کد مطلب: 28186

با این روزش نفخ معده را نابود کن | راهکار عالی برای مردم

ایسنا نوشت: کارشناس گیاهان دارویی گفت: عوامل زیادی از جمله عدم تحمل غذا، تجمع گاز در روده، نبود تعادل باکتری‌های روده، زخم‌ها، یبوست و عفونت‌های انگلی باعث ایجاد نفخ می‌شوند.

با این روزش نفخ معده را نابود کن | راهکار عالی برای مردم

صالح گلناری با بیان اینکه نفخ شکم ۲۰ تا ۳۰ درصد افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اظهار کرد: در طب سنتی نعناع به طور گسترده‌ای برای کمک به تسکین مشکلات گوارشی و نفخ معده شناخته شده است. ترکیبات گیاهی به نام فلاونوئیدهای موجود در نعناع فلفلی فعالیت ماست سل‌ها را مهار می‌کند.

وی ادامه داد: در طب سنتی نعناع مزاجی سرد و مرطوب دارد و بهترین گزینه برای تسکین بیماری‌های گوارشی است. تحقیقات نشان می‌دهد فلانوئیدهای موجود در نعناع باعث مهار شدن سلول‌های ایمنی در معده می‌شوند؛ این سلول‌ها گاهی اوقات تولید گاز کرده و باعث نفخ معده می‌شوند. نعناع همچنین در رفع اسپاسم معده مؤثر است.

گلناری بیان کرد: اگر کسی نتواند چای نعناع بخورد می‌تواند روغن آن را تهیه کرده و روی معده و شکم خود ماساژ دهد، اما نباید این نکته را فراموش کرد که چای نعناع ۶ برابر روغن آن خاصیت و اثربخشی دارد.

این کارشناس گیاهان دارویی با بیان اینکه استفاده از چای لیمونعناع بر اساس طب سنتی در رفع گاز و کاهش نفخ معده بسیار مؤثر است، اضافه کرد: دمنوش بومادران گیاه دیگری است که برای نفخ معده توصیه می‌شود، مطالعات نشان داده که تنها یک گرم از پودر بومادران دردهای شکمی را کم می‌کند و مصرف آن باعث آزاد شدن بزاق‌های معده شده که در کاهش التهاب معده و هضم صحیح غذا مؤثر است.

وی با بیان اینکه نوشیدن چای بومادران باعث از بین رفتن انگل‌های معده می‌شود، تاکید کرد: زنان باردار به هیچ عنوان نباید از بومادران چه به عنوان یک نوشیدنی و چه به عنوان ادویه درغذا استفاده کنند؛ چرا که باعث انقباضات رحمی و سقط جنین می‌شود.

گلناری افزود: در طب سنتی استفاده از دمنوش ریشه کوشاد یا ژنسیان بسیار معمول بوده و برای درمان بیماری‌های گوارشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ریشه ژنسیان حاوی مقدار زیادی فلاونوئید و ایریدوئید است که باعث کاهش نفخ معده می‌شوند.

وی ابراز کرد: از قدیم‌الایام از چای زنجبیل برای درمان معده درد استفاده می‌کردند. زنجبیل گیاهی است ضدتهوع و به زنان باردار توصیه می‌شود روزانه یک گرم از آن را بخورند. از این‌رو خوردن چای زنجبیل به خصوص بعد از غذا سرعت هضم غذا را بالا می‌برد، ناراحتی‌های گوارشی را کاهش می‌دهد و مانع از التهاب و نفخ معده است.

این کارشناس گیاهان دارویی با بیان اینکه چای گلپر طعم تلخی دارد و بهتر است قبل از مصرف کمی آبلیمو به آن اضافه کنید، خاطرنشان کرد: جوشانده ریشه این گیاه باعث هضم سریع و صحیح غذا شده و ترشح اسید معده را تنظیم می‌کند. گلپر در درمان یبوست نیز مفید است و نفخ معده را کاهش می‌دهد.

 

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی