کد مطلب: 26365

کارگران|حقوق کارگران | مسکن کارگران

سوپرایز مهم از حقوق کارگران در سال جاری | واریزی مهم رئیسی برای این کارگران از امشب

بابایی کارنامی از تلاش فراکسیون متبوعش برای ارائه طرح دوفوریتی در راستای تحقق امنیت شغلی کارگران خبر داد.

سوپرایز مهم از حقوق کارگران در سال جاری | واریزی مهم رئیسی برای این کارگران از امشب

 سبد معیشت خانوارهای متوسط کارگری حدود ۱۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است و یک شکاف عظیم میان هزینه‌های زندگی و دستمزد وجود دارد؛ این شکاف بیش از ۶۳ درصد است.حقوق کارگران سال قبل با تغییر زیادی همراه بود. حقوق کارگران مشمول مالیات شد. حقوق کارگران کفاف هزینه جاری زندگی را نمی دهد. حقوق کارگران با نرخ تورم فاصله چشمگیری دارد. حقوق کارگران در سال 1402 اعلام شد

علی بابایی کارنامی با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان به ضرورت تضمین امنیت شغلی جامعه کارگران، گفت: توجه به این موضوع دارای اهمیت بسزایی است چرا که رهبر معظم انقلاب به مناسبت روز کارگر در دیدار با جمعی از کارگران کشور تاکید فرمودند مسئله امنیت شغلی را تامین کنید و از بی‌توجهی به این مهم به عنوان ظلم در حق کارگران یاد کردند که این بیانات ارزشمند باید سرلوحه اقدامات مسئولان قرار گیرد.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: متاسفانه تاکنون برغم تلاش‌هایی که در این زمینه داشتیم، اما همچنان عزمی در مسئولان برای تامین امنیت شغلی کارگران که رهبر معظم انقلاب از آن‌ها به عنوان ستون فقرات تولید یاد کردند، وجود ندارد و با توجه به مشاهداتی که داشته‌ایم نمی‌توان نسبت به آینده این موضوع نیز خوشبین بود.

وی تصریح کرد: البته به غیر از تضمین امنیت شغلی کارگران موضوع بیمه کارگران ساختمانی نیز بعد از ۲ سال تلاش در کمیسیون اجتماعی قبل از اینکه قانون در این زمینه اجرا شود، تعدادی از افراد در مجلس طرحی دوفوریتی ارائه دادند تا وضعیت را برای بهره‌مندی کارگران از این قانون تنزل دهند. در این شرایط چطور می‌توان نسبت به تحقق مطالبه جامعه کارگران در جهت تامین امنیت شغلی امیدوار بود؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: بنده به عنوان رییس فراکسیون کارگری و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تمام تلاش خود را برای تحقق مطالبه رهبر معظم انقلاب در جهت تضمین امنیت شغلی کارگران بکار خواهم گرفت تا از طریق ارائه طرح یا پیگیری ارائه لایحه دوفوریتی از سوی دولت بتوانیم در راستای تحقق این مهم گامی اساسی برداریم.

رییس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: هم‌اکنون لازم است تمام مسئولان مربوطه برای تامین امنیت شغلی جامعه کارگران پای کار آیند ضمن اینکه برای جلوگیری از قرارداد‌های سفید امضاء تدبیری بیندیشند تا از این طریق بتوان در جهت تامین آرامش و رفاه این قشر زحمتکش گامی اساسی برداشت. 

وی افزود: برای جامعه هدف مذکور تمهیدات لازم بهداشتی و درمانی به عمل آمده است و تمام بیمه‌شدگان تامین اجتماعی در مراکز ملکی که متعلق به سازمان تامین اجتماعی هستند تحت درمان قرار گرفته و درمان و دارویشان در سه سطح رایگان است. همچنین اگر به مراکز درمانی وزارت بهداشت مراجعه کنند فرانشیز ۱۰ درصدی از آنها اخذ می‌شود که در تلاشیم همین را نیز به حداقل برسانیم.

وی درباره افزایش دستمزد کارگران در نیمه دوم سال و قید این مساله در صورتجلسه مزد به شرط افزایش حقوق کارمندان گفت: آنچه که از نمایندگان خود در شورای عالی کار شنیده‌ایم در صورتجلسه مزد چنین چیزی عنوان شده و آنها امضا کرده‌اند ولی وقتی بخشنامه مزد ابلاغ شد، تنها چیزی که در آن گنجانده شده بود، افزایش ۲۷ درصدی حداقل مزد و افزایش ۲۱ درصدی سایر سطوح بود در حالی که وقتی بخشنامه صادر و ابلاغ شد امیدوار بودیم این مساله در آن عنوان شده باشد.

 

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار با بیان اینکه نظام و انقلاب اسلامی خط قرمز کارگران است، گفت: اگر کارگری در جایی اعتراض می‌کند بابت حق و حقوقش است که زندگی‌اش نمی چرخد، وگرنه جامعه کارگری با وجود مشکلات معیشتی همواره پایبند ارزش‌ها و نظام بوده و در سنگر تولید پایمردی و از خودگذشتگی نشان داده است.

اصلانی در پایان با تاکید بر کاهش شکاف میان دستمزد و تورم گفت: در حال حاضر هزینه‌های درمان، مسکن و اقلام خوراکی در سبد معیشت کارگران افزایش یافته و لازم است برای کمک به حفظ قدرت خرید خانوارهای کارگری فاصله میان دستمزد و تورم پر شود تا بتوانند بدون دغدغه زندگی خود را بگذرانند.

 

بیشتر برای کارگر توانمند در نوع دوم (بخشی از قرارداد کار) باشد. به طور حتم، اطمینان خاطر کارگر می‌تواند بر روی عملکرد او نیز تاثیر روانی مثبتی داشته باشد.

 

اما یکی از سوالات مطرح برای کارگران این است که آیا کارگری که در دوره آزمایشی است آیا باید برای این دوره قرارداد کتبی باشد یا لفظی هم امکان پذیراست و این که به این دوره آزمایشی بیمه,حق مسکن, بن کارگری و عیدی و سنوات به میزان کارکرد تعلق می گیرد؟

نیماپرتویی,کارشناس روابط کار می گوید:بله باید قرارداد کتبی باشد. کارفرما می تواند یک قرارداد کتبی یک ماهه منعقد کند و تمامی حقوق و مزایا و بیمه کارگر به او تعلق می گیرد. هر گونه قرارداد کار شفاهی به منزله دائمی بودن کارگر محسوب می شود.

 
 

هادی ابوی, نماینده کارگران در کشور دراین باره نیز می گوید:کارفرمایان طبق ماده 148 قانون کار باید کارگر را از روز اول بیمه کنند. حتی در دوران آموزشی که کارفرما برای ادامه یا قطع همکاری تعیین می کند, حقوق و مزایا و بیمه کارگر باید انجام شود.

وی ادامه داد: مطابق با ماده 148 قانون کار ،همه کارگاه ها وظیفه دارند تا لیست کارگران خود را به سازمان تامین اجتماعی ارسال کنند و برای تک تک کارمندان خود حق بیمه را پرداخت نمایند.

 

ابوی گفت: کارفرمایان باید از روز اول شروع به کار، نسبت به بیمه کردن کارگران واحد خود اقدام کنند، اما به دلایلی همچون پرداخت حقوق کم و همچنین پرداخت نکردن سنوات و عیدی کارگران خود را بیمه نمی‌کنند.در حال حاضر مشاهده می کنیم با وجود قوانین محکم در مسیر بیمه شدگان اما باز هم برخی کارفرمایان قوانین را زیر پا می گذارند و کارگران خود را به دلایلی مانند فراراز پرداخت سنوات و عیدی  بیمه نمی کنند.

 

به گزارش تسنیم، به طور کلی، قرارداد آزمایشی برای شناخت دوطرفه میان کارگر و کارفرما منعقد می‌شود. این قرارداد به ویژه برای کارگران جوان می‌تواند فرصت شغلی را ایجاد کند. همچنین، کارفرمایان نیز می‌توانند از توانایی و تخصص کارگران جدید خود اطمینان پیدا کنند.

به هر صورت، تعهدات کارفرما در مدت آزمایشی قرارداد کمتر است. با این حال، باید توجه داشت که این نوع قرارداد محدود به زمانی مشخص است و کارفرما نمی‌تواند برای شانه خالی کردن از تعهدات خود نسبت به کارگر، مدت زمان آزمایشی را تمدید کند.

 

وی ادامه داد:  پس از برگزاری جلسات مفصل و بررسی مزایا و معایب قرارداد‌های کار دائم و موقت و اثرات هر یک بر طرفین رابطه کار، اجتماع و اقتصاد کشور، پیش نویس «لایحه اصلاح موادی از قانون کار»  تهیه و مطابق با ماده ۲۲ آیین نامه داخلی هیئت دولت جهت سیر مراحل قانونی تصویب طی نامه شماره ۱۱۸۹۲ مورخ ۱۴۰۱/۰۱/۲۸ به معاون اول محترم رییس جمهور ارسال گردید.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی