کد مطلب: 25897

یارانه نقدی|یارانه معیشتی| یارانه جدید

واریز یارانه نقدی جدید برای بازنشستگان؛ از اردیبهشت| حساب بازنشسته ها دوبله شارژ می شود

یک فعال صنفی بازنشستگان کارگری گفت: بعد از این همه سال این چه منزلتی است که برای ما ایجاد کرده‌اند؟! نه حقوقمان کفاف هزینه‌های زندگی را می‌دهد، نه خدماتِ درمانیِ خوبی می‌گیریم و نه هیچ کدام از این خدماتِ رفاهی که برایمان درنظر گرفته‌اند، دردی از ما دوا می‌کند. این خدمات بیشتر تزئینی و برای این هستند که بگویند کاری برای بازنشستگان انجام داده‌ایم.

چندیش پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا دی ماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. یارانه نقدی دی ماه به حساب سرپرستان خانوار بزودی واریز خواهد شد. مشخص نیست چه زمانی مشکل یارانه نقدی حل خواهد شد.

احمد قاسمی (فعال صنفی بازنشستگان کارگری) با انتقاد از وضعیتِ خدمات سازمان تأمین اجتماعی به بازنشستگان گفت: زمان آقای احمدی‌نژاد مقرر شد به بازنشستگان کارت منزلت تعلق بگیرد. یکی از این کارت‌ها همان کارت بلیت مترو و اتوبوس بود که بازنشستگان با پرداختِ ۱۵هزار تومان، کارت منزلت با شارژ ۱۵۰ هزار تومانی دریافت می‌کردند. این کارت آن زمان جوابگوی یک سال بود اما به تدریج و با بالا رفتنِ قیمت‌ها ارزش آن کم شد.

وی ادامه داد: امروز دیگر شارژ ۱۵۰هزار تومانی کارت بلیت کارگران و بازنشستگان ارزش قبل را ندارد و نهایتا کفاف یک ماه و یک ماه ونیم را می‌دهد.

قاسمی بیان کرد: کارت رفاهی منزلت، کارت دیگری است که به بازنشستگان می‌دهند. با این کارت هم می‌شود از خدماتِ سالن‌های ورزشی و… به صورت رایگان استفاده کرد که در مورد این کارت هم معمولا مسئولانِ باشگاه‌ها بی‌توجهی می‌کنند و معمولا می‌‍‌گویند ظرفیت تکمیل است و نمی‌توانید از خدمات مورد نظر استفاده کنید.

فعال صنفی بازنشستگان کارگری گفت: بعد از این همه سال این چه منزلتی است که برای ما ایجاد کرده‌اند؟! نه حقوق‌مان کفاف هزینه‌های زندگی را می‌دهد، نه خدماتِ درمانیِ خوبی می‌گیریم و نه خدماتِ رفاهی که برایمان درنظر گرفته‌اند، دردی از ما دوا می‌کند. این خدمات بیشتر تزئینی و برای این هستند که بگویند کاری برای بازنشستگان انجام داده‌ایم.

وی گفت: وامی که برای بازنشستگانِ تأمین اجتماعی در نظر گرفته‌اند هم به قدری کم است که با آن نمی‌شود هزینه‌ی معیشتِ یک ماهِ زندگی را پرداخت کرد. در حالیکه فلسفه‌ی پرداختِ وام باید حل کردنِ بخشی از مشکلات باشد. همین وام را هم به بازنشستگان به سختی و با شرط و شروط بسیار می‌دهند.

استفاده از کالابرگ الکترونیک کاملا داوطلبانه و اختیاری است و چنانچه تمایل به خرید کالابرگ نبود، همچون گذشته کل مبلغ یارانه قابل برداشت است.

بر اساس اطلاعیه ای که وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی منتشر کرده است، یارانه فروردین ماه سال‌جاری به حساب سرپرستان خانوار واریز و اعتبار خرید کالابرگ الکترونیک شارژ شده و یارانه‌بگیران می‌توانند از اعتبار ماه بعد خرید کنند.

مبلغ پرداخت یارانه برای دهک های اول تا سوم ۴۰۰ هزار تومان و برای دهک های چهارم تا نهم ۳۰۰ هزار تومان است.

جزئیات واریز یارانه فروردین برای خرید کالابرگ‌ الکترونیکی

در صورتی که سرپرستان خانوار از کالابرگ الکترونیک استفاده نکرده باشند، می توانند رقم کامل یارانه را از حساب برداشت کنند و چنانچه آن را استفاده کنند به همان میزان از یارانه خانوار کسر شده و باقی‌مانده مبلغ به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.  

با واریز یارانه فروردین‌ماه یارانه‌بگیران می‌توانند از اعتبار یارانه ماه بعد خود هم در قالب کالابرگ الکترونیکی اقلام اساسی مورد نیازشان را تهیه کنند.

گفتنی است؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اواخر اسفند سال گذشته از آغاز اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در سراسر کشور خبر داد و با توجه به اجرای موفقیت‌آمیز طرح به‌ صورت آزمایشی در چهار استان هرمزگان، قزوین، مرکزی و گیلان، آغاز اجرای این طرح به صورت ملی در سراسر کشور را اعلام کرد.

بر این اساس، بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای از جمله رفاه‌ و افق کوروش‌ و برخی فروشگاه‌های خُرد مجهز به بارکدخوان به این سامانه متصل شدند تا شهروندان در سراسر کشور بتوانند به سهولت کالای مورد نیاز خود را در طرح کالابرگ الکترونیک خریداری کنند.

 

پیش‌تر در جریان استانی شدن طرح ملی کالابرگ الکترونیک ۳۰ هزار فروشگاه به سامانه کالابرگ الکترونیکی متصل شده بود اما در روزهای اخیر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش تعداد فروشگاه ها خبر داد و اعلام کرد که بیش از ۳۵ هزار فروشگاه در سرتاسر کشور به این سامانه متصل شده‌اند تا خانوارهایی که مایلند یک ماه زودتر از اعتبار یارانه خود برای خرید کالاهای اساسی استفاده کنند.

به گزارش ایسنا، اجرای طرح کالابرگ الکترونیک تکلیف قانونی و عمل به مصوبه مجلس است و دولت بنا ندارد یارانه نقدی را حذف کند؛ از این رو مردم می‌توانند کالابرگ الکترونیکی یا یارانه نقدی را انتخاب کنند و خرید خود را به شکل اعتباری انجام دهند.

یادآور می‌شود طرح کالابرگ الکترونیک به صورت ملی و در سراسر کشور اجرا می‌شود و در قالب این طرح بالغ بر ۳۵ هزار فروشگاه در تمام نقاط کشور به این سامانه متصل شده‌اند.

 

در این طرح، اعتبار همه خانوارهای یارانه‌بگیر شارژ شده و آنان می‌توانند یک ماه زودتر از دریافت یارانه نقدی، با کارت بانکی سرپرست خانوار از این اعتبار جهت خرید ۱۰ قلم کالای اساسی مشمول طرح ملی کالابرگ الکترونیک استفاده کنند.

همچنین گفته می‌شود این طرح در حال حاضر در بعضی استان‌ها به صورت آزمایشی در حال اجرا است، اما تا زمانی که وضعیت کالا برگ مشخص نشود، پرداخت یارانه معیشتی به صورت نقدی ادامه دار خواهد بود.

 
 

مبلغ پرداخت یارانه برای دهک‌های اول تا سوم ۴۰۰ هزار تومان، و دهک‌های چهارم تا نهم ۳۰۰ هزار تومان می‌باشد.

بعد از اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ زمان واریز یارانه جدید هر ماه اعلام شد. از این زمان به بعد، واجدین دریافت یارانه می‌توانستند در تاریخ بیستم هر ماه یارانه خود را دریافت کنند.

 

بعد از اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ زمان واریز یارانه جدید هر ماه اعلام شد. از این زمان به بعد، واجدین دریافت یارانه می‌توانستند در تاریخ بیستم هر ماه یارانه خود را دریافت کنند.

 

افرادی که به دهک بندی درآمد سرپرست خانوار شکایت داشته اند می توانند به سایت https://hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کرده و یا با تلفن گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ اعتراض خود را نسبت به قطع یارانه خود اعلام کنند.

همچنین کسانی که از پرداخت یارانه جامانده اند و یا یارانه برای آن ها واریز نشده است هم می‌توانند با مراجعه به سایت https://my.gov.ir پیگیر قطع یارانه خود باشند.

افراد گفته شده، می توانند جهت کسب اطلاع از آخرین وضعیت ثبت نام خود، کد دستوری #کد ملی*۴۳۸۵۷*۴* ( ستاره ۴ ستاره ۴۳۸۵۷ ستاره کد ملی ، مربع ) را با شماره تلفن همراه سرپرست خانوار شماره گیری کنند تا از وضعیت ثبت نام خود آگاه شوند.

به دستور رئیس‌جمهور و در راستای حمایت از قشرهای آسیب‌پذیر، یارانه کمک حمایت معیشتی ماه مبارک رمضان به مبلغ ۱۵۰ هزار تومان به ازای هر یک از اعضای خانواده به‌حساب ۱۱ میلیون و ۳۸ هزار و ۵۲۰ سرپرست خانوار واریز می‌شود.

اما اگر دولت بخواهد مانند سال گذشته یارانه معیشت رمضان توزیع کند، چه کسانی مشمول این یارانه کمک معیشتی هستند؟

سال گذشته یارانه کمک معیشتی به اقشار کم‌درآمد و در دو مرحله ۲۲ بهمن و نوروز برای دهک‌های اول تا چهارم و افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی تعلق گرفت.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی