کد مطلب: 25370

یارانه|یارانه معیشتی| یارانه جدید

فوری: یارانه نقدی جدید در جیب مردم| واریزی ۴ میلیونی دولت برای مردم+ جزییات

ارزش پول ملی درحالی روز به روز افت می کند که با توجه به اجرای طرح کالا برگ الکترونیکی چنانچه مردم در این طرح به جای تهیه کالاهای اساسی، یارانه نقدی را انتخاب کنند ارزش آن به مرور از بین می رود.

چندیش پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا دی ماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. یارانه نقدی دی ماه به حساب سرپرستان خانوار بزودی واریز خواهد شد. مشخص نیست چه زمانی مشکل یارانه نقدی حل خواهد شد.

با حذف ارز ترجیحی در اوائل سالجاری و اختصاص این منابع به یارانه نقدینگی برای جبران افزایش هزینه تهیه کالاهای اساسی مورد نیاز مردم که با حذف ارز یارانه ای قیمت آنها چند برابر شد، دولت اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی را مطرح و اعلام کرد؛ یارانه بگیران می توانند به جای پول نقد کالاهای سبد مصرفی خود را از این طریق در فروشگاههای تعریف شده تامین کنند. البته مسئولان دولتی در همان ابتدا به دلیل عدم تجهیز زیرساخت های لازم طرح کالابرگ الکترونیکی فرصت دو ماهه ای را به مردم دادند که طی این مدت یارانه بگیران بتوانند از یارانه های خود بصورت نقدی استفاده کنند. طرحی که از همان ابتدا مشخص بود کالایی در کار نیست و اکنون که به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم اجرای سراسری آن پس ار گذشت یکسال کلید نخورده است و مردم همچنان یارانه نقدی می گیرند.

دولت برای جلوگیری از نارضایتی مردم در چگونگی مصرف یارانه ها این اختیار را به آنها داده است که از ۲ طریق می توانند از یارانه های خود استفاده کنند. استفاده از کارت الکترونیکی خرید کالا یا همچنان دریافت یارانه نقدی. اما کارشناسان تاکید دارند پول نقد نگیرید

روی یارانه های نقدی خود حساب باز نکنید!

به هر حال یارانه های جدید تلفیقی از یارانه ۴۵ هزار تومانی معروف همراه با یارانه کمک معیشتی و در نهایت منابع تخصیصی ارز ترجیحی است که البته این نوع یارانه در ماههای ابتدایی سالجاری برای یک خانوار ۴ یا ۵ نفره رقم نسبتا مناسبی بود آنطور که خیلی ها در چنین شرایطی به جای اینکه یارانه های خود را به تهیه کالاهای اساسی سبد مصرفی خانوار اختصاص دهند، بعضا از آن به عنوان کمک هزینه ای مناسب برای پرداخت بخشی از اجاره بها یا پیش قسط خرید کالاهایی چون یخچال، فرش و...به کار گرفتند.

رویکردی که معنای آن این است، بخش عمده مردم بخصوص کم درآمدها روی این پول حساب باز کرده و در این شرایط تغییر رویه پرداخت یارانه های نقدی و یا حذف آن همچنین اصرار بر خرید کالا به جای دریافت پول نقد می تواند مشکلاتی را در جامعه ایجاد کند، این مسئله مجریان و تصمیم گیران اقتصادی دولت را نیز دچار سردرگمی کرده است. البته دولت طی ماههای گذشته با تامین و تجهیز بخش عمده ای از زیرساخت ها طرح اجرای کالابرگ الکترونیکی، اقدامات خود را برای عملیاتی کردن آن در چند استان شروع کرده است.

در این طرح دولت برای جلوگبری از نارضایتی مردم در چگونگی مصرف یارانه ها این اختیار را به آنها داده است که از ۲ طریق می توانند از یارانه های خود استفاده کنند. استفاده از کارت الکترونیکی خرید کالا یا همچنان دریافت یارانه نقدی. رویکردی منطقی که مانع از نارضایتی مردم در چگونگی مصرف یارانه ها شده زیرا اختیار آن به یارانه بگیران داده می شود.

رقم یارانه برای سال آینده تغییری نمی کند، تاکید مجلس بر اصلاح شیوه پرداخت یارانه ها در قالب ارایه کالابرگ الکترونیکی است، تا یارانه بگیران بتوانند حدااقل با استفاده از آن از تیررس تورمی که احتمال دارد کالاهای اساسی را گرانتر کند در امان مانند

دریافت یارانه نقدی برای اختصاص آن به زخم های دیگر این روزها جواب نمی دهد

خلیل بهروزی فر، عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره چگونگی پرداخت یارانه در سال آینده، گفت: با توجه به رشد نرخ تورم در کشور و کم ارزش شدن پول، مجلس تاکید دارد رقم یارانه ها طوری در نظر گرفته شود که بتواند مایحتاج سفره مردم را تامین کند اما به دلیل محدودیت منابع بودجه، مشخص شد که رقم یارانه در سال ۱۴۰۲ همچون سالجاری است و تغییری نمی کند. درچنین شرایطی تاکید مجلس بر اصلاح شیوه پرداخت یارانه ها در قالب ارایه کالابرگ الکترونیکی است تا یارانه بگیران بتوانند حدااقل با استفاده از آن از تیررس تورمی که احتمال دارد کالاهای اساسی را گرانتر کند در امان مانند.

وی با بیان اینکه دریافت رقم یارانه نقدی این روزها برای تهیه کالاهای ضروری مصرف خانوار جواب نمی دهد، افزود: دریافت ماهانه یارانه نقدی ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومانی در مقابل افزایش سطح عمومی قیمت ها بخصوص کالاهای اساسی سبد مصرف خانوار چون گوشت، مرغ، روغن، لبنیات، تخم مرغ و... خیلی نمی تواند پاسخگوی تامین نیازهای ضروری خانوارها شود ولی چنانچه یارانه بگیران در این فرایند به جای دریافت یارانه نقدی اقدام به خرید کالا کنند به نفع آنها تمام خواهد شد.

مزیت استفاده از کارت کالا برگ الکترونیکی برای تهیه اقلام سبد مصرف خانوار این است که چنانچه در طول سال قیمت آنها به هر شکلی افزایش یابد دولت موظف به پرداخت مابه التفاوت نرخ ها به فروشندگان در فروشگاههای زنجیره ای یا ... است

دغدغه ای برای افزایش قیمت کالاهای اساسی با خرید آن از طریق کالابرگ نداشته باشید!

این عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از آنجایی که قرار است دست یارانه بگیران برای دریافت پول نقد و یا خرید کالا از طریق کالابرگ الکترونیکی باز باشد و اختیار آن به مردم سپرده شده است. بنابراین خرید کالا حداقل دغدغه ای برای گران شدن آن در بازار را به جای نمی گذارد اما اقدام به دریافت یارانه به صورت نقدی روز به روز ارزش آن از دست می رود. از طرفی مزیت استفاده از کارت الکترونیکی برای تهیه کالاهای اساسی سبد مصرف خانوار این است که چنانچه در طول سال قیمت آنها به هر شکلی افزایش یابد دولت موظف به پرداخت مابه التفاوت نرخ آن به فروشندگان در فروشگاههای زنجیره ای یا ... است.

بهروزی فر در ادامه اظهارداشت: همانطور که یارانه ۴۵ هزارتومانی سالها بدون تغییر ماند و این رقم در سالهای گذشته بدنبال رشد نرخ تورم و کم ارزش شدن پول ملی دیگر تاثیرچندانی بر بهبود معیشت مردم نداشت، بنابراین تداوم دریافت یارانه نقدی در دور جدید نیز همان خواهد شد که بود و نبود آن همچون یارانه ۴۵ هزارتومانی سالهای گذشته نمی تواند کمکی به وضعیت اقتصاد خانوارها کند. حال با توجه به اینکه در تمام دنیا یارانه ها در قالب ارایه کالاهای اساسی مورد نیاز مردم (ارزاق عمومی) پرداخت می شود، به نظر می رسد مردم باید به جای دریافت یارانه نقدی اقدام به خرید کالاهای اساسی مورد نیاز سبد مصرف خود کنند تا حداقل ارزش یارانه هایشان حفظ شود.

اظهارات بهروزی فر، عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در خصوص چگونگی پرداخت یارانه و شیوه استفاده مردم از آن در سال آینده در حالی است که دولت طرح آزمایشی اجرای کالابرگ الکترونیکی را در چند استان عملیاتی کرده است. طرحی که در صورت تکمیل زیرساخت ها و نتایج مطلوب رضایتبخش مردم از آن قرار است در سال آینده سراسری شود. البته این طرحی گویا هنوز دارای اشکالاتی است که به نظر می رسد قبل از عملیاتی شدن سراسری آن بایستی نواقص آن به طور کامل برطرف شود.

به طورمثال قیمت کالاهای اساسی در اجرای طرح کالا برگ الکترونیکی باید متناسب با نرخ کالاهای شهریورسال ۱۴۰۰ باشد اما از آنجایی که نرخ همه کالاها طی دو سه سال اخیر در بازار با رشد بالایی همراه شده است، بنابراین هنوز معلوم نیست که فروشگاهها همراهی خود را با دولت در این زمینه اعلام کنند یا نه و یا اینکه دولت می تواند مابه التفاوت افزایش قیمت کالاهای اساسی را در طول سال برآورده نماید یا خیر.

دولت در پرداخت یارانه به اشکالی که مد نظر دارد باید طوری عمل کند که بتواند معیشت مردم را تا حد قابل توجهی بهبود بخشد، آنطور که حداقل نیاز سفره آنها را تامین کند. علاوه بر این نباید افزایش قیمت و یا کمبودی در ۲ کالای مهم و اساسی چون دارو و نان در کشور رخ دهد

افزایش قیمت نان و دارو خط قرمز مجلس

سید کاظم موسوی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در گفتگو با خبرگزاری «بازار» راجع به نحوه پرداخت یارانه به مردم در سال آینده گفت: یارانه هر رقمی باشد، دولت در پرداخت آن به اشکالی که مد نظر دارد باید طوری عمل کند که بتواند معیشت مردم را تا حد قابل توجهی بهبود بخشد، آنگونه که حداقل نیاز سفره آنها را تامین کند. علاوه بر این نباید افزایش قیمت و یا کمبودی در ۲ کالای مهم و اساسی چون دارو و نان در کشور رخ دهد، چرا که افزایش بی منطق و کمبود این دو قلم کالا خط قرمز مجلس است.

وی با بیان اینکه فکر نمی کنم رقم یارانه ها درسال آینده افزایش یابد، افزود: دولت در حال اجرای طرح آزمایشی کالا برگ الکترونیکی است، اجرای این طرح باید به گونه ای باشد که رضایت مردم به خوبی جلب شود.

بنا به این گزارش، طرح آزمایشی اجرای کالابرگ الکترونیکی هم اکنون در چند استان در حال اجراست و قرار است این طرح در سال آینده سراسری شود. طبق گفته مدیر محتوایی پروژه کالابرگ الکترونیکی وزارت صمت استفاده از اعتبار کالابرگ امری کاملا اختیاری است و اساسا اجرای طرح کالابرگ به این معنا نیست که افراد دیگر قادر نباشند، یارانه نقدی خود را برداشت کنند.

این در حالی است که بسیاری از مردم هنوز نمی دانند که اجباری در خرید کالا با کارت الکترونیکی وجود ندارد اما خرید کالا برای آنها بهتر و با صرفه تر است چرا که برای دولت بهتر و راحت تر است که یارانه نقدی پرداخت کند. در اجرای طرح کالابرگ الکترونیک، قیمت کالاها به شهریور ۱۴۰۰ محاسبه شده و چنانچه کالایی گران تر شود دولت باید مازاد آن را در بودجه و برنامه‌ریزی های خود تدارک ببیند که کار را برای دولت به مراتب سخت‌تر می‌کند.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی