰ میلیونی مسکن کی پرداخت می شود؟ | برای ثبت نام عجله کنید

تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن که در قالب طرح اجاره بهای املاک مسکونی توسط مجلس به تصویب رسیده در انتظار تایید شورای نگهبان است و در صورت تایید شورا ابلاغ خواهد شد.

خبر خوش رئیسی درباره افزایش 2 برابری وام مسکن | فوری: وام اجاره ۲۰۰ میلیونی  مسکن کی پرداخت می شود؟ | برای ثبت نام عجله کنید

حدود شش ماه از تصویب وام مسکن۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد در شورای عالی وام مسکن با حضور رییس جمهور می‌گذرد. اما از آن زمان تا کنون هنوز سازمان برنامه و بودجه ضمانت‌نامه پرداخت مابه التفاوت سود تسهیلات تا ۱۸ درصد را ارایه نکرده است. در واقع این سازمان باید تضمین دهد که ۱۳ درصد از سود این وام مسکن توسط دولت پرداخت خواهد شد وام مسکن از سود کارمزد مناسبی برخوردار است. وام فوری دارای شرایط خاصی است. وام مسکن از اقساط بلند مدتی بهره مند است.

وام مسکن

سقف تسهیلات کمک ودیعه مسکن که در حال حاضر ۱۰۰ میلیون تومان است خردادماه ۱۴۰۲ در قالب طرح کنترل بازار زمین، مسکن و اجاره بها توسط مجلس شورای اسلامی به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.

بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی بانک ها در پرداخت وام ۱۰۰ میلیون تومانی اجاره نیز همکاری لازم را با متقاضیان ندارند. از طرف دیگر هنوز طرح کنترل بازار زمین، مسکن و اجاره بهای املاک مسکونی به تایید شورای نگهبان نرسیده و دو برابر شدن وام اجاره مستلزم تایید این طرح توسط شورای نگهبان است.

در حال حاضر سقف وام اجاره (ودیعه مسکن) در تهران ۱۰۰، مراکز استان‌ها ۷۰ و سایر شهرها ۴۰ میلیون تومان است که مهلت اعطای این تسهیلات تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۲ تمدید شده است. اعتبار در نظر گرفته شده برای این نوع وام در سال جاری ۴۰ هزار میلیارد تومان بود که بر اساس قانون جدید  احتمالا این میزان افزایش خواهد  داشت

به گفته وی، شرط خانه‌دار شدن مردم در این ابزار مالی، رساندن تعداد اوراق سلف مسکن به اندازه حداقل متراژ واحدهای ساخته شده است.

 

معاون بورس کالا گفت: قیمت اوراق سلف مسکن نیز در بازار ثانویه بر اساس قیمت‌های بازار مسکن نوسان می‌کند و افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در این بازار را دارند می‌توانند با سرمایه‌های خرد و به صورت خرید متری وارد این بازار شوند.

رحمتی در ادامه به تفاوت قیمت واحدها در یک پروژه اشاره کرد و گفت: طبیعتاً در یک پروژه، متراژ و شرایط همه واحدها یکسان نیست؛ برای مثال واحدهایی که در طبقات بالاتر یک ساختمان قرار دارند، قیمت بیشتری نسبت به واحدهای طبقات پایین دارند و حتی شرایط دیگری نیز می‌تواند در قیمت واحدها اثرگذار باشد؛ به همین منظور برای مثال واحد طبقه اول به عنوان اوراق پایه در نظر گرفته می‌شود و در امیدنامه ذکر می‌شود که واحد طبقه ۱۵، یک و نیم برابر اوراق پایه ارزش دارد.

وی تاکید کرد: طبق اطلاعات درج شده در امیدنامه آن پروژه، مشتری برای تحویل گرفتن یک واحد ۱۰۰ متری در طبقه ۱۵ باید به جای ۱۰۰ عدد اوراق سلف، ۱۵۰ عدد اوراق سلف پایه داشته باشد و بر همین اساس نیز تفاوت‌ها در طبقات مختلف با میزان اوراق پوشش داده می‌شود.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران بیان داشت: همه شرایط و جزئیات قیمتی در کل واحدهای یک پروژه به طور شفاف در امیدنامه عرضه می‌آید و سرمایه‌گذاران قبل از خرید باید به طور کامل این بندها را مطالعه کنند.

 

رحمتی اضافه کرد: با توجه به اینکه در اوراق سلف مسکن، تاریخ قطعی تحویل از سوی سازنده به خریدار وجود دارد، پیشنهاد می‌شود پروژه‌هایی که از پیشرفت قابل قبولی برخوردار بوده و سازنده مطمئن به تحویل در زمان مورد نظر است برای انتشار اوراق انتخاب شود؛ موضوع مهم در روند این معاملات همانند سایر معاملات بورس کالا، اخذ تضامین لازم از عرضه‌کننده به جهت عمل به تعهدات است و از این رو خریداران با اطمینان خاطر می‌توانند از این مسیر وارد بازار مسکن شوند.

به گفته وی، یکی از مزایای پیش‌فروش متری مسکن، نقدشوندگی بالای این اوراق است؛ چراکه یک بازارگردان در این معاملات حضور داشته و همواره اوراق عرضه شده از سوی سرمایه‌گذاران را خریداری می‌کند.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران گفت: اصلاح دستورالعمل معاملات اوراق سلف مسکن در مرحله نهایی قرار دارد و به‌زودی با مصوبه سازمان بورس شرایط برای آغاز این معاملات فراهم می‌شود؛ همچنین تاکنون ۲ شرکت سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن مدارک خود را برای انتشار اوراق تحویل داده‌اند و به نظر می‌رسد به‌زودی باید از ابزار جذاب پیش‌فروش متری مسکن در تالار بورس کالا رونمایی کرد.

معاونت مسکن و ساختمان اعلام کرد: پس از تصویب افزایش سقف تسهیلات فردی به مبلغ ۵۵۰ میلیون تومان در شورای پول و اعتبار و ابلاغ آن به شبکه بانکی، با پیگیری وزارت راه و شهرسازی مقرر شد که این افزایش تسهیلات برای هر واحد مسکونی مشمول همه طرح‌ها اعم از اراضی دولتی و طرح‌های خودمالک شود.

در اعلامیه دفتر طرح ریزی و پایش طرح‌های مسکن معاونت مسکن و ساختمان تاکید شده است: بانک‌های عامل مکلف هستند با تائید وزارت راه و شهرسازی فارغ از هزینه باقی‌مانده، نسبت به انعقاد قرارداد متمم افزایش تسهیلات به ۵۵۰ میلیون تومان برای این طرح‌ها اقدام کنند. بنابر این تکلیف بانک‌ها مشخص و باید بر اساس مصوبه مذکور که با امضای رئیس جمهور ابلاغ شده است به تکلیف خود عمل کنند.

خبر خوب برای متقاضیان وام مسکن

مهرداد بذرپاش در نشست هم‌اندیشی اعضای کانون انبوه‌سازان ضمن تاکید بر اینکه نهضت ملی مسکن یکی از اولویت‌های اصلی وزارتخانه است، گفت: در بخش تولید مسکن برای تسریع و تسهیل در ساخت و ساز نیازمند مشارکت بیشتر بخش خصوصی و انبوه‌سازان هستیم که برنامه‌ریزی شده تا با روش‌هایی مناسب حضور بخش خصوصی در تولید مسکن در کنار دولت تقویت شود.

وی با اشاره به اینکه سیاست دولت قبل در بخش مسکن مبتنی بر ساخت و تولید مسکن نبوده است، اظهار داشت: تولید مسکن قانون مجلس بوده و با شروع به کار دولت سیزدهم به عنوان یکی از سیاست‌های اصلی دولت در نظر گرفته شد و هم‌زمان برنامه ریزی برای تأمین و تخصیص زمین و دیگر مواردی که مرتبط با ساخت مسکن است در این باره آغاز شد.

عضو کابینه دولت سیزدهم یکی دیگر از اقدامات وزارت راه و شهرسازی را در کنار اجرای قانون جهش تولید مسکن و ساخت مسکن برای متقاضیان واقعی آن، ساماندهی بازار اجاره مسکن عنوان کرد و توضیح داد: لایحه ساماندهی بازار اجاره با تلاش‌های ۵ تا ۶ ماهه مراحل تصویب خود را می‌گذراند و در صورت تصویب می‌تواند کمک قابل توجهی در بازار اجاره و ساماندهی آن داشته باشد.

حذف قیمت زمین برای متقاضیان مسکن نهضت ملی

وی تصریح کرد: با نگاه توسعه اقتصادی یکی از اهرم‌های وزارت راه و شهرسازی و اولویت‌های این وزارتخانه تولید مسکن است.

بذرپاش ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی برای تولید مسکن تلاش کرد تا با ابزارهای قانونی و وضع مقررات لازم در همکاری با مجلس و سایر ارکان دولت تولید مسکن را رونق بدهد. استراتژی وزارتخانه در بخش مسکن تأمین زمین و حذف قیمت زمین از ساخت مسکن و افزایش تسهیلات مسکن بود.

کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی از ۲۳ به ۱۸ درصد

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: تشکیل جلسات منظم شورای عالی مسکن و حضور رئیس‌جمهور و سایر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط امکانی را فراهم کرده است تا تولید مسکن در همراهی با سایر ارکان دولت تقویت شود.

 

وی رایزنی برای کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی مسکن از ۲۳ به ۱۸ درصد را بخش دیگری از این تلاش‌ها عنوان کرد و گفت: افزایش میزان تسهیلات ودیعه مسکن، رشد ۳۵ درصدی تسهیلات صنعتی‌سازی بخشی از تلاش‌های مجموعه دولت برای رونق بخشی به تولید مسکن بوده است.

بذرپاش با اشاره به اینکه هم اکنون الحاق زمین در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت بر عهده شورای مسکن استان است؛ از برنامه‌ریزی برای دادن اختیارات به استان‌ها برای الحاق زمین به محدوده شهرها برای شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر جمعیت خبر داد.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی