کد مطلب: 25604

سهام|سهام عدالت| سهامداران

خبر خوش برای سهام عدااتی ها | آغاز واریز سود سهام عدالت از امروز

رئیس سازمان بورس: در این مرحله برای افرادی که سهام یک میلیون تومانی داشتند یک میلیون و ۳۵۶ هزار تومان و برای افرادی که سهام ۵۳۲ هزار تومانی داشتند ۷۲۱ هزار تومان واریز خواهد شد. سایر افراد هم متناسب با سهامی که دارند سود دریافت خواهند کرد

خبر خوش برای سهام عدااتی ها |  آغاز واریز سود سهام عدالت از امروز

تعدادی از مردم در سال ۱۳۸۵ موفق به دریافت سهام عدالت نشدند جاماندگان سهام عدالت شامل افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی مثل کمیته امداد، سازمان بهزیستی و سه دهک درآمدی امسال صاحب سهام می شوند  سود سهام عدالت 1400 امسال دوبرابر شده و مرحله اول سود سهام عدالت به سهامداران واریز شد و مرحله دوم تا آخر اسفند واریز می شود  دارندگان سهام عدالت می توانند بدون ضامن از بانک ها وام خرد بگیرند

براساس اعلام سازمان خصوصی‌‌‌سازی، سود عملکرد شرکت‌های غیربورسی مربوط به سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ و نیز باقیمانده سود تخصیص داده نشده مربوط به قبل از سال ۱۳۹۹ به حساب سهامداران سهام عدالت واریز می‌شود.

سازمان خصوصی‌‌‌سازی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با عنایت به مصوبه شورای عالی بورس مبنی بر واریز باقیمانده سود سهام عدالت نزد این سازمان به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، بدین‌وسیله به آگاهی کلیه سهامداران محترم می‌رساند، «سود عملکرد شرکت‌های غیربورسی مربوط به سال‌های 1398، 1399 و 1400» و همچنین «باقیمانده سود تخصیص داده نشده مربوط به سنوات قبل از آزاد‌‌سازی(قبل از 1399)» جهت واریز به حساب سهامداران محترم سهام عدالت به حساب شرکت مذکور واریز شده است.

بنابراین شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه همزمان با واریز مرحله دوم سود سهام مربوط به عملکرد سال 1400 شرکت‌های بورسی سهام عدالت، سود سهام نزد این سازمان را نیز به حساب سهامداران محترم واریز خواهد نمود.

بر این اساس از کل مبلغ واریز شده توسط شرکت مذکور، مبلغ 255 هزار تومان برای سهامداران یک میلیون تومانی و مبلغ 135 هزار تومان برای سهامداران 532 هزار تومانی، مربوط به سود واریزشده توسط سازمان خصوصی‌‌‌سازی می‌باشد.

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه نیز با انتشار اطلاعیه‌ای درخصوص کلاهبرداری سایبری برای دریافت سود سهام عدالت به عموم مردم هشدار داد.

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در آستانه واریز مرحله دوم سود سهام عدالت برخی مجرمان سایبری با ترفندهای جدید و با ارسال پیامک و یا پیام در شبکه‌های اجتماعی با نام واریز سود سهام عدالت مترصد کلاهبرداری از مردم هستند.

در این پیام‌های جعلی که به تازگی منتشر شده، از مخاطبین درخواست می‌شود که برای دریافت سود سهام خود از طریق لینک آلوده اقدام کند که سهامداران می‌بایست نسبت به این اقدام کلاهبردارانه آگاه باشند.

  

براساس اطلاعیه سمات، مجرمان سایبری با طراحی پلتفرم مجرمانه در قالب استفاده از نام و نشان سامانه سهام عدالت و ارسال پیامک مبنی بر واریز مبالغ مختلف به حساب‌های مالی هموطنان مشروط به مراجعه لینک یا پیوند درج‌شده در پیامک، گوشی تلفن همراه فریب‌خوردگان را به صفحات جعلی پرداخت موسوم به فیشینگ هدایت می‌کنند.

شایان ذکر است، هرگونه اطلاع‌رسانی در سهام عدالت صرفا از طریق وب‌سایت‌های رسمی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به نشانی

www.csdiran.ir‌، www.sejam.ir و sahamedalat.ir به اطلاع عموم مشمولان سهام عدالت می‌رسد./ کیهان

فروش سهام عدالت، همچنان ممنوع

سهام عدالت

البته همه این مباحث درحالی مطرح می شود که امکان فروش این سهام برای مشمولان وجود ندارد و این افراد همچنان باید منتظر تصمیم مسئولان برای تعیین تکلیف سهام عدالت باشند. این توقف فروش نیز از اواسط سال ۱۳۹۹ و پس از سقوط تاریخی بورس آغاز شد و همچنان هم با وجود وعده‌های زیاد چه در دولت قبل و چه در دولت فعلی درمورد تعیین تکلیف سهام عدالت، ادامه دارد.

 

بر این اساس مجید عشقی، رئیس سازمان بورس در آخرین اظهارنظر خود درمورد تعیین تکلیف سهام عدالت گفت که آیین‌نامه اجرایی سهام عدالت سال ۱۳۹۹ تصویب شد و از سال قبل مجدد در شورای عالی بورس مورد بررسی قرار گرفت. اما درمورد مدلی که درمورد نحوه آزادسازی، برگزاری مجامع، امکان فروش سهام عدالت در شورا به توافق نرسیدیم. فروش سهام عدالت متناسب با شرایط بازار صورت خواهد گرفت. بازار باید کشش فروش این حجم از سهام را داشته باشد.

وی با بیان اینکه تصمیماتی که درمورد سهام عدالت اخذ می‌شود تبعات زیادی دارد، عنوان کرد: در انتظار نهایی شدن مدل هستیم، البته مدیریت در دست دولت نیست. تصمیم شورا از سال گذشته بر این شد که مدیریت در میان مدت به کانون سهام عدالت منتقل شود و سهام‌داران در مجامع حاضر شوند.

بر اساس این گزارش، پس از آزادسازی سهام عدالت، مشمولان این سهام که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند، می‌توانند با مراجعه به سامانه www.samanese.ir ارزش واقعی سهام و جزئیات دارایی خود را مشاهده کنند.

 

سهام عدالت در هفته اول مهر امسال پس از هفته ها افت، با رشد ۸۲ صدم درصدی روبرو شد، اما در هفته دوم مهرماه ارزش سهام عدالت با کاهش ۳.۷۳ روبرو شده است. این افت در هفته سوم مهرماه نیز ادامه داشته و ارزش سهام عدالت در هفته گذشته کاهش ۴ دهم درصدی را تجربه کرده است. ارزش این سهام در هفته چهارم مهرماه ۵۸ صدم درصد کاهش یافت.

‌ارزش سهام عدالت در هفته ابتدایی آبان‌ ۱۴۰۱ نیز نزولی بود و ۶.۶ درصد افت کرد. در هفته دوم آبان ماه اما روند نزولی سهام عدالت متوقف شد و ارزش این سهام با ۵.۱۶ درصد افزایش مواجه شد. هفته سوم آبان نیز سبب رشد ارزش سهام عدالت شد و ارزش این سبد با رشد ۲.۴۶ درصدی روبرو شد. در هفته چهارم آبان، اما ارزش سهام عدالت با کاهش ۴۲ صدم درصدی بخشی از سود هفته‌های اخیر این سبد را کاهش داده است. میزان تغییر ارزش سهام عدالت در هفته پایانی آبان ماه منفی ۱.۶۲ درصد بوده است.

اما روند کاهش ارزش این سهام در هفته اول آذر نیز متوقف شد و در این هفته ارزش سهام عدالت ۰.۶۵ درصد رشد داشت. در هفته دوم آذرماه با کاهش شاخص‌های عملکردی بورس، ارزش این سهام نیز ۱.۴۹ درصد افت کرد. اما از نیمه آذرماه روند بورس با تغییراتی همراه بوده است.

 

به همین دلیل ارزش سهام عدالت در هفته سوم آذر با رشد ۳.۹۳ درصدی روبرو شد و در هفته چهارم آذرماه نیز با رشد ۵.۹۳ درصد همراه شد تا بخشی از کاهش ارزش این سهام جبران شود.

رشد ارزش سهام عدالت در هفته سوم دی‌

ارزش سهام عدالت در هفته ابتدایی دی با رشد خیره کننده ۹.۴۶ درصدی روبرو شد. البته این رشد دوام نداشت و ارزش این سهام در هفته دوم دی ماه با میزان ۴.۸۲ درصدی کاهش یافت. ارزش این سهام در هفته سوم دی ماه نیز رشد کرد و ۵.۲۱ درصد بالاتر از هفته پیش از ان ایستاد. این مساله در حالی رخ داده است که شاخص کل بورس در این هفته با افزایش ۴.۶ درصدی و شاخص کل هم‌وزن بورس نیز رشد ۶.۵۵ صدم درصدی داشته‌اند.

برگه‌های سهام عدالت در قیمت‌های اسمی ۴۰۹ هزار تومانی، ۴۹۲ هزار تومانی، ۵۳۲ هزار تومانی و یک میلیون تومانی در هفته سوم دی ماه به ترتیب با افزایش ۳۰۹ هزار تومانی، ۳۷۱ هزار تومانی، ۴۰۲ هزار تومانی و ۷۵۶ هزار تومانی نسبت به هفته گذشته مواجه شده‌اند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند، نمادهای حاضر در سبد سهام عدالت از ارزنده‌ترین سهم‌های بازار سرمایه هستند. با این حال، ارزش برگه‌های سهام عدالت در برگه‌های مختلف به ترتیب برابر است با ۶ میلیون و ۲۴۶ هزار تومان، ۷ میلیون و ۵۱۴ هزار تومان، ۸ میلیون و ۱۲۵ هزار تومان و ۱۵ میلیون و ۲۷۲ هزار تومان.

ارزش فعلی سهام عدالت نسبت به دوران اوج بازار در مرداد سال ۹۹ با افت ۶۰ درصدی مواجه شده است. از مهمترین دلایل ریزش قیمت سهام عدالت، ‌ضعف مدیریت در شرکت های سرمایه‌گذاری و عدم برگزاری مجامع این شرکتها و نیز نبود بازارگردان حرفه‌ای برای این شرکتها به شمار می‌رود.

بنابراین گزارش، ارزش فعلی سهام عدالت نسبت به اول مرداد سال ۹۹ برای چهار نوع سهام عدالت، به ترتیب با کاهش قیمت ۹ میلیون و ۳۳۳ هزار تومانی، ۱۱ میلیون و ۲۲۷ هزار تومانی، ۱۲ میلیون و ۱۳۹ هزار تومانی و ۲۲ میلیون و ۸۱۹ هزار تومانی روبرو

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی