کد مطلب: 25900

ارث و میراث| قوانید جدید وارث

پدر با این شرایط فرزند خود را از ارث محروم میکند | قانون ارث و میراث در سال 1402 مشخص شد

شاید بارها شنیده باشید که پدری از فرزندش دلگیر شده و تاکید می کند که فرزندش را از ارث محروم می کند . لازم است بدانید که طبق قانون هر شخصی در وصیت نامه خود یکی از فرزندان خود را از ارث محروم کند وصیت نامه باطل می باشد.

پدر با این شرایط فرزند خود را از ارث محروم میکند | قانون ارث و میراث در سال 1402 مشخص شد

شاید بارها شنیده باشید که پدری از فرزندش دلگیر شده و تاکید می کند که فرزندش را از ارث محروم می کند . لازم است بدانید که طبق قانون هر شخصی در وصیت نامه خود یکی از فرزندان خود را از ارث محروم کند وصیت نامه باطل می باشد.

محاسبه تقسیم ارث
بر اساس قانون، میزان سهم الارث هر یک از وراث در هر طبقه تعیین شده است و هر شخص به همین میزان ارث می برد که عبارتند از : مادر ، زوج ، زوجه (جدول اول)
افرادی که به فرض و به قرابت ارث می برند : ابتدا ارث افراد فرض بر تقسیم می شود اگر از اموال متوفی مالی باقی ماند به افراد صاحبان قرابت می دهند که عبارتند از : فرزند دختر و پسر متوفی ، خواهر و برادر متوفی و… (جدول دوم)
وارث توضیحات سهم الارث
مادر میت بیش از یک برادر یا فرزند نداشته باشد
میت 2 برادر یا 4 خواهر یا فرزند داشته باشد.
یک سوم
یک ششمظ
زوجه(زن) اگر همسر فوت شده اش فرزند نداشته باشد.
اگر که همسر فوت شده اش فرزند داشته باشد.

 

یک چهارم
یک هشتم

 

زوج(مرد) همسر فوت شده  زوج فرزند نداشته باشد.
همسر فوت شده  زوج فرزند داشته باشد.

 

یک دوم
یک چهارم

 

(جدول اول)

 

 

 

وراث سهم الارث
در صورتیکه میت تنها یک فرزند دختر داشته باشد. یک دوم
اگر تنها یک خواهر پدری یا پدرومادری داشته باشد. یک دوم
اگر میت دو دختر یا بیشتر وبدون فرزند پسر باشد. دو سوم
در صورت داشتن دو یا تعداد بیشتری خواهر پدری یا پدری مادری و بدون هیچ برادری. دو سوم
در صورت داشتن خواهران و برادران مادری متعدد یک سوم
پدر در صورتی که میت فرزند داشته باشد. یک ششم
در صورت داشتن  یک خواهر یا یک برادر مادری یک ششم
(جدول دوم)

 

تقسیم ارث مادر
طبق ماده 907 قانون مدنی در خصوص تقسیم ارث مادر، در صورتیکه مادر فوت کند, والدین او هم فوت کرده باشند و یک یا چند فرزند داشته باشد ترکه مادر به شرح ذیل بین وارث تقسیم می‌شود:

 

1. چنان چه فقط یک فرزند داشته باشد چه پسر باشد چه دختر باشد تمام ترکه مادر به او می‌رسد.

 

2. اگر متوفی اولاد متعددی داشته باشد به طوری که همگی پسر باشند یا همه دختر, ترکه مادر به طور مساوی بین آنها تقسیم می‌شود. اما اگر متوفی, اولاد متعددی داشته باشند طوری که بعضی از آنها پسر و بعضی از آنها دختر باشند, پسر دو برابر دختر ارث می‌برد.
.
ترکه یعنی: کلیه اموال و حقوق و دارایی قابل انتقال باقی مانده از متوفی است.

 

تقسیم ارث مادر

 

موانع ارث بری
یعنی موانعی که باعث می شود ورثه از ماترک محروم بماند که طبق قانون عبارتند از :
الف) قتل: کسی که مورث (ارث دهنده) خود را عمداً بکشد از ارث او ممنوع است.
ب) لعان: بعد از لعان، زن و شوهر از یکدیگر ارث نمی برند و همچنین فرزندی که به سبب انکار او لعان واقع شده از پدر و پدر از او ارث نمی برد.( لعان یعنی زوج، زوجه دائـمی خود را که با او نزدیکی نموده است به زنا نسـبت دهد و دعوای مشاهده آن را کند.
ج) کفر: وارث کافر از مورث خود ارث نمی برد و بالعکس وارث مسلمان از مورث کافر خود ارث می برد و نیز مانع از ارث بردن ورثه دیگر هرگاه کافر هستند می شود اگرچه آنان نزدیکتر به متوفی باشند.
د) ولادت از زنا: نـسب از موجبات ارث است ولی زمـانی که ناشی از زنا نباشد. ولی اگر حرمـت رابطه ای که طفـل ثمـره آن است نسـبت به یکی از ابوین ثابت و نسبت به دیگری بواسطه اکراه یا شبهه زنا نباشد طفل فقط از این طرف و اقوام او ارث می برد و بالعکس.

مزایای تقسیم ارث با صلح عمری

قرارداد صلح عمری، قراردادی است که طی آن مالک یک ملک مالکیت ملک خود را از طریق قراردادی به نام صلح به شخص دیگری منتقل می‌نماید؛ با این شرط که: اولاً مصالح، تا زمانی که زنده است، مالک منافع ملک متعلق به خود او بوده؛ ثانیاً، بعد از فوت مالک، صلح کامل شده و متصالح علاوه بر عین، مالک منافع مال نیز شده و بتواند از آن استفاده کند. اکنون در این بخش، به توضیح مزایای صلح عمران پرداخته که شامل موارد زیر است:

طبق قانون، افراد می‌توانند برای تعیین تکلیف اموالشان بعد از فوت، وصیت‌نامه تنظیم کنند. محدودیتی که دراین‌رابطه وجود دارد آن است که هر شخص صرفاً تا یک‌سوم اموال خود را برای بعد از مرگ خود، می‌تواند وصیت کرده و وصیت مازاد بر ثلث اموال، بدون تنفیذ و اجازه وراث، باطل است؛ بنابراین از مهم‌ترین مزایای صلح عمری، می‌توان به این نکته اشاره نمود که با انعقاد صلح عمری، مالک می‌تواند برای اموالش در زمانی که در قید حیات است، تعیین تکلیف کرده و آن را به نظر وراث و بعد از فوت خود واگذار نکند.

مزیت دیگر از مزایای صلح عمری، آن است که ازآنجاکه قرارداد انتقال ملک در قالب صلح انجام‌گرفته، میزان مالیات انتقال آن در مقایسه با قرارداد بیع یا همان قرارداد خریدوفروش و مالیات‌برارث، بسیار کم‌تر است.

یکی دیگر از مزایای صلح عمری، آن است که در این قرارداد، درعین‌حال که مالک، مالکیت عین ملک خود را به طور کامل به متصالح منتقل می‌نماید، مالکیت منافع ملک را برای خود نگه داشته و بنابراین می‌تواند بدون واهمه از بیرون‌شدن از ملک توسط متصالح، تا پایان عمر و با خیال راحت در ملک انتقال‌داده‌شده، سکونت و زندگی نماید.

آیا در صلح عمری سند منتقل می‌شود؟

یکی از سؤالات صلح عمری که بسیار مطرح می‌شود، آن است که آیا در صلح عمری سند منتقل می‌شود؟ یا اینکه مالکیت مال به طور کامل برای صلح کننده یا مصالح باقی‌مانده و تنها بعد از فوت وی، به صلح شونده یا متصالح منتقل می‌گردد؟

در پاسخ به این سؤال که آیا در صلح عمری سند منتقل می‌شود؟ باید گفت که در قرارداد صلح عمری، به‌محض انعقاد قرارداد، مالکیت عین به متصالح انتقال‌یافته و بنابراین، در صلح عمری، سند منتقل می‌شود؛ با این توضیح که اولاً مالکیت منافع، برای مصالح باقی‌مانده و تا زمان مرگ وی، این حق برقرار است؛ ثانیاً، مصالح می‌تواند با درج خیار در قرارداد صلح عمران، این امکان را برای خود فراهم ساخته تا هرزمان بخواهد تا قبل از فوت خود، قرارداد صلح را مطابق مقررات فسخ صلح عمری، فسخ نماید.

مراحل تقسیم ارث مادری یکی از مواردی است که سوالات بسیاری در مورد آن پرسیده می‌شود. انحصار وراثت و تقسیم ارث همواره یکی از مهم‌ترین مباحث حقوقی است. یکی از سؤالاتی که وکلا و کارشناسان حقوقی همیشه با آن مواجه هستند، نحوه تقسیم ارث مادری است.طظقفبلرذ.ز

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی