کد مطلب: 27151

یارانه نقدی|یارانه معیشتی| یارانه جدید

فوری؛ این افراد مشمول دریافت یارانه معیشتی تیر شده اند | خبر مهم از یارانه نقدی در 11 تیر ماه برای سرپرست خانوار

جزئیات جدید پرداخت یارانه معیشتی 800 هزارتومانی با شرایط خاص منتشر شد.

فوری؛ این افراد مشمول دریافت یارانه معیشتی تیر شده اند | خبر مهم از یارانه نقدی در 11 تیر ماه برای سرپرست خانوار

چندیش پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا دی ماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. یارانه نقدی دی ماه به حساب سرپرستان خانوار بزودی واریز خواهد شد. مشخص نیست چه زمانی مشکل یارانه نقدی حل خواهد شد

براساس آخرین آمارهای سازمان بهزیستی تا آبان‌ماه سال ۱۴۰۱، ۱۲۸ هزار و ۷۷۸ نفر پشت نوبتی‌های دریافت مستمری بودند که به گفته قادری رئیس این سازمان، این رقم تا پایان ۱۴۰۱ به ۱۶۰ هزار نفر رسید.0

علی‌محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی در این باره می‌گوید: در مقطعی ۱۶۰ هزار نفر پشت نوبت مستمری بودند که امروز افتخار می‌کنیم که بگوییم تا پایان سال ۱۴۰۱ آمار افراد مشمول که پشت نوبت بودند به صفر رسید.

آخرین آمارهای سازمان بهزیستی نشان می‌دهد یک میلیون و ۲۵۹هزار و ۷۶خانوار مستمری بگیر و  بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار خانوار غیر مستمری بگیر، تحت پوشش این سازمان هستند.

رئیس سازمان بهزیستی پیشتر و  در گفت‌وگو با رسانه‌ها، گفت: ما یک موضوع پشت نوبتی از باب تبصره ۱۴ به عنوان مستمری داریم که هر سال ممکن است براساس موضوعات معیشتی که در دهک‌های پایین وجود دارد، ازجمله اقلام توانبخشی و یارانه‌هایی که سازمان بهزیستی برای مراکز توانبخشی و افرادی که بانوان و مادران فداکاری که معلول را در خانه نگهداری می‌کنند، ​پشت نوبتی ایجاد شود که خوشبختانه پشت نوبتی‌ها در دولت سیزدهم آن‌هایی که سه سال پشت نوبت موضوعات توان بخشی یا موضوع اجتماعی بودند ​ صفر شد و بیش از ۱۴۰ هزار خانوار به چرخه مستمری سازمان وارد شدند.

در مجموع ۲ میلیون و ۷۰۴ هزار و ۱۴ خانوار براساس آخرین آمارهای اعلامی تا آبان ۱۴۰۱ تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار داشتند. از این آمار، ۲۶۵ هزار و ۸۳۲ زن سرپرست خانوار، ۳۳ هزار و ۳۴۲ چندقلوی دریافت کننده حمایت مالی، ۱۱ هزار و ۵۰۸ دانشجوی مستمری بگیر و ۹۳۰ هزار و ۸۷۵ معلول مستمری بگیر بودند.

از مجموع خانوار غیرمستمری بگیر تحت پوشش سازمان بهزیستی ۱۲۸ هزار و ۷۷۸ خانوار پشت نوبت خدمات بهزیستی قرار دارند و معلولانی که از خدمات سازمان مستمری دریافت نمی کنند ۴۱۸ هزار و ۵۱۷ نفر هستند. همچنین این سازمان ۱۲ هزار و ۶۲۶ دانشجوی غیرمستمری بگیر را تحت پوشش خود دارد و خانوارهای دریافت کننده خدمات موردی نیز ۵۴۸ هزار و ۸۶۶ خانوار هستند.

در مجموع جمعیت تحت پوشش به همراه اعضای خانوار تحت پوشش بهزیستی ۷ میلیون و ۱۷۹ هزار و ۴۵۰ نفر بوده و در این بین ۱۱ میلیون و ۴۲۱ هزار نفر نیز از خدمات پیشگیری از تنبلی چشم بهره مند شده اند.سازمان بهزیستی همچنین ۸۴۰ هزار و ۲۴۹ نفر از سالمندان جامعه را تحت پوشش خود دارد و ۳۰ هزار نفر نیز از افراد دارای ضایعه نخاعی توانسته‌اند از خدمات این سازمان بهره مند شوند.

براساس آنچه سازمان بهزیستی در آمارهای خود اعلام کرده، ۹۶۴ مرکز نگهداری معلولان، ۵۷۰ مرکز نگهداری فرزندان و ۳هزار و ۷۰ مرکز مشاوره روانشناختی تحت نظر بهزیستی فعالیت می‌کنند.

در این قسمت وضعیت یارانه شما مشخص می شود که شامل دریافت یارانه نقدی هست یا خیر (مشمول/غیرمشمول)، در تصویر زیر برای یکی از اعضای خانور نمایش داده شده که مشمول دریافت یارانه می باشد.

در پایان هم بر روی نمایش شناسنامه اقتصادی خانوار جهت مشاهده دهک بندی یارانه خود کلیک کنید.

مرحله چهارم:

و بالاخره در پایان نتیجه بررسی دهک بندی یارانه شما توسط دولت که با بررسی اطلاعات دارایی و مالی خانوار شماست، نمایش داده می شود.

یارانه ۱۴۰۲ برای همه دهک ها

سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش ۲۰ درصدی مبلغ یارانه کالابرگ الکترونیک خبر داد و گفت: «دولت در حوزه کالابرگ اقدامات جدیدی را در دستور کار قرار داده و قرار است در گام نخست، میزان یارانه‌ی یارانه بگیران در سه دهک اول به شرط خرید ۷۰ درصد کالا ۲۰ درصد افزایش پیدا کند.»

مرتضوی اجرای اثربخش این طرح را نیازمند همراهی و هماهنگی گسترده در تمامی استان‌های کشور دانست و افزود: «به دنبال تأکیدات ریاست جمهوری و به منظور تأمین سبد تغذیه خانوارهای کم‌درآمد، تأمین منابع مالی افزایش ٢٠ درصدی اعتبار یارانه کالابرگ در دستور کار دولت قرار گرفته است که اجرای سراسری و فراگیر طرح کالابرگ الکترونیکی به مهار تورم و ثبات بازار کمک می‌کند».

طرح ملی کالابرگ الکترونیک سال گذشته و در راستای اجرای قانون مصوب مجلس به شکل سراسری و آزمایشی در کشور راه‌اندازی شد و طبق آخرین گزارش‌ها بیش از ۵۰ هزار فروشگاه به سامانه کالابرگ الکترونیک متصل شده اند تا مردم بتوانند خرید کنند.

بر اساس اطلاعیه جدید وزارت کار از ۱۳ خرداد ماه ۱۴۰۲ مرحله جدید طرح ملی کالابرگ الکترونیک در خصوص خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی به اجرا در می‌آید و یارانه اعتباری خانوارهای مذکور ۲۰ درصد افزایش می‌یابد که ۸۰ هزار تومان می‌شود و شرط استفاده از این مبلغ خرید تا سقف ۷۰ درصد مبلغ یارانه است که معادل ۳۲۰ هزار تومان به ازای هر نفر می‌شود. در این طرح کارت جدیدی صادر نمی‌شود و تمام کارت‌های بانکی به ‌نام سرپرست خانوار قابل استفاده است.

پیش از این ۹ قلم کالا شامل پنیر، شیر کم چرب، تخم مرغ، گوشت مرغ، روغن مایع، ماکارونی، برنج ایرانی، ماست و قند و شکر این طرح پیش بینی شده بود و مردم می‌توانستند با استفاده از اعتبار یارانه خود در هر ماه این اقلام را از هر عنوان و برند و نشان تجاری خریداری کنند ولی در حال حاضر با افزوده شدن اقلام پروتئینی، حبوبات و گوشت منجمد گوساله امکان خرید ۱۱ قلم کالای اساسی برای متقاضیان فراهم شده است.

مبلغ پرداخت یارانه برای دهک‌های اول تا سوم ۴۰۰ هزار تومان است که در مرحله جدید به یارانه خانوارهایی که این مبلغ را دریافت می‌کنند ۲۰ درصد معادل ۸۰ هزار تومان اضافه می‌شود و به شرط خرید ۷۰ درصد کالا در طرح، امکان استفاده از ۸۰ هزار تومان وجود دارد و ۶ فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ شامل افق کوروش، رفاه، دیلی مارکت، جانبو، گندم و هفت در این طرح ملی مشارکت دارند. در شهرها و روستاهای کوچک نیز برخی فروشگاه‌های خُرد به بارکدخوان مجهز شده‌اند تا دسترسی مردم و امکان بهره‌مندی عمومی از کالابرگ الکترونیکی فراهم شود.

استفاده از کالابرگ الکترونیکی اختیاری است و خانوارها می‌توانند یک ماه زودتر از واریز یارانه از اعتبار خود استفاده و از هر فروشگاه یا سوپرمارکتی، کالای مورد نظر خود را از لیست ۱۱ قلم کالای اساسی پیش گفته با هر عنوان و برندی انتخاب و خریداری کنند.

همچنین خانوارها می‌توانند جهت مشاهده‌ موجودی و باقیمانده اعتبار یارانه و لیست موجودی کالاها با تلفن همراه سرپرست خانوار کد دستوری #۲۸*۷۸۸* و #۱۴۶۳*۵۰۰* را شماره‌گیری کرده یا به درگاه اینترنتی shoma.sfara.ir مراجعه کنند.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی