کد مطلب: 25623

یارانه|یارانه معیشتی| یارانه جدید

خبر داغ: واریزی 1 میلیون و 60 هزارتومانی برای یارانه بگیران | خبر خوش برای مردم ایران

کالابرگ الکترونیک بر اساس میزان یارانه استفاده نشده هر یک از مشمولین یارانه قابل استفاده خواهد بود.

پس از اجرای طرح کالابرگ الکترونیک به‌صورت آزمایشی در چهار استان هرمزگان، قزوین، مرکزی و گیلان، هم‌اکنون اجرای این طرح به صورت ملّی و در سراسر کشور آغاز شد.

در این طرح اعتبار کلیه خانوارهای یارانه‌بگیر شارژ شده و آنان می‌توانند یک ماه زودتر از دریافت یارانه نقدی، از این اعتبار جهت خرید ۱۰ قلم کالای اساسی مشمول طرح ملّی کالابرگ الکترونیک استفاده کنند.

 

۱. میزان و مانده اعتبار یارانه شما برای استفاده از کالابرگ الکترونیک با گرفتن کد دستوری زیر نمایش داده می‌شود:

۲. برای استفاده از برنامه کاربردی “شما” جهت استفاده از کالابرگ الکترونیکی به مطالب زیر توجه کنید:

۱- ابتدا برنامه ‌ «شما» (شبکه ملی اعتبار) را از بازار بارگیری و نصب نمایید (ازطریق لینک زیر):

۲ پس از نصب اطلاعات پروفایل را تکمیل نمایید.

۳- حالا شما به میزان اعتبار حساب خود، به اقلام مشمول کالابرگ دسترسی دارید.

۴- روی همین برنامه، نزدیکترین فروشگاه‌های اطراف شما که اجناس کالا برگ الکترونیکی را عرضه می‌کنند و مسیر دسترسی از روی نقشه ارائه شده است.

۵- با کالا برگ الکترونیکی می‌توانید، ده قلم کالای پرکاربرد در منزل را برمبنای قیمت‌های شهریور ۱۴۰۰ تهیه نمایید.

۶- شما هر زمان که خرید کنید، با توجه به میزان خرید از یارانه ماه بعد شما کسر می‌شود.  

۷- استفاده از کالابرگ الکترونیکی و یارانه نقدی اختیاری است.

۸-برای خرید، صرفا استفاده از یکی از کارت‌های بانکی سرپرست خانواده کافی است و نیاز به چیز دیگری نیست./ باشگاه خبرنگاران

فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه، افق کوروش، دیلی مارکت، جانبو و برخی فروشگاه‌های خُرد در طرح کالابرگ سراسری مشارکت دارند

به نظر می‌رسد طرح ملی کالابرگ الکترونیک در چهار استانی که به‌صورت آزمایشی در حال اجرا بود، با موفقیت همراه شده است؛ به همین دلیل است که از دیروز به طور رسمی این طرح در سراسر کشور عملیاتی شد.

آنچه که طرح ملی کالابرگ الکترونیک را از دیگر طرح‌های اینچنینی متمایز و منحصر به فرد کرده، حفظ قدرت خرید اقشار مختلف مردم یا امکان دسترسی به همه برندهای غذایی داخلی و خارجی و پرداخت مابه‌التفاوت خرید انجام شده توسط دولت نیست بلکه «شبکه ملی اعتباری» آن است.

با این زیرساخت نه تنها دیگر نیازی به ابزارها و برنامه‌های جدید نبوده، بلکه باعث شده تا مصرف‌کنندگان از اعتباری که دارند نهایت استفاده را ببرند. در طرح ملی کالابرگ الکترونیک، دیگر مردم که همان مصرف‌کنندگان نهایی هستند نگران افزایش قیمت موادغذایی نخواهند بود، چراکه می‌دانند با اعتباری که در کارت‌های بانکی خود دارند، می‌توانند خرید کرده و دولت مابه‌التفاوت قیمت کالای خریداری‌شده را به‌صورت یارانه به فروشنده پرداخت می‌کند.

بنابراین گزارش، دولت با اجرای این طرح در بستر شبکه ملی اعتبار عملاً اختیار را به مردم به‌عنوان مصرف‌کننده داده تا براساس اعتبار موجودی که دارند از هر برند غذایی داخلی و خارجی برای خرید ۱۰ قلم کالای اساسی مشمول طرح ملی کالابرگ الکترونیک استفاده کنند. به عبارتی آنها با اختیار خود عملاً با یارانه ماه بعد اقدام به خرید می‌کنند و حتی دولت برندهای خارجی وارداتی که از گمرک ترخیص شده‌اند را نیز مشمول این طرح قرار داده است.

بر اساس این شبکه است که اقلام غذایی مشمول یارانه کددار شده و همچنین کد ملی یارانه‌بگیران شارژ شده و با همه کارت‌های بانکی به همان میزان یارانه خرید صورت می‌گیرد. گفته می‌شود که اقلام غذایی مشمول یارانه یا همان سبد کالایی در نظر گرفته شده براساس قیمت شهریور سال 1400 است.

براساس این طرح هیچ‌ یک از اقلامی که در سبد کالایی یارانه در نظر گرفته شده، با تغییر قیمت برای مصرف‌کننده مواجه نخواهد شد.

دیگر مزایای این سامانه برای اقشار مختلف مردم این است که هر فردی با هر کارت بانکی می‌تواند اقدام به خرید کند به‌طوری که نیازی نیست که اطلاعات خود را ارائه کند و دیگر آنکه اگر فردی کارت بانکی خود را همراه نداشته باشد با مراجعه به برنامه کاربردی شما می‌تواند کد هشت رقمی و چهاررقمی دریافت کند که هشت رقمی برای احراز هویت آن خواهد بود و 4 رقمی همان رمزی است که باید برای خرید ارائه کند.

اتصال چهار فروشگاه بزرگ زنجیره‌ای به طرح کالابرگ الکترونیکی

حالا بر طبق گفته مدیرعامل شرکت خدمات فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان، با راه‌اندازی شبکه ملی اعتباری برای اجرای این طرح، همه شبکه‌های پرداخت، صندوق‌های فروش فروشگاه‌های زنجیره‌ای و ابری یا در فضای اینترنتی در حال اتصال به این سامانه هستند.

«هادی کاشف» به روزنامه ایران خبر داده که در حال حاضر فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه، افق کوروش، دیلی مارکت، جانبو و برخی فروشگاه‌های خُرد که مجهز به بارکدخوان شده‌اند، به این سامانه متصل و پذیرای هموطنان در سراسر کشور هستند.

«در حال حاضر اغلب صندوق‌های فروش فروشگاه‌های زنجیره‌ای و ابری تستشان را در فضای این سامانه با موفقیت گذرانده‌ و در فرایند عملیاتی قرار گرفته‌اند. همچنین تاکنون 6 شبکه پرداخت نیز به این سامانه متصل شده‌اند و دیگر شبکه‌های پرداخت نیز در مرحله تست هستند.»

کاشف همچنین از استقبال همه شبکه‌های پرداخت، صندوق‌های فروش فروشگاه‌های زنجیره‌ای و ابری خبر داده است.

مجری طرح کالابرگ الکترونیک درباره اینکه در طرح آزمایشی چه محورهایی مورد تأکید بوده، می‌گوید: در طرح آزمایشی به‌دنبال این بودیم که آیا فرایند کاری در این خرید اعتباری با موفقیت انجام می‌گیرد و زیرساخت موجود می‌تواند این سامانه را حمایت و پشتیبانی کند. یعنی اینکه مردم می‌توانند به‌راحتی ثبت‌نام کنند. فروشنده‌ها می‌توانند به‌راحتی اضافه شوند. خریدهایی که اتفاق می‌افتد به‌راحتی تسویه حساب می‌شود، یعنی زیرساختی که آماده شده پاسخگویی لازم برای این طرح را دارد که خوشبختانه در اجرای آزمایشی این طرح در این چند استان کشور، مشاهده می‌شود که تسویه حساب با پذیرنده انجام شده، مردم از اعتبارشان هزینه کرده‌اند و کالاهایشان تأمین شده است. جایی با نقصان کالا مواجه نشده است. صفی شکل نگرفته است نگرانی راجع به اینکه مثلاً زیرساخت جدیدی نیاز باشد نیست که خوشبختانه همه این موضوع‌ها با موفقیت طی شده و برای اجرای سراسری آن دیگر مشکلی وجود ندارد.«کاشف» با بیان اینکه به‌زودی در این طرح هر فرد می‌تواند به میزان اعتبار موجود با اعضای خانواده‌اش به اشتراک بگذارد.

معاون اقتصادی استانداری لرستان گفت: ۶۲۰ فروشگاه در استان آماده خدمت رسانی در زمینه کالابرگ الکترونیکی هستند.

سیروس ابراهیمی امشب در جمع خبرنگاران رابطه با نحوه اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان و طرح کالابرگ الکترونیکی در استان توضیحاتی ارائه کرد.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه کالابرگ الکترونیکی قرار است ۱۰ قلم از کالاهای اساسی توسط دولت به یارانه بگیران ارائه شود که این اقلام شامل: شیر، ماست، پنیر، مرغ کشتار روز، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی، قند، شکر و برنج است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان افزود: دولت برای این اقلام نرخ مصوب را تعیین کرده و این به معنای پایین بودن قیمت آنها نسبت به نرخ بازار است و مردم می‌توانند بصورت دلخواه از این طرح استفاده کنند.

ابراهیمی تصریح کرد: به این منظور در سطح کشور ۲۳ هزار فروشگاه در نظر گرفته شده است که از این تعداد ۶۲۰ فروشگاه در سطح استان لرستان در حال حاضر آماده خدمت‌رسانی هستند و مردم با مراجعه به فروشگاه‌های مذکور می‌توانند کالای مورد نیاز خود را به نرخ مصوب تهیه و ما به تفاوت قیمت را نسبت به نرخ روز از محل کارت یارانه‌ای که در اختیار دارند به فروشنده پرداخت نمایند.

وی بیان داشت: طرح جدید آرد و نان در استان لرستان از ۳۰ بهمن ماه جاری همزمان با ۱۸ استان دیگر کلید خورده است که طی آن، خبازانی که آرد تحویل می‌گیرند باید تراکنش ده روزه حساب خود را که مربوط به ماه قبل است هر ده روز یکبار برای دریافت سهمیه ارائه دهند که این کار در استان لرستان در ۲ نوبت انجام شده و در این بیست روز در نوبت اول ۴۱۲ تن آردیعنی ۵ درصد و در ده روز دوم ۲۹۷ تن آرد یعنی سه و نیم درصد صرفه جویی داشته‌ایم و این به معنای جلوگیری از خروج غیرقانونی آرد از شبکه است.

معاون اقتصادی استاندار با مفید دانستن این طرح گفت: این روش کنترل شیوه بسیار خوبی است و با گذشت زمان میزان مصرف آرد، بهینه، واقعی و شفاف‌تر می‌شود.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی