کد مطلب: 27280

یارانه نان| یارانه نان امروز

خبر داغ رئیسی درباره تغییر یارانه نان تیرماه | گرانی نان در نانوایی ها صحت دارد؟

مدیراجرایی سامانه توزیع هوشمند آرد و نان در وزارت امور اقتصادی و دارایی می گوید که عرضه اینترنتی نان توسط نانوایی هایی که آرد یارانه ای دارند، غیرمجاز نیست بلکه این نانوایی ها باید برای فروش اینترنتی، قیمت هایشان را طبق نظر کارگروه های استانی اصلاح کنند.

خبر داغ رئیسی درباره تغییر یارانه نان تیرماه | گرانی نان در نانوایی ها صحت دارد؟

چندیش پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نان یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نان منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نان تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت:خبری از تغییر یارانه نان وجود ندارد. یارانه نان  حساب سرپرستان خانوار بزودی واریز خواهد شد. مشخص نیست چه زمانی مشکل یارانه نان حل خواهد شد..

 مدیراجرایی سامانه توزیع هوشمند آرد و نان در وزارت امور اقتصادی و دارایی می گوید که عرضه اینترنتی نان توسط نانوایی هایی که آرد یارانه ای دارند، غیرمجاز نیست بلکه این نانوایی ها باید برای فروش اینترنتی، قیمت هایشان را طبق نظر کارگروه های استانی اصلاح کنند. محمدرسول نظافتی تاکید می کند دراین زمینه خبر اشتباهی را برخی رسانه ها از مصاحبه اخیر معاون اقتصادی استاندار تهران نقل کرده اند که جزئیات بیشتر را در گفت وگوی وی با خراسان می خوانید:

- این یک برداشت اشتباه از مصاحبه معاون استاندار تهران است، این خبر یک پیش فرضی دارد که اگر سکوهای اینترنتی اقدام به اصلاح نرخ بر اساس نرخ های یارانه ای نکنند، نانوایی ها مجاز نیستند با نرخ های بالاتر از نرخ های مصوب، نان را عرضه کنند و ایشان به سکوها نیز هشدار دادند که اگر اقدام به اصلاح قیمت نکنند با سکوهای اینترنتی نیز برخورد می شود، یعنی درمجموع فروش نان به صورت اینترنتی غیرمجاز نیست ولی باید نرخش مطابق با نرخ های مصوب استان باشد.مگر این که آزادپز باشد که دراین صورت قیمت آرد آن واحد صنفی الان حدود 16 تومان می شود.

* تکلیف برخی اپلیکیشن ها نظیر اسنپ فود که فروش اینترنتی دارند چه می شود؟

-این ها باید نرخ ها را براساس نرخ های مصوب در سامانه شان تغییر دهند که دراین صورت مشکلی ندارد؛ همچنین باید هزینه خدماتشان را جداگانه محاسبه کنند و نمایش دهند؛ البته دراین زمینه به صورت استانی تصمیم گیری می شود.

*برای نان صنعتی چطور؟

-برای نان صنعتی نیز اگر نرخ آردشان، آرد یارانه ای باشد شامل این قضیه می شود ولی اگر از آرد صنف و صنعت یا همان آرد آزاد استفاده کنند، شامل این قضیه نمی شود.

محمد جلال با بیان اینکه ترمیم‌های غیرقیمتی رویکرد دولت در اجرای این طرح است، افزود: با توجه به وضعیت نابسامان توزیع خمیر مایه‌ها که از اقلام جدی هرینه‌های نانوایان است، در سامانه یکپارچه توزیع آرد و در کنار آرد با نرخ مصوب توزیع می‌شود تا بازار‌های واسطه‌ای حذف و هزینه‌های تولید کم شود.

 

وی ادامه داد: البته ارتقای اقتصاد نانوایان به معنی گران شدن نان نیست و دولت هم تاکیدی بر افزایش نرخ نان ندارد.

 

جلال تصریح کرد: البته ممکن است در برخی از نان‌ها بدلیل افزایش هزینه‌ها در چند سال گذاشته، موضوع متناسب‌سازی نرخ صورت بگیرد، اما تاکید دولت در جهت ارتقا اقتصاد نانوایان بر الگوهای غیرقیمتی است به نحوی که در عین ارتقا سطح اقتصاد نانوایان، فشاری هم از نظر نرخ نان به مردم تحمیل نشود.

 

مشاور وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: از محل کمک هزینه‌هایی که هم‌اینک به نانوانان پرداخت می‌شود و ایده‌های مکملی که در حوزه اقتصاد نانوایان وجود دارد و می‌تواند به تصویب کارگروه آرد و نان اُستان‌ها برسد، می‌توان به اقتصاد نانوایان کمک کرد تا نانوایی به یک شغل اقتصادی قابل دفاع تبدیل شود.

 

وی خاطرنشان کرد: طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت تا دسترسی نانوایانی دارای رفتار متعهدانه‌ در قبال عرضه نان به مردم در چرخه افزایش سهمیه قرار بگیرد و اگر نانوایانی وجود داشته باشند که بنای تحویل آراد یارانه ای به مردم را ندارند از چرخه تولید خارج شوند.

 

جلال افزود: دولت با اجرای طرح هوشمندسازی توانست بدون اجرای آزادسازی قیمت و سهمیه‌بندی نان، میزان عرضه خارج از شبکه نان یارانه‌ای را به حداقل برساند و با این کار موجب شکستن شدن برخی نرخ های غیرواقعی مانند کاهش نرخ مجوز نانوایی‌ها شود بطوریکه نرخ این مجوزها هم اکنون در فرایند نزولی قرار دارد.

 

وی ادامه داد: اجرای طرح هوشمندسازی آرد و نان موجب افزایش قیمت آرد خارج از شبکه شد که می‌تواند در کاهش قاچاق آرد موثر باشد و از هدررفت منابع دولت در توزیع آرد و نان جلوگیری کند.

مشاور وزیر اقتصاد گفت: تبدیل فعالیت نانوایی به یک فعالیت اقتصادی قابل دفاع و ارتقای کیفیت نان که در سالجاری دنبال می‌شود از دیگر اهداف طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان است که مُبتکر آن نیز دولت سیزدهم است.

 

وی تصریح کرد: مرحله‌ای از طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان، با عنوان "شناورسازی سهمیه" از اواخر سال گذشته آغاز و امروز تصمیمانی در این زمینه با حضور اُستاندار اصفهان و مدیران مربوطه برای این اُستان گرفته شد.

 

جلال یادآور شد: در جلسه امروز تصمیماتی برای افزایش اختیارات اُستانی در مواردی که به تشخیص میدانی مدیران منطقه نیاز است تا تغییراتی در تخصیص سهمیه آرد نانوایان صورت بگیرد، گرفته و این اختیارات به کمیته‌های داخل اُستان تفویض شد.

وی اظهار داشت: افزایش اختیارات اُستان‌ها برای تخصیص واگذاری سهمیه آرد یارانه‌ای، این امید را بوجود می‌آورد تا دیگر شاهد اعمال محدودیت‌ در توزیع عادلانه آرد در استان‌ها نباشیم.

 

جلال یادآور شد: وجه نظارتی بر امور نانوایان بطورکامل در اختیار اُستان‌هاست و در کنار ایده دولت دایر بر قابل دفاع بودن اقتصاد نانوایان بایستی با موارد تخلف نیز برخورد قاطع صورت گیرد.

 

روزانه ۱۱ تا ۱۲میلیون تراکنش خرید نان در کشور انجام می‌شود

مشاور وزیر اقتصاد همچنین گفت: روزانه ۱۱ تا ۱۲ میلیون تراکنش خرید نان در کشور انجام می‌شود که این تراکنش‌ها اطلاعات زیادی در اختیار تصمیم گیران قرار می دهد و می توان از این بستر برای ارتقای کیفیت نان استفاده کرد.

محمد جلال ادامه داد: سازوکار شناسایی موارد تخلف نانوایان می‌تواند با سامانه موجود بر عهده مردم گذاشته شود و برای این امر برنامه‌ای هم طراحی شده است که تا پایان ماه جاری عملیاتی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: تجربه مردم در خرید نان مانند گرانفروش، کم‌فروشی، ثبت تراکنش غیرواقعی و یا حتی تجربیات مثبت آنها در زمینه عرضه نان با کیفیت، برخورد مناسب نانوایان و رعایت بهداشت از طریق سیستم یاد شده قابل دریافت و به تبع برنامه‌ریزی است.

وی گفت: در طرح جدید بدنبال آن هستیم تا نظرات مردم در باره نانوایان بصورت مستقیم بر روی سهمیه آرد و در تخصیص کمک هزینه به نانوایان اثرگذار باشد.

 افزون بر پنج هزار واحد نانوایی در استان اصفهان فعالیت دارند.

یارانه نانبه گزارش مرکز اطلاع رسانی شرکت بازرگانی دولتی ایران؛ محمد حسن جلالی مدیرکل هماهنگی و نظارت آرد و نان بازرگانی دولتی گفت: بنابر آمار تاکنون 99 درصد واحد‌های نانوایی به کارتخوان مجهز شده‌اند و یک درصد مشکل مالکیتی دارند.

وی  با بیان اینکه عملیات فازبندی اجرای طرح هوشمندسازی در هیچ یک از استان‌ها کامل نشده است، افزود: با اجرای طرح هوشمندسازی واحد‌های نانوایی تغییری در سهمیه ایجاد نشده و تنها جابه‌جایی در سهمیه واحد‌های کم فعالیت اتفاق افتاده است.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی