کد مطلب: 26304

یارانه نان| یارانه نان امروز

خبر مهم از یارانه نان اردیبهشت | تصمیم جدید دولت درباره هوشمندسازی یارانه آرد و نان

مشاور وزیر اقتصاد گفت: مرحله چهارم طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان اجرا می‌شود و خراب بودن کارتخوان‌ها توجیه‌پذیر نیست.

خبر مهم از یارانه نان اردیبهشت | تصمیم جدید دولت درباره هوشمندسازی یارانه آرد و نان

چندیش پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نان یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نان منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نان تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا دی ماه خبری از تغییر یارانه نان وجود ندارد. یارانه نان دی ماه به حساب سرپرستان خانوار بزودی واریز خواهد شد. مشخص نیست چه زمانی مشکل یارانه نان حل خواهد شد..

محمد جلال ظهر سه شنبه در نشست شورای آرد، نان و گندم کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج افزود: فرآیند خرید نقدی نان برای اتباع کشورهایی که فاقد کارت بانکی هستند پیش‌بینی شده است.

جلال با بیان اینکه عادلانه‌سازی نرخ نان با استان‌های همجوار یک گام رو به جلو برای رفع مشکل اقتصاد نانوا داران است، گفت: باید مسیر صحیح برای اصلاح قیمت نان طراحی شود و کیفیت آرد مسئله مهمی است که شورای آرد و نان بر کیفیت آرد نظارت داشته باشد.

 

وی تصریح کرد: در راستای سهمیه آرد برای مناطق عشایری و روستایی برای پخت نان محلی در کهگیلویه و بویراحمد نیز باید کد ملی اعضا و سرپرست خانوار در سامانه ثبت شود تا سهمیه آرد برای آنها در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه توجه به اقتصاد نانوایی‌ها مورد توجه دولت است و عادلانه سازی قیمت نان در همه استان‌ها یکی از مواردی است که دولت دنبال می‌کند، گفت: مسیر درست برای اصلاح قیمت نان طراحی می‌شود زیرا اصلاح نرخ اولین موضوعی است که برای بهبود شرایط اقتصادی نانوایان مدنظر است.

جلال افزود: واحدهای خبازی که کارت خوان آنها از دسترس خارج شده باید از طریق تماس با مرکز، خرابی کارتخوان‌ها را اعلام کنند و نباید به دلیل خرابی کارت خوان ارائه خدمت به مردم متوقف شود.

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی با اشاره به دیگر هزینه‌های نانوایان سنگکی، تصری کرد: پلاستیک نان لواش هزار تومان است اما پلاستیک نان سنگک مقاوم‌تر است؛ قیمت یک کیلو پلاستیک نان سنگک سال گذشته 30 هزار تومان بود اما امسال نرخ آن کیلویی 60 هزار تومان شده است، بنابراین فروش هزار تومان پلاستیک نان سنگک برای نانوایان صرفه اقتصادی ندارد. همچنین یک نانوا سنگکی در طول ماه 9 تا 10 کیسه خمیر مایه استفاده می‌کند؛ حداقل 3کیسه با نرخ دولتی خمیر مایه به نانوایان داده می‌شود و بقیه نیازش را باید از بازار آزاد تهیه کند. قیمت یک کیسه خمیر مایه در بازار آزاد یک میلیون 300 هزار تومان است و قیمت سایر اقلام مصرفی در نانوایان نیز افزایش پیدا کرده است؛ کنجد کیلویی 140 تا 150 هزار تومان و سیاه‌دانه 250 هزار تومان شده است.

 

وی با بیان اینکه نرخ نباید به‌گونه‌ای باشد که نانوایان سرکوب شوند، ادامه داد: نانوایان در روز استیضاح وزیر صمت روبه‌روی مجلس تجمع و مطالبات خود را بیان کردند؛ من به عنوان رئیس اتحادیه تلاش زیادی می‌کنم که مانع تجمع نانوایان شویم و با وعده دریافت نرخنامه جدید آنها را متقاعد می‌کنم که به کار ادامه بدهند.

«یعنی مردم به ازای خرید‌هایی که انجام می‌دهند در آن برنامک سوابق خریدشان را مشاهده می‌کنند. همچنین امکان اظهار نظر در مورد کیفیت، احیاناً تخلفات و هر گونه رفتار غیرمتعارفی که از سمت نانوا مشاهده می‌کنند وجود دارد. در مقابل هم رفتار‌های متعهدانه و درست کارانه‌ای که مشاهده می‌کنند را میتوانند در اظهار نظر خودشان منعکس کنند.»

مشاور وزیر اقتصاد در پاسخ به این سؤال که این اپ از کی در اختیار مردم قرار می گیرد، اظهار داشت این برنامک الان آماده شده است و در بهار 1402 به صورت رسمی معرفی خواهد شد.

 

او تأکید دارد که اگر ساختار ثبت تجربیات خرید مردم در دسترس باشد، از بسیاری از تخلفات پیشگیری می‌شود.

گفتنی است مشخص نیست چه شرکتی در طراحی این اپلیکیشن همکاری داشته و برچه اساسی انتخاب شده است. پیش از این انتقاداتی به روند انتخاب و تولید دستگاه‌های کارتخوان طرح هوشمند یارانه نان، وارد بود. تجهیزاتی که به گفته یک مقام دولتی، ۹۰۰ میلیارد تومان هزینه برداشته است.

وی تاکید کرد: اما آزاد سازی قیمت نان و حذف یارانه آرد و نان به هیچ وجه در دستور کار دولت نیست.

 

 

جلال با تشریح جزئیات بخش تکمیلی مرحله دوم طرح هوشمندسازی سازی یارانه آرد و نان اعلام کرد: دولت هیچ برنامه‌ای در خصوص آزاد سازی قیمت نان یا سهمیه بندی نان ندارد و کاملا هم با سهمیه بندی نان برای مردم مخالف هستیم این گمانه زنی‌ها از ابتدای طرح مطرح بوده است.

وی تصریح کرد: من فکر می‌کنم دولت با گذشت یک سال از آغاز طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان توانسته اثبات بکند که این‌ها صرفا شایعاتی بوده که مطرح شده است.

مبنای اصلی عملکرد ما یک‌ماهه است، البته دوره دریافت آرد برای هر نانوایی متفاوت است. برای برخی دوره‌های ۱۰ روزه، ۱۵ روزه و یا ۳۰ روزه محاسبه می‌شود و متناسب با عملکرد دوره‌های قبلی، سهمیه آرد دریافت می‌کنند؛ یعنی برای هر ماه در دوره‌های ۱۰ روزه یک‌سوم ماه در دوره‌های ۱۵ روزه یک‌دوم و یا ۳۰ روزه به همان اندازه قبل اختصاص می‌یابد. هر نانوایی که فروش نان بیشتری داشته باشد و ساعت کارش را بخواهد افزایش دهد، در دوره آینده سهمیه آرد با چند درصد افزایش دریافت می‌کند؛ یعنی امکان افزایش تولید وجود خواهد داشت و کسی که قصد دارد نان بیشتری بفروشد و سهمیه او کفاف عملکردش را ندهد، سهمیه‌اش بالا می‌رود و به تدریج هر دوره که عملکرد محقق شود، براساس داده‌های کارتخوان هوشمند تا ۱۰ درصد امکان افزایش سهمیه آرد وجود دارد. در زمینه افزایش کمک‌هزینه نانواها به دلیل عدم افزایش قیمت نان در سال جاری و بر اساس قولی که دولت برای جبران افزایش هزینه اجاره و یا دستمزد نانواها داده است،‌ از اول طرح ۱۵ درصد ارزش عملکرد فروش نان به نانوا واریز می‌شد، اما در فاز دوم این رقم به دو برابر افزایش می‌یابد. در پایان هر روز عملکرد کارتخوان در فروش نان مبنای محاسبه کمک‌هزینه قرار می‌گیرد و از این پس این کمک‌هزینه به ۳۰ درصد افزایش می‌یابد. البته این عدد قطعی نشده ممکن است بین ۳۰ تا ۳۵ درصد از عملکرد نانوا در هر روز به عنوان کمک‌هزینه به حسابش واریز شود.

برخی نانوایان برای دریافت یارانه بیشتر ممکن است بیش‌اظهاری در فروش تعداد نان داشته باشند، با آن چگونه برخورد می‌کنید؟

مدیریت هوشمند آرد و نان به خاطر تحلیل داده‌ها و بهره‌برداری از داده‌ها است و توصیه ما به همه نانوایان این است که بزرگترین دارایی یک نانوا سوابق تراکنشی او در کارتخوان هوشمند است، بنابراین نسبت به سلامت و درستی داده‌های خود دقت کنند. در برخی نانواها مشاهده می‌شود که مثلا با یک کارت بانکی خریدهای غیرمتعارف به عنوان مشتری ثبت می‌شود. چون سامانه هوشمند است آن را شناسایی می‌کند. یا ممکن است برخی نانوایان نان را گران‌تر بفروشند یا تعداد بیشتری نان ثبت کنند، در حالی که کمتر از آن به مشتری تحویل می‌دهند. در این زمینه هم از نظارت مردمی استفاده می‌شود و هم بازرسان ویژه وجود دارند که در صورت کشف تخلف، جریمه‌های آن چنان سنگین خواهد بود که دیگر کسی به فکر رفتار متقلبانه نباشد. با پردازش داده‌ها و استخراج آن می‌توان عملکرد واقعی نانوا را به دست آورد. اگر عملکرد واقعی کمتر باشد، میزان سهمیه آرد و حتی کمک‌هزینه به نانوایی در دوره‌های بعدی کم می‌شود و رتبه نانوا کاهش پیدا می‌کند.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی