کد مطلب: 25416

سهام|سهام عدالت| سهامداران

عیدی ویژه برای سهامداران عدالت| جیب مردم شارژ شد؛ خبر مهم برای این افراد

مرحله نخست پرداخت سود سهام عدالت سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند سال ۱۴۰۰ اواخر آذرماه امسال به حساب ۴۳ میلیون و ۷۴۰ هزار سهامدار عدالت واریز شد و قرار بود مرحله دوم پرداخت سود نیز تا پایان سال انجام شود. اما با عبور از نیمه نخست اسفندماه، هنوز از واریز باقیمانده سود سهام عدالت خبری نیست.

عیدی ویژه برای سهامداران عدالت| جیب مردم شارژ شد؛ خبر مهم برای این افراد

تعدادی از مردم در سال ۱۳۸۵ موفق به دریافت سهام عدالت نشدند جاماندگان سهام عدالت شامل افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی مثل کمیته امداد، سازمان بهزیستی و سه دهک درآمدی امسال صاحب سهام می شوند  سود سهام عدالت 1400 امسال دوبرابر شده و مرحله اول سود سهام عدالت به سهامداران واریز شد و مرحله دوم تا آخر اسفند واریز می شود  دارندگان سهام عدالت می توانند بدون ضامن از بانک ها وام خرد بگیرند.

مرحله نخست پرداخت سود سهام عدالت سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند سال ۱۴۰۰ اواخر آذرماه امسال به حساب ۴۳ میلیون و ۷۴۰ هزار سهامدار عدالت واریز شد و قرار بود مرحله دوم پرداخت سود نیز تا پایان سال انجام شود. اما با عبور از نیمه نخست اسفندماه، هنوز از واریز باقیمانده سود

در مرحله نخست واریز سود سهامداران سبد عدالت، دارندگان سهام ۴۵۲هزار تومانی، ۴۹۲ هزار تومانی و ۵۳۲ هزار تومانی به ترتیب ۵۱۰ هزار تومان، ۵۵۵ هزار تومان و ۶۰۰ هزار تومان و افرادی که پرتفوی یک میلیون تومانی سهام عدالت در اختیار داشتند، مبلغ یک میلیون و ۱۲۸ هزار تومان سود علی‌الحساب دریافت کردند.

قرار بود مرحله دوم سود سهام عدالت هم تا پایان امسال واریز شود اما هنوز خبری از پرداخت سود نیست.

وی اظهار داشت: اکنون در حال آماده کردن یک سامانه برای تعیین تکلیف وضعیت وراث سهام عدالت هستیم که به محض آماده شدن زیرساخت فنی آن اعلام خواهیم کرد تا وراث از طریق این سامانه پیگیر سهام عدالت متوفیان خود باشند.

عشقی تاکید کرد: از ابتدا برای به سرانجام رساندن سهام عدالت وراث با فراز و نشیب‌های زیادی روبرو بودیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که انجام این اقدام با ساختار مدنظر امکان‌پذیر نیست؛ در این زمینه پیش‌بینی‌ها این‌گونه بود که انجام آن با مخاطرات زیادی همراه خواهد شد و ممکن است مشکلاتی را در عمل ایجاد کند.

رییس سازمان بورس اظهار داشت: آن ساختار عوض شد و امیدواریم که هر چه زودتر این سامانه به نتیجه برسد و سهام عدالت وراث را در شرکت سپرده‌گذاری به صورت الکترونیکی با مشارکت شرکت‌های کارگزاری، نهادهای مالی و دفاتر قضایی به نتیجه برسانیم.

حیدری گفت: براساس قانون تجارت، از تاریخ تصویب سود شرکت‌ها در مجامع عمومی تا توزیع آن نباید بیش از 8 ماه بگذرد و چون این سود مربوط به عملکرد سال 1400 حداکثر زمان قانونی برای واریز سود پایان اسفند‌ سال جاری است.

وی در مورد اینکه آیا نمایندگان سهام عدالت در مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر حضور پیدا می‌کنند؟ عنوان کرد: کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به نمایندگی از سهامداران عدالت در روش مدیریت غیر مستقیم در مجامع شرکت‌ها حضور پیدا کرده و اعمال رأی و نظر می‌کنند و تاکنون هیچ مجمعی نبوده است که بدون حضور نماینده سهامداران عدالت در شرکت‌های سرمایه‌پذیر برگزار شود.

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت ادامه داد: کانون شرکت‌های استانی به نمایندگی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در مجامع شرکت‌ها حضور پیدا می‌کنند چون مطابق مصوبه شورای عالی بورس در دوره انتقالی بعد از آزادسازی سهام عدالت مقرر شده است تا زمان اصلاح آیین‌نامه یک کارگروه سه‌ نفره مرکب از نماینده کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، یک نفر نماینده وزارت ا‌قتصاد و یک نفر عضو حقیقی شورای عالی بورس برای حضور در مجامع و تعیین نماینده‌ها در کرسی هیأت مدیره شرکت‌های سرمایه‌پذیر اقدام کنند. دبیرخانه کارگروه هم در کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مستقر است.

حیدری تصریح کرد: تاکنون در همه مجامع عمومی شرکت‌های سرمایه‌پذیر نماینده کانون حضور داشته و امور نظارتی و مدیریتی به نمایندگی از سهامداران را انجام داده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا به صرف نماینده کانون سهام عدالت، امور حرفه‌ای‌گری در شرکت‌های سرمایه‌پذیر رعایت می‌شود؟ اظهار داشت: در حوزه معرفی نمایندگان سهام عدالت در شرکت‌های سرمایه‌پذیر حرفه‌ای‌گری و اصول حاکمیت شرکتی و قواعد حاکم بر شرکت‌های بورسی رعایت می‌شود و اعضای معرفی شده برای هیأت مدیره شرکت‌های سرمایه‌پذیر باید به تأیید سازمان بورس برسند.

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت تأکید کرد: تمهیداتی اتخاذ شده است که افراد کارآمد، حرفه‌ای و متخصص در مجامع شرکت‌ها حضور یابند و علاوه بر آن برمبنای ضوابط کارگروه باید یک فرد اصلح در شرکت‌های سرمایه‌پذیر انتخاب شود بنابراین در این زمینه وسواس و دقت می‌شود هم صلاحیت فنی و هم صلاحیت عمومی افراد رسیدگی می‌شود و افراد معرفی شده باید بتوانند صلاحیت‌های لازم از سازمان بورس را  اخذ کنند و سپس در شرکـت‌های سرمایه‌پذیر مستقر می‌شوند.

حیدری گفت: از طرفی کسانی که به نمایندگی از سهامداران عدالت در هیأت مدیره شرکت‌های سرمایه‌پذیر حاضر می‌شوند، باید به صورت منظم به کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی گزارش بدهند و تاکنون خوشبختانه هیچ صندلی هیأت مدیره مربوط به سهام عدالت در شرکت‌ها خالی نمانده است.

وی تأکید کرد: ممکن است فرد معرفی شده خارج از اعضای کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی باشد، اما باید ضوابط حرفه‌ای و گذراندن صلاحیت عمومی و تخصصی رعایت شود تا خللی به حرفه‌ای‌گری و حاکمیت شرکتی وارد نشود.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی