کد مطلب: 26547

بازنشستگان| حقوق بازنشستگان|همسان سازی حقوق

وعده مهم دولت درباره حقوق بازنشستگان در خرداد ۱۴۰۲ | سن بازنشستگی تغییر کرد؟

بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته و در صورت تصویب مجلس، سن بازنشستگی در برنامه هفتم توسعه افزایش خواهد یافت.

وعده مهم دولت درباره حقوق بازنشستگان در خرداد ۱۴۰۲ | سن بازنشستگی تغییر کرد؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: باید حقوق بازنشستگان به ویژه آن دسته از بازنشستگانی که دریافتی کمی دارند، در بودجه سال آینده افزایش پیدا کند.در تعریف مستمری یا حقوق بازنشستگان به زبان عامیانه ، می توان گفت ، مقدار پولی است که ماهانه ، به طور مستمر و تا پایان عمر ، به افراد دارای شرایط بازنشستگی مندرج در قانون تامین اجتماعی و قانون مدیریت خدمات کشوری و بر اساس احکام جدید بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی ، تعلق می گیرد. سه میلیون و 600 هزار بازنشسته در انتظار اجرای مصوبه قانونی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هستند.​​حقوق بازنشستگان1401 همانند پاداش بازنشستگی برای افراد مختلف متفاوت است . حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی 1401 مقداری از حقوق بازنشستگان کشور ی کمتر می باشد

بحران صندوق‌های بازنشستگی حالا جدی‌تر از همیشه است و همین موضوع سبب شده است بارها بخث افزایش سن بازنشستگی مطرح باشد. بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته حداقل سن بازنشستگی در سال اول اجرای برنامه هفتم قرار است ۵۳ سال باشد. در عین حال مقرر است بر اساس ماده ۶۶ لایحه برنامه هفتم توسعه، سن و سابقه قابل قبول در تمامی حالات احراز شرایط بازنشستگی در کلیه سازمان‌ها و صندوق‌های بازنشستگی در طول برنامه هفتم به ازای هر سال شش ماه افزایش‌ می‌یابد.

یعنی اگر در سال ۱۴۰۳ قرار باشد اجرای برنامه هفتم توسعه آغاز شود، فردی که به سن بازنشستگی رسیده باید ۶ ماه دیگر هم کار کند و حق بیمه بپردازد تا بازنشست شود. در سال ۱۴۰۴ فردی که به سن بازنشستگی رسیده باید یک‌سال دیگر کار کند. در سال ۱۴۰۴ افراد در سن بازنشستگی باید ۱.۵ سال و در سال ۱۴۰۵ باید ۲ سال بیشتر کار کنند. به عبارتی در یک دوره ۵ ساله و به تدریج، سن بازنشستگی ۲.۵ سال افزایش پیدا می‌کند.

در ماده ۶۶ لایحه برنامه هفتم توسعه آمده است، سن و سابقه قابل قبول در تمامی حالات احراز شرایط بازنشستگی در کلیه سازمان‌ها و صندوق‌های بازنشستگی در طول برنامه هفتم به ازای هر سال شش ماه افزایش‌ می‌یابد در مواردی که کارفرما، دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۱) این قانون باشد بیمه شده در صورت داشتن مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر می‌تواند پس از رسیدن به شرایط بازنشستگی همچنان به کار خود ادامه دهد، مشروط به اینکه سن وی بالاتر از شصت و پنج سال نباشد. اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و قضات تابع ضوابط و مقررات خود هستند.

 

تبصره ۲- در مورد صندوق‌های بازنشستگی که مبنای حداقل سن بازنشستگی تعیین نشده است حداقل سن لازم برای بازنشستگی ۵۳ سال در سال اول برنامه‌ است. زنان شاغلی که از زمان لازم الاجرا شدن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب ۱۴۰۰، صاحب فرزند یا فرزندانی شده یا می‌شوند به ازای هر فرزند از یک سال کاهش در سن بازنشستگی برخوردار می شوند و برای فرزند سوم و بیشتر میزان کاهش یک ونیم سال به ازای هر فرزند خواهد بود. تبصره‌- سقف سنوات ارفاقی مشمولان قانون اصلاح تبصره (۲) الحاقی به ماده (۷۶) قانون تأمین اجتماعی (مصوب ۱۳۸۰/۰۷/۱۳) * حداکثر هفت سال و برای مشمولان ” قوانین مربوط به مشاغل سخت و زیان آور در دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۱ این قانون “ حداکثر پنج سال حسب شرایط سخت و زیان آور خواهد بود آئین نامه مربوطه در خصوص‌ میزان سنوات ارفاقی مشاغل سخت و زیان آور مختلف ظرف مدت شش ماه از ابلاغ این، قانون توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور تدوین و برای تصویب به هیأت وزیران ارسال‌ می‌شود.

تبصره ۴- در مواردی که در قوانین بازنشستگی پیش از موعد مقرر شده است به ازای هر سال کمتر از ۳۰ سال بیمه پردازی معادل ۲ سال از سنوات مبنای محاسبه اولین حقوق یا مستمری بازنشستگی کسر می‌شود.

تبصره ۵- حداقل سن لازم برای بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور برای زنان ۴۵ و مردان ۵۰ سال‌ است.

تبصره ۶- معافیت از پرداخت کسور بازنشستگی مازاد بر ۳۰ سال برای افرادی که سنوات بیمه‌ای آنان از تاریخ اجرای این قانون از ۳۰ سال بیشتر می‌شود در قوانین و مقررات عام و خاص ملقی‌ می شود.

جزئیات وام‌های بازنشستگان کشوری در سال ۱۴۰۲

در سال جاری، سه مدل وام با مبالغ مختلف به بازنشستگان کشوری پرداخت می‌شود. اواخر بهمن ماه سال گذشته نعمت‌الله ترکی مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری از افزایش صد درصدی وام ضروری بازنشستگان کشوری خبر داد. نخستین وامی که سال گذشته ثبت نام آنها آغاز شد پرداخت وام ضروری به مبلغ ۳۰ میلیون تومان بود که بیست و هشتم اسفندماه ثبت نام آن به پایان رسید و در سال جدید پرداخت آن آغاز خواهد شد.

بازنشستگان کشوری از انتظار برای دریافت وام سی میلیون تومانی در روزهای آینده خبر می‌دهند و می‌گویند: امیدواریم هرچه زودتر مبلغ وام به حساب‌مان واریز شود.

این بازنشستگان در سال جدید، می‌توانند از دو وام دیگر نیز استفاده کنند، تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی خرید لوازم خانگی و وام ۳۰ میلیون تومانی ازدواج به فرزندان بازنشستگان.

پرداخت هشتمین نوبت وام ۱۵میلیون تومانی بازنشستگان کشوری

هشتمین نوبت وام ضروری ۱۵میلیون تومانی بازنشستگان کشوری به حساب مشمولان واریز شد. بر اساس اعلام صندوق بازنشستگی کشوری، در آستانه نیمه شعبان، هشتمین و آخرین نوبت وام ضروری ۱۵میلیون تومانی بازنشستگان این صندوق برای ۳۲ هزار و ۳۵۶نفر از مشمولان عصر امروز به حساب این عزیزان واریز شد.

وام ضروری بازنشستگان و وظیفه بگیران در نوبت هشتم ۱۵میلیون تومان با اقساط ۳۶ماهه و سود ۴درصد بود که با پرداخت شدن آن به حساب ۳۲هزار و ۳۵۶نفر از مشمولان این نوبت، پرونده دومین مرحله وام ضروری در سال ۱۴۰۱ بسته شد.

 

همچنین وام حمپاد (حمایت از پایان نامه دانشجویان ارشد و دکتری) نیز برای ۲۰۲ نفر از متقاضیان مشمول به حساب بازنشستگان کشوری واریز شد.

 

مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: وام ضروری بازنشستگان کشوری به ۳۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد

به گزارش جماران؛ نعمت الله ترکی از افزایش صد در صدی وام ضروری بازنشستگان کشوری خبر داد. پیش از این بازنششستگان صندوق ۱۵ میلیون تومان وام ضروری دریافت می‌کردند.

ترکی همچنین از پرداخت وام ۵۰ میلیون تومانی خرید لوازم خانگی برای بازنشستگان صندوق و وام ۳۰ میلیون تومانی ازدواج به فرزندان بازنشستگان از سال ۱۴۰۲ خبر داد.

۲ برابر شدن وام ضروری بازنشستگان کشوری

صندوق بازنشستگی کشوری در سال ۱۴۰۱ برای ارتقای وضعیت معیشت بازنشستگان اقدامات مهمی همچون رشد سقف تسهیلات وام ضروری تا ۲ برابر، افزایش حقوق افراد بازنشسته و رشد منابع درآمدی با ارزش‌گذاری دارایی‌های شرکت‌ها را اجرایی کرده است.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی