کد مطلب: 25398

بازنشستگان| حقوق بازنشستگان|همسان سازی حقوق

عیدی بزرگ رئیس جمهور برای مستاجران | این مستاجرها دم عید خانه دار می شوند

فرماندار شهرستان فریدن گفت: ابتدای سال آینده عملیات اجرایی ۳۰ پلاکی که واگذار گردید، شروع خواهد شد.

عیدی بزرگ رئیس جمهور برای  مستاجران | این مستاجرها دم عید خانه دار می شوند

عباسی با اشاره به آغاز عملیات اجرای طرح نهضت ملی مسکن عنوان کرد: ابتدای سال آینده عملیات اجرایی ۳۰ پلاکی که واگذار گردید، شروع خواهد شد.

فرماندار فریدن تأکید کرد: امروز قرعه‌کشی برای ۶۴ گروه در ۶۴ قطعه به تعداد ۱۹۲ نفر انجام شد که کارهای معرفی آن طبق اعلام مسئولان مربوط به شهرداری از هفته‌های آتی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: زمین‌های قرعه‌کشی شده به شهرک زاگرس واقع در شمال شهر داران منطقه ۲۷۰ پلاک تعلق دارد که در قالب ۷۷ قطعه زمین بوده که ۶۴ قطعه از بین آنها انتخاب و تحویل متقاضیان گردید.

عباسی ضمن اشاره به روند افتتاح حساب توضیح داد: متقاضیان در ابتدا مبلغ ۴۰ میلیون تومان به حسابی که از سوی بنیاد مسکن به اسم آنها در بانک مسکن افتتاح شده و بنام خودشان است واریز می‌کنند.

فرماندار فریدن تأکید کرد: در طرح ملی مسکن، ۳۰۰ میلیون تومان به هر متقاضی تسهیلات داده می‌شود که ۳ سال تنفس به آن تعلق می‌گیرد و طی ۱۷ سال بازپرداخت این تسهیلات انجام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: امروز اگر مشکلات و گرفتاری و سختی‌هایی در بحث مسکن داریم دستاورد دولت سابق بود که در این زمینه کاری نکرد.

سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن از آمادگی برای امضای تفاهمنامه با دستگاه و نهادها برای ساخت مسکن خبر داد و گفت:‌تفاهم‌نامه با صندوق بازنشستگی مطابق قانون جهش تولید مسکن امضا شده است.

ارسلان مالکی در مراسم امضای تفاهم‌نامه دوجانبه همکاری در تولید و تامین مسکن با صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به اصول 31 و 43 قانون اساسی جمهوری اسلامی و تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص تامین زمین مسکن مناسب برای بازنشستگان کشوری و لشگری، گفت: این تفاهم‌نامه بر اساس قانون جهش تولید و عرضه مسکن و ظرفیت‌های موجود در سازمان ملی زمین و مسکن امضا شده است.

وی با بیان اینکه مقرر شده در اجرای این تفاهم‌نامه از تمامی ظرفیت‌ها و امکانات طرفین استفاده شود، افزود: براساس این تفاهم‌نامه صندوق بازنشستگی کشوری متعهد شد اراضی و املاک تحت مالکیت خود که قابلیت ساخت و ساز مسکن دارد را برای این امر معرفی کند.

وی تصریح کرد: در راستای این توافق صندوق بازنشستگی کشور فهرست متقاضیان بازنشستگان و مستمری‌بگیران کشوری و لشکری با تعیین اولویت‌بندی گروه‌های هدف ارائه  و سازمان ملی زمین و مسکن برنامه‌ریزی لازم براساس آئین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن را انجام خواهد داد.

سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن از تشکیل کارگروه مشترک طرفین توافق با هدف راهبری و ایجاد زمینه اجرای این تفاهمنامه خبر داد و با  تاکید بر آمادگی سازمان برای امضای تفاهمنامه‌های مشابه با سایر دستگاه‌ها و نهادها گفت: آمادگی داریم با هر دستگاهی که زمین یا املاک مازادی داشته باشد در ساخت مسکن کارکنانشان همکاری کنیم و در صورتی که آن دستگاه زمین مازادی هم در اختیار نداشته باشد با استفاده از ظرفیت‌های موجود در وزارت راه و شهرسازی برای تامین مسکن کارکنان آن دستگاه اقدام خواهیم کرد./تسنیم

یکی از نکات سخنان زارع به ابراز امیدواری او به انجام همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه برمی‌گردد. این در حالیست که یکی از حواشی لایحه امسال دولت سیزدهم مربوط به همین موضوع بود. برنامه هفتم توسعه هنوز به مجلس نرفته و شنیده‌ها حکایت از این دارد دولت خواستار تمدید برنامه ششم توسعه تا سال آینده است. هرچند ابراهیم رئیسی در صحن علنی مجلس قبل از تقدیم لایحه طی سخنانی گفته بود که به‌زودی برنامه هفتم به دست نمایندگان می‌رسد. با اینحال از دی ماه نیز گذر کردیم اما هنوز خبری از این برنامه پنج ساله نیست. این در شرایطی است که دولت باید در شهریورماه (یا اوایل مهرماه) و بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس تا پایان خرداد ماه 1400 لایحه برنامه هفتم توسعه را تقدیم مجلس می‌کرد؛ اما پیشتر محمدتقی فیاضی- تحلیلگر بودجه در یک گفتگوی اسکایپی به تجارت‌نیوز گفته بود که «به دلیل اهمال‌کاری دولت لایحه برنامه هفتم به مجلس ارائه نشد. هرچند نداشتن اعتقاد راسخ دولت به برنامه پنج‌ساله و برگزاری انتخابات در سال 1400 نیز در بروز این تاخیر بی‌تاثیر نبود.»بازنشستگان پیگیر همسان‌سازی حقوق

در حالی عضو کمیسیون تلفیق بودجه به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اشاره داشته که این اقشار فعلا پیگیر باقی‌مانده همسان‌سازی حقوق خود هستند. در عین حال، این پرسش مهم توسط فعالان کارگری مطرح شده که چرا باید بازنشستگان کارگری باید برای وصول تک تک خواسته‌هایشان مطالبه‌گری کنند. چرا که بازنشستگان کارگری از دو سال پیش در انتظار پرداخت ۲۵ درصد باقی‌مانده همسان‌سازی حقوق خود هستند. این در حالیست که همسان‌سازی حقوق بازنشستگان دولتی از ابتدای هر سال برای جبران تورم و گرانی‌ها اجرا می‌شود.

تکلیف عیدی بازنشستگان مشخص شد

اما سرنوشت عیدی بازنشستگان به کجا رسید؟ چندی پیش بود که با تصویب هیات وزیران، میزان پرداخت عیدی پایان سال کارکنان و بازنشستگان تعیین شد.

بر اساس قانونی که در دهه 70 نوشته شده، کارفرما موظف است به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کارکرد معادل 60 روز آخرین مزد روزانه، به‌عنوان عیدی و پاداش پایان سال پرداخت کند. در ضمن، مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارگران نباید از معادل 90 روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.

اما محاسبه این قانون به صورت اعداد و ارقام به چه شکلی است؟ از آنجایی که پایه حقوق روزانه برابر با 1،393،250 ریال است، این رقم ضربدر در 60 شده و حداقل عیدی معادل 83,595,000 ریال به دست می‌آید. برای رسیدن به رقم حداکثر عیدی 1402 نیز پایه حقوق را ضربدر 90 روز کرده که به عدد 125,392,500 می‌رسیم. به عبارتی دیگر حداقل و حداکثر حقوق 1402 به ترتیب هشت میلیون و 12 میلیون تومان است.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی