کد مطلب: 26130

یارانه|یارانه معیشتی| یارانه جدید

خبر داغ: خبر مهم از یارانه معیشتی دولت برای مردم | حساب ها شارژ شد

تهران- ایرنا- وزیر صنعت، معدن و تجارت، امسال را سال طلایی اقتصاد کشور برشمرد که باید تولید در آن به حرکت در بیاید و گفت: مصارف مردم را نمی‌توان با یارانه حل کرد.

یارانه معیشتی برای مردم مهم است. یارانه معیشتی واریز شد. یارانه معیشتی همانند دوره های قبل پرداخت شد. یارانه معیشتی برای هر نفر 55 هزارتومان پرداخت می شود. آخرین اخبار از یارانه معیشتی در سال جدید را با هم می خوانیم.

«سید رضا فاطمی‌امین» امروز در بخش دوم اظهارات و دفاعیات خود در جلسه استیضاح در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در ۱۰ سال گذشته تولید ضعیف شده بود، اما تورم فزاینده داشتیم و بر این اساس نسبت درآمد/ هزینه خانوارها به هم ریخته است.

وی بیان‌داشت: به همین دلیل و با وجود آمارهای مثبت صنعتی و اقتصادی، مردم آن را احساس نمی‌کنند.

فاطمی‌امین تصریح‌کرد: تورم، آزاردهنده است و باید این بیماری مزمن را حل کنیم که با همدلی و همراهی اتفاق می‌افتد.

وی گفت: در دهه ۹۰ رشد اقتصادی پایین حدود یک درصدی به ثبت رسید که به معنای یک دهه عقب ماندگی است و درآمدهای واقعی مردم افزایش نداشته است.

وزیر صمت اظهار داشت:‌ با این وجود، تورم در سال‌های گذشته وجود داشته است و امروز حتی وارث تورم سال‌های ۹۶ و ۹۷ هستیم و اینها تجمیع شده‌اند.

وی ادامه‌داد: درست است که اوج تورم کشور در سال ۷۴ و به میزان ۴۹.۴ درصد بوده است، اما این شرایط تورمی فقط دو سال ادامه یافت، ولی پنج سال است که تورم بالای ۳۰ درصد داریم.

فاطمی امین اضافه‌کرد: بر این اساس در ۱۰ سال گذشته تولید ضعیف مانده و تورم فزاینده داشته ایم که در نتیجه نسبت درآمد به هزیه خانوارهای ایرانی را به هم زده است و راهکار این مساله تولید است.

وی تاکید کرد:‌ صنعت، پیشران اقتصاد کشور و وزارت صمت «تنگه احد» اقتصاد است و برای رهایی از شرایط موجود، فقط تولید باید حرکت کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در سال ۱۴۰۱ هواپیمای تولید کشور پرواز خود را آغاز کرد و نباید دوباره بنشیند، ما گرم کار هستیم و باید کمک کنید تا بتوانیم ادامه بدهیم.

وی تصریح‌کرد: اگر امسال تولید بتواند رشدی نظیر پارسال را تجربه کند، مردم بیشتری می‌توانند حرکت تولید را احساس کنند.

فاطمی‌امین با تاکید بر اینکه کارهای ما ناتمام مانده، یادآوری‌کرد: این وزارتخانه تزلزل زیادی داشته است، یک سال و نیم است که کار را آغاز کرده‌ایم و باید فرصت داده شود تا خود را اصلاح کنیم.

وی با اشاره به گلایه‌های به‌حق رهبر معظم انقلاب از عقب‌ماندگی‌ها در بخش معدن، خاطرنشان‌کرد: در جلسه جدید که خدمت معظم‌له بودیم، این گلایه‌ها کاهش یافت و امیدواریم این توفیق را داشته باشیم تا دغدغه‌های ایشان را حل کنیم.

وزیر صمت در ادامه بیان‌داشت: بین ۳۰ تا ۳۵ درصد از جوازهای معدنی منجر به پروانه بهره برداری می‌شود و بنابراین مجوزها نمی‌تواند معیار سرمایه‌گذاری باشد.

وی گفت: گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درخصوص شرکت‌های صنعتی و معدنی بورسی نشان می‌دهد سرجمع شرکت‌ها در اسفندماه گذشته ۱۲.۸ درصد رشد داشته و در پنج ماه پایانی سال گذشته این رشد بالای هشت درصد بوده است که از سال ۹۶ تاکنون بی‌نظیر است.

منتقد قیمت و صنعت خودرو هستم

فاطمی‌امین خاطرنشان‌کرد: من هم منتقد قیمت و صنعت خودرو هستم و به عنوان وزیر صمت یک دستگاه خودروی ال۹۰ مدل ۸۹ دارم و مگر ما جدای از همین مردم هستیم؟

وی با اشاره به قیمت‌های بازاری و کارخانه‌ای خودروها، گفت: از آنجایی که تولید خودرو به مدت چهار سال افت کرده بود و شکافی در این زمینه شاهد بودیم، تفاوت قیمتی کارخانه و بازار زیاد شد.

وزیر صمت اظهار داشت: مطابق آمارهای مرکز آمار ایران، تورم خودرو از اردیبهشت تا آبان ماه گذشته رو به کاهش بوده است، اما از آذرماه دوباره افزایشی شد که ناشی از افزایش نرخ ارز بود، اما مگر من مسوول نرخ ارز در کشور هستم؟

وی گفت: نخستین فردی که به شدت به دنبال آن است که اقتصاد کشور بر مبنای ریال اداره بشود، من هستم و اینکه امروز می‌بینیم قیمت گاز، برق، دستمزدها و غیره ریالی، اما قیمت محصول دلاری است بسیار اشتباه است و به همین دلیل اداره با ریال را در بسیاری از صنایع آغاز کرده‌ایم.

فاطمی امین خاطرنشان‌کرد: وزارت صمت ۳۰ درصد اقتصاد کشور را پوشش می‌دهد، به عبارتی ۹۰ رشته فعالت در کشور وجود دارد که ۲۷ مورد آن در حوزه این وزارتخانه است و با وجود این تنوع فعالیت‌ها، از زمان تشکیل این وزارتخانه تاکنون فقط یک وزیر به مدت چهار سال به مدیریت در این وزارتخانه پرداخته است.

وی با مشکلات ارزی، استیضاح و افزایش قیمت‌های جهانی در سال گذشته اشاره کرد، اما گفت: با این حال مطابق آمارهای بانک مرکزی تولید در اسفندماه گذشته ۲۸ درصد رشد تجربه کرده است.

وزیر صمت تصریح‌کرد: ثبت پنج ماه متوالی رشد بالای هشت درصدی، از سال ۹۸ تاکنون بی‌نظیر است و این در حالی است که با مشکلات ارزی، قطعی‌های گاز و برق و غیره مواجه بودیم.

وی اظهار داشت: مطابق آمارهای بانک مرکزی، در ۹ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ رشد بخش صنعت سه درصد و رشد کل اقتصاد چهار درصد بوده است، اما در ۹ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ رشد صنعت هشت درصد و رشد کل اقتصاد ۳.۷ درصد بوده است.

رشد ۳ برابری بخش صنعت در دولت سیزدهم

فاطمی امین گفت: میانگین فصلی رشد بخش صنعت در دولت سیزدهم ۶.۷ درصد و این رقم در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۲ درصد بوده است؛ یعنی در همین مدت کوتاه از عمر دولت سیزدهم این رشد سه برابر شده است.

وی افزود: در بخش معدن، در حالی که در ۹ ماهه ۱۴۰۰ میزان رشد منفی یک درصد بوده، اما در مدت مشابه سال گذشته به ۲.۹ درصد افزایش یافته است.

وزیر صمت خاطرنشان‌کرد: ثبت رشد ۲۸.۳ درصدی سرمایه‌گذاری و تشکیل سرمایه در ماشین‌آلات در پاییز ۱۴۰۱ از سال ۹۱ تاکنون بی‌نظیر است.

وی اظهار داشت: همچنین تورم کالاهای صنعتی در تابستان ۱۴۰۰ بالاتر از تورم کل کشور بود، اما در بهمن سال گذشته به ۴۲.۳ درصد و پایین‌تر از تورم کل کشور رسید.

فاطمی‌امین همچنین به آمار فعال‌سازی هفت هزار واحد جدید در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد، اما گفت: ضعف تولید در سال های گذشته و تورم فزاینده سبب شده تا با وجود بهبود آمارها، اما چندان برای مردم ملموس نباشد.

وی در پایان خاطرنشان‌کرد: همه ما در یک کشتی هستیم، باید همه کمک کنند تا در این مسیر حرکت رو به جلو داشته باشیم.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی