کد مطلب: 25916

قیمت نان| نان| قیمت نان امروز

خبر مهم از قیمت نان در روز دوشنبه | یارانه نان دوبرابر شد

مشاور وزیر اقتصاد در تشریح فاز دوم طرح مدیریت هوشمندانه یارانه آرد و نان توضیح داد که در فاز دوم ضمن آنکه فرایند تخصیص آرد به نانوایان تغییر کرده است، امکان اظهار نظر مردم در مورد کیفیت نان نانوایان در یک برنامه فراهم می‌شود.

خبر مهم از قیمت نان در روز دوشنبه | یارانه نان دوبرابر  شد

چندیش پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نان یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نان منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نان تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا دی ماه خبری از تغییر یارانه نان وجود ندارد. یارانه نان دی ماه به حساب سرپرستان خانوار بزودی واریز خواهد شد. مشخص نیست چه زمانی مشکل یارانه نان حل خواهد شد.

محمد جلال با اشاره به آغاز طرح مدیریت هوشمندانه یارانه آرد و نان از اردیبهشت سال قبل، اظهار کرد: از زمان آغاز طرح تا کنون در سمت مردم تغییر ویژه‌ای صورت نگرفت. به عبارت دیگر در سال قبل نه آزادسازی قیمت نان در دستور کار قرار گرفت و نه محدودیتی در خرید نان برای مردم ایجاد شد. فاز دوم طرح نیز از بهمن سال قبل آغاز شد. البته مرحله آزمایشی فاز دوم از انتهای آذرماه در استان قزوین آغاز و در انتهای بهمن به تدریج در کلیه استان‌ها پیاده سازی شد. در فاز دوم نیز مانند فاز اول، عدم آزادسازی قیمت نان و عدم ایجاد محدودیت خرید نان برای مردم مهمترین پیش فرض های کار بودند.وز

وی درمورد تغییراتی که در مرحله دوم طرح در مقایسه با مرحله اول طرح صورت گرفت، توضیح داد: در آغاز اجرای فاز دوم، میزان کمک هزینه جبران اجاره و دستمزد نانوایان از ۱۵ به ۳۰ درصد افزایش یافت. در قدم بعدی، تخصیص آرد به نانوایان وارد الگوی جدید شد و محدودیتی که در گذشته در قالب سهمیه برای بسیاری از نانوایان وجود داشت که تولید نان با حجم بیشتر در روز امکانپذیر نبود، برداشته شد؛ یعنی در فاز دوم طرح، نانوایان می توانند هر میزان نان از طریق کارتخوان های هوشمند به مردم عرضه کنند. همچنین درصدی بیشتر، می توانند آرد یارانه ای دریافت کنند.

 

 

 

مشاور وزیر اقتصاد ادامه داد: یعنی برای نانوا معادل عملکرد صحیحی که در فروش نان به مردم انجام می‌دهد و تراکنش‌ها از طریق سامانه پذیرفته می‌شود، امکان خرید آرد یارانه‌ای فراهم می‌شود و این میزان خرید در هر دوره دریافت آرد، می تواند تا ۱۰ درصد افزایش پیدا کند. از طرف دیگر نانوایی‌هایی هستند که ما به ازای عدم ثبت فروش نان در کارتخوان‌های هوشمند یا کاهش ساعت کاری در روزهای مختلف میزان فروش نانشان کاهش یافته است و اثر کاهش فروش و عدم عرضه نان به مشتری این است که در دوره آتی میزان تخصیص آرد یارانه‌ای برای نانوایی که رفتار متعهدانه ندارد کاهش پیدا می‌کند.

 

به گفته وی، دوره تخصیص آرد به نانوایان در بسیاری از استان‌ها هر ۱۰ روز یکبار و در برخی استان‌ها یا نانوایی‌های مستقر در روستاهای کشور که ممکن است مشکلاتی در زمینه تردد و حمل‌ونقل آرد وجود داشته باشد، دوره‌های ۱۵ روزه یا یک ماهه هم به صورت موردی انجام می شود. البته کمک هزینه‌ها به صورت روزانه پرداخت می‌شود.

جلال در ادامه با اشاره به مراحل تکمیلی فاز دوم طرح اظهار کرد: در ادامه یک ورود جدی‌تری به حوزه کیفیت و رضایت مردم در حوزه نان خواهیم داشت. در این راستا برنامکی پیش‌بینی شده است که تا قبل از پایان اردیبهشت به صورت رسمی به مردم معرفی می‌شود و مردم به راحتی می‌توانند سوابق تراکنش‌های خرید نان خود را روی این برنامک (اپلیکیشن) مشاهده کنند و مبتنی بر تجربه خریدهای خود نسبت به کیفیت، قیمت، مقدار نان، رفتار نانوا و... نظرات خود را ثبت کنند.

وی با بیان اینکه روزانه بین ۱۰ تا ۱۱ میلیون تراکنش خرید نان روی کارتخوانهای هوشمند ثبت می‌شود، گفت: یکی از اهداف طرح، کاهش هدررفت آرد یارانه‌ای بود که در سال ۱۴۰۱ فاصله قیمتی آرد یارانه‌ای (آرد خبازی که برای تولید نان مردم استفاده می شود) با آرد و گندمی که برای سایر مصارف استفاده می‌شود به دلیل هدفمندسازی ارز ترجیحی ۱۶ برابر شد درحالی که این فاصله قیمتی در سال ۱۴۰۰ چهار برابر شد. این موضوع انگیزه افراد سودجو برای سوءاستفاده از آرد یارانه‌ای را تشدید کرد. با آغاز مرحله جدید طرح، مبتنی بر شاخص‌های آماری جریان جلوگیری از هدررفت آرد قابل مشاهده است. قیمت آرد خارج از شبکه دچار افزایش قیمت شده است و اثربخشی طرح را مشاهده می کنیم.

وی تاکید کرد: اما آزاد سازی قیمت نان و حذف یارانه آرد و نان به هیچ وجه در دستور کار دولت نیست.

جلال با تشریح جزئیات بخش تکمیلی مرحله دوم طرح هوشمندسازی سازی یارانه آرد و نان اعلام کرد: دولت هیچ برنامه‌ای در خصوص آزاد سازی قیمت نان یا سهمیه بندی نان ندارد و کاملا هم با سهمیه بندی نان برای مردم مخالف هستیم این گمانه زنی‌ها از ابتدای طرح مطرح بوده است.

وی تصریح کرد: من فکر می‌کنم دولت با گذشت یک سال از آغاز طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان توانسته اثبات بکند که این‌ها صرفا شایعاتی بوده که مطرح شده است.

معاون اقتصادی استاندار افزود: اقدامات چند ماه گذشته نانوایان در صحت کامل انجام شده و این درحالیست که توجه به نیاز مردم و اقدامات و عملکرد نانوایی‌ها جزو اولویت‌های استان بوده است.

وی با اشاره به راه اندازی اتاق رصد و پایش گفت: در این اتاق نمایندگان دستگاه‌های اجرایی حضور دارند که وضعیت سامانه، نانوایی‌ها و نحوه خدمات نانوایی‌ها به مردم پایش می‌شود و برای تخصیص سهمیه آرد نیز دستگاه‌های متولی نظارت‌های لازم و مستمر را دارند.

ناصر فخر موحدی صبح پنج شنبه در جلسه وبیناری با فرمانداران شهرستان‌ها در خصوص مرحله سوم هدفمندی یارانه آرد و نان اظهار داشت: ۹۹ درصد عملیات طرح هوشمند سازی آرد و نان استان مورد تأیید مدیران کشوری قرار گرفته است که باید با تلاش بیشتر حتی برای یک نانوایی هم مشکلی ایجاد نشود.

معاون اقتصادی استاندار افزود: اقدامات چند ماه گذشته نانوایان در صحت کامل انجام شده و این درحالیست که توجه به نیاز مردم و اقدامات و عملکرد نانوایی‌ها جزو اولویت‌های استان بوده است.

وی با اشاره به راه اندازی اتاق رصد و پایش گفت: در این اتاق نمایندگان دستگاه‌های اجرایی حضور دارند که وضعیت سامانه، نانوایی‌ها و نحوه خدمات نانوایی‌ها به مردم پایش می‌شود و برای تخصیص سهمیه آرد نیز دستگاه‌های متولی نظارت‌های لازم و مستمر را دارند.

رئیس هیات مدیره انجمن آرد سازان ایران در اینباره گفت: چه کسی می داند که چه مقدار رشوه در سازمان های دولتی پرداخت می شود. قاچاق آرد هم همین طور است. این پدیده رخ می دهد اما هیچ آمار شفاف و دقیقی در اینباره وجود ندارد.

او همچنین اظهار داشت : صحبت های وزیر اقتصاد به این معنی است که در ۴۰ سال گذشته، سالانه ۲.۵ میلیون تن آرد به دست مصرف کننده واقعی نرسیده است. در واقع ما امروز هدر رفت عددی به بزرگی ۱۰۰ میلیون تن صحبت می کنیم که دلیل آن سیستم ناکارآمدی است که در دولت های مختلف ادامه پیدا کرده است. به جز دوره کوتاهی در یکی از دولت ها که قیمت ها یکسان شد، ما همواره با قیمت های مختلفی در بازار مواجه بودیم. هم اکنون یک نرخ ۸۰۰ تومان، یکی نرخ هزار تومانی، یک نرخ ۱۲ هزار تومانی و یک نرخ ۱۶ هزار تومانی برای آرد داریم.

مرتضوی با طرح این سوال که چرا نان های حجیم آرد خود را باید به قیمت ۱۶ هزار تومان و نان های غیر حجیم به قیمت هزار تومان خریداری کنند، گفت: نان نان است. چرا باید قیمت ها تا این اندازه اختلاف داشته باشد. بماند که حتی در دوره ای قرار بود که مصرف نان های صنعتی در کشور را افزایش داده و به نوعی فعالین این حوزه را مورد حمایت قرار دهیم.

او همچنین افزود: در طول ۴۰ سالی که در صنعت آرد مشغول به فعالیت بودم، همواره صحبت از مصرف آرد در بخش های مختلف و سوء مصرف آن بوده و این چیزی نیست که کشف مسئولین دولت سیزدهم باشد.

رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ادامه داد: این همان مشکلی است که بارها و بارها انجمن های آرد سازان و اتحادیه نانوایان به صورت رسمی نسبت به تبعات آن به دولت هشدار داده بودیم. بارها تذکر دادیم که تفاوت قیمت و رنج بندی قیمت ها به صورت مصنوعی باعث تغییر در مصرف آرد توزیعی از سوی دولت شده و هم شائبه تخلفات گسترده ای در آن وجود دارد. البته دولت ها هم همواره حرف های ما را تایید کرده اند اما هیچ گاه به سراغ راه کارهای اجرایی مطرح شده از سوی ما نرفتند.

مرتضوی با بیان اینکه روش پرداخت یارانه نان باید تغییر کند و داشتن ۵ نرخ برای نان به هیچ وجه منطقی نیست، افزود: دولت های مختلف از زمان دولت رجایی تا حالا یارانه سنگینی را پرداخت کرده اند که قیمت نان تغییر نکند اما این تغییر قیمت در سال های مختلف همواره اتفاق افتاده است. طوری که یک بربری ۵ ریالی حالا به قیمت ۱۰ هزار تومان فروخته می شود. به عبارت دیگر قیمت نان تغییر می کند چه مسئولین بخواهند، چه نخواهند! منبع: بازار

 

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی