کد مطلب: 27863

وام| وام جدید| وام بازنشستگان

خبر داغ از وام بازنشستگان با پرداخت فوق العاده برای مردم | واریزی میلیونی به حساب بازنشستگان زحمت کش کشور از امشب

بانک مرکزی اعلام کرد: تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی سه ماهه امسال مبلغ ۹۲۱۳.۵ هزار میلیارد ریال بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ ۱۸۸۷.۹ هزار میلیارد ریال (معادل ۲۵.۸ درصد) افزایش داشته است.

وام بازنشستگان یکی از مطالبات قشر بازنشسته بوده در قالب وام ضروری، وام خرید جهیزیه و مواردی دیگر پرداخت می‌شود شرایط ضامن و بازپرداخت وام بازنشستگان متفاوت است. وام بازنشستگان وضعیت ثابتی ندارد و شرایط و مولفه‌های مختلفی بر آن تأثیرگذار است. وام بازنشستگان همواره یکی از پر بحث ترین موضوعات مجلس محسوب میشود.در ادامه جدیدترین اخبار از وام بازنشستگان را بخوانید.

به گزارش ایسنا، از کل تسهیلات پرداختی، مبلغ ۷۸۴۹.۷ هزار میلیارد ریال معادل ۸۵.۲ درصد به صاحبان کسب و کار (حقوقی و غیرحقوقی) و ۱۳۶۳.۸ هزار میلیارد ریال معادل ۱۴.۸ درصد به مصرف کنندگان نهایی (خانوار) تعلق گرفته است.

بر این اساس، سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در کلیه بخش‌های اقتصادی طی سه ماهه سال ۱۴۰۲ مبلغ ۶۱۲۲.۸ هزار میلیارد ریال معادل ۷۸ درصد کل تسهیلات پرداختی به صاحبان کسب و کار است.

همچنین سهم تسهیلات پرداختی در قالب خرید کالای شخصی توسط مصرف کننده نهایی (خانوار) مبلغ ۵۵۰ هزار میلیارد ریال معادل ۴۰.۳ درصد از کل تسهیلات پرداختی به مصرف کنندگان نهایی (خانوار) است.

سهم تسهیلات پرداختی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در سه ماهه سال ۱۴۰۲ معادل ۲۵۲۹.۹ هزار میلیارد ریال بوده است که حاکی از تخصیص ۴۱/۳ درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه درگردش کلیه بخش های اقتصادی (مبلغ ۶۱۲۲.۸ هزار میلیارد ریال) است.

گفتنی است؛ از ۳۰۶۸ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل۸۲.۵ درصد آن (مبلغ ۲۵۲۹.۹ هزار میلیارد ریال) در تأمین سرمایه در گردش پرداخت شده است که بیانگر توجه و اولویت‌دهی به تأمین منابع برای این بخش توسط بانک‌ها در سال ۱۴۰۲ است.

تسهیلات خرد (کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان)

بر اساس این گزارش، از کل تسهیلات پرداختی در دوره یاد شده، مبلغ ۱۸۶۴.۹ هزار میلیارد ریال معادل ۲‌.۲۰ درصد به صورت تسهیلات خرد اعطا شده و مبلغ ۱.۱۳۲ هزار میلیارد ریال نیز در قالب کارت‌های اعتباری انجام پذیرفته است که با احتساب این مبلغ، کل تسهیلات پرداختی خرد (کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان) به مبلغ ۱۹۹۷.۱ هزار میلیارد ریال معادل ۴.۲۱ درصد کل تسهیلات پرداختی را شامل می‌شود.

بر این اساس و با توجه به اینکه تسهیلات پرداختی در قالب کارت‌های اعتباری نیز در بخش خانوار پرداخت شده است، با این اوصاف سهم بخش خانوار از ۱۴.۸درصد به ۱۶ درصد کل تسهیلات پرداختی افزایش می‌یابد.

شایان ذکر است که همچنان باید در تداوم مسیر جاری، ملاحظات مربوط به کنترل تورم را نیز در نظر گرفت و همواره مراقب قدرت گرفتن پتانسیل تورمی ناشی از فشار تقاضای کل در اقتصاد نیز بود.

بر این اساس، ضروری است به افزایش توان مالی بانک‌ها از طریق افزایش سرمایه و بهبود کفایت سرمایه بانک‌ها، کاهش تسهیلات غیرجاری و بازگرداندن آنها به مسیر صحیح اعتباردهی بانک‌ها، افزایش بهره‌وری بانک‌ها در تامین سرمایه در گردش تولیدی، پرهیز از فشارهای مضاعف بر دارایی بانک‌ها و ترغیب بنگاه‌های تولیدی به سمت بازار سرمایه به عنوان یک ابزار مهم درتامین مالی طرح‌های اقتصادی (ایجادی) توجه ویژه‌ای کرد.

پیگیری‌ها از کانون عالی و سازمان تامین اجتماعی نشان داد که تا اول مرداد، مستمری تیرماه برای همه‌ بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان واریز شده است.

 

به نقل از بازار، ظاهراً به علت روزهای تعطیل آخر هفته و ناهماهنگ شدن سیستم ورودی پول به بانک‌ها، یک یا دو روز در پرداخت متداول مستمری‌ها تاخیر افتاده است.

پرداخت مستمری بازنشستگان کارگری در ماه‌های آینده به همان روال سابق از بیستم هر ماه براساس حروف الفبا انجام خواهد شد.

 

چندی پیش مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، از تسویه مطالبات متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تا قبل از شهریورماه خبر داده بود.

در راستای اجرای ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف شد بررسی‌های لازم جهت برقراری عدالت در نظام پرداخت، رفع تبعیض و متناسب‌سازی دریافت‌ها و برخورداری از امکانات شاغلین، بازنشستگان و مستمری‌بگیران کشوری و لشکری سنوات مختلف را انجام دهد. به دنبال این موضوع، مهرماه سال ۱۳۹۹ بود که همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری تصویب و مقرر شد از محل قانون بودجه، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری ترمیم شود.

 

صدور احکام مربوطه در مردادماه ۱۴۰۰ توسط صندوق بازنشستگی کشوری انجام شد اما با وجود بارگذاری احکام صادره در سایت صندوق و مشاهده و دریافت احکام مذکور توسط بازنشستگان این حوزه، احکام صادره تاکنون به اجرا درنیامده بود و پرداخت حقوق کماکان به‌صورت گذشته انجام می‌شد. صندوق بازنشستگی در آن زمان علت عدم‌ اجرای احکام را عدم تأمین اعتبار از سوی سازمان برنامه‌ و بودجه اعلام کرده بود.

از آنجایی که یکی از مشمولان همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری، بازنشستگان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند؛ ۲۱ فروردین ماه سال جاری بود که نعمت الله ترکی- مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در نشست با روسای کانون‌های بازنشستگی دانشگاه‌های علوم پزشکی ۱۲ استان کشور در خصوص منابع همسان‌سازی بازنشستگان، با اشاره به صدور احکام افزایش ۱۵ درصدی حقوق علوم پزشکی گفت: ما باید ابتدا منابع لازم برای اجرای این احکام و تعهدات آن را مطالبه می‌کردیم و در اواسط سال ۱۳۹۹ که بودجه تبدیل به قانون شده بود و چنین منابعی در بودجه پیش‌بینی نشده بود، باید منابع آن به طور مشخص و شفاف تعیین تکلیف می‌شد که متاسفانه این اتفاق نیفتاده و اکنون به یک چالش تبدیل شده است.

وام ضروری بازنشستگان و وظیفه‌بگیران تنها به کسانی تعلق می‌گیرد که از طریق حساب بانک صادرات حقوق بازنشستگی یا مستمری می‌گیرند. همچنین ثبت‌نام در سامانه وام بازنشستگان به معنای دریافت وام نیست. بلکه بعد از ثبت‌نام وضعیت متقاضیان گرفتن این تسهیلات بررسی می‌شود و سپس نتایج اعلام خواهد شد.

 
 

چند روز گذشته نعمت‌الله ترکی-مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به افزایش رقم و سقف پرداخت تسهیلات وام در سال ۱۴۰۲ تا ۱۰۰ درصدی به نسبت سال گذشته گفت: پرداخت وام ضروری تا سقف ۳۰ میلیون تومان برای ۴۶۰ هزار نفر در سال جاری در نظر گرفته شده است که مجموع اعتبار صرف شده بدین منظور حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان می‌شود.

البته به گفته مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، به این منظور هر ماه قرعه‌کشی خواهد شد و ماهانه به  ۳۵ هزار نفر این تسهیلات پرداخت می‌شود.

 

مبلغ وام ۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰ میلیون ریال است و فقط به حساب متقاضی  در بانک صادرات که در سیستم احکام درج شده و از این حساب حقوق بازنشستگی/وظیفه دریافت می‌کند، واریز خواهد شد.

 

هرگونه تسویه حساب مربوط به وام‌های ادوار گذشته تاثیری در اولویت‌بندی و یا احراز شرایط دریافت وام ایجاد نخواهد کرد

متقاضیانی که از تاریخ صدور حکم بازنشستگی آنها کمتر از یک سال گذشته، مجاز به ثبت‌نام نیستند.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی