کد مطلب: 25526

مسکن|قیمت مسکن|قیمت مسکن امروز

شگفتانه جدید دولت برای مستاجران | بزودی همه صاحب خانه می شوند | ثبت نام جدید مسکن ارزان دولتی

خلیل محبت خواه مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: امسال در استان تهران ثبت نام جدید برای طرح نهضت ملی مسکن خواهیم داشت که زمان آغاز آن به نظر وزارتخانه بستگی دارد.

شگفتانه جدید دولت برای مستاجران | بزودی همه صاحب خانه می شوند | ثبت نام جدید مسکن ارزان دولتی

خلیل محبت خواه مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: امسال در استان تهران ثبت نام جدید برای طرح نهضت ملی مسکن خواهیم داشت که زمان آغاز آن به نظر وزارتخانه بستگی دارد.

محبت خواه گفت: قیمت واحد‌های نهضت ملی مسکن که قرارداد آنها سال گذشته منعقد شده ثابت است و افزایش نمی‌یابد.

محبت‌خواه اظهار کرد: امسال حتماً در استان تهران ثبت نام جدید برای طرح نهضت ملی مسکن خواهیم داشت. این موضوع به نظر وزارتخانه بستگی دارد، اما ممکن است اردیبهشت سامانه ثبت نام باز شود.

 

وی درباره قیمت واحد‌های نهضت ملی مسکن گفت: قیمت برای قرارداد‌هایی که سال گذشته منعقد شده ثابت است و بر اساس آن کار را پیش می‌بریم. قرارداد‌ها قانونی است و پیمانکاران باید مطابق آن واحد‌ها را تحویل دهند. نرخ سال گذشته بر اساس فهرست بهای ۱۴۰۱ بود. امسال هم اگر قرارداد جدید ببندیم بر اساس ۱۴۰۲ منعقد می‌شود.

محبت‌خواه تصریح کرد: قیمت واحد‌ها بستگی به تعداد طبقات، امکانات، مشاعات و منطقه، متفاوت است و نمی‌توان نرخ ثابتی را برای کل پروژه‌ها اعلام کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با اشاره به تأمین زمین برای ساخت مسکن گفت: امسال تمامی زمین‌هایی را که برای طرح نهضت ملی مسکن احصا شده تأمین خواهیم کرد. اگر نیاز به تغییر کاربری و الحاق باشد اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.

وی همچنین درباره رفع تصرف از اراضی دولتی در تعطیلات نوروز گفت: از ۲۷ اسفند سال گذشته تا ۱۳ فروردین ماه امسال، یگان حفاظت از اراضی وزارت راه و شهرسازی در تمام شهر‌های استان تهران در حالت آماده‌باش بودند که حدود ۷.۶ هکتار رفع تصرف از اراضی ملی صورت گرفت.

محبت‌خواه یادآور شد: بخش قابل توجهی از تصرفات در شرق استان تهران، فیروزکوه، دماوند و حومه آن اتفاق افتاده بود. در مواردی دیوارکشی و احداث بنا صورت گرفته بود که تماماً رفع تصرف شد.

محبت خواه همچنین از پرداخت ۳۶ هزار و ۲۹۴ فقره وام صد میلیون تومانی اجاره (ودیعه مسکن) طی سال گذشته در این استان خبر داد.

به گفته محبت خواه وام ودیعه مسکن تا شهریور ماه امسال مطابق بخشنامه در ۲۰ بانک عامل پرداخت می‌شود.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰ نیز به میزان ۵۹۲۸۸ فقره از این وام به تهرانی‌ها پرداخت شده است.

براساس بخشنامه شرایط ضمانت این وام همانند تسهیلات خرد بانکی است و بر اساس درجه‌بندی جمعیت شهر‌ها از ۴۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود.

روزنامه ایران

سید حمید احمدی با اشاره به رشد اخیر قیمت مسکن در شهرهای مختلف کشور، اظهار داشت: متاسفانه در دو دهه اخیر شاهد این هستیم که مسکن از یک کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است و همین موضوع زمینه ایجاد فشار به مردم از طریق افزایش بهای مسکن را فراهم می‌کند.

وی افزود: بر اساس پایش‌های میدانی از مشاوران املاک، قیمت مسکن همزمان با کاهش شدید قیمت دلار با افت فیمت مواجه شده است.

احمدی در تشریح جزئیات این کاهش قیمت گفت: بازار مسکن سال‌های پیاپی است که در حالت رکورد تورمی است و طبق بررسی‌های میدانی که انجام شده است، با کاهش قیمت دلار در روزهای اخیر، بین 5 تا 15 درصد افت قیمت را نسبت به دو هفته گذشته در بازار مسکن شاهد هستیم.

این کارشناس مسکن ادامه داد: هم اکنون بازار مسکن به واسطه رکود طولانی‌مدت، مقصد مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست و همین سیگنال به بازار می‌تواند زمینه افت قیمت را بیشتر از اکنون مهیا کند.

 بر اساس به‌روزترین آمار بانک مرکزی، متوسط قیمت مسکن‌های معامله شده در شهر تهران به 48 میلیون تومان برای هر متر مربع رسیده و همین مسئله زمینه ایجاد فشار به معیشت خانواده‌ها را ایجاد کرده است.

به گزارش همشهری آنلاین، اواخر ماه گذشته رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران با تشریح جزئیات قیمت پیشنهادی انبوه‌سازان برای ساخت نهضت ملی مسکن گفته بود:‌ بر این اساس آورده متقاضیان به ۲۰۰ میلیون تومان کاهش می‌یابد.

ایرج رهبر با اشاره به آغاز ساخت پروژه‌های طرح اقدام ملی در زمان حضور محمد اسلامی وزیر اسبق راه و شهرسازی، اظهار کرد: همان دوره بارها اعلام کردیم با توجه به تجربه مسکن مهر که گروه هدف آن متقاضیان کم‌توان بود در طرح اقدام ملی تجربه ما می‌گوید آورده متقاضیان زیاد است و آنها توان پرداخت این مبالغ را ندارند.

وی با اشاره به این‌که متقاضیان حداقل باید ۴۰۰ میلیون تومان آورده داشته باشند، ادامه داد: در طرح ملی مسکن نیز اعلام شده است که متقاضیان در یک بازه مشخص باید اقساط ۴۰ میلیون تومانی پرداخت کنند، واقعیت آن است که اکثر متقاضیان این طرح توان پرداخت این آورده را ندارند.

رهبر افزود: بر این اساس با هدف ساخت پروژه‌ها و خانه‌دار کردن سریع مردم، ‌ به وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد دادیم از توان مالی بخش خصوصی در قبال سهم از پروژه استفاده شود.

رئیس انجمن انبوه‌سازان با ابراز "متأسفانه مسئولان قبلی وزارت راه یا اطلاعی از وضعیت متقاضیان نداشتند یا این‌که پیشنهاد ما را نمی‌پذیرفتند" اضافه کرد: خوشبختانه در دوره جدید وزارت راه و شهرسازی، وضعیت تغییر کرده است، اخیراً جلسه‌ای با وزیر راه داشتیم و پیشنهاد انبوه‌سازان را تکرار و تأکید کردیم که مردم توان پرداخت اقساط آورده را ندارند.

رهبر بیان کرد: در این جلسه پیشنهاد استفاده از توان مالی بخش خصوصی را مطرح کردیم که بذرپاش آن را پذیرفت و تأکید کرد پیشنهاد خوبی است.

وی از دستور وزیر راه و شهرسازی برای بررسی پیشنهاد انبوه‌سازان خبر داد و گفت:‌ در رابطه با قیمت ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن نیز پیشنهاد ۷.۹ میلیون تومانی با احتساب شاخص تعدیل سه‌ماهه سوم سال ۱۴۰۱ را برای هر مترمربع ارائه کرده‌ایم.

وی با اشاره به این‌که ساخت بخشی از واحدهای نهضت ملی مسکن آغاز شده است، اظهار کرد:‌ به‌عنوان مثال هزینه ساخت یک واحد ۱۰۰متری حدود یک میلیارد تومان است. حدود ۳۰۰ میلیون از این مبلغ را وام پوشش می‌دهد و ۷۰۰ میلیون تومان دیگر را بایستی متقاضیان پرداخت کنند. بر اساس پیشنهاد انبوه‌سازان ۵۰۰ میلیون تومان از این مبلغ را بخش خصوصی تأمین می‌کند و متقاضیان ۲۰۰ میلیون تومان آورده خواهند داشت.

مهرداد بذرپاش در جدیدترین اظهارنظر درباره پیشنهاد انبوه‌سازان گفته است:‌ به دنبال آن هستیم تا با اخذ مصوبه از مجلس، پیشنهاد انبوه‌سازان را برای کاهش آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن را عملیاتی کنیم.

وی افزود: دولت از همه ظرفیت بخش خصوصی بخش مسکن استفاده حداکثری خواهد کرد تا با تسهیل‌گری زمینه برای  حل معضل این حوزه فراهم شود.

 

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی