کد مطلب: 25839

یارانه|یارانه معیشتی| یارانه جدید

فوری: جزییات مهم از یارانه بگیران در سال جدید | خبر خوش برای یارانه بگیران از امشب + سند

مدیرعامل شرکت خدمات فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان از مشارکت ۳۵۰ هزار خانوار در طرح کالابرگ الکترونیکی در کشور خبر داد.

فوری: جزییات مهم از یارانه بگیران در سال جدید  | خبر خوش برای  یارانه بگیران از امشب + سند

عامل شرکت خدمات فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان از مشارکت ۳۵۰ هزار خانوار در طرح کالابرگ الکترونیکی در کشور خبر داد.

هادی کاشف در مورد آخرین وضعیت اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در کشور تصریح کرد: تاکنون تعداد ۳۵۰هزار خانوار در کشور معادل بیش از یک میلیون نفر در طرح کالابرگ الکترونیکی به صورت اختیاری شرکت کرده‌اند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ۳۳ هزار فروشگاه خرد در کشور به نرم‌افزار کالابرگ الکترونیکی از طریق شرکت‌های پرداخت فعال شده‌اند که این فروشگاه‌ها بارکدخوان و پایانه فروش دارند. همچنین ۸۰۰ شعبه از فروشگاه‌های زنجیره‌ای شامل گندم طلایی، ۷ جانبو، افق کوروش، رفاه و دیلی‌مارکت به این سامانه متصل شده‌اند.

مجری طرح کالابرگ الکترونیکی بیان کرد: در حال حاضر این طرح در ۳۱ استان کشور اجرا می‌شود که این طرح داوطلبانه بوده و شامل ۱۰ قلم کالای پرمصرف مانند قند، شکر، برنج، ماکارونی، روغن، تخم‌مرغ، مرغ، انواع پنیر، انواع شیر و انواع ماست می‌شود که افراد می‌توانند یا از یارانه نقدی خود استفاده کنند و یا اینکه به میزان یارانه‌ای خود یک ماه زودتر از این کالاها خریداری کنند.

کاشف اضافه کرد: در حال حاضر که یارانه نقدی فروردین پرداخت شده است برای افراد متقاضی کالابرگ یارانه اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در حساب‌شان شارژ شده و می‌توانند به وسیله حساب یارانه‌ای خود از این کالاها خریداری کنند.

وی بیان کرد: برای یارانه فروردین هر میزان از اعتباری که خانوارها خرید کرده‌اند کسر و باقیمانده آن به صورت نقدی در حساب‌شان واریز شده است که البته تجربه نشان می‌دهند کسانی که از کالابرگ استفاده می‌کنند همه اعتبار یارانه‌ای خود را صرف خرید کالاهای مورد نظر می‌کنند.

مدیرعامل شرکت خدمات فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان در مورد اینکه چگونه یک فروشگاه می‌تواند به طرح کالابرگ الکترونیکی بپیوندد تصریح کرد: یک نرم‌افزار موبایلی نصب می‌شود که می‌توان از طریق نرم‌افزارهای بازار،‌ مای‌کت یا اسفارا به نشانی .... آن را دانلود کرده و فروشگاه خود را در این طرح ثبت کنند و پس از آن لیست فروشگاه‌های متقاضی در اختیار شرکت‌های پرداخت قرار داده می‌شود که این شرکت‌ها شامل سامان‌پرداخت، پارسیان، ایران‌کیش، سپهر صادرات، به‌پرداخت ملت، به‌پرداخت نوین و فناواکارت می‌شود که در این طرح مشارکت دارند.

کاشف در پاسخ به این پرسش که چرا میزان استقبال مردم اندک بوده و تاکنون ۳۵۰ هزار خانوار به این طرح پیوسته‌اند، اظهار کرد: اولاً در این زمینه اطلاع‌رسانی نکردیم و همچنین در حال حاضر امتیازی برای کالابرگ الکترونیکی نسبت به یارانه نقدی وجود ندارد تنها امتیاز این است که اعتبار آن یک ماه زودتر از یارانه نقدی به حساب افراد شارژ می‌شود.

وی اضافه کرد: برخی مقامات دولتی قول داده‌اند که دولت می‌خواهد بسته حمایتی برای دهک‌های کم درآمد به ویژه ۵ دهک پایین جامعه تدوین کند که مردم راغب شوند از کالابرگ الکترونیکی استفاده کنند.

کاشف در برابر این پرسش که طرح کالابرگ الکترونیکی در قانون بودجه ۱۴۰۱ بود آیا باز هم تکرار می‌شود، تصریح کرد: در قانون بودجه ۱۴۰۲ هم این طرح وجود دارد و دولت می‌خواهد از ۵ دهک کم‌درآمد با کالابرگ الکترونیکی حمایت کند./همشهری

کالابرگ

این خانوار ها هم یارانه نقدی می گیرند هم کالابرگ !

دهنوی، نایب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ در توئیتی حفظ معیشت اقشار آسیب‌پذیر را مهم‌ترین اولویت کشور دانست.

 سیدمحسن دهنوی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ در توئیتی نوشت: هم‌زمان با این نابسامانی‌های اقتصادی و فشارهای ارزی، حفظ معیشت اقشار آسیب‌پذیر، مهم‌ترین اولویت کشور است.

دولت باید علاوه بر یارانه نقدی، به مردم کالابرگ بدهد تا تامین حداقل نیازهای سفره این اقشار، آسیب نبیند./بازار

یارانه نقدی و کالابرگ افزایش می یابد؟

پرواضح است دولت باید به اشکال مختلف کاهش قدرت خرید خانوارها را جبران کند تا کشور از تبعات اجتماعی و اقتصادی و حتی امنیتی آن مصون بماند.

روزنامه اصولگرای فرهیختگان در یادداشتی به انتقاد از سیاست های اقتصادی دولت ابراهیم رئیسی پرداخت و نوشت:

با افزایش هزینه‌های تولید و افزایش قیمت مسکن، سه هزینه دارو، مسکن و خوراک، در سال آینده می‌تواند فشار مضاعفی بر معیشت خانوارها وارد کند. با توجه به اینکه قدرت خرید خانوارهای کم‌درآمد  طی سال‌های اخیر ۴۰ درصد تخریب شده، به نظر می‌رسد اعطای یارانه‌های نقدی اردیبهشت سال ۱۴۰۱ تاحدودی توانسته باشد بخشی از این کاهش قدرت خرید را جبران کند که البته با اتفاقات اخیر بار دیگر قدرت خرید خانوارها روند کاهشی را به خود گرفته است.

پرواضح است دولت باید به اشکال مختلف کاهش قدرت خرید خانوارها را جبران کند تا کشور از تبعات اجتماعی و اقتصادی و حتی امنیتی آن مصون بماند.

حال سوال این است که نحوه حمایت دولت باید چگونه باشد. به نظر می‌رسد اگر دولت بخواهد سیاست‌های حمایتی در پیش بگیرد، با سه سناریو روبه‌رو خواهیم شد.

سناریوی اول همان ادامه روش فعلی پرداخت یارانه نقدی است که در سال آینده نیز افزایشی را برای اغلب دهک‌ها در پی نخواهد داشت.

اما سناریوی دوم می‌تواند تغییر تخصیص یارانه‌ها از اول زنجیره به آخر زنجیره و به‌طور واضح‌تر تخصیص یارانه ارزی اعطایی واردات کالاهای اساسی به خانوار باشد. آنطور که از اظهارات مسئولان بانک مرکزی درخصوص شیوه تخصیص ارز نیمایی بر‌می‌آید، قرار است برای حمایت از خانوارها و جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای اساسی، برای مدتی البته نامعلوم، دولت برای کالاهای اساسی و تجهیزات پزشکی ارز نیمایی با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی تخصیص دهد که منابع آن از محل فروش نفت و میعانات نفتی و گازی تامین خواهد می‌شود. بنابراین، یک سناریو حمایتی دولت می‌تواند همین مورد باشد که به جهاتی بسیار شبیه به سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی است. به نظر می‌رسد با توجه به مشکلاتی که تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دولت و مردم پیش آورد، تخصیص ارز یارانه‌ای به این اقلام همان راهی را برود که ارز ۴۲۰۰ تومانی طی کرد. بنابراین واضح است که دولت باید به جای تکرار اشتباهات قبلی، اگر می‌خواهد از خانوارها حمایت کند، در قالب یارانه نقدی که اصابت آن بسیار دقیق بوده، بپردازد.

اما سناریوی سوم نیز مربوط به سیاست‌هایی همچون کالابرگ الکترونیکی است که هر‌از‌چند‌باری مسئولان دولتی به آن اشاره می‌کنند. گرچه از کمیت و کیفیت آن اطلاعات چندانی منتشر نشده، اما اگر اعطای آن صرفا تبدیل یارانه نقدی فعلی به کالابرگ الکترونیک بدون افزایش قدرت خرید باشد، تاثیر چندانی بر بهبود قدرت خرید خانوارها نخواهد داشت.

به نظر می‌رسد با تغییر رویکرد فعلی استحقاق‌سنجی و تخصیص منابعی که در حال حاضر به هدر می‌روند (به پردرآمدها تخصیص می‌یابد) به خانوارهای کم‌درآمد، می‌توان بخشی از قدرت خرید تخریب‌شده این گروه‌ها را بازسازی کرد/

 

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی