کد مطلب: 25830

یارانه|یارانه معیشتی| یارانه جدید

خبر داغ: جزییات مهم از یارانه معیشتی امروز 22 فروردین | یارانه بگیران پولدار شدند

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و تامین اجتماعی با برشمردن برنامه دولت برای حمایت از کارگران از اقدام عملی شورای عالی برای کمک به معیشت خانوارهای کارگری خبر داد.

خبر داغ: جزییات مهم از یارانه معیشتی امروز 22 فروردین | یارانه بگیران پولدار شدند

یارانه معیشتی برای مردم مهم است. یارانه معیشتی واریز شد. یارانه معیشتی همانند دوره های قبل پرداخت شد. یارانه معیشتی برای هر نفر 55 هزارتومان پرداخت می شود. آخرین اخبار از یارانه معیشتی در سال جدید را با هم می خوانیم.

پس از واریز دو مرحله یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب سرپرستان خانوار، برخی از اعضای اقتصادی دولت احتمال تبدیل آن به کالابرگ الکترونیکی را مطرح کردند. آخرین اخبار درباره یارانه معیشتی را با هم در سایت فردا میخوانیم.

علی حسین رعیتی فرد در مورد حمایتهای شورای عالی کار از کارگران برای جبران تورم، گفت: یکی از تصمیمات شورای عالی کار این بود، کارگری که برای اولین بار به کارگاهی می رود، در راستای قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، اگر هم سابقه ندارد، اما حق اولاد دریافت کند، در حالی که در قانون قبلی برای این منظور حداقل 720 روز سابقه لازم بود.

 

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و تامین اجتماعی افزود: همچنین حق مسکن کارگران از 650 هزار تومان سال قبل با افزایش 38.5 درصدی به 900 هزار تومان و بن کارگری از 850 هزار تومان با رشد 29.5 درصدی به 1.1 میلیون تومان افزایش یافت.

وی تاکید کرد: دولت همراه شرکای اجتماعی و کارفرمایان تلاش می کند، برای حفظ تولید و افزایش بهره وری و رونق تولید، از کارگران و معیشت آنان حمایت کند.

رعیتی فرددر مورد تامین سبد ارزاق برای کارگران نیز گفت:دولت طبق قانون بودجه 1401 موظف شد کالابرگ الکترونیکی برای 10 قلم کالای اساسی و پرمصرف با قیمت ارزان برای همه مردم از جمله کارگران در نظر گرفت.

معاون وزیر کار در مورد این که گفته شده، با توجه به یارانه معیشتی 1.2 میلیون تومانی برای خانوار 4 نفری کارگران و افزایش 27 درصدی دستمزد آنان تقریبا به اندازه نرخ تورم رشد خواهد کرد، اظهار داشت: در جلسات شورای عالی کار بحثهای زیادی می شود، طبق قانون کار از شاخص های مهم تعیین حداقل دستمزد کارگران «توجه به نرخ تورم» و نه لزوما افزایش به اندازه تورم است.

رعیتی فرد این را هم افزود: شورای عالی کار سال قبل با افزایش 57 درصدی حد اقل مزد کارگران در سال قبل، بخشی از عقب ماندگی مزد نسبت به تورم را جبران کرد، امسال هم یارانه معیشتی به همه مردم از جمله کارگران پرداخت می شود.

  

وی با باین این که بخش مهمی از تورم سال قبل به خاطر حذف ارز ترجیحی بود، گفت: دولت تلاش کرد، با یارانه معیشتی بخشی از آن را جبران کند.

معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین در برابر این پرسش که برای هزینه مسکن کارگران به عنوان عمده هزینه سبد معیشت چه کاری کردید، گفت: سال قبل تفاهم نامه ای بین وزارت کار و وزارت راه و شهرسازی منعقد شد که بر اساس آن  مقرر شد، سالانه 200 هزار واحد مسکن توسط تعاونی ها تولید شود که کارگران هم می توانند از این طریق از مسکن برخوردار شوند.

از چند ماه قبل اعلام شد که دولت قرار است کالابرگ توزیع‌ کند اما از همان زمان اعلام شد که پرداخت کالابرگ به معنای‌ حذف یارانه نقدی‌ نیست‌ و سرپرستان خانوار خودشان تصمیم می‌گیرند که یارانه واریزی را در قالب نقدی استفاده کنند و یا با آن کالابرگ بخرند.

میرکاظمی هم به همین‌ نکته‌ اشاره کرده و گفته منابع لازم برای توزیع کالابرگ تامین شده است. یارانه این کالابرگ‌ها همان یارانه نقدی است که مردم دریافت می‌کنند منتها اگر کسی بخواهد از کالابرگ استفاده کند، یک ماه زودتر می‌تواند از حسابش برداشت کند و منابع اضافه‌تری وجود ندارد.

این خبر به آن معناست‌ که امسال هم مانند سال‌های گذشته یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. اما افراد می‌توانند خودشان تصمیم بگیرند که با یارانه واریزی کالای اساسی بخرند یا آن را به صورت نقدی برداشت کنند.

اما گفته‌ شده که کالاهایی که در قالب کوپن الکترونیک پرداخت می‌شود از قیمت کنونی آنها در بازار ارزان‌تر است و وعده داده شده که قیمت این کالاها هم قیمت شهریور ۱۴۰۰ باشد. البته دولت با اجرای این طرح و توزیع کالا با قیمت دو سال قبل مخالف بود. اما به نظر می‌رسد که فعلا بنا بر اجرای‌ این طرح است.

در این حالت، یارانه نقدی‌ یک ماه زودتر به حساب خانوارها واریز می‌شود و افرادی که می‌خواهند با آن کالا بخرند، یک ماه زودتر فرصت خرید کالا را دارند اما افرادی که می‌خواهند یارانه را در قالب نقدی برداشت کنند، مانند ماه‌های گذشته امکان برداشت را دارند. یعنی بیستم‌ هر ماه. به عبارتی خریداران کالاهای اساسی زودتر امکان برداشت یارانه را دارند.

یارانه نقدی امسال‌ هم مانند سال گذشته ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان است و هیچ تغییری در مبلغ پرداختی یارانه نقدی در سال جدید ایجاد نشده است. تنها نکته جدیدی که در خصوص یارانه نقدی اعلام کرده‌اند این است که یارانه خریداران دلار سهمیه‌ای حذف می‌شود.

محمدرضا دهقان ادامه داد: در راستای حمایت از خانواده‌های مثبت پنج(دارای فرزند سوم و بیشتر) و به منظور کاهش بار مالی خرید پوشک مصرفی، بسته حمایتی پوشک نوزاد نیز از مراحل بعدی پویش ملی «لبخند مادری» به همراه بسته‌های لبخند مادری در اختیار جامعه هدف قرار خواهد گرفت.

 

دهقان تاکید کرد: محتوای این بسته مکمل شامل پوشک‌های پارچه‌ای با طراحی جدید به همراه پدهای بهداشتی قابل تعویض و بهینه شده با سوپرجاذب‌های باکیفیت است.

معاون اجتماعی بنیاد ۱۵ خرداد درباره محتویات بسته‌های لبخند مادری نیز توضیح داد: این بسته‌ها شامل ۴۰ قلم کالای مورد نیاز کودک از بدو تولد تا حدودا دو سالگی به ارزش تقریبی هر بسته ۵۰ میلیون ریال است.

 

وی با تاکید بر تمرکز جدی بنیاد ۱۵ خرداد بر موضوع جوانی جمعیت گفت: در پویش ملی «لبخند مادری» نیز که از سال گذشته به طور رسمی در سراسر کشور آغاز شده است به زوج‌هایی که در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ فرزند سوم‌شان به دنیا آمده،با تعیین سطح برخورداری یک بسته لبخند مادری اهدا می‌شود.

دهقان یادآور شد: طرح با ۵ هزار بسته آغاز شده است و هر ساله افزایش می‌یابد.

 

 معاون اجتماعی بنیاد ۱۵ خرداد در پایان خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان و نیکوکاران برای مشارکت در پویش ملی «لبخند مادری» می‌توانند کد ۴۲#*۷۸۰* را شماره‌گیری کنند.

البته بعضی از دولتمردان خبر داده اند که یارانه نقدی ممکن است در ماه‌های آینده تبدیل به کالابرگ الکترونیکی شود، اما همچنان از صحت این خبر اطلاع دقیقی وجود ندارد.

 

همچنین گفته می‌شود این طرح در حال حاضر در بعضی استان‌ها به صورت آزمایشی در حال اجرا است، اما تا زمانی که وضعیت کالا برگ مشخص نشود، پرداخت یارانه معیشتی به صورت نقدی ادامه دار خواهد بود.

 

مبلغ پرداخت یارانه برای دهک‌های اول تا سوم ۴۰۰ هزار تومان، و دهک‌های چهارم تا نهم ۳۰۰ هزار تومان می‌باشد.

 

بعد از اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ زمان واریز یارانه جدید هر ماه اعلام شد. از این زمان به بعد، واجدین دریافت یارانه می‌توانستند در تاریخ بیستم هر ماه یارانه خود را دریافت کنند.

منبع: ایسنا

 

دوازدهمین مرحله یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی دولت سیزدهم طبق روال ماه‌های گذشته بیستم فروردین‌ماه احتمالا به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

در این بین، اگر سرپرست خانوار جزو دهک‌های اول تا سوم باشد، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان آن‌هم به‌ازای هر نفر دریافت می‌کند. در صورتی‌که سرپرست جزو دهک‌های چهارم تا نهم قرار بگیرد، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به دستش می‌رسد. البته اگر این افراد اقدام به دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه ۱۰ میلیون ریالی کرونا کرده باشند، اقساط این تسهیلات از مبلغ واریزی به حساب آنها کم می‌شود.

گفتنی است، محسن زنگنه، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس ۱۱ مهرماه امسال گفته بود که یارانه نقدی جایگزین ارز ترجیحی است و ارائه کالابرگ منتفی شده، چون زیرساخت آن وجود ندارد و دیگر تاثیر هم ندارد. اما معاون تجارت و خدمات وزارت صمت در نشست خبری اخیر خود این موضوع را رد کرد.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی