کد مطلب: 27083

وام| وام جدید| وام ازدواج

فوری؛ آغاز ثبت نام وام جدید برای بازنشستگان | وام ازدواج این زوج ها 2 برابر شد

هشتمین دوره ثبت‌نام اینترنتی وام ازدواج ۱۴۰۲ فرزندان بازنشستگان و وظیفه بگیران صندوق بازنشستگی کشوری در حالی از سوم تیرماه آغاز شده است که طبق اعلام این صندوق، تا انتهای سال بنا به نیاز بازنشستگان به این تسهیلات، به صورت مستمر ثبت نام قابل انجام است.

فوری؛ آغاز ثبت نام وام جدید برای بازنشستگان | وام ازدواج این زوج ها 2 برابر شد

وام ازدواج | وام ازدواج افزایش یافت. وام ازدواج از سود کارمزد مناسبی برخوردار است. وام ازدواج دارای شرایط خاصی است. وام ازدواج از اقساط بلند مدتی بهره مند است.

دوره جدید ثبت‌نام وام ازدواج فرزندان بازنشستگان و وظیفه‌بگیران صندوق بازنشستگی کشوری با مبلغ ۳۵میلیون تومان با اقساط ۳۶ماهه و کارمزد سالانه ۴درصد تعیین شده است و فقط به حساب متقاضی در بانک صادرات که در سیستم احکام درج شده و از این حساب حقوق بازنشستگی/ وظیفه دریافت می‌کند، واریز خواهد شد.

مسعود خواست خدایی- سرپرست اداره کل امور فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری در این باره اعلام کرد که بازه زمانی تاریخ عقد فرزند بازنشستگان از ۲۱مردادماه ۱۴۰۰ به بعد تعیین شده و بنابراین تنها افرادی امکان ثبت درخواست و دریافت این تسهیلات را خواهند داشت که تاریخ عقدشان در این بازه زمانی باشد.

وی این را هم گفت که متقاضیان می‌توانند با مراجعه به درگاه الکترونیک صندوق بازنشستگی کشوری (قسمت تسهیلات مالی/وام ازدواج) نسبت به ثبت درخواست و بارگذاری تصویر اصل مدارک تعیین شده در سامانه اقدام کنند.

ضوابط و شرایط دریافت وام بدین شرح است:

ـ متقاضیان می‌توانند با مراجعه به درگاه خدمات الکترونیکی به نشانی www.sabasrm.ir و www.cspf.ir در صورتی که بازه زمانی تاریخ عقد از ( ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ به بعد) باشد نسبت به ثبت‌نام و بارگذاری اصل مدارک موردنیاز اقدام کنند.

ـ مبلغ وام ۳۵۰ میلیون ریال است و فقط به حساب متقاضی در بانک صادرات که در سیستم احکام درج شده و از این حساب حقوق بازنشستگی/ وظیفه دریافت می‌کند، واریز خواهد شد.

ـ پرداخت اقساط وام ۳۶ ماهه با کارمزد سالیانه ۴ درصد است.

ـ تاریخ عقد نامه در بازه زمانی از تاریخ ۲۱ مردادماه ۱۴۰۰ به بعد باشد.

ـ ارائه تسهیلات صرفاً به ازدواج اولیه فرزند (عروس/داماد) بازنشستگان و فرزند وظیفه بگیر(همسر) تعلق می‌گیرد.

ـ در صورتی که پدر و مادر هر دو مشترک صندوق باشند، صرفاً یک فقره تسهیلات به فرزندان‌شان پرداخت می‌شود.

ـ در صورتی که پدر و مادر هر دو مشترک صندوق بوده و دارای دو فرزند متقاضی وام ازدواج باشند، هر فرزند از یک دفترکل امکان استفاده از تسهیلات دارد.

ـ بازنشستگان و موظفین(همسر) که در دوره‌های قبلی نسبت به اخذ تسهیلات مزبور اقدام ‌کرده‌اند، امکان ثبت‌نام و بهره‌مندی از تسهیلات جاری را برای سایر فرزندان خود نخواهند داشت.

ـ متقاضیانی که از تاریخ صدور حکم بازنشستگی آنها کمتر از یک سال گذشته، مجاز به ثبت‌نام نیستند.

ـ متقاضیانی که حکم ترمیم سال جاری برای آنان صادر نشده است، مجاز به ثبت‌نام نیستند.

ـ در صورتی که از یک دفترکل وظیفه بگیری بیش از یک همسر حقوق دریافت کند، فقط یکی از وراث وظیفه‌بگیر(همسر) و با رضایت وظیفه بگیر دیگر(همسر دیگر) می‌تواند از تسهیلات وام استفاده کند. لذا سایر ورثه (همسر دیگر) می بایست پس از ورود به لینک «سامانه تعهد وراث» و تکمیل آن، رضایت خود را از دریافت وام توسط متقاضی(همسر) اعلام کند.

ـ تنها در صورت تکمیل و تایید مشخصات در سامانه تعهد وراث، درخواست ثبت‌نام کننده در لیست متقاضیان وام قرار خواهد گرفت.

ـ «بازنشسته» متقاضی که علاوه بر حقوق بازنشستگی خود از حقوق وظیفه بگیری(همسر) نیز استفاده می‌کند، صرفا یک فقره تسهیلات و تنها از یکی از دفترکل‌ها (ترجیحاً از «دفتر کل بازنشستگی» خود) به فرزند ایشان پرداخت می‌شود.

ـ اسکن اصل مدارک (شناسنامه و کارت ملی بازنشسته – عروس و داماد)

ـ اسکن اصل صفحه اول شناسنامه و صفحه‌ای که مشخصات همسر وفرزندان قید شده باشد، الزامی است.

ـ اسکن اصل عقدنامه و صفحاتی که مشخصات زوجین (عروس وداماد) قید شده باشد الزامی است.

ـ ذکر شماره دفترکل، شماره ملی، شماره حساب بانک صادرات ایران و شماره تلفن همراه (بازنشسته/وظیفه بگیر همسر) الزامی است.

ـ حداقل حقوق خالص دریافتی در زمان ثبت نام مشمولین می بایست مبلغ ۲۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال باشد.

ـ ثبت نام در سامانه، حقی را برای پرداخت وام به متقاضی ایجاد نخواهد کرد.

پس از اتمام مهلت ثبت‌نام، سوابق متقاضیان از جمله مجموع وام‌های دریافتی، بهره‌مندی از سایر تسهیلات، میزان حقوق و راستی‌آزمایی مدارک ارسالی و اعمال شرایط پیش گفته شده مورد بررسی و اولویت‌بندی قرار گرفته و بر اساس میزان اعتبار تخصیصی توسط بانک عامل، «واجدین شرایط» تعیین و اسامی در سامانه اعلام می‌شود.

تقویت روحیه امید در جوانان با تسریع روند پرداخت وام ازدواج

رامین جمرودی یکی از جوانان گلستانی که در کمتر از ۲۰ روز وام ازدواج خود را دریافت کرد به خبرنگار ایرنا گفت: به همراه همسرم بارها برای دریافت وام ازدواج اقدام کردیم اما به دلیل زیاد بودن متقاضی نوبت به ما نرسید و در نهایت بدون گرفتن وام، سال گذشته زندگی مشترک خود را آغاز کردیم.

 

وی ادامه داد: با توجه به قول‌های دولتمردان برای سرعت بخشیدن به پرداخت وام ازدواج، امسال دوباره ثبت نام کردیم و بعد از تکمیل مدارک و تامین ضامن در کمتر از ۲۰ روز وام به حساب من و همسرم واریز شد.

جمرودی که کشاورز است و در کنار آن برای تامین هزینه‌های زندگی در آژانس کار می‌کند، افزود: مبلغ وام من یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال و همسرم یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال بود که با آن کسب و کار مرتبط با پوشاک برای خانمم به‌راه انداختیم.

 

این جوان ۲۸ ساله معرفی ضامن را از مهمترین مشکلات جوانان برای دریافت وام ازدواج دانست و از مسوولان خواست مبلغ وام را افزایش دهند و بانک‌ها را موظف کنند سخت‌گیری کمتری در بحث ضامن داشته باشند تا زوج‌ها از گرفتن وام منصرف نشوند.

پرداخت سریع وام ازدواج، گام عملی دولت برای پایان‌دادن به دغدغه زوج‌های جوان

محمدرضا مارامایی یکی دیگر از جوانان گلستانی که ۲ هفته دیگر مراسم عروسی‌اش برگزار می‌شود هم گفت: مبلغ وام ازدواج خودم و همسرم در مجموع چهار میلیارد ریال است که بعد از تکمیل مدارک در کمتر از دوهفته موفق به دریافت آن شدیم.

وی با بیان اینکه وام ازدواج او و همسرش برای برگزاری جشن عروسی، اجاره خانه و خرید لوازم خانه هزینه شده است، گفت: ۶۰ درصد از مشکلات جوانان برای شروع زندگی با دریافت وام ازدواج قابل حل است.

 

این جوان ادامه داد: پیدا کردن ضامن برای وام ازدواج خیلی سخت و از آن طرف نگرانی پرداخت اقساط آن زیاد است چرا که به غیر از کسر سود سالانه باید ماهانه تا ۱۰ سال ۳۷ میلیون ریال پرداخت کنیم.

وی بیان کرد: مگر یک جوان چقدر درآمد دارد که هم اجاره خانه دهند و هم بتواند قسط وام ازدواج را به موقع پرداخت کند لذا از مسوولان می‌خواهم در صورت امکان مبلغ اقساط را کمتر کرده و مدت زمان پرداخت را بیشتر کنند.

نازیلا خراسانی هم که با گذشت یک ماه از زمان ثبت نام موفق به دریافت وام ازدواج ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریالی خود شد گفت: هفت ماه از عقدم می‌گذرد و سه ماه دیگر قرار است مراسم عروسی را برگزار کنیم که دریافت این وام کمک خیلی خوبی به خانواده‌ام برای تهیه جهیزیه است.

 

وی از تاکید دولتمردان به بانک‌ها برای کوتاه شدن زمان پرداخت وام ازدواج قدردانی کرد و افزود: با تدابیر دولت برای اعطای کمک هزینه‌های این چنینی تمایل جوانان به ازدواج در جامعه بیشتر می‌شود.

باورهای غلط درباره ازدواج از جامعه زودوده شود

به گفته دبیر ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گلستان، تحکیم و تقویت بنیان خانواده، اصلاح الگوهای رفتاری و تلاش برای افزایش ازدواج، اولویت ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در این استان است.

آزاده رجبی افزود: تحقق سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در حوزه خانواده و جمعیت، تشویق به فرزند آوری و حمایت از عوامل تحکیم و تقویت بنیان خانواده از جمله اولویت‌های دولت محسوب می‌شود.

زدودن باورهای غلط لازمه ترویج ازدواج در جامعه

سیدعلی مهاجر معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان هم بر زدودن باورهای غلط و فرهنگ‌های اشتباه رایج ازدواج که این روزها در بین جوانان وجود دارد تاکید کرد و گفت: بررسی‌ها نشان داده که معضل اشتغال و بیکاری، مشکل اول در تاخیر سن ازدواج نیست بلکه فرهنگ‌ها و باورهای غلط باعث این مساله شده است.

وی افزود: اگر مشکل اصلی جوانان نداشتن شغل است، نباید گلستان ۱۰ هزار کارمند مجرد داشته باشد لذا مسووولان و دستگاه‌های متولی باید با برگزاری کارگاه‌ها و همایش‌های آموزشی این فرهنگ‌ها و باورهای غلط در جوانان به خصوص کارمندان را از بین ببرند.

معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان گلستان هم گفت: امسال هشت هزار و ۵۹ گلستانی برای دریافت وام ازدواج تشکیل پرونده دادند که تاکنون هزار و ۵۲۳ نفر از آنان موفق به دریافت این تسهیلات به مبلغ ۳۰۷ میلیارد و ۴۹۰ میلیون تومان شدند.

حامد ملاحسنی میانگین پرداخت وام ازدواج در سطح کشور را ۱۹.۳ درصد اعلام و بیان کرد: این میزان در استان گلستان ۱۸.۹ درصد است.

وی افزود: همچنین به غیر از ثبت‌نامی‌های جدیدی که انجام می‌شود، ۶ هزار و ۵۳۶ نفر از متقاضیان دریافت وام ازدواج در استان گلستان هم اینک در لیست انتظار قرار دارند که با تکمیل مدارک و همکاری بانک‌ها در چند ماه آینده تسهیلات آنان انجام می‌شود.

وی گفت: سال گذشته از مجموع ۳۱ هزار و ۳۹۵ متقاضی در گلستان به ۲۵ هزار و ۴۵۳ نفر معادل ۸۱ درصد وام ازدواج پرداخت شد و این استان رتبه ۲۰ کشور را به‌دست آورد که امیدواریم این عدد در سالجاری تغییر مثبت یابد.

معاون اداره کل ورزش و جوانان گلستان مهمترین دلایل پرداخت نشدن وام ازدواج به پنج هزار و ۹۴۲ نفر باقی مانده را سخت‌گیری‌های بانک‌ها در تامین ضامن، انصراف و فروش وام‌ها اعلام کرد و ادامه داد: پرداخت به موقع وام‌های ازدواج مشوق خوبی برای تشویق جوانان به ازدواج است لذا از بانک‌ها تقاضا داریم روند پرداخت تسهیلات را تسهیل کنند.

ملاحسنی افزود: طبق برنامه ریزی به مناسب هفته ازدواج، جشن وصال با هدف الگوسازی ازدواج آسان و تقدیر از زوج‌های جوان موفق برای ۷۰۰ زوج در ۱۵ نقطه استان گلستان برگزار می‌شود که انتظار داریم این عدد به هزار نفر هم برسد.

وی ادامه داد: یک سری از آداب و رسوم به آیین ازدواج در فرهنگ ایران اسلامی تحمیل شد که هزینه‌های بالای آن تمایل جوانان را به انجام این سنت حسنه کاهش داده لذا جشن‌های وصال فرصت خوبی برای نشان دادن محاسن ازدواج آسان بدون توجه به تشریفات غیرضروری است.

طبق آخرین اعلام «مهدی صحابی» مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی، از ابتدای امسال تاکنون ۳۲.۲ هزار میلیارد تومان شامل ۷.۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات فرزندآوری و ۲۴.۶ هزار میلیارد توان تسهیلات ازدواج توسط شبکه بانکی به متقاضیان پرداخت شده است.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی