کد مطلب: 27300

بنزین| قیمت بنزین|بنزین سوپر

واریز یارانه بنزین به حساب مردم | افزایش سهمیه بنزین در تابستان امسال + جزییات

از ابتدای امسال سهمیه بنزین رانندگان اسنپ و تپسی پرداخت نشده است. اما حالا وزیر نفت خبر از برطرف شدن مشکل رانندگان تاکسی‌های اینترنتی داد.

واریز یارانه بنزین به حساب مردم | افزایش سهمیه بنزین در تابستان امسال + جزییات

از ابتدای امسال سهمیه بنزین رانندگان اسنپ و تپسی پرداخت نشده است. پیش از این احسان نصر، معاون عملیات تپسی گفته بود: از نیمه دوم سال گذشته واریز سهمیه بنزین رانندگان تاکسی اینترنتی با تاخیر مواجه شده و هم اکنون بعد از گذشت ۴ ماه هنوز مابه التفاوت یارانه سوخت تاکسی‌های اینترنتی واریز نشده است.

نصر تاکید کرده بود که طی سه سال گذشته هر چند با تاخیر اما ماهانه مابه‌التفاوت سوخت رانندگان تاکسی‌های آنلاین واریز می‌شد.

آنگونه که به نظر می‌رسد عدم در نظر گرفتن اعتبار لازم در بودجه دلیل اصلی عدم پرداخت سهمیه بنزین تاکسی‌های اینترنتی بوده است.

در نقطه مقابل رانندگان اسنپ و تپسی می‌گویند قرار بود کرایه‌ها پایین باشند اما در مقابل به آنها اعتبار بنزین پرداخت شود. حالا اما اولی اجرا می‌شود و دومی نه. از آن سو قیمت قطعات یدکی نیز به طور مداوم در حال افزایش است و شغل رانندگی استهلاک زیادی برای ماشین به بار می‌آورد. نتیجه؟ کار به عنوان راننده اسنپ و تپسی دیگر صرفه اقتصادی ندارد. به ویژه که رانندگان معتقدند کمیسیون این دو شرکت هم بالاست.

پیش از این اسنپ و تپسی، بیستم هر ماه آمار پیمایش را به صورت اتوماتیک به وزارت کشور ارسال می‌کرد و آنها بعد از تجمیع و صحت سنجی به وزارت نفت ارسال می‌کردند تا شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران بعد از پردازش، سهمیه بنزین رانندگان اسنپ و تپسی را به کارت‌های بانکی اعمال کند.

معمولا در یک بازه زمانی دو سه هفته این کار انجام می‌شد. اما به مرور زمان این واریز سهمیه مداوما با تاخیر مواجه شده است تا جایی که در سال جاری هنوز سهمیه بنزین رانندگان اسنپ و تپسی واریز نشده است.

در این شرایط امروز وزیر نفت در حاشیه جلسه هیات دولت بیان کرد تاکسی‌های اینترنتی سهمیه اعتباری داشتند که از طریق بانک ملت انجام می‌شد چون در ردیف بودجه درنظر گرفته شده بود؛ در ردیف بودجه امسال این موضوع پیش‌بینی نشده است و ما پیشنهاد دادیم که در دستور کار دولت قرار گیرد و اختلاف بین سهمیه آزاد و سهمیه ۱۵۰۰ تومانی پرداخت شود.

همچنین وزیر نفت گفت: در مسیر زائران اربعین ذخایر خوبی پیش‌بینی شده است، جایگاه‌ها تکمیل شده تا لب مرز، حتی برای آن طرف مرز هم ۵ میلیون لیتر گازوئیل پیش‌بینی شده است تا زائران عزیز دچار مشکل نشوند. اوجی تاکید کرد که ذخایر ما خوب است و مردم نگران نباشند؛ سهمیه هیچ جایگاهی را کم نکرده‌ایم.

سخنگوی اتحادیه صنف جایگاه‌داران گفت: افزایش مصرف بنزین در برخی شهرها در روزهای گذشته باعث شد که انتقال محموله‌های بنزین به جایگاه‌های سوخت کمی با تاخیر نسبت به موعد موردنیاز انجام شود و بدین ترتیب برخی جایگاه‌ها در ۲۴ ساعت گذشته برای مدت کوتاهی دچار مشکل شدند.

وی تاکید کرد: این مشکلات به زودی برطرف شده است و تاکنون ما به عنوان اتحادیه‌های صنفی خبری از افزایش قیمت بنزین نداشته‌ایم و مسئولان دولتی نیز همواره آن را تکذیب کرده‌اند.

نواز اظهار داشت: هم‌اکنون برای هر بار سوخت‌گیری در جایگاه‌ها، سقفی وجود دارد و مردم با استفاده از کارت سوخت جایگاه‌ها بسته به استان‌ها می‌توانند در هر بار سوخت‌گیری اعدادی معادل ۱۵، ۲۰، ۳۰ و ۴۰ لیتر بنزین دریافت کنند. تاکید می‌کنم که این رقم بسته به هر استان متفاوت است.

سخنگوی اتحادیه صنف جایگاه‌داران گفت: اما سقف هر بار سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی بیشتر بوده و بسته به نوع استان‌ها اعدادی معادل ۳۰، ۴۰ و ۶۰ لیتر است. البته یک فاصله زمانی ۳ تا ۸ ساعته نیز بین هر سوخت‌گیری بسته به استان‌های مختلف تعبیه شده است. یعنی این امکان وجود ندارد که دو بار پشت سر هم بنزین دریافت کنید و باید یک بازه زمانی بگذرد. البته در صورت انتقال از یک استان به استان دیگر، محدودیت‌ها از صفر محاسبه می‌شود.

وی تاکید کرد: با توجه به الزام قانون بودجه ۱۴۰۲ به ساماندهی کارت سوخت جایگاه‌ها، از مردم عزیز تقاضا داریم که برای سوخت‌گیری کارت سوخت شخصی خود را به همراه داشته باشند.

ارتباطی ما باید آنلاین (برخط) باشد و اگر برخط نباشد، قطعاً استفاده از کارت بانکی چالش‌برانگیز است.

مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: برای استفاده از کارت بانکی در توزیع سوخت نیاز به اتصال به شبکه شتاب وجود ندارد و افرادی که کارت بانکی دارند مانند طرح هدفمندی یارانه‌ها یک شماره حساب در دسترس به عنوان کارت سوخت معرفی می‌کنند.

صادقی افزود: سامانه هوشمند سوخت یک شبکه مستقل از سایر سامانه‌ها است که هیچ ارتباطی با پایگاه داده دیگر سامانه‌ها ندارد و فقط از کارت بانکی، برای توزیع سوخت استفاده می‌شود. سامانه هوشمند سوخت مزیت آفلاین بودن را دارد که سایر این کارت‌ها این مزیت را ندارند و هیچ‌کدام از اینها به‌طور کامل جایگزین کارت هوشمند سوخت نخواهد شد.

او تصریح کرد: بسیاری از جایگاه‌های سوخت در نقاط دورافتاده هستند که با توجه به آفلاین بودن سامانه هوشمند سوخت امکان توزیع سوخت در صورت قطعی هم وجود دارد اما با توجه به آنلاین بودن شبکه بانکی، در صورت قطعی، جایگاه‌ غیر عملیاتی می‌شود و به همین دلیل فعلاً تنها توزیع بنزین سوپر از طریق کارت بانکی در دستور قرار گرفته است.

مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، امکان کپی‌برداری از کارت‌های بانکی را از دیگر موانع این طرح اعلام کرد و افزود: این در حالی است که کارت هوشمند سوخت به هیچ‌وجه امکان‌ کپی‌برداری ندارد. با این‌حال توزیع سوخت از طریق کارت بانکی یکی از طرح‌های اولویت‌داری است که در حال پیگیری و پیاده‌‌سازی آن هستیم. کدنویسی این طرح در حال اتمام است و در حال رفع چالش‌های طرح و هماهنگی با دیگر دستگاه‌ها هستیم.

اکنون دولت دلایل زیادی برای جمع‌آوری کارت سوخت از دست مصرف‌کنندگان دارد. ازجمله آنکه سامانه هوشمند سوخت عمر زیادی دارد و  در بخش سخت‌افزاری هم به درجه استهلاک رسیده است و مردم دائم با خرابی تجهیزات دست به گریبان هستند.

از سوی دیگر، در چند وقت اخیر در بیشتر جایگاه‌ها در بهترین حالت یک کارت سوخت بیشتر توزیع نمی‌شود و به‌ویژه افرادی که کارت سوخت شخصی ندارند، برای تأمین سوخت مورد نیاز خود دچار مشکل شده‌اند و این امر یکی از دلایل تشکیل صف‌های طویل است.

آنچه از شواهد پیداست و می‌توان به دلایل دولت برای این تصمیم به آن اکتفا کرد این است که در چند ماه گذشته چند میلیون کارت سوخت المثنی یا حتی جدید صادر شده  و هر کدام از آنها هزینه‌ای حداقل 100 هزار تومانی برای مردم داشته است؛ با این روند نه‌تنها مردم ناراضی می‌شوند، بلکه آن کسی که کارت را صادر می‌کند یا واردات تراشه انجام می‌دهد هم متضر می‌شود.

سادات‌نجفی اجرای مشوق‌های گردشگری و ابتکار عمل در این حوزه را ضروری دانست و اظهار کرد: به دنبال تقویت سفرهای زمینی به کیش با مشوق‌های جذابی همچون بنزین رایگان هستیم که طی تیرماه عملی خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه تقویت مسیر ارتباطی زمینی برای توسعه گردشگری در کیش ضروری است، افزود: بالانس مسیر ارتباطی زمینی و هوایی در نهایت به نفع گردشگران خواهد بود؛‌ البته در همین راستا نیازمند یک مسیر ارتباطی از بندر آفتاب به بزرگراه عسلویه هستیم که امیدواریم دولت عنایت ویژه‌ای به آن داشته باشد.

سازمان منطقه آزاد کیش از اهرم حاکمیتی خود در بحث ایرلاین‌ها استفاده کند

دیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش با بیان اینکه برگزاری رویدادهای مختلف، برنامه‌های تشویقی خاصی برای ترددهای هوایی و زمینی می‌طلبد، اضافه کرد: به نظر می‌رسد وقت آن رسیده تا سازمان منطقه ازاد کیش برای کنترل فعالیت شرکت‌های هواپیمایی وارد عمل شده و به نقش حاکمیتی خود در این راستا عمل کند.

سادات نجفی ادامه داد: چرا باید اجازه داد تا برخی ایرلاین‌ها به صورت خودسر پروازهای خود را در فصل تابستان به کیش کاهش دهند و همان ایرلاین‌ها در فصل زمستان تعداد پروازهای خود را به این جزیره چندین برابر کنند؟ پیشنهاد این داده شده که سازمان منطقه آزاد فقط با ایرلاین‌هایی در فصل سرما و پرتردد به کیش همکاری کند که در فصل گرما تعداد پروازهای خود را کاهش نداده‌اند.

مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش با بیان اینکه ظرفیت راه اندازی واحدهای تولیدی برند در کیش وجود دارد، گفت: این امر در بسیاری از کشورهای توسعه یافته در قالب مونتاژ قطعات یا ایجاد خط تولید وجود دارد که بخش خصوصی در جزیره کیش نیز آمادگی کامل برای راه اندازی آن را دارد.

سادات نجفی اضافه کرد: تحریم‌ها باعث شده که مناطق آزاد از شکل تجاری متعارف خود خارج شوند و به طور آنی در نوسانات ارزی آسیب ببینند، در همین راستا نیز راه اندازی خط تولید برندها به صورت پایلوت در کیش می‌تواند نقش بسزایی در دور زدن تحریم‌ها و افزایش صادرات غیر نفتی ایفا کند.

در کنترل بازار نباید با سیاست‌های دستوری عمل کرد

مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده جهت اجرای جشنواره تابستانه کیش، گفت: بر این باور هستیم که در کنترل بازار نباید با سیاست‌های دستوری عمل کرد.

سادات نجفی تصریح کرد: معتقدیم که جشنواره تابستانه کیش به بهترین شکل ممکن باید اجرا شود و در همین راستا تمامی تلاش خود را به به کار خواهیم کرد.

وی ادامه داد: اما باید توجه کرد که صرفا برگزاری یک حراجی بزرگ نمی‌تواند همه بار جذب گردشگر را به دوش بکشد، متولیان امر باید برای افزایش تعداد پروازها به کیش، تبلیغات و یا تسهیل در ترددهای زمینی از تمامی ظرفیت‌های قانونی استفاده کنند.

این مقام مسئول ماهیت برگزاری جشنوراه تابستانی را عبور از فصل رکود گردشگری عنوان کرد و افزود: امروزعمده قیمت ارائه شده به مسافران در قالب تورهای گردشگری به کیش، صرفا فقط به قیمت هزینه بلیط هواپیما به فروش می‌رسد و عملا مراکز اقامتی و پذیرایی رایگان در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی