کد مطلب: 27557

وام| وام جدید| وام بازنشستگان

فوری: الباقی همسان سازی بازنشستگان واریز شد | وام ۳۰ میلیونی دولت برای بازنشسته ها در 29 تیرماه

سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان اظهار داشت: دولت به هیچ وجه اجازه نخواهد داد حقوق کارگران و بازنشستگان ضایع شود و این مهم جزو اولویت هاست.

وام بازنشستگان یکی از مطالبات قشر بازنشسته بوده در قالب وام ضروری، وام خرید جهیزیه و مواردی دیگر پرداخت می‌شود شرایط ضامن و بازپرداخت وام بازنشستگان متفاوت است. وام بازنشستگان وضعیت ثابتی ندارد و شرایط و مولفه‌های مختلفی بر آن تأثیرگذار است. وام بازنشستگان همواره یکی از پر بحث ترین موضوعات مجلس محسوب میشود.در ادامه جدیدترین اخبار از وام بازنشستگان را بخوانید.

 هدف اصلی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، ایجاد عدالت و برابری در پرداخت حقوق آنها است.در ایران، تلاش‌هایی برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال‌های اخیر صورت گرفته است. در چارچوب این برنامه، تلاش برای برابر کردن نرخ رشد حقوق بازنشستگان با نرخ تورم و نیز تعیین معیارهای منصفانه و مستحکم برای محاسبه حقوق بازنشستگان مطرح شده است.با این حال، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در عمل می‌تواند با چالش‌ها و محدودیت‌هایی همراه باشد. به طور کلی، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان یک فرایند پیچیده است که نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، تأمین منابع مالی مناسب و هماهنگی بین مختلف نهادها و سازمان‌ها است.

در حالی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین‌اجتماعی در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مصوب شده که به نظر می‌رسد همسان‌سازی جدیدی در راه خواهد بود.

حدود ۱۱ سال قبل مجلس قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را تصویب کرد تا حقوق بازنشستگان در بازه‌ای مشخص همسان با حقوق شاغلان شود، اما کم‌توجهی هر ساله یا در حالت خوشبینانه محدودیت منابع دولت، باعث شده است که این موضوع دچار یک عقب‌ماندگی جدی شود.

وی افزود: امسال سال رشد و تولید است و رفع و کاهش بیشتر مسائل و مشکلات در سطح جامعه از جمله بیکاری و فقر در گرو تولید است.

رئیس جمهور تصریح کرد: مردم انتظار کار جهادی و انقلابی از مسئولان دارند و این خواسته به حق آن هاست.

آیت الله رئیسی ابراز کرد: این استان سرزمین گنج ها هست البته بخشی از این ظرفیت ها کشف و مابقی بابد شناسایی و در جهت بهبود رفاه، اشتغال و مسکن مردم استان استفاده شود.

او از افزایش دو برابری وام ضروری بازنشستگان نسبت به گذشته خبر داد و یادآور شد که این نوع تسهیلات به ۳۰ میلیون تومان افزایش یافته و بازنشستگان می‌توانند با پروفایل الکترونیکی خود در سایت صندوق به آدرس sabasrm.ir نسبت به ثبت نام اقدام کنند و از مزایای آن برخوردار شوند. 

زارعی گفت: بازنشستگانی که دارای مشکلات خاص و بیماری هستند نیز با مراجعه به صندوق بازنشستگی کشوری استان می‌توانند بدون نوبت از این تسهیلات بهرمند شوند. زارعی با اشاره به تغییرات انجام شده در تعهدات بیمه تکمیلی بازنشستگان کشوری، به افزایش سقف تعهدات این نوع بیمه گریز زد و از بازنشستگان کشوری فارس خواست با حضور در خانه‌های امید بازنشستگان کشوری استان، زمینه رونق این مجموعه‌ها را فراهم سازند.

 حمزه رستمی آقاجری، مدیرکانون بازنشستگان کشوری آموزش و پرورش استان فارس نیز ضمن تقدیر از خدمات کلان و استانی صندوق، به برخی مشکلات و درخواست‌های بازنشستگان اشاره و تاکید کرد که اجرای طرح همسان سازی یکی از این تقاضاهاست. 

مجید انصاری، نماینده مردم ممسنی در مجلس هم از الحاق طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری به برنامه هفتم توسعه کشور خبر داد. 

شایان ذکر است در این مراسم از ۱۲ نخبه و همچنین برگزیدگان فرهیخته بازنشستگان کشوری استان فارس در شاخص‌های علمی و پژوهشی، فعالیت‌های اجتماعی و عام المنفعه، فرهنگ و هنر، ایثار و شهادت و ورزش و سلامت تقدیر شد.

وی با بیان اینکه ماهانه به  ۳۵ هزار نفر این تسهیلات پرداخت می‌شود تاکید کرد: هرچند این رقمی ناچیز است اما چون با سود ۴ درصد پرداخت می‌شود، می‌تواند گوشه‌ای از مشکلات بازنشستگان را رفع کند./ ایسنا

مدیرامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: با تاکیدی که در سیاست‌های ابلاغی تامین اجتماعی در سال گذشته توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد و همانطور برنامه تحولی و تاکیدی که رئیس جمهور محترم برای ما داشتند برنامه ما تلاش برای پوشش فراگیر آحاد جامعه و عمق بخشی به این خدمات برای تمام بیمه‌شدگان است. از آغاز دولت مردمی سیزدهم حدود دو میلیون نفر دیگر نیز تحت پوشش بیمه اجتماعی در این سازمان قرار گرفتند و از این حمایت‌های بیمه‌ای برخوردار شده‌اند که این تعداد حدودا معادل تعداد ورودی شش سال گذشته دولت قبلی است.

وی تاکید کرد: با مستقر شدن دولت مردم سیزدهم و آغاز به کار تیم مدیریتی جدید سازمان تامین اجتماعی از همان ابتدا تلاش کردیم تا بر مسائل و چالش‌های اصلی متمرکز شویم و راهبردی موقعیتی را برای حل مسائل کلان سازمان و حکمرانی تامین اجتماعی تدوین کنیم. تلاش کردیم تا تصمیمات و اقدامات به‌گونه‌ای انجام شود که در مسیر تحول، تحقق عدالت و ارتقای سطح اعتماد و رضایت مردم را نیز به دست آوریم.

موسوی افزود: یکی از مسائل و مشکلات ما کسری نقدینگی شدید در آغاز بود و متاسفانه در کنار این مشکل، استقراض بی‌رویه از نظام بانکی برای پرداخت حقوق مستمری بگیران نیز وجود داشت و این به‌گونه‌ای بود که از این سازمان درافکار عمومی به عنوان ابر بدهکار بانکی یاد می‌شد ولی امروز به این قضیه مفتخریم که با تعامل، تدبیر و همکاری که در دولت صورت گرفت و تصمیمات سران قوا با تاکید و دستور رئیس جمهوری در دو سال گذشته حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان، بی‌سابقه‌ترین تادیه بدهی به سازمان تامین اجتماعی صورت گرفت و ما توانستیم ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بدهی که از سال ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰ تحمیل شده بود را با نظام بانکی تسویه کنیم.

وی یاد آور شد: این تسویه علاوه بر اینکه آثار کلان اقتصادی بسیار زیادی را دارد، صرفه‌جویی و جلوگیری از خسارت سالانه حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان، هزینه و سود بانکی را برای سازمان تامین اجتماعی رقم زد. علاوه بر استقراض بی‌رویه که موجب ناترازی‌های بانکی نیز شده بود توانستیم در قالب افزایش سرمایه بانک رفاه کارگران حدود ۴۶ هزار میلیارد تومان  از کنار این فرصت به نظام بانکی برای سرمایه‌گذاری و آتیه بیمه‌شدگان تزریق کنیم و این بانک امروز در شاخص‌های مختلف بانکی مانند کفایت سرمایه در نظام بانکی کشور جایگاه بسیار مهمی دارد. امیدواریم خدماتش را به جای اینکه به ما بدهد در راستای رونق و رشد تولید و مهار تورم تامین مالی داشته باشد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد:  در سال جاری تا کنون ریالی از بانک رفاه برای انجام تعهدات و پرداخت حقوق دریافت نکردیم و ماهانه بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان تعهد را بدون استقراض انجام  دادیم. یکی از رویکردهای مهم دیگر در این دولت توسعه خدمات الویت دار به مردم است و ما نیز بنابر تاکیدات رئیس جمهوری این راهبرد را در اولویت خودمان به‌ویژه در حوزه خدمات درمانی قرار دادیم. روزانه حدود ۱.۳ میلیون نفر خدمت سرپایی درمان دریافت می‌کنند که نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد رشد داشتیم. روزانه ۱۳ هزار نفر خدمت بستری درمان داریم و علاوه بر درمان مستقیم و رایگان در ۴۰۰ مرکز درمانی تخصصی و فوق تخصصی و ملکی با حدود ۵۲ هزار طرف قرارداد درمانی به عنوان بزرگترین خریدار و ارائه دهنده خدمات درکشور در کنار همکارانمان در وزارت کشور به مردم ارائه خدمت درمانی داریم.

وی افزود: علارغم تنگناهای مالی برجای مانده یکی از رویکردهای ما در این دولت در کاهش هزینه از جیب مردم بوده است که در این زمینه توسعه خدمات درمان مستقیم و ملکی تامین اجتماعی را که تمام خدمات ما در آن‌ها رایگان است در اولویت قرار دادیم و اعتبار ما در سال ۱۴۰۰ که ۴۵۰۰ میلیارد تومان بود در سال ۱۴۰۱ به ۹۵۰۰ میلیارد و در سال ۱۴۰۲ به ۱۱۵۰۰ میلیارد  تومان افزایش یافت. در سال گذشته ۲۱ پروژه توسعه‌ای یا ایجادی عمدتا در مناطق کم‌برخوردار در شمال، جنوب، شرق و غرب کشور به بهره‌برداری رسید که از جمله آن‌ها به بیمارستان لنگرود گیلان، درمانگاه سردشت و بوشهر و همدان و ... می‌توان اشاره کرد.

موسوی تصریح کرد: در سال جاری نیز حدود ۲۹ پروژه دیگر را در درمان ۱۰۰ درصد رایگان به بهره‌بردای خواهیم رساند که از جمله آن‌ها بیمارستان آبادان، توسعه بیمارستان بروجرد و بیمارستان ۵۵۰ تخت خواب فیاض‌بخش هستند. حدود ۱۸۵ مرکز کلینیک دیابت و فشار خون را با رویکرد پیشگیری راه‌اندازی کردیم که در راستای کاهش هزینه‌های درمانی بازنشستگان نیز هم تعهدات کیفی خدمات را به میزان ۸۰ درصد افزایش دادیم و هم ۵۰ درصد هزینه بیمه تکمیلی ۲۰۵ هزارتومانی را با رشد ۱۲۰ درصد با هزینه‌ای نزدیک ۵۰۰۰ میلیارد تومان برای سازمان تقبل کردیم که بازنشستگاه عزیز دغدغه درمانی کمتری داشته باشند و علاوه بر خدمات درمانی رشد تسهیلات قرض الحسنه را از ۷ به ۱۲ میلیون تومان و سپس از ۱۲ میلیون تومان به ۲۰ میلیون تومان رساندیم که در سال گذشته هم ۲۲۰ هزار بازنشسته عزیز از این وام قرض الحسنه بهره مند شدند.

وی در پایان تصریح کرد: سفراول رایگان به مشهد مقدس پس از دوسال تعطیلی آغاز شد و سال گذشته ۵۰ هزار بازنشسته را به این سفر اعزام کردیم. هم چنان به دنبال خدمات به بازنشستگان و ذینفعان تامین اجتماعی خواهیم بود. در بخش اقتصادی و سرمایه‌گذایر نیز تلاش شد تا از ظرفیت افراد متعهد و متخصص با شاخصه‌های کارآمدی بیشتر استفاده شود و از مداخلات غیر حرفه‌ای و راندی جلوگیری شود. در سال ۱۴۰۱ فروش خالص تجمیعی شستا از ۶۱ هزار میلیارد تومان به حدود ۲۳۰ هزار میلیارد تومان با رشد حدود ۴۳ درصد همراه بوده است و سود خالص تجمعی هم از ۳۷.۵ هزار میلیارد تومان به ۵۷ هزار میلیارد تومان رشد ۵۰ درصدی داشته است که این مسیر رشد و تحول باید ادامه دار باشد. این آمار نشان می‌دهد که این اقدامات موثر بوده و باید این مسیر را ادامه دهیم./تسنیم

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی