کد مطلب: 27677

بازنشستگان| حقوق بازنشستگان|همسان سازی حقوق

فوری: خبر مهم درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان | بازنشستگان منتظر حقوق ۱۶ میلیونی باشند؟

نعمت‌الله ترکی مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: در صورتی که مبلغ ۹ هزار میلیارد تومان مبلغ تعیین شده برای موضوع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری نقد شود، مساله متناسب‌سازی و مطالبه ۶ ماهه دوم سال ۱۳۹۹ برای یک میلیون و ۴۶۰ هزار نفر پرداخت خواهد شد.

فوری: خبر مهم درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان | بازنشستگان منتظر حقوق ۱۶ میلیونی باشند؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: باید حقوق بازنشستگان به ویژه آن دسته از بازنشستگانی که دریافتی کمی دارند، در بودجه سال آینده افزایش پیدا کند.در تعریف مستمری یا حقوق بازنشستگان به زبان عامیانه ، می توان گفت ، مقدار پولی است که ماهانه ، به طور مستمر و تا پایان عمر ، به افراد دارای شرایط بازنشستگی مندرج در قانون تامین اجتماعی و قانون مدیریت خدمات کشوری و بر اساس احکام جدید بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی ، تعلق می گیرد. سه میلیون و 600 هزار بازنشسته در انتظار اجرای مصوبه قانونی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هستند.​​حقوق بازنشستگان1401 همانند پاداش بازنشستگی برای افراد مختلف متفاوت است . حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی 1401 مقداری از حقوق بازنشستگان کشور ی کمتر می باشد

حقوق بازنشستگان ممکن است بسته به قوانین و مقررات هر کشور و نظام بازنشستگی متفاوت باشد اما در ایران حقوق بازنشستگان یکی از مسائل پر حاشیه و پر بحث هر دولت است.بنا به گفته افراد حقوق بازنشستگان در ایران ناچیز است و همیشه بازنشستگان شاکی هستند.تعیین حقوق بازنشستگان در ایران به عوامل بسیاری وابسته است.در ادامه به آخرین اخبار از حقوق بازنشستگان می پردازیم.

 

نعمت‌الله ترکی در یک برنامه تلویزیونی با حضور علی اصغر بیات رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی و علی بابایی کارنامی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجرای طرح متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تا سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: باید دید که در برنامه‌های گذشته چه اتفاقاتی برای این موضوع رخ داده است؛ در بخش قوانین و مقررات تا سال ۱۳۸۶ قانون نظام هماهنگ، بحث حفظ و نگهداشت نیروی انسانی اجرایی شد و از سال ۱۳۸۶ به قانون نظام هماهنگ کشوری تبدیل می‌شود و تامین حقوق و مستمری بازنشستگان در این قانون آمده است که به تامین هزینه زندگی بازنشستگی در ماده ۱۰۱ اشاره شده است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۶ اتفاقاتی می‌افتد که ترمیم حقوق یا متناسب‌سازی به شکل قانونی اجرایی نشده است. در برنامه ششم توسعه سند بالادستی تدوین شده که در مقابل آن قانون مدیریت خدمات کشوری آمده است. از سال ۹۶ تا ۹۷ هیچ اتفاقی نیفتاده و سال ۹۷ که چالش مطالبات مطرح شد دولت بحث متناسب‌سازی حقوق را در برنامه ششم با اصلاحیه تدوین و برای اجرا ارائه می‌دهد.

به گفته وی، از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ موضوع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری انجام شده است که به همین منظور حقوق افراد بازنشسته باید ۹۰ درصد دریافتی شاغلان همتراز و هم گروه باید باشد که این موضوع تا سال ۱۴۰۰ رخ داده است.

 

ترکی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ و زمان اجرای این طرح برای سال ۱۴۰۱؛ دولت سقف و رقمی را تعیین می‌کند که ۹ هزار میلیارد تومان برای متناسب‌سازی در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ آمده اما به دلیل نداشتن نقدینگی در قالب سهام مطرح کرده است و قرار بود از طریق بورس به فروش برسد و تبدیل به پول شود که اجرایی نشد. اما باید گفت که قانونگذار از همان ابتدای سال این مطالبه را نداشته‌اند که آیا این سهام به فروش رسیده است یا نه؟

وی اظهار داشت: از مجموع بازنشستگان کل کشور یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر تحت پوشش صندوق قرار دارند که وظیفه ذاتی ما این است که در مقابل ارائه خدماتی که این افراد با گذشت ۳۰ سال از بهترین عمر را صرف خدمات‌رسانی به کشور داشته‌اند به بهترین شیوه خدمات ارائه دهیم.

ترکی ادامه داد: صندوق بازنشستگی فراز و فرود زیادی داشته است و اکنون ناترازی منابع و مصارف دارد که این موضوع به دلیل تحمیل قوانین و مقررات به صورت متعدد در طول این پنج دهه به صندوق به وجود آمده و اگر ناترازی وجود داشته باشد با مشکل مواجه می‌شویم. زمانی ورودی شاغلان ۶ یا ۷ نفر بوده اما اکنون به دلیل بستن ورودی‌ها و اینکه جذب از طریق آزمون استخدامی وجود ندارد، میزان ورودی و خروجی معکوس شده و اکنون زیر یک نفر شاغل کسورپرداز داریم و هفت نفر بازنشسته از منابع صندوق استفاده می‌کنند.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری درباره پرداخت تسهیلات وام ضروری بازنشستگان و وام ازدواج فرزندان آنان نیز گفت: صندوق بازنشستگی در سال ۱۴۰۲ وام قرض‌الحسنه به نسبت سال گذشته را با افزایش ۱۰۰ درصدی تحقق کرده است که حدود ۳۰ میلیون تومان تسهیلات ضروری قرض‌الحسنه برای هر بازنشسته تعیین شده است.

وی با بیان اینکه امسال ۴۶۰ هزار نفر تسهیلات دریافت خواهند کرد، اظهار داشت: در بخش وام ازدواج برای فرزندان بازنشستگان و حقوق‌بگیران نیز مبلغ ۳۵ میلیون تومان بدون محدودیت در نظر گرفته شده است که به همین منظور افرادی که از سال ۱۳۹۸ ازدواج کرده و وام دریافت نکرده امکان دریافت این تسهیلات را دارد.

ترکی درباره چگونگی استفاده از این طرح جدید توضیح داد: بازنشستگانی که مشمول طرح اصلی جبران هزینه خسارت درمان در سال جاری هستند، در صورت تمایل به استفاده از طرح اختیاری جدید، می توانند از ابتدای مردادماه سال ۱۴۰۲ به مدت یک ماه (۳۱مردادماه۱۴۰۲)با مراجعه به درگاه خدمات الکترونیکی صندوق و صفحه مربوطه به نشانی http://services.sabasrm.ir/insuranceoptionaldesign/login.aspx نسبت به اعلام درخواست خود اقدام کنند.

به گفته ترکی، سرانه سهم مشارکت مشمولین برای بهره مندی از طرح اختیاری مبلغ ۲۰۵هزار تومان برای هر نفر تعیین شده است.

وی با تاکید بر اینکه «بهبود خدمات درمانی و ارائه خدمات مطلوب و فراتر از بیمه پایه در چارچوب دستورالعمل‌های قانونی و شفاف، در اولویت سیاست‌های درمانی صندوق بازنشستگی کشوری در سال ۱۴۰۲ است» گفت: برهمین اساس، پیشنهاد اجرای طرح اختیاری برمبنای نیازسنجی از جامعه هدف و دریافت نظرات و پیشنهادات ذینفعان و کانون‌های بازنشستگان کشوری کلید خورد که با بررسی مدل‌های مختلف و دریافت نظرات اساتید و متخصصین حوزه درمان، در نهایت مناسب‌ترین طرح با حداقل سهم سرانه مشارکت مشمولان با هدف افزایش رضایتمندی بازنشستگان انتخاب شد./ منبع: ایسنا

افزایش سقف تعهدات بیمه تکمیلی بازنشستگان

قرارداد جدید بیمه تکمیلی بازنشستگان تأمین اجتماعی از اول آذرماه با بیمه آتیه سازان منعقد شد و براساس آن حق بیمه از ۹۱ هزار تومان به ۲۰۵ هزار تومان افزایش یافت و بر همین اساس اعمال جراحی به سقف ۷۵ میلیون تومان رسید در حالی که سال گذشته این میزان ۴۵ میلیون تومان بود.

علی دهقان کیا رئیس کانون بازنشستگان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر از رایزنی برای پرداخت نیمی از حق بیمه تکمیلی توسط تأمین اجتماعی خبر داد و گفت: پیگیری‌های لازم از سوی کانون‌ها درحال انجام است و امیدواریم سازمان تأمین اجتماعی ۵۰ درصد سهم حق بیمه تکمیلی بازنشستگان را پرداخت کند.

وی افزود: سال گذشته از ۹۱ هزار تومان حق بیمه ۴۵ هزار تومان را سازمان تقبل کرد اما حال به دلیل افزایش هزینه‌های درمان سهم پرداختی بیمه شدگان به بیش از ۲.۵ برابر افزایش یافته و به همین دلیل امسال نیز از مسئولان می‌خواهیم که ۵۰ درصد حق بیمه را پرداخت کنند.

دهقان کیا گفت: در بیمه تکمیلی امسال سقف اعمال جراحی سرطان، مغز و اعصاب، نخاع، قلب، پیوند کلیه، ریه، مغز استخوان، دیالیز، خدمات بیماری کرونا، کلیه آزمایشات مرتبط با بیماران خاص و صعب العلاج و غیره به ۷۵ میلیون تومان افزایش یافته است.

وی افزود: همچنین هزینه بستری عمومی و اعمال جراحی به شرط بستری در بیمارستان و مراکز جراحی محدود با بیش از ۶ ساعت بستری در بخش غیراورژانس به ۳۵ میلیون تومان رسیده است.

به گفته این مقام مسئول، خدمات پاراکلینیکی و خدمات تشخیصی، درمانی، سرپایی مانند انواع آنژیوگرافی و سیتی آنژیوگرافی، انواع اسکن سه بعدی دندان، ماموگرافی، پزشکی هسته‌ای، نوار قلب، عضله و غیره به ۵ میلیون تومان رسیده است. همچنین خدمات تشخیصی درمانی و سرپایی مانند جبران هزینه‌های جراحی مجاز سرپایی بدون بستری مانند بخیه، رادیوتراپی، تخلیه کیست و لیزردرمانی در موارد غیرزیبایی و هزینه‌های مربوط به جراحی‌های سرپایی مانند شکستگی، دررفتگی، گچ گیری و غیره به سه میلیون تومان افزایش یافته است.

رئیس کانون بازنشستگان تهران تأکید کرد: هزینه‌های آزمایشگاهی و پاتولوژی به یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و هزینه رفع عیوب انکساری چشم ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای یک چشم و ۹ میلیون تومان برای هر دو چشم در نظر گرفته شده است.

دهقان کیا گفت: برای پوشش هزینه‌های درمان بیماران خاص و صعب العلاج نیز مانند تومورهای بدخیم سرطانی، شیمی درمانی، تأمین هزینه داروهای اختصاصی درمان و داروهای جانبی، تالاسمی، هموفیلی، دیالیز و غیره به ۲۵ میلیون تومان رسیده است. همچنین برای انتقال بیماران با آمبولانس در داخل شهر یک میلیون تومان و بین شهری نیز دو میلیون تومان اختصاص یافته است.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی