کد مطلب: 27255

بازنشستگان| حقوق بازنشستگان|همسان سازی حقوق

فوری؛ بهبود وضعیت حقوق بازنشستگان در در آخر هفته | بازنشستگان به خواسته خود بالاخره رسیدند

رونمایی از یک نامه در روزهای اخیر می‌تواند موجب بهبود معیشت بازنشستگان کشوری در ماه‌های پیش‌رو شود.

فوری؛ بهبود وضعیت حقوق بازنشستگان در در آخر هفته | بازنشستگان به خواسته خود بالاخره رسیدند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: باید حقوق بازنشستگان به ویژه آن دسته از بازنشستگانی که دریافتی کمی دارند، در بودجه سال آینده افزایش پیدا کند.در تعریف مستمری یا حقوق بازنشستگان به زبان عامیانه ، می توان گفت ، مقدار پولی است که ماهانه ، به طور مستمر و تا پایان عمر ، به افراد دارای شرایط بازنشستگی مندرج در قانون تامین اجتماعی و قانون مدیریت خدمات کشوری و بر اساس احکام جدید بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی ، تعلق می گیرد. سه میلیون و 600 هزار بازنشسته در انتظار اجرای مصوبه قانونی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هستند.​​حقوق بازنشستگان1401 همانند پاداش بازنشستگی برای افراد مختلف متفاوت است . حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی 1401 مقداری از حقوق بازنشستگان کشور ی کمتر می باشد

نعمت الله ترکی مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری به رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در خصوص معوقات احکام متناسب سازی نامه نوشت و در آن متناسب با احکام هرگروه از بازنشستگان، درخواست اعتبار کرده است.

در نامه‌ی مدیرعامل صندوق بازنشستگی، به معوقات بازنشستگان بهداشت و درمان و حق مناطق جنگی بازنشستگان نیز اشاره شده و برای هر ردیف، اعتبار متناسب درخواست شده است.

وی با بیان اینکه مردم با هر نگاه و نگرشی به مجلس شورای اسلامی جهت رفع بسیاری از مشکلات چشم دوخته اند، بیان کرد: همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری  مورد تاکید است و بنده به شخصه در این بخش و با همکاری سایر نمایندگان به ویژه از کمیسیون های برنامه و بودجه و اقتصاد، اقداماتی را مورد پیگیری قرار داده ام.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نباید خدشه ای به معیشت بازنشستگان و تامین کالاهای اساسی این قشر وارد شود چراکه این قشر برای پیشرفت این کشور زحمات زیادی را متحمل شده اند و نباید نیازهای این خانواده ها روی زمین بماند.

وی با بیان اینکه بازنشستگان لشکری و کشوری حقوق زیاد و نجومی را نیز طلب نمی کنند، تصریح کرد:این بازنشستگان به دنبال دریافت حقوق عادلانه ای هستند تا بتوانند زندگی ابتدایی خود را بچرخانند. بنابراین حقوق این افراد باید متناسب با حقوق کارکنان و شاغلین و در همین حد و حدود باشد.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنده به شخصه دغدغه های بازنشستگان را  در مجلس مورد پیگیری قرار خواهم داد . همچنین موضوع همسان سازی حقوق بانشستگان  و عدالت در پرداختی به بازنشستگان باید در برنامه هفتم توسعه به معنای واقعی کلمه  و نه در حد شعار دیده شود.

وی با بیان اینکه تلاش می کنیم تا در زمینه عدالت در پرداختی بازنشستگان تکالیفی را طی برنامه هفتم پنجساله بر عهده دولت بگذاریم تا این مسائل برطرف شود، بیان کرد: دولت باید طی پنج سال برنامه هفتم توسعه مکلف شود تا تحولی در زمینه پرداختی حقوق بازنشستگان داشته باشد و این تحول باید در سفره این بازنشستگان دیده شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی از بازنشستگان مشکلات عمده ای در زمینه اسکان خود دارند، بیان کرد: بسیاری از بازنشستگان با وجود سالخوردگی هنوز مشکلاتی در تامین مسکن دارند و مستاجر هستند و یا در تامین خرید خودرو ساده مشکلاتی دارند.

نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: نباید فراموش کرد متاسفانه بازنشستگان از آیتم های مزایا و پاداش اعم از کارانه، اضافه کاری و ماموریت محرومند./خانه ملت

همچنین هفتم تیرماه، دشتی، عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه با بیان این‌که متاسفانه بازنشستگان در برخی امور معیشتی شرمنده خانواده خود هستند، گفت: «دولت و مجلس حتما باید مباحث بودجه‌ای موضوع همسان‌سازی بازنشستگان را درنظر بگیرند؛ همچنین بنده این موضوع را به عنوان عضوی از کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه پیگیری خواهم کرد.»

در روزهایی که بررسی لایحه هفتم در کمیسیون تلفیق مجلس آغاز شده است و در کشاکش انتقادات به غیبت همسان‌سازی در این لایحه، کمیسیون برنامه و بودجه روز شنبه مصوب کرد که همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در لایحه هفتم جای بگیرد. در این زمینه، علیرضا شهبازی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: کمیسیون برنامه و بودجه روز شنبه در جریان بررسی برنامه هفتم توسعه تصویب کرد که همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیز در لایحه درج شود. وی توضیح داد: «این موضوع در قالب پیشنهاد و مصوبه کمیسیون برنامه و بودجه به کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم داده شده است و درنهایت این موضوع باید در کمیسیون تلفیق تصمیم‌گیری و نهایی شود.»

در همین حال و در شرایطی که ابهامات متعددی درباره سرنوشت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم وجود دارد، روز گذشته خبرنگاران از مرتضوی وزیر رفاه درباره تکلیف همسان‌سازی پرسیدند که وی این‌طور پاسخ داد:«تصمیم کمیسیون برنامه و بودجه برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی در برنامه هفتم، تداوم این سیاست است تا بازنشستگان یک ضریبی از دریافتی را داشته باشند. »

همسان سازی در  برنامه ششم چگونه بود؟

در ماده 30 برنامه ششم این طور مصوب شده بود: «دولت مکلف است بررسی‌های لازم جهت برقراری عدالت در نظام پرداخت، رفع تبعیض و متناسب‌سازی دریافت‌ها و برخورداری از امکانات شاغلین، بازنشستگان و مستمری‌بگیران کشوری و لشکری سنوات مختلف را انجام دهد و در جهت تصویب در مسیر قانونی قرار دهد و اجرا نماید.» موضوعی که حالا کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و به نظر اغلب نمایندگان بر تداوم آن در برنامه هفتم نیز تاکید دارند. حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در این باره می‌گوید: «با تنفیذ مواد ۱۲ و ۳۰ برنامه ششم توسعه در برنامه هفتم، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی و پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی در کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس مصوب شد. ماده ۱۲ برنامه ششم توسعه به چگونگی پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی اختصاص دارد که در آن پیش‌بینی شده است، سالانه حداقل ۱۰ درصد بدهی‌ها باید بازپرداخت شود و همچنین در بند «ب» این ماده سازمان تامین اجتماعی موظف شده حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران را متناسب‌سازی کند. همچنین ماده ۳۰ برنامه ششم دولت را مکلف کرده است اقدامات لازم را برای برقراری عدالت در نظام پرداخت، رفع تبعیض و متناسب‌سازی دریافت ها و برخورداری از امکانات شاغلین، بازنشستگان و مستمری‌بگیران کشوری و لشکری سنوات مختلف انجام دهد.»

حاجی بابایی اضافه کرد:« واقعیت آن است که در شرایط کنونی باید توجه بیشتری به بازنشستگان کرد و صرفا با شعار این مسئله حل‌شدنی نیست.»

همه این قصه‌ها و غصه‌ها در شرایطی است که همه می‌دانیم  بازنشستگان به ویژه بخش کارگری در شرایط تورم، صورت‌شان را با سیلی سرخ نگه داشته‌اند. یادمان نرود که

طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، در لایحه بودجه 1402 هیچ ردیفی برای تسویه بخشی از بدهی سنگین 400 هزار میلیارد تومانی دولت به سازمان تامین اجتماعی پیش‌بینی نشده بود.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی