کد مطلب: 25506

آجیل| قیمت آجیل در بازار

قیمت وحشتناک آجیل در آستانه عید نوروز| گرانی آجیل در بازار

افزایش شدید قیمت آجیل و خشکبار منجر به این شد تا بسیاری از خانوار تصمیم به حذف آن از سفره عید خود بگیرند و یا حجم خرید آن به طور محسوسی کاهش دهند.

قیمت وحشتناک آجیل در آستانه عید نوروز| گرانی آجیل در بازار

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار گفت: آجیل مخلوط از ۳۰۰ هزار تومان تا ۶۵۰ قیمت گذاری شده است همچنین پسته هم در نمایشگاه‌های بهاره از ۵۷۰ تا ۸۵۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

 

غلامرضا خدامی افزود: در مجموع بیش از ۲۷۰ قلم کالا شامل انواع خشکبار و آجیل شب عید عرضه می‌شود. مردم می‌توانند تا ۲۷ اسفند به نمایشگاه‌ها مراجعه و آجیل شب عید خود را با قیمت‌های مناسب از این نمایشگاه‌ها خریداری کنند.

 

به گفته او، قیمت هر کیلو آجیل ۴ مغز اعلاء و ممتاز با پسته اکبری ۶۵۰ هزار تومان است همچنین با پسته‌های دیگر مانند احمد آقایی ۶۰۰ هزار تومان می‌شود.

 

خدامی گفت: قیمت‌های پسته به نوع ترکیبات مخلوط شده در آجیل متفاوت خواهد بود. قیمت آجیل‌هایی که تخمه دارد پایین‌تر است و از ۳۲۰ تا ۴۸۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

 

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار بیان کرد: آجیل مخلوط از ۳۰۰ هزار تومان تا ۶۵۰ قیمت گذاری شده است همچنین پسته هم در نمایشگاه‌های بهاره از ۵۷۰ تا ۸۵۰ هزار تومان عرضه می‌شود ولی این رقم در فروشگاه‌های سطح شهر متفاوت خواهد بود.

خدامی گفت: ما اجناس بیرون از نمایشگاه را قیمت گذاری نمی‌کنیم ولی رصد کامل برای جلوگیری از گران فروشی اتخاذ خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، با نزدیک‌شدن به عید نوروز، طبق روالی سنتی برخی خانوار به دنبال خرید شیرینی، آجیل و خشکبار هستند. اما امسال از شور و شوق سال‌های گذشته خبری نیست.

پس از پشت‌سر گذاشتن پیک کرونا که مردم به دنبال برگزاری پرشورتر نوروز ۱۴۰۲ بودند، اما اتفاقات اجتماعی و سیاسی سال جاری تا حد زیادی بازارها را از نا انداخته است. آن‌هایی هم که توجهی به این اتفاقات ندارند در مواجهه با قیمت‌ها بازار را ترک می‌کنند.

با توجه به عبور تورم نقطه‌ای بهمن از ۵۲ درصد و البته نوسانات شدید دلار، قدرت خرید مردم بیش از هر زمانی سقوط کرده است. تا جایی که دیگر مردم چاره‌ای جز حذف اقلام خوراکی، به‌ویژه آجیل از سفره خود ندارند.

با توجه به همزمانی نوروز و ماه رمضان حتی بسیاری از خانواده‌ها در تلاشند دید و بازدید خود را به قبل از اذان مغرب بیندازند تا شاید بدین شکل فشار کمتری به میزبان تحمیل شود.

اما قیمت آجیل در روزهای پایانی سال 1401 تا کجا پیش رفته است؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال جاری خرید آجیل و خشکبار مردم از لحاظ وزنی کاهش قابل توجه اما از لحاظ قیمتی افزایش چشمگیری داشته است.

این روزها بازار بزرگ تهران که بورس آجیل و خشکبار است، مملو از مردمی است که به مانند هر سال به دنبال خرید آجیل و خشکبار نوروز خود هستند، اما با یک تفاوت؛ کیسه‌های خرید آنها بسیار کوچکتر از گذشته شده است و حتی بسیار با مشاهده قیمت‌ها دست خالی به منزل بازمی‌گردنند و پذیرایی از مهمانان خود را به همان میوه و شیرینی محدود می‌کنند.

 

بر فرض مثال اگر یک خانواده چهار نفره تصمیم بگیرد حدود چهار کیلو آجیل برای ایام تعطیلات نوروز و برای پذیرایی از مهمانان خود بخرد باید بیش از سه میلیون تومان دست به جیب شود.

این رقم در کنار خرید شکلات، شیرینی و میوه و گرفتن چند مهمانی کوچک حدود 10 میلیون تومان هزینه برمی‌دارد. این در حالی است که امسال مبلغ عیدی کارمندان و بازنشستگان دولت یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده و اضافه بر آن، ۵۰۰ هزار تومان برای همسر و ۲۰۰ هزار تومان برای هر فرزند تحت تکفل هم پرداخت می‌شود. عیدی کارگران نیز حداقل ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و حداکثر ۱۲ میلیون و ۵۰۰ تومان است.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی