کد مطلب: 27164

بنزین| قیمت بنزین|بنزین سوپر

آخرین خبر از سهمیه بنزین دولت رییسی در تابستان | گرانی بنزین در تیرماه صحت دارد؟

طبق اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، قیمت بنزین در سال ۱۴۰۲ افزایش نخواهد داشت.

آخرین خبر از سهمیه بنزین دولت رییسی در تابستان | گرانی بنزین در تیرماه صحت دارد؟

 سهمیه بنزین از اهمیت بالا برخوردارست.سهمیه بنزین واریز شد. سهمیه بنزین در آخر هر ماه واریز میشود سهمیه بنزین هر ماه واریز میشود. آخرین تغییرات درباره سهمیه بنزین را در ادامه میخوانید.

شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی اعلام کرد، برخی رسانه‌ها برای جا نماندن از بازار داغ شایعات بنزینی، هر روز بر طبل این شایعات به بهانه تایید و تکذیب می‌کوبند و این در حالی است که دولت همواره تاکید کرده که قیمت بنزین در سال ۱۴۰۲ افزایش نخواهد داشت.

موضوع کیفیت بنزین البته آنچنان داغ است که تا دریای کاراییب نیز جا باز کرده و رسانه‌های خارجی دلیل آتش گرفتن برخی از خودروها در ونزوئلا را کیفیت پایین بنزین صادراتی ایران می‌دانند و بر آن تاکید دارند. این در شرایطی است که در ماه‌های اخیر به دلیل هم ترازی مصرف و تولید بنزین در کشور، صادرات بنزین عملا متوقف بوده و هیچ محموله بنزین صادراتی از ایران نه به ونزوئلا و نه به هیچ کشور دیگری صادر نشده است.

آن گونه که علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز بر آن تاکید کرده و می‌گوید، تامین نیاز سوخت کشور اولویت اصلی است و با توجه به میانگین مصرف بالای ۱۱۰ میلیون بشکه در روز در کشور، امکان صادرات این سوخت وجود ندارد. پیش از این نیز اعلام شده بود که مدت‌هاست که ایران صادرات بنزین را نه‌تنها به ونزوئلا بلکه به هیچ‌کجا ندارد، زیرا در روزهایی مصرف بنزین بسیار بالاتر از تولید بوده و حتی در این روزها برای تامین بنزین از ذخایر کشور استفاده کرده‌ایم.

البته ایران برای توسعه پالایشگاه‌های فراسرزمینی، بازسازی پالایشگاه‌های ونزوئلا را در دستور کار داشته و حتی با بازسازی این پالایشگاه‌ها، صادرات نفت و میعانات گازی به این کشور از سوی ایران در جریان است که در این پالایشگاه‌ها، سوخت موردنیاز این کشور تولید می‌شود. بنابراین اگر مشکلی در سوخت ونزوئلا وجود دارد، ربطی به بنزین ایرانی ندارد، زیرا ایران اکنون، بنزینی به این کشور صادر نمی‌کند.

درباره اتهام پایین بودن کیفیت بنزین صادراتی موضوعات دیگری نیز مطرح می‌شود که از آن جمله می‌توان به بازگشت یک محموله صادراتی بنزین به افغانستان، به بهانه کیفیت پایین اشاره کرد که سال گذشته مطرح شد. موضوعی که بعدا مشخص شد این محموله اصلا ایرانی نبوده و تنها از مسیر ایران به افغانستان ترانزیت شده است.

بنزین مصرف داخلی هم به طور عمومی کیفیت یورو ۴ دارد و مناسب است. اما با توجه به مصرف بالای بنزین در کشور، مقداری از آن هم بنزین با اکتان پایین‌تری است که مشکلی از لحاظ کارکرد خودرو ایجاد نمی‌کند و با استاندارد ملی انطباق دارد؛ با این حال پالایشگاه‌های ایران روزانه توان تولید ۷۵ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو ۴ و ۵ را دارند که نشان می‌دهد ظرفیت تولید بنزین با این استاندارد در کشور حدود ۷۰ درصد از کل ظرفیت است.

بنابراین برخی ادعاها مبنی بر اینکه تنها ۳۸ درصد از بنزین تولیدی در کشور استاندارد است، درست نیست. آمارهای تولید در ۱۰ پالایشگاه کشور در کنار نمونه‌گیری‌هایی که از بنزین تولیدی و توزیعی در کشور از سوی سازمان استاندارد و سازمان محیط زیست می‌شود، نیز این ادعا را تکذیب می‌کند.

همچنین در پالایشگاه‌های کشور، طرح‌های بهینه‌سازی و کیفی‌سازی فرآورده‌های نفتی در حال اجراست که در تازه‌ترین مورد، در آخرین روز سال ۱۴۰۱، طرح توسعه پالایشگاه آبادان از سوی رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید که افزون بر ارتقا کیفیت تولید بنزین، حجم تولید را نیز افزایش داده است و کمک کرد تا در ایام نوروز که رکورد مصرف بنزین چند بار شکسته شد، مشکلی در تامین این سوخت در هیچ نقطه‌ای از کشور ایجاد نشود.

در حالی که موضوع کیفیت بنزین یکی از مواردی که شایعات فراوانی حول و حوش آن مطرح می‌شود، اما اصلی‌ترین شایعه در حوزه بنزین مربوط به شایعه گرانی آن است. تا آن جا که در برخی از روزها، چند روزنامه به طور همزمان تیتر یک خود را به گرانی بنزین و شایعات مربوط به آن اختصاص می‌دهند.

برنامه میز اقتصاد امروز شبکه خبر به موضوع ساماندهی کارت‌های سوخت اختصاص داشت؛ رضا نواز سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت کشور و محمد صادقی مدیر سامانه هوشمند سوخت، مهمانان حضوری و سردار حسین رمضانی مهمان تلفنی این برنامه بودند و به سوالات زیر پاسخ دادند:

 سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت کشور: مشکلات نسبت به زمان آغاز طرح خیلی کم‌تر شده؛ چون اطلاع رسانی کاملی نشده بود. شیب اجرا هم نسبت به اوایل که تندتر بود کندتر شده زیرا مردم در ابتدا پذیرای طرح نبودند.

اکنون وضعیت بهتر شده و آمار استفاده از کارت سوخت شخصی برای استفاده از سهیمه بنزین آزاد رو به افزایش است.

مهمترین مشکل، تاخیر در صدور کارت‌های سوخت یا مشکلات در تحویل آن هاست که به دلایل مختلف رخ می‌دهد.

سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت کشور: هدف از ایجاد. سامانه هوشمند سوخت از ابتدا این بوده که به ازای هر خودرو، سوختی را به صورت یارانه‌ای یا سهمیه یارانه‌ای تخصیص دهد، اما اکنون لازم است که با تکنولوژی‌های روز، نحوه توزیع سوخت را تغییر دهیم.

در چند ماه گذشته چند میلیون کارت سوخت المثنی یا جدید صادر شده که هر کدام 100 هزار تومان هزینه برای مردم داشته است؛ با این روند نه تنها مردم ناراضی می‌شوند، بلکه آن کسی که کارت را صادر می‌کند یا واردات تراشه انجام می‌دهد هم متضر می‌شود.

اکنون کارت‌های سوخت هیچ نقشی به جز نشان دادن یک عدد (میزان سهمیه سوخت باقی‌مانده) ندارند؛ وقتی هم صحبت از حذف کارت سوخت می‌شود، منظور این است که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با کارت‌های بانکی که در اختیار افراد است، همان یارانه و سهمیه را بتواند مدیریت کند اما نیازی به استفاده از دو کارت مختلف نباشد.

امکان فنی توزیع سوخت با کارت بانکی در جایگاه ها وجود دارد. با بانک مرکزی هم جلساتی داشتیم. الآن تاکسی‌های اینترنتی را داریم سهمیه با کارت بانکی می‌گیرند.

 صادقی مدیر سامانه هوشمند سوخت: در طرح ساماندهی کارت‌های مجاری عرضه بر اساس قانونی که امسال به ما ابلاغ شده است، باید تا پایان همین شهریور ماه سال جاری 90 درصد مردم از کارت سوخت خودشان استفاده کنند. جایگاه ها همچنان کارت سوخت دارند اما بر اساس میزان فروش، کارت سوخت در اختیار خواهند داشت.

به ازای هر جایگاه یک کارت آزاد در اختیار جایگاه های کم‌ فروش قرار دادیم؛ جا‌هایی که فروش بالاتری دارند، به ازای هر دو سکو، چهار کارت تولید می‌کنیم که یکی در اختیار جایگاه دار است و بقیه اش در اختیار خود نواحی است تا اگر میزان سقفی که در کارت آزاد جایگاه ها وجود دارد تمام شود، نواحی ما بتوانند کارت را مجدد به آن‌ها بدهند.

در کلان شهر‌ها به ازای هر سکو دو کارت و به ازای هر سکو یک کارت در اختیار جایگاه ها قرار داده شده و در مجموع به ازای هر سکو، چهار کارت تولید شده است.

چه مشکلی وجود دارد که کارت‌های بانکی از چهار سال و نیم پیش تا کنون جایگزین کارت‌های بانکی نشده‌اند؟

صادقی مدیر سامانه هوشمند سوخت: کارت بانکی در وهله اول خیلی ساده به نظر می‌رسد؛ الآن در حوزه تاکسی‌های اینترنتی عملاً از کارت بانکی برای سوخت گیری استفاده نمی‌کنند، فقط برای پرداخت استفاده می‌کنند، همچنان از کارت هوشمند سوخت استفاده می‌کنند.

ما بعضی جایگاه هایمان داریم، نمی‌توانند آن بستر آنلاین را حفظ کنیم. شما تصور کنید به یک مجموعه کامل عرضه فراورده‌های نفتی را، کارت بانکی شما وقتی عنوان می‌کنی یعنی 24 ساعته باید آنلاین باشد شبکه شما، بعضی موقع الزاماتی داریم که اصلاً نمی‌توانیم آنلاین باشیم، اما این نیست که ما به سمت کارت بانکی نرفتیم. ما الآن طرح‌ها و برنامه‌هایی در دستور کار خودمان داریم، هم کارت بانکی را انجام می‌دهیم و هم استفاده از سایر کارت‌های مغناطیسی.

چقدر طول می‌کشد تا از کارت‌های بانکی به جای کارت های سوخت برای سوختگیری استفاده شود؟

مدیر سامانه هوشمند سوخت:  برای پیاده سازی اش ما تا یک ماه دیگر یک جایگاه به صورت آزمایشی داریم که در همان تهران داریم انجام می‌دهیم، یعنی کار مقدماتی اش انجام شده، برنامه نویسی هایش انجام شده، مستلزم این است که ما به سایر دستگاه‌هایی که می‌خواهیم در این شِیر اجرا کنیم باید وصل شویم، لینک شویم، مثل پلیس راهور که الآن انتقال به شرکت توسعه پژوهش ناجی از طریق آن اطلاعات را باید بگیریم.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی