کد مطلب: 26651

یارانه نقدی|یارانه معیشتی| یارانه جدید

اوج گیری یارانه نقدی در روز چهارشنبه برای مردم | حساب های مردم پرپول شد + جزییات

وزیر تعاون، کار ‌و رفاه اجتماعی از افزایش ۸۰ هزار تومانی مبلغ یارانه در صورت استفاده از کالابرگ الکترونیکی برای سه دهک نخست جامعه خبر داد.

چندیش پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا دی ماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. یارانه نقدی دی ماه به حساب سرپرستان خانوار بزودی واریز خواهد شد. مشخص نیست چه زمانی مشکل یارانه نقدی حل خواهد شد

به گزارش ایرنا، «سید صولت مرتضوی» روز سه شنبه در حاشیه همایش ملی کار در جمع خبرنگاران اظهار داشت: قانون بودجه ١۴٠١ تکلیف کرده بود مابه التفاوت ارز ترجیحی به صورت کالابرگ و روش های دیگر اجرایی شود.

وی گفت: لازمه اجرای این قانون بسترسازی بود و فراهم شدن زیرساخت بود که در نهایت در چند استان به صورت آزمایشی اجرا شد و بعد از پاسخ مثبت در چند استان، در سراسر کشور بستر آماده شد، اما با اقبال عمومی مواجه نشد و درصد کمی با کالابرگ همراه شدند.

مرتضوی اضافه‌کرد: با ایجاد مشوق‌های جدید و پیش بینی منابع، مقرر شد میزان یارانه یارانه بگیران در سه دهک اول افزایش ٢٠ درصدی داشته باشد؛ این ۲۰ درصد معادل ۸۰ هزار تومان است که لازمه برخورداری از آن استفاده از کالابرگ است. در صورتی که افراد سه دهک نخست ۷۰ درصد مبلغ یارانه را از طریق کالابرگ الکترونیکی خرید کنند مشمول افزایش ٢٠ درصد می شوند.

وزیر تعاون، کار ‌و رفاه اجتماعی ادامه‌داد: یک ماه زودتر یارانه در سامانه ملی اعتبار واریز می شود و افراد می توانند در زمان مشخص از کالابرگ بهره مند شوند.

وی با اشاره به مباحث مطرح شده درباره تغییر دستمزد کارگران، گفت: بر اساس قانون تصمیم گیرنده دستمزد، شورای عالی کار است که دستمزد برای سال ۱۴۰۲ تعیین و ابلاغ شده است و بنای دولت طبق تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی، اهتمام به مهار تورم است.

مرتضوی افزود: آمارهایی از مراکز رسمی اعلام شده که با شیب ملایم، تورم مدیریت می شود و امیدواریم با کاهش تورم سفره کارگران رونق بگیرد.

وی تاکید کرد: تصمیم شورای عالی کار لازم الاجراست و اگر مباحثی مطرح شود در شورای عالی کار تصمیم گیری می‌شود.

وی افزود: افزایش ۲۰ درصدی مبلغ یارانه در صورت استفاده از کالابرگ برای خرید ۹ قلم کالای اساسی مشمول طرح کالابرگ الکترونیکی انجام خواهد شد.

 

منظور عنوان کرد: امکان استفاده از یارانه ماه بعد برایَ خرید کالاهای مشمول طرح کالابرگ در هر ماه امکان‌پذیر خواهد بود.

همچنین افزایش ۲۰ درصدی مبلغ یارانه در صورت استفاده از آن برای خرید ۹ قلم کالای اساسی مشمول طرح کالابرگ الکترونیک کلید خورده است.

بر اساس اعلام رئیس سازمان برنامه و بودجه، امکان استفاده از یارانه ماه بعد برای خرید کالاهای مشمول طرح کالابرگ الکترونیک در هر ماه فراهم شده است.

 سید سعید مقدم‌زاده مدیرکل رفاه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در ابتدای بحث درباره وضعیت بیمه‌ای فرهنگیان که یکی از مطالبات همیشگی آنها بوده و گاهی درباره خدمات بیمه‌ای گلایه داشته‌اند، اظهار داشت: سال گذشته دقیقاً در همین ایام در شرایط نامطلوبی از وضعیت بیمه فرهنگیان قرار داشتیم که موجب‌عدم رضایت همکاران فرهنگی شده بود. در یک بازه زمانی به مدت شش - هفت سال، بیمه به روش صندوقی اداره می‌شد و میزان رضایت همکاران ما در مجموع بسیار پایین و غیرقابل قبول بود. در این خصوص مشکل از جایی شروع شد که کمک دولت در بیمه حذف شده بود.

وی در ادامه توضیح داد: با پیگیری‌هایی که صورت گرفت بعد از حدود هفت سال توانستیم آن سهم را زنده و متعاقباً به سمت این برویم که پوشش بیمه‌ای مناسبی برای فرهنگیان ایجاد کنیم. سیاست ما در زمینه بیمه این گونه بود که در نهایت از روش صندوقی به روش بیمه‌گری مهاجرت کردیم.

مقدم‌زاده در توضیح شیوه صندوقی گفت: روش صندوقی با بیمه‌گری تفاوت دارد؛ در روش بیمه‌گری ممکن است خارج از تعهد و بیش از آن مبلغ مورد انتظار به شخص سرویس و خدمات ارائه شود و این هزینه مازاد به عهده شرکت بیمه‌ای طرف قرارداد است. اما شیوه صندوقی به گونه دیگری عمل می‌کرد؛ هر معلم ماهیانه مبلغی را به ازای هر نفر افراد تحت تکفل خود پرداخت می‌کرد. آخرین مبلغ در سال ۱۴۰1-۱۴۰0 بود که فرد مبلغ ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان به حساب صندوق واریز می‌کرد بنابراین  متناسب با یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر معلم و افراد تحت تکفل‌شان که عضو بودند مبلغی در صندوق جمع می‌شد. اگر میزان درخواست‌ها از صندوق بیش از سقف آن بود، تراز صندوق منفی شده و فرد مجبور به پرداخت خسارت می‌شد. کمااینکه همین اتفاق نیز افتاد و شیوه صندوقی متحمل خسارت سنگینی شد. در واقع امروز افراد معترض در موضوع بیمه تکمیلی فرهنگیان همان مطالبه‌گران بیمه قبلی هستند.

مدیرکل رفاه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: این زیان انباشته سال به سال افزایش پیدا کرد و شاید از مبلغ بیست میلیارد تومان در سال اول به عدد بسیار بزرگی در امروز رسیده است و ما در سال گذشته در چنین شرایطی قرار داشتیم. بنابراین با کمک همکاران و صاحبنظران این حوزه و برای بهره‌مندی بیشتر همکاران، شیوه بیمه‌گری را در وزارت اجرا کردیم. بدین ترتیب برای دستیابی به این امر شرکت‌های بیمه‌گر را به دقت بررسی کردیم تا بدانیم کدام یک از عهده مطالبات ما برمی‌آید.

 

وی در توضیح انواع زیرمجموعه بیمه فرهنگیان بیان کرد: ما در وزارت آموزش وپرورش یک بیمه تکمیلی درمان داشتیم؛ همچنین بیش از ۱۰ رشته بیمه‌ای در حوزه آموزش و پرورش داریم که مهم‌ترین آن بیمه درمان و بیمه حوادث دانش‌آموزی است که ما مستقیماً متولی آن هستیم. در گذشته این گونه بود که بیمه درمان به یک شرکت و سایر پرتفوی اعم از بیمه خودرو، بیمه اشخاص و… به شرکت بیمه دیگری سپرده شد.

وی با اشاره به نقش مهم مطبوعات و رسانه ها در توسعه استان و عدم وجود حمایت مالی از این بخش، تصریح کرد: موضوع مفاصا حساب اداره کل تامین اجتماعی در پرداخت آگهی های چاپ شده در مطبوعات یکی از مشکلاتی است که نیازمند پیگیری وزیر فرهنگ و ارشاد می باشد.

استاندار لرستان برگزاری کنگره  شهدا را یکی از رویدادهای مهم فرهنگی استان در سال جاری قلمداد کرد و گفت: این کنگره در راستای تبیین جایگاه شهدا و مولفه های هویتی ایشان در سالجاری نهایی و برگزار خواهد شد.

زیویار با گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر، به تقدیم 300 شهید از لرستان طی عملیات حاج عمران اشاره کرد و عنوان کرد: دوم خرداد ماه یادآور واقعه ی مهم و تاریخی عملیات حاج عمران است که در تارک لرستان می درخشد.

استاندار لرستان همچنین به برگزاری برنامه  سه شنبه های خبری در استان در راستای جهاد تبیین اشاره کرد و گفت: این برنامه باعث تعامل بیشتر رسانه ها و مدیران دستگاه ها خواهد شد.

زیویار افزود: در این برنامه هر هفته یکی از مدیران دستگاه های اجرایی عملکرد و دستاوردهای دستگاه تحت مدیریت خود را به منظور شفاف سازی و تبیین در قالب نشست خبری بیان می کند.

وی ادامه داد: این برنامه که از مصوبات شورای اطلاع رسانی استان می باشد ظرفیت تبدیل شدن به یک الگو در سطح استان های کشور را دارد.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی