کد مطلب: 25404

یارانه|یارانه معیشتی| یارانه جدید

خبر داغ: یارانه معیشتی دولت به حساب ها| خبر خوش برای مردم+ شرایط دریافت یارانه

در روزهای پایانی سال و همزمان با پیش‌بینی ثابت ماندن مبلغ یارانه نقدی در لایحه بودجه 1402، این پرسش مهم مطرح شده که آیا قرار است سال آینده دهک یارانه‌ای از فهرست سازمان هدفمندی یارانه‌ها خط بخورد؟

یارانه معیشتی برای مردم مهم است. یارانه معیشتی واریز شد. یارانه معیشتی همانند دوره های قبل پرداخت شد. یارانه معیشتی برای هر نفر 55 هزارتومان پرداخت می شود. آخرین اخبار از یارانه معیشتی در سال جدید را با هم می خوانیم.

آنگونه که دولت سیزدهم در لایحه بودجه 1402 پیشنهاد کرده قرار است یارانه نقدی کمافی‌السابق به دست سرپرستان خانوار برسد؛ 300 و 400 هزار تومان. از آنجایی که دولت تصمیم دارد در سال آینده درآمد مالیاتی خود را افزایش دهد، ثابت ماندن مبلغ یارانه نقدی این نگرانی جدی را به وجود آورده که قرار است وزن سنگین مالیات بر دوش سرپرستانی باشد که حداقلی‌بگیر هستند و اتفاقا حقوق آنها هم تنها 20 درصد بالا می‌رود.

اما نگرانی دیگر خانوار ایرانی این است که مبادا از گروه یارانه‌بگیران حذف شوند، این نگرانی و دغدغه به‌ویژه بعد از پرداخت یارانه بهمن ماه که یا برای عده‌ای واریز نشد یا اگر هم شد کمتر از میزان سابق بود، جدی‌تر شد.

با اینحال، واکنش مسئولان مربوطه به این نگرانی این بود که قرار نیست هیچ دهکی از دریافت یارانه کنار گذاشته شود. با اینحال امروز یک سوال مهم دیگر هم مطرح شده و آن این است که تکلیف یارانه پردرآمدها در سال 1402 چه می‌شود؟ پاسخ وزیر کار به این پرسش این بوده است: «قانون‌گذار تکلیف کرده است که ما دهک‌های پردرآمد را حذف کنیم، اما بنا به پاره‌ای ملاحظات تاکنون تصمیم جدی برای حذف دهک‌های بالای درآمدی گرفته نشده است.»

البته در حالی احتمال حذف برخی یارانه‌بگیران مطرح شده است که امروز سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ از تکلیف این کمیسیون به دولت برای ثبت‌نام افراد جدید متقاضی یارانه طبق ضوابط قانونی خبر داد. به گزارش تسنیم، رحیم زارع افزود: کمیسیون تلفیق در جلسه شب گذشته خود، سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مکلف کرد تا نسبت به ثبت‌نام افراد جدید متقاضی یارانه طبق موازین اقدام کند.

وی تأکید کرد: پیشنهاد مصوب‌شده، پیش‌تر در بند (د) تبصره 17 لایحه بودجه سال 1401 کشور لحاظ شده بود اما این بند در لایحه بودجه سال آینده حذف شد، ازاین‌رو نمایندگان در جریان موافقت با این پیشنهاد، بند (د) تبصره 17 قانون بودجه سال 1401 کل کشور را تنفیذ کردند و به این ترتیب دولت باید سال آینده نسبت به ثبت‌نام متقاضیان جدید یارانه اقدام کند.

بخش دیگری از سخنان صولت مرتضوی به مبحث کالابرگ اختصاص داشت که به دنبال حذف ارز ترجیحی مطرح شد. اما آنطور که وزیر رفاه دولت رئیسی اعتراف کرده است گزارش‌های دریافتی حاکی از آن است که کالابرگ با اقبال عمومی چندانی مواجه نشده، ضمن آنکه اطلاع‌رسانی مناسبی هم  در این باره انجام شده است.

گفتنی است؛ دوره آزمایشی طرح کالابرگ در هرمزگان کلید خورد که البته گزارش‌های دریافتی تجارت‌نیوز نشان از این داشت که در این استان هم ترجیح مردم بر گرفتن یارانه نقدی بود تا کالابرگ. در ادامه، حدود ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ فروشگاه این استان به سامانه شبکه ملی «اعتبار» متصل شدند. بعد از هرمزگان هم این طرح در سه استان دیگر یعنی گیلان، قزوین و مرکزی دنبال می‌شود.

یارانه معیشتی 3 میلیونی برای این خانوارها

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از توزیع ۲ هزار و ۱۵۰ کارت خرید ۳ میلیون تومانی به زنان سرپرست خانوار دهک درآمدی ۱ تا ۳ در سطح شهرستان‌های استان تهران خبر داد.

محمد نصیری معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اقدامات خیرخواهانه که با همکاری موسسات خیریه، سازمان‌های مردم‌نهاد و خیرین صورت پذیرفت را تشریح کرد.

مجلس شورای اسلامی در جریان تصویب بودجه ۱۴۰۱ به دولت اجازه داد برای اصلاح نرخ ارز ترجیحی اقدام کند و آن را مشروط به توزیع کالابرگ الکترونیکی برای کالاهای اساسی آن هم به نرخ شهریور ۱۴۰۰ کرد.

تاکنون به واسطه مهیا نبودن زیرساخت های مورد نیاز این طرح، پرداخت یارانه نقدی 300 و 400 هزار تومانی به هر فرد یارانه بگیر در کل کشور اجرایی شده بود و به تازگی نیز اجرای آزمایشی این طرح در استان هرمزگان پیاده سازی شده است. با این حال با اعلام وزیر اقتصاد، به نظر می رسد باید منتظر آغاز اجرای سراسری آن در کل کشور از هفته یا در نهایت هفته های آینده بود.

مروری بر این طرح که تاکنون در هرمزگان اجرا شده نشان می دهد که 10 قلم کالای اساسی مشمول این طرح می‌شوند. بر این اساس، آن هایی که یارانه دریافت می کنند، حق انتخاب خواهند داشت که همچنان یارانه نقدی را دریافت کنند یا 10 قلم کالای اساسی از هر برند و مارک تجاری (به شرح زیر) را از فروشگاه های همکار این طرح بخرند. سرانه خرید هر فرد در جدول آمده است.

مردم برای شرکت در طرح نیازی نیست کار خاصی انجام دهند

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، «زمانی ثانی» مدیر توسعه طرح کالابرگ الکترونیک در برنامه زنده تلویزیونی با اشاره به طرح اجرا شده در هرمزگان و بیان این که هموطنان برای شرکت در این طرح نیازی نیست کار خاصی انجام دهند، افزود: به صورت خودکار حساب مربوط به کد ملی سرپرستان خانوار شارژ می شود. پولی به حساب آن ها واریز نمی شود، اما اعتبار به آن ها (معادل یارانه و یک ماه زودتر) اختصاص می یابد. در نتیجه با هرکارت بانکی متعلق به سرپرستان خانوار می توان به فروشگاه های مجاز و متصل به این طرح مراجعه کرد و کالاهای مشمول را خرید. در این باره اجبار به خرید قلم یا نشان خاصی از کالا نیست.

 

زمانی ثانی در خصوص اختیاری بودن شرکت در طرح توضیح داد: یعنی هر کسی دوست داشت از این اعتبار استفاده می‌کند و (با توجه به اعتبار در نظر گرفته شده) یک ماه زودتر خرید را انجام می‌دهد و هرکسی دوست نداشت، استفاده نمی‌کند یا به هر میزانی که دوست داشت استفاده می‌کند. هر مقداری که استفاده کردند، مانده یارانه آن‌ها در زمان موعد مقرر واریز یارانه‌ها به حسابشان واریز می‌شود یعنی اگر من هیچ استفاده‌ای نکردم و خرید اعتباری را انجام ندادم، کل مبلغ یارانه را دریافت می‌کنم و اگر نیاز داشتم و بخشی را خرید اعتباری کردم، مانده اش در زمان مقرر واریز یارانه‌ها (بیستم هر ماه) به حسابم واریز می‌شود و به این صورت کاملاً در اختیار خود افراد است. این امکان فراهم شده که یک ماه زودتر به هر میزانی که دوست دارند از این یارانه‌ها استفاده کنند.

مزیت اصلی کالابرگ الکترونیک و 3 نکته مهم

به گفته وی، اکنون اصلی‌ترین مزیتی که این طرح دارد این است که سهم پرداختی مردم در آن سبد مبنا ثابت است، یعنی اگر گرانی و تغییر قیمتی اتفاق بیفتد، سهم پرداختی مردم (که منطبق بر قیمت ها در شهریور 1400 است) ثابت خواهد ماند و آن افزایش قیمت در سمت دولت اتفاق می‌افتد و دولت تدابیر لازم برای جبران آن را اندیشیده است. در این جا سه نکته قابل طرح است:

1- وی گفته است، نشان کالاهایی که قیمت آن ها مبنای جدول قرار گرفته اند، اعلام نمی شود. از این رو می توان گفت که مبنای تغییر قیمت، قیمت همان کالاهاست.

2- وی گفته است که مردم در انتخاب نشان کالا آزاد هستند، در نتیجه می توانند هر کالای مشابه با برند دیگری را بخرند. با این حال، مبنای احتساب یارانه کالاها، همان کالاهای مبنا در جدول است و به همان میزان به هزینه کالاهای انتخاب شده، یارانه تعلق می گیرد.

کارت عیدی 3 میلیونی رئیسی به این خانوارها

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از توزیع ۲ هزار و ۱۵۰ کارت خرید ۳ میلیون تومانی به زنان سرپرست خانوار دهک درآمدی ۱ تا ۳ در سطح شهرستان‌های استان تهران خبر داد.

پس از واریز دو مرحله یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب سرپرستان خانوار، برخی از اعضای اقتصادی دولت احتمال تبدیل آن به کالابرگ الکترونیکی را مطرح کردند. اما شب گذشته ابراهیم رئیسی اعلام کرد که فعلا موضوع کالابرگ منتفی است و تا وضع کالا برگ اطمینان بخش نشود، پرداخت نقدی یارانه معیشتی ادامه پیدا می‌کند.

 

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی