کد مطلب: 28378

مسکن|قیمت مسکن|قیمت مسکن امروز

اتفاقی عجیب در بازار مسکن | چه بلایی سر بازار مسکن آمد؟

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره ماجرای فروش دلاری مسکن توضیح داد.

اتفاقی عجیب در بازار مسکن | چه بلایی سر بازار مسکن آمد؟

داود بیگی‌نژاد در کافه‌خبر خبرگزاری خبرآنلاین در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر گزارش‌هایی از ماجرای فروش دلاری مسکن در برخی از مناطق تهران شنیده می‌شود. آیا این موضوع در حال رخ دادن است و این‌که دلار به عنوان پول نقل و انتقال برای مسکن تبدیل شده است؟ افزود: ما اصلا بحثی به عنوان خرید دلاری و قیمت‌های دلاری نمی‌توانیم داشته باشیم.

وی عنوان کرد: در قراردادهایی که به مشاوران املاک داده شده، فقط وجه رایج کشور که ریال است را می‌توان ثبت کرد. پس امکان این‌که ما در قراردادها بخواهیم وجهی خارج از ریال ثبت کنیم، وجود ندارد.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تصریح کرد: اما به دلیل نوساناتی که اخیرا در موضوع دلار شاهد بودیم، یک عده از کارشناسان، قیمت دلاری برای مسکن تعیین کردند. یعنی گفتند در فلان سال، قیمت یک مترمربع در یک منطقه برای مثال ۱۰۰ دلار بوده است. حالا ۱۰۰ دلار آن زمان چقدر بوده و امروز چقدر شده است.

بیگی‌نژاد متذکر شد: در این شرایط، متاسفانه به اشتباه این برداشت می‌شود و فکر می‌کنند مشاور املاک می‌تواند ثبت دلاری داشته باشد؛ در صورتی که اصلا قراردادهایی که در سامانه کدرهگیری ثبت می‌شود، فقط وجه رایج کشور که همان ریال است را می‌توان ثبت کرد.

ایسنا نوشت : در پی کاهش معاملات و قیمت‌ها در بازار مسکن که از خردادماه ایجاد شده، قیمت‌های اعلامی نیز در مسیر کاهش تدریجی به سر می‌برد و نرخ مصالح ساختمانی نیز با افت مواجه شده است.

بازار مسکن در هفته اخیر همچنان در رکود همراه با کاهش قیمت به سر برد؛ اتفاقی که از چند عامل شامل ثبات نرخ ارز، خبرهای مثبت درباره آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران، کاهش نرخ مصالح ساختمانی و ثبات بازارهای موازی نشأت می‌گیرد.

آنطور که واسطه‌های ملکی می‌گویند قیمتهای اعلامی از سوی مالکان به طور میانگین ۱۵ درصد نسبت به خردادماه کاهش نشان می‌دهد. حتی در مواردی که سازندگان حاضر به فروش واحدهای نوساز خود با تخفیف ۲۵ درصد هستند کسی اقدام به خرید نمی‌کند.

به نظر می‌رسد فعالان و سرمایه‌گذاران بازار مسکن در انتظار محرک‌های اثرگذار بر این بازار هستند تا وارد بازار شوند. این در حالی است که متغیرهای فعلی عمدتا پالس منفی به بازار ملک می‌دهد.

کسادی معاملات مسکن باعث شده تا قیمت مصالح ساختمانی نیز تا ۱۸ درصد نسبت به تیرماه کاهش پیدا کند. برخی معتقدند این افت قیمت از رکود ساخت و ساز نشأت گرفته اما عده‌ای دیگر اثر کاهش نرخ ارز را دلیل این افت قیمت می‌دانند.

همزمان، دولت و مجلس در پی سر و سامان دادن به بازار مسکن هستند. تامین زمین برای ۱.۸ میلیون واحد نهضت ملی مسکن، برخورد با مشاوران املاک متخلف و بدون مجوز، افزایش وام اوراق تا سقف ۹۶۰ میلیون تومان و پرداخت وام ودیعه مسکن از جمله برنامه‌های در دست اجرای دولت است.

همچنین نمایندگان در جلسه هفته جاری ایرادات شورای نگهبان در طرح کنترل و ساماندهی اجاره‌بهای املاک مسکونی را رفع و تصویب کردند.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی