کد مطلب: 25508

یارانه|یارانه معیشتی| یارانه جدید

فوری: یارانه جدید دولت برای مردم| خبر مهم یارانه ای در روزهای آخر سال

سال گذشته رئیس جمهور در اواخر اسفند ماه بسته های حمایتی و کمک معیشتی را برای مردم در قالب یارانه در نظر گرفت و برای یارانه بگیران واریز کردند

گذشته رئیس جمهور در اواخر اسفند ماه بسته های حمایتی و کمک معیشتی را برای مردم در قالب یارانه در نظر گرفت و برای یارانه بگیران واریز کردند.

در اجرای سیاست های کوتاه مدت و بلند مدت دولت سیزدهم از اقشار آسیب پذیر و کم درآمد و اجرای برنامه های کاهش فقر مطلق درجامعه و به جهت حمایت و حل مشکلات معیشتی خانوارهای فاقد یا با درامد کم این اقدام صورت گرفته است.

امسال نیز توقع می رود که بسته های کمک معیشتی برای مردم واریز شود و به دلیل هم زمان شدن ماه مبارک رمضان و ایام نوروز برخی بر این باورند که خبر خوش دولت را خواهند شنید ولی هنوز هیچگونه خبر دقیقی منتشر نشده است و باید منتظر ماند تا مبلغ و زمان واریز این بسته ها مشخص شود.

پس از واریز دو مرحله یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب سرپرستان خانوار، برخی از اعضای اقتصادی دولت احتمال تبدیل آن به کالابرگ الکترونیکی را مطرح کردند. اما شب گذشته ابراهیم رئیسی اعلام کرد که فعلا موضوع کالابرگ منتفی است و تا وضع کالا برگ اطمینان بخش نشود، پرداخت نقدی یارانه معیشتی ادامه پیدا می‌کند.

ولی اسماعیلی نماینده مردم گرمی در مجلس و نائب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در توئیتی نوشت:

باتوجه به شرایط اقتصادی و سفره معیشتی مردم، دیروز در جلسه کمیسیون اجتماعی، افزایش 30درصدی ‎حقوق کارکنان دولت در سال 1402 تصویب شد.

همچنین افزایش 40درصدی دریافتی افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی کمیته امداد و بهزیستی از مصوبات دیگر کمیسیون اجتماعی بود.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از توزیع ۲ هزار و ۱۵۰ کارت خرید ۳ میلیون تومانی به زنان سرپرست خانوار دهک درآمدی ۱ تا ۳ در سطح شهرستان‌های استان تهران خبر داد.

پس از واریز دو مرحله یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب سرپرستان خانوار، برخی از اعضای اقتصادی دولت احتمال تبدیل آن به کالابرگ الکترونیکی را مطرح کردند. اما شب گذشته ابراهیم رئیسی اعلام کرد که فعلا موضوع کالابرگ منتفی است و تا وضع کالا برگ اطمینان بخش نشود، پرداخت نقدی یارانه معیشتی ادامه پیدا می‌کند.

یارانه معیشتی 2 میلیونی دولت برای خانوارها

نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز گذشته با بررسی دوفوریتی لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان موافقت کردند.

شهریار حیدری نماینده مردم سرپل‌ذهاب، قصرشیرین و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، اظهار داشت: به موازات این طرح طرح‌هایی در دولت تنظیم شد و قبل از این دو طرح و دو آیین‌نامه هم در دولت بود و در نهایت این موارد تجمیع و از طرف مجلس شورای اسلامی به عنوان رئیس کمیته مشترک مجلس و دولت برای ساماندهی این طرح این مسئولیت را پذیرفتیم.

وی عنوان کرد: این موضوع در کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح و همچنین به دنبال تشکیل جلساتی در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و صحبت‌هایی با رئیس‌جمهور و معاون وی در نهایت دو راهکار ارائه شد.

حیدری با اشاره به یکی از راهکارها گفت: این طرح باید در سطح سران قوا تصویب می‌شد و در سران قوا مباحث مختلفی مطرح و در نهایت پیشنهاد شد دولت پیشنهاد دوفوریتی به مجلس ارائه دهد که حدود یک ماه پیش انجام شد.

وی با بیان اینکه روز گذشته با رأی مثبت اکثر نمایندگان طرح موصوف تصویب شد افزود: این طرح با هدف اقتصاد پایدار و اثرگذاری بر اقتصاد مناطق مرزی با اولویت استان‌های کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان و برخی از استان‌های جنوبی تصویب شد و در آینده استان‌های دیگر در اولویت قرار می‌گیرند.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در این طرح سرپرستان خانوار هر ماه می‌توانند از تخفیف دو میلیون تومانی سود بازرگانی بهره‌مند شوند و علاوه بر مرزنشینان اثر آن بر استان‌های مرزی خواهد بود.

وی گفت: تفاوت این طرح با آیین‌نامه‌های گذشته این است که شهرستان‌های مرزی مشمول طرح خواهند شد یعنی شعاع مشخصی ندارد و بر بازار شهرستان‌های مرزی و جذب گردشگر و توریسم و در نهایت اقتصاد استان اثرگذار است.

حیدری بیان کرد: به طور قطع چون این موضوع طرح است ماندگاری آن بیشتر است و مرزنشینان در سال‌های متمادی می‌توانند از مزایای آن استفاده کنند.

 

زمان واریز یارانه نقدی اسفند ماه مشخص شد. مطابق ماه‌های قبل یارانه اسفند ماه باید بیستم این ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شود؛ البته ممکن است با توجه به اینکه در آستانه سال نو قرار داریم، دولت یارانه اسفند ماه را زودتر به حساب سرپرستان خانوار واریز کند. اما این تنها یک گمانه است و هنوز هیچ کدام از مقامات دولتی توضیحی درباره زمان واریز یارانه اسفند ماه اعلام نکرده‌اند

از طرف دیگر، مبلغ یارانه اسفند ماه مانند ماه‌های گذشته برای سه دهک اول درآمدی، ۴۰۰ هزار تومان و برای دهک چهارم تا نهم، ۳۰۰ هزار تومان است. یارانه اسفند ماه هم بدون هیچ گونه تغییری واریز می‌شود.

 

واریز یارانه بهمن ماه، با انتقادات زیادی همراه بود. یک عده از یارانه‌بگیران اعلام کردند که یارانه دریافتی آنها کاهش یافته است و دسته دوم افرادی بودند که هیچ یارانه‌ای به حساب آنها واریز نشده بود.

پیگیری‌ها از سازمان هدفمندی یارانه‌ها نشان می‌دهد که یارانه هیچ خانواری حذف نشده است و دلیل عدم واریز یارانه‌ها، مشکل سیستم بانکی بوده است.بانک مهر ایران یکی از بانک‌هایی است که بیشترین شکایت واریز نشدن یارانه را داشت. اپراتور این بانک در پاسخ گفته بود که یارانه نهایتا تا تاریخ ۲۵ بهمن ماه واریز می‌شود. اما هنوز برخی از یارانه‌بگیران می‌گویند که یارانه آنها واریز نشده است و این مشکل مربوط به بسیاری از بانک‌هاست.

حالا یارانه‌بگیران نگران هستند که اسفند ماه هم یارانه آنها واریز نشود و یا با تاخیر واریز شود؛ آن هم در حالی که هیچ مقام مسئولی درباره علت واریز نشدن یا واریز با تاخیر یارانه توضیح دقیقی نداده است.

 

در روزهای پایانی سال و همزمان با پیش‌بینی ثابت ماندن مبلغ یارانه نقدی در لایحه بودجه ۱۴۰۲، این پرسش مهم مطرح شده که آیا قرار است سال آینده دهک یارانه‌ای از فهرست سازمان هدفمندی یارانه‌ها خط بخورد؟

 

صولت مرتضوی گفت: قانون‌گذار تکلیف کرده است که ما دهک‌های پردرآمد را حذف کنیم، اما بنا به پاره‌ای ملاحظات تاکنون تصمیم جدی برای حذف دهک‌های بالای درآمدی گرفته نشده است.

البته ممکن است با توجه به اینکه در استانه سال نو قرار داریم، دولت یارانه اسفند ماه را زودتر به حساب سرپرستان خانوار واریز کند. اما این تنها یک گمانه است و هنوز هیچ کدام از مقامات دولتی توضیحی درباره زمان واریز یارانه اسفند ماه اعلام نکرده‌اند.

 

از طرف دیگر، مبلغ یارانه اسفند ماه مانند ماه‌های گذشته برای سه دهک اول درآمدی، 400 هزار تومان و برای دهک چهارم تا نهم، 300 هزار تومان است. یارانه اسفند ماه هم بدون هیچ گونه تغییری واریز می‌شود.

واریز یارانه بهمن ماه، با انتقادات زیادی همراه بود. یک عده از یارانه‌بگیران اعلام کردند که یارانه دریافتی آنها کاهش یافته است و دسته دوم افرادی بودند که هیچ یارانه‌ای به حساب آنها واریز نشده بود.

 

پیگیری‌های تجارت‌نیوز از سازمان هدفمندی یارانه‌ها نشان می‌دهد که یارانه هیچ خانواری حذف نشده است و دلیل عدم واریز یارانه‌ها، مشکل سیستم بانکی بوده است.

حالا یارانه‌بگیران نگران هستند که اسفند ماه هم یارانه آنها واریز نشود و یا با تاخیر واریز شود. آن هم در حالی که هیچ مقام مسئولی درباره علت واریز نشدن و یا واریز با تاخیر یارانه توضیح دقیقی نداده است.

 

در روزهای پایانی سال و همزمان با پیش‌بینی ثابت ماندن مبلغ یارانه نقدی در لایحه بودجه ۱۴۰۲، این پرسش مهم مطرح شده که آیا قرار است سال آینده دهک یارانه‌ای از فهرست سازمان هدفمندی یارانه‌ها خط بخورد؟

 

سید محمد اسحاقی ، اظهار کرد: دولت گام بزرگی در راستای حمایت از اقشار کم درآمد و کمتر برخوردار برداشته و محافظت از این اقشار در برابر ترکش‌های تورم در اولویت قرار دارد.

 

وی با اشاره به مقدمات اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در گیلان، افزود: با توجه به تشکیل بانک اطلاعاتی از جامعه هدف در گیلان، این استان به عنوان سه عنوان پایلوت اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی انتخاب شد.

 

معاون امور اقتصادی استاندار گیلان از شناسایی و ثبت ۱۷۰۰ فروشگاه در سامانه “شما” خبر داد.

 

اسحاقی با بیان اینکه در هر دهستان یک فروشگاه مشمول اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی انتخاب شده است، گفت: تعریف اعتبار سرانه یارانه افراد در کد ملی یک ماه زودتر از موعد مقرر جهت خرید مایحتاج زندگی یکی از ساز و کارهای اجرای این طرح است.

 

وی ادامه داد: با اجرای طرح ملی کالابرگ یارانه بگیران بر اساس نرخ شهریور ۱۴۰۰ اقدام به خرید می‌کنند و باقیمانده نیز در تدبیر و تصمیم دولت خواهد بود.

 

معاون امور اقتصادی استاندار گیلان با اشاره به مشمولیت ۱۰ کالای اساسی در اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی، بیان کرد: افراد یارانه بگیر مختار به انتخاب کالای مورد نظر از بین ۱۰ کالای تعریف شده در این طرح هستند.

 

وی ادامه داد: افرادی که نسبت به موارد یارانه و اجرای کالابرگ اعتراض دارند با ورود به سامانه 《حمایت》 به مشکلات شأن رسیدگی می‌شود.

 

معاون امور اقتصادی استاندار گیلان از آغاز طرح کالابرگ الکترونیکی از هفته نخست اسفند در این استان خبر داد و بیان کرد: مقدمات اجرای این طرح با شناسایی ۱۷۰۰ فروشگاه در استان گیلان فراهم شده و در نظر داریم با افزایش تعداد فروشگاه‌ها، رفاه بیشتری برای مردم فراهم کنیم.

 

اسحاقی با بیان اینکه مردم بابت کالابرگ الکترونیکی دغدغه‌ای نداشته باشند، گفت: افراد می‌توانند از یارانه شأن هم به صورت نقدی استفاده کنند و هم از طریق کالابرگ الکترونیکی اقدام به خرید از فروشگاه‌های مدنظر را داشته باشند.

 

یارانه این خانوارها 6 میلیون تومان شد

به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1402، حداقل حقوق در سال آینده 7 میلیون و 920 هزارتومان خواهد بود که حقوق خالص دریافتی بیش از 55 میلیون تومان ممنوع است.

 

رحیم زارع گفت: براساس مصوبه کمیسیون تلفیق حقوق، حقوق کلیه افراد در دستگاه‌های اجرایی و بازنشستگان 20 درصد نسبت به سال 1401 افزایش می‌یابد.

 

به گفته زارع، حداقل حکم کارگزینی در سال 1402 حقوق‌بگیران 1.2 برابر حکم 1401 خواهد بود که بر همین اساس حداقل حقوق 7 میلیون و 920 هزارتومان است.

 

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه اشاره کرد: مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی 40 درصد افزایش پیدا خواهد کرد. حداقل حقوق دریافتی سربازان وظیفه مجرد در مناطق غیرعملیاتی 60 درصد پایور افزایش خواهد یافت و حداقل 4 میلیون و 800 هزارتومان می‎شود. سربازان وظیفه مجرد در مناطق عملیاتی نیز حداقل شش میلیون تومان دریافت خواهند کرد. سربازان وظیفه متاهل نیز حداقل حقوقشان 7 میلیون و 200 هزارتومان خواهد بود.

 

براساس گزارش منتشر شده در ایسنا، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1402 افزود: بنیاد شهید امور ایثارگران و ستاد کل نیروهای مسلح همچنین سازمان بهزیستی کشور مکلف شده تا به جانبازان و آزادگان غیرحالت اشتغال فاقد شغل و درآمد کمک معیشتی به میزان 6 میلیون تومان پرداخت کند. به جانبازان 25 درصد معسر و بالاتر همچنین معلولان شدید 5 میلیون تومان پرداخت می‎شود.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی