کد مطلب: 26656

یارانه نقدی|یارانه معیشتی| یارانه جدید

غافلگیری مهم از یارانه نقدی دولت در ۱۳ خردادماه | خبر خوش برای یارانه بگیران از این ساعت + جزییات

بر اساس اعلام دولت در خصوص افزایش یارانه طرح کالابرگ الکترونیک، سایر خانوارهای دهک‌های اول تا سوم در مرحله بعدی طرح، تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

چندیش پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا دی ماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. یارانه نقدی دی ماه به حساب سرپرستان خانوار بزودی واریز خواهد شد. مشخص نیست چه زمانی مشکل یارانه نقدی حل خواهد شد

بر اساس این اطلاعیه، یارانه اعتباری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام‌خمینی‌(ره) و سازمان بهزیستی، 20 درصد افزایش می‌یابد که شرط استفاده از این افزایش اعتبار، خرید بیش از 70 درصد یارانه معادل 320 هزار تومان به ازای هر نفر است

به‌نظر می‌رسد دغدغه مهم دولت رفع شده است که حالا یک‌به‌یک از مشوق‌های یارانه‌ای در قالب طرح کالابرگ الکترونیک رونمایی می‌کند. نشان به آن نشان که دولت با طراحی شبکه ملی اعتبار بدون تحمیل هزینه و زیرساخت جدیدی، شرایطی را فراهم آورده که دهک‌های مختلف درآمدی در قالب طرح کالابرگ الکترونیکی یک ماه زودتر براساس اعتبار یارانه، هر برندی را به دلخواه خرید کنند یا اینکه به صورت نقدی در حساب خود داشته باشند. در این طرح، اختیار، افزایش تاب‌آوری مردم، امکان دسترسی به همه برندهای غذایی داخلی و خارجی با یارانه موجود، پرداخت مابه‌التفاوت خرید انجام‌شده از سوی دولت و داشتن یک اعتبار به معنای دارایی در طرح ملی کالابرگ الکترونیک وجود دارد.

موضوعی که روز گذشته، سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در حاشیه همایش ملی کار درباره آن حرف زد و گفت: برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی، باید سامانه‌ای طراحی می‌شد که بر اساس آن، این سامانه یا شبکه ملی اعتبار به تمامی سامانه‌های اعتباری متصل شده باشد بدون آنکه هزینه‌ای را برای دولت تحمیل کند. از این رو شبکه ملی اعتبار در سال گذشته طراحی و اجرایی شد. در دی ماه سال ۱۴۰۱ چهار استان به صورت نمونه و تا پایان سال قبل همه استان‌ها به زیرساخت کالابرگ الکترونیک مجهز شدند.

به گفته وزیر کار، دولت برای فراگیر کردن آن مشوق‌هایی را در نظر گرفته که آنها را به تدریج اجرایی خواهد کرد که در گام نخست، با افراد تحت پوشش کمیته امداد امام و بهزیستی آغاز می‌کنیم و به صورت دهک به دهک پیش می‌رویم. ان‌شاالله در خردادماه بتوانیم این برنامه را برای سه‌دهک اول اجرا کنیم و شاید هم تصمیمات دیگری در آینده برای سایر دهک‌ها بگیریم. بنابر گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، برای این منظور یارانه سه‌دهک اول درآمدی یک‌ماه زودتر به حسابشان واریز می‌شود یعنی یارانه تیرماه همراه با یارانه خرداد ماه در همین ماه در حسابشان منظور خواهد شد. زیرساخت اعتباری طرح کالابرگ الکترونیک مسأله اصلی و مهمی است که به عنوان شاه‌کلید «طرح کالابرگ الکترونیک» یاد می‌شود.

با این زیرساخت نه تنها دیگر نیازی به ابزارها و برنامه‌های جدید نبوده، بلکه باعث می‌شود تا مصرف‌کنندگان از اعتباری که دارند، نهایت استفاده را ببرند. به معنای دیگر در طرح کالابرگ الکترونیک، دیگر مردم که همان مصرف‌کنندگان نهایی هستند نگران افزایش قیمت مواد غذایی نخواهند بود، چرا که می‌دانند با اعتباری که در کارت‌های بانکی خود دارند، می‌توانند خرید کرده و دولت مابه‌التفاوت قیمت کالای خریداری شده را به صورت یارانه به فروشنده پرداخت می‌کند.

در طرح کالابرگ الکترونیک، در قالب شبکه ملی اعتبار، مردم با استفاده از کارت‌های بانکی خود یک ماه زودتر از هر فروشگاه یا سوپرمارکتی با اعتبار یارانه خود، کالای مورد نظر را که در لیست اقلام یارانه‌ای قرار دارد، خریداری می‌کنند، چرا که دولت اعتبار آنها را تضمین کرده است.

دولت با اجرای این طرح در بستر شبکه ملی اعتبار عملاً اختیار را به مردم به عنوان مصرف‌کننده داده تا بر اساس اعتبار موجودی که دارند، از هر برند غذایی داخلی و خارجی خرید کنند. به عبارتی آنها با اختیار خود عملاً با یارانه ماه بعد اقدام به خرید می‌کنند. حتی دولت برندهای خارجی وارداتی را که از گمرک ترخیص شده‌اند نیز مشمول این طرح قرار داده است.

باید گفت بدون این زیرساخت هرگز طرح کالابرگ الکترونیک نمی‌تواند اجرایی شود، چرا که همه این طرح حول محور شبکه ملی اعتبار عملیاتی می‌شود. این شبکه به شاپرک (سامانه شاپرک با هدف نظارت بر پرداخت‌ها و عملیات بانکی اینترنتی راه‌اندازی شده است) متصل بوده و مصرف‌کننده و فروشنده در هر جایی از کشور بدون اینکه به سامانه‌ای دیگر متصل شوند با همان کارتخوان‌های موجود و با کارت‌های بانکی خود اقدام به خرید و فروش می‌کنند. بر اساس این شبکه است که اقلام غذایی مشمول یارانه کددار شده و همچنین کد ملی یارانه‌بگیران شارژ شده و با همه کارت‌های بانکی به همان میزان یارانه خرید صورت می‌گیرد.

وی افزود: افزایش ۲۰ درصدی مبلغ یارانه در صورت استفاده از کالابرگ برای خرید ۹ قلم کالای اساسی مشمول طرح کالابرگ الکترونیکی انجام خواهد شد.

منظور عنوان کرد: امکان استفاده از یارانه ماه بعد برایَ خرید کالاهای مشمول طرح کالابرگ در هر ماه امکان‌پذیر خواهد بود.

همچنین افزایش ۲۰ درصدی مبلغ یارانه در صورت استفاده از آن برای خرید ۹ قلم کالای اساسی مشمول طرح کالابرگ الکترونیک کلید خورده است.

بر اساس اعلام رئیس سازمان برنامه و بودجه، امکان استفاده از یارانه ماه بعد برای خرید کالاهای مشمول طرح کالابرگ الکترونیک در هر ماه فراهم شده است.

 سید سعید مقدم‌زاده مدیرکل رفاه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در ابتدای بحث درباره وضعیت بیمه‌ای فرهنگیان که یکی از مطالبات همیشگی آنها بوده و گاهی درباره خدمات بیمه‌ای گلایه داشته‌اند، اظهار داشت: سال گذشته دقیقاً در همین ایام در شرایط نامطلوبی از وضعیت بیمه فرهنگیان قرار داشتیم که موجب‌عدم رضایت همکاران فرهنگی شده بود. در یک بازه زمانی به مدت شش - هفت سال، بیمه به روش صندوقی اداره می‌شد و میزان رضایت همکاران ما در مجموع بسیار پایین و غیرقابل قبول بود. در این خصوص مشکل از جایی شروع شد که کمک دولت در بیمه حذف شده بود.

وی در ادامه توضیح داد: با پیگیری‌هایی که صورت گرفت بعد از حدود هفت سال توانستیم آن سهم را زنده و متعاقباً به سمت این برویم که پوشش بیمه‌ای مناسبی برای فرهنگیان ایجاد کنیم. سیاست ما در زمینه بیمه این گونه بود که در نهایت از روش صندوقی به روش بیمه‌گری مهاجرت کردیم.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی