کد مطلب: 25895

بنزین| قیمت بنزین|بنزین سوپر

امروز؛ جمع آوری کارت‌ سوخت آزاد پمپ بنزین‌ها در تهران | اطلاعیه دولت درباره گرانی بنزین در اردیبهشت 1402

قائم‌مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران: هدف از جمع‌آوری کارت‌های سوخت تنها بحث مدیریت بهتر مصرف سوخت است

امروز؛ جمع آوری کارت‌ سوخت آزاد پمپ بنزین‌ها در تهران | اطلاعیه دولت درباره گرانی بنزین در اردیبهشت 1402

 سهمیه بنزین از اهمیت بالا برخوردارست.سهمیه بنزین واریز شد. سهمیه بنزین در آخر هر ماه واریز میشود سهمیه بنزین هر ماه واریز میشود. آخرین تغییرات درباره سهمیه بنزین را در ادامه میخوانید.

جمع آوری کارت‌ سوخت آزاد پمپ بنزین‌ها در تهران از امروز

جمع آوری کارت‌های سوخت آزاد جایگاه ها‌ی بنزین در راستای محدودتر شدن این کارت ها در جایگاه‌های سوخت تهران از امروز آغاز می‌شود.

هم اکنون به علت تفاوت قیمت گازوئیل و بنزین در ایران و کشور‌های همسایه قاچاق سوخت از شهر‌های مرزی به شیو ه‌های مختلف صورت می‌گیرد که با اجرای برنامه جمع آوری کارت‌های سوخت آزاد می‌توان تا حدودی از قاچاق سوخت جلوگیری کرد.

این طرح در بعضی از شهر‌ها به صورت آزمایشی اجرا شده است و مردم بیشتر از کارت‌های شخصی خود استفاده می‌کنند.

طبق اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال 1401 قاچاق بنزین در کشور رشد 250 درصدی و قاچاق گازوئیل 69 درصد افزایش داشته است که این به این مفهوم است که روزانه 50 میلیون لیتر سوخت از کشور قاچاق می‌شود.

بر اساس طرح جمع آوری کارت‌های سوخت آزاد، هیچ برنامه‌ای برای سهمیه بندی بنزین وجود ندارد و قیمت بنزین هم تغییر نخواهد کرد.

قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: هیچ تغییری در سهمیه‌بندی و قیمت بنزین وجود نخواهد داشت و هدف از جمع‌آوری کارت‌های سوخت تنها بحث مدیریت بهتر مصرف سوخت است.

علی زیار، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اما گفت: هیچ تغییری راجع به سهمیه‌بندی بنزین و تغییر نرخ وجود ندارد و تنها بحث مدیریت بهتر مصرف سوخت است.

معاون مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ادامه داد: زمانی که افراد از کارت جایگاه استفاده می‌کنند، نمی‌توان از داده‌ها برای تحلیل مصرف استفاده کرد اما زمانی که مردم از کارت‌های خودشان برای سوخت‌گیری استفاده کنند، مدیریت مصرف بهتری می‌توان داشت..

زیار افزود: اکنون ماهانه ۶۰ لیتر سهمیه بنزین به کارت‌های سوخت واریز می‌شود که با نرخ ۱۵۰۰ تومان مورد استفاده قرار می‌گیرد و امکان استفاده ۱۵۰ لیتر بنزین با نرخ ۳ هزار تومان برای مردم وجود دارد. به همین دلیل مشکلی بابت سوخت و کارت‌های سوخت نیست.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اضافه کرد: البته باید در نظر داشت همه کارت‌های سوخت جمع‌آوری نمی‌شود، بلکه تعدادشان کم می‌شود و کسانی که کارت خود را همراه ندارند یا فراموش کرده‌اند امکان استفاده از کارت‌های سوخت موجود در جایگاه‌ها را دارند.

وی خاطرنشان کرد: در حال فرهنگ‌سازی هستیم که همه مردم از کارت‌های سوخت خود استفاده کنند تا بتوانیم مصرف سوخت در کشور را بهتر مدیریت کنیم.

این مقام مسؤول تصریح کرد: سامانه هوشمند سوخت قابلیت‌های مختلفی دارد و می‌تواند در زمینه مدیریت مصرف به ما کمک کند و کمک می‌کند ما داده‌هایی داشته باشیم که بر مبنای آن بتوانیم برنامه‌ریزی کنیم و هم در بحث قاچاق سوخت و هم برنامه‌ریزی برای تولید و مدیریت مصرف به توفیق‌هایی دست پیدا کنیم.

وی در خاتمه با انتقاد از جدی گرفته نشدن استفاده از کارت‌های سوخت در دولت قبل در این زمینه توضیح داد: پس از تعطیلی سامانه هوشمند سوخت در دولت قبل، داده‌های چندانی در رابطه با مصرف سوخت برای مدیریت مصرف در دست نبود و مردم به استفاده نکردن از کارت‌های سوخت خود عادت کردند. اکنون نیازمند این فرهنگ‌سازی هستیم که مردم در جایگاه‌ها از کارت‌های سوخت خود استفاده کنند تا بتوانیم این داده‌ها را در سامانه داشته باشیم و برای تحلیل‌های خود را درباره  تولید، مصرف و برنامه‌ریزی برای آینده بهتر از آنها استفاده کنیم./ وطن امروز

وی افزود: روز شنبه (نوزدهم فروردین‌ماه) نزدیک به ۱۰۸ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر بنزین در کشور توزیع شده که با توجه به ذخیره‌سازی‌های مناسب انبارهای نفت قابل تأمین است و تولیدات پالایشی نیز مقدار مصرف را هم‌پوشانی می‌کند، اما با وجود هم‌ترازی بین تولید و مصرف، این مقدار مصرف قابل تأمل و نیازمند این است که با توجه به افزایش بی‌رویه مصرف، مردم همراهی بیشتری در صرفه جویی و مدیریت مصرف داشته باشند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: یکی از بزرگ‌ترین افتخارات صنعت نفت این بود که با راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس تبدیل به صادرکننده بنزین شدیم، اما تولید هر روزه خودروهای نو، افزایش سن خودروهای موجود و خارج نشدن خودروهای فرسوده از تردد جاده‌ای، سبب افزایش بی‌رویه مصرف سوخت شده است.

نژادعلی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های گسترده برای توزیع مطلوب سوخت‌ در ایام نوروز امسال گفت: از ۲۰ اسفندماه ۱۴۰۱ با تشکیل ستادی ویژه، اقدام‌هایی نظیر ظرفیت‌سازی مناسب انبارهای نفت، اعزام گروه‌های مختلف نظارتی و پایشی به جایگاه‌های سوخت و انجام آموزش‌های لازم برای رفع چالش‌ها، پایش موجودی مناطق و اطلاع‌رسانی به مناطق برای تأمین و ارسال به‌موقع سوخت به مجاری عرضه صورت پذیرفت که خوشبختانه هیچ جایگاهی در این ایام با کمبود سوخت روبه‌رو نبود.

وی با اشاره به ثبت رکورد بی‌سابقه مصرف سوخت در تاریخ توزیع فرآورده کشور در روز ۲۹ اسفندماه با ثبت عدد ۱۴۴ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر بیان کرد: توزیع بنزین در روز ۲۹ اسفندماه سال ۱۴۰۱ در مقایسه با مدت مشابه پارسال (۲۹ اسفندماه ۱۴۰۰) افزایش ۲۷ درصدی نشان می‌دهد.

نوروز مصرف بنزین در برخی از شهرستان‌ها بیش از یک میلیون لیتر رشد یافت

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه در بعضی از شهرستان‌ها، مصرف روزانه بنزین کشور بیش از پیش‌بینی‌های انجام شده رشد داشت، گفت: مصرف بنزین نوروزی، در بعضی از استان‌ها برای نمونه در استان فارس، نسبت به مقدار مصرف در حالت عادی، در ایام نوروز تا دو برابر افزایش داشت و در برخی از روزها تا ۱۰ میلیون لیتر در روز هم رسیده بود.

نژادعلی با اشاره به اینکه از نظر حجم توزیع مناطق تهران، اصفهان، مشهد و کلانشهرها رکورددار هستند، افزود: رشد دائمی مقدار مصرف با توجه به افزایش روزافزون خودروها و افزایش عمر خودروها و نزدیک شدن به ایام تابستان پیش رو نیازمند مدیریت ویژه است.

لزوم استفاده از کارت سوخت شخصی به‌منظور بهبود نظام‌ توزیع

وی با اشاره به ملزم شدن وزارت نفت جهت ساماندهی کارت‌های آزاد جایگاه‌داران تا پایان نیمه نخست امسال در قانون بودجه ۱۴۰۲ گفت: با جمع‌آوری کارت‌های سوخت آزاد جایگاه‌داران، تغییری در مقدار سهمیه و روند عرضه بنزین به مردم اتفاق نخواهد افتاد، بلکه به همان مقداری که افراد با استفاده از کارت سوخت آزاد، سوختگیری می‌کردند، می‌توانند از طریق کارت سوخت شخصی خود سوختگیری کنند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تأکید بر اینکه تمامی درخواست‌های صدور کارت سوخت المثنی مربوط به پارسال تحویل و بررسی درخواست‌های تازه نیز روزآمد شده است، گفت: لازم است هموطنان عزیز به‌منظور بهبود نظام توزیع سوخت در کشور، برای سوختگیری در جایگاه‌های عرضه سوخت، تنها از کارت سوخت شخصی خود استفاده کنند.

نژادعلی با تأکید بر لزوم مراقبت از کارت هوشمند سوخت شخصی با توجه به هزینه‌های تولید و صدور کارت‌ها و واردات تراشه مربوط به این کارت‌ها گفت: سهمیه قیمت اول و دوم (آزاد) به مقدار کافی در کارت‌های سوخت شخصی ماهانه شارژ می‌شود و امیدواریم فرهنگ استفاده از کارت سوخت شخصی شکل بگیرد.

وی اظهار کرد: استفاده از کارت سوخت شخصی افزون بر بهینه‌سازی فرآیندهای عرضه، به جمع‌آوری اطلاعات دقیق از مقدار نیاز روزانه و ماهانه هموطنان و رقم مصرف گروه‌های متفاوت خودرو منجر می‌شود و از این طریق مدیریت توزیع و تحویل سوخت تسهیل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: کارت سوخت اضطراری همچنان در جایگاه‌ها موجود خواهد بود و در صورتی که سهمیه نخست و دوم فردی در موارد استثنا پایان یافته باشد، یا مالک در مواردی کارت خود را فراموش کرده باشد، می‌تواند از کارت هوشمند سوخت اضطراری استفاده کند، اما این موضوع ضروری است که همه مردم به سمت استفاده از کارت سوخت هوشمند شخصی حرکت کنند.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی