کد مطلب: 27419

مسکن|قیمت مسکن|قیمت مسکن امروز

خبر مهم دولت رییسی برای مستاجران در 21 تیر ماه | بازار مسکن از مشتری خالی شد؟

عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان مسکن در خصوص وضعیت فعلی بازار مسکن گفته است: در حال حاضر مشتری در بازار مسکن نیست و این بازار در رکود به سر می‌برد. نبود مشتری اکنون اصلی‌ترین چالش برای فعالان حاضر در این بازار است.

خبر مهم دولت رییسی برای مستاجران در 21 تیر ماه | بازار مسکن از مشتری خالی شد؟

 حسن محتشم، عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران در مورد وضعیت فعلی بازار مسکن اظهار کرده است: در حال حاضر مشتری در بازار مسکن نیست و این بازار در رکود به سر می‌برد. دولت باید در این وضعیت تلاش کند از طریق مجموعه‌های حرفه‌ای صنعت ساختمان، تولید مسکن را بالا ببرد. افزایش عرضه به پیش‌گیری از جهش آتی قیمت مسکن منجر می‌شود.

همچنین آن‌طور که این عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان تهران در مورد هدایت سرمایه به بخش مسکن به ایسنا گفته است: گزینه‌ خوب آن است که سرمایه‌ها به سمت تولید برود تا گردش مالی و اشتغال ایجاد کند. اگر سرمایه‌ها به بازار مسکن بیاید جز رشد قیمت و دور شدن متقاضیان مصرفی از مسکن مورد نیاز ثمره دیگری ندارد.

چالش کمبود مسکن

نبود مسکن مسئله‌ای است که هم‌اکنون مشاوران املاک نیز به اذعان دارند. آنها می‌گویندتا همین چند ماه گذشته وضعیت خرید و فروش در بازار مسکن بهتر بود، اما اکنون به سختی معامله‌ای در بازار انجام می‌شود.

یکی از دلایل وضع موجود را می‌توان کاهش علاقه سرمایه‌گذاران برای خواباندن پول در بازار مسکن دانست که این امر هم به گفته کارشناسان می‌تواند ناشی از بلاتکلیفی بحث مالیات بر عایدی بر سرمایه و مالیات بر معاملات مکرر مسکن باشد.

دلیل دیگر نیز کاهش قدرت خرید مردم است که در سال‌های گذشته هر روز در وضعیت وخیم‌تری قرار گرفته است. نابسامانی در وضعیت اقتصاد کلان، مسیر صعودی تورم و افزایش بی‌رویه قیمت مسکن اکنون خرید خانه‌ را برای قشر بزرگی از اجتماع تبدیل به رویایی دور کرده است.

یکی از مشاوران املاک ناحیه شرق تهران پیش از این در خصوص کاهش قیمت و نبود مشتری به تجارت‌نیوز گفته بود: «مشاهدات میدانی من نشان می‌دهد قیمت‌ها رسما کاهش پیدا نکرده است، اما به علت نبود خریدار در بازار مسکن، مالکان حاضرند واحدهای خود را قیمت کمتری بفروشند و همین عامل در سطح گسترده باعث شده قیمت مسکن حرکتی کاهشی داشت باشد.»

او در این مورد توضیح داده بود: «در ماه‌های پایانی سال 1401 معاملات در وضعیت خوبی قرار داشت؛ اما بازار از عید نوروز تا پایان ماه رمضان در وضعیت رکودی فرو رفت. اکنون بازار در شرایط عادی است و مشتری مصرفی وجود دارد، ولی همان‌طور که اشاره کردم دلالان و سرمایه‌گذاران کمتری حضور دارند.»

کاهش خریدار در بازار مسکن

مشاور املاک دیگری نیز در منطقه 5 نظراتی مشابه در خصوص وضعیت کنونی بازار مسکن داشت. او گفت: «اکنون فروشنده در بازار وجود دارد، اما کمبود خواهان و خریدار ملک هم کاملا محسوس است.»

این مشاور املاک بحث نامشخص مالیات بر عایدی سرمایه و نوسانات اخیر دلار را در کنارکشیدن سرمایه‌گذاران از بازار فعلی معاملات مسکن دخیل دانست. او عنوان کرد: «قیمت‌ها اکنون با قیمت‌ ملک در دو ماه پایانی سال گذشته برابری می‌کند. خریدار که نباشد فروشنده مجبور است با خریدار کنار بیاید؛ چه از لحاظ نحوه پرداخت چه از لحاظ قیمت.»

ضربه رکود معاملات به بازار مسکن

دولت این رکود مسکن و در نتیجه کاهش نسبی قیمت‌ها از دستاوردهای خود می‌داند، اما این سکون در بازار همراه با وضعیت نابسامان تولید و ساخت وساز نتایج زینباری برای بازار مسکن به همراه خواهد داشت و پس از یک دوره به احتمال زیاد آن را وارد رکود تورمی خواهد کرد.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی