کد مطلب: 25331

یارانه|یارانه معیشتی| یارانه جدید.

جزییات مهم از یارانه نقدی امروز اعلام شد| عیدی مهم رییس جمهور برای مردم+ جزییات

جزئیات برای سه دهک پایین جامعه ایثارگری هر سه ماه یک میلیون تومان کارت کیف پول‌شان شارژ می‌شود و می‌توانند رایگان خرید کنند.

چندیش پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا دی ماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. یارانه نقدی دی ماه به حساب سرپرستان خانوار بزودی واریز خواهد شد. مشخص نیست چه زمانی مشکل یارانه نقدی حل خواهد شد.

جزئیات برای سه دهک پایین جامعه ایثارگری هر سه ماه یک میلیون تومان کارت کیف پول‌شان شارژ می‌شود و می‌توانند رایگان خرید کنند.

مدیرعامل سازمان کوثر گفت: با توجه به تدوین راهبردی به نام اقتصاد رهنما، سامانه‌ای به اسم امصاک را برای استعدادیابی رونمایی کردیم و به عهدی که داشتیم پایبند بودیم و هیچ انتصابی را خارج از مسیر امصاک و کانون ارزیابی انجام ندادیم. ناصر فخاری مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر گفت: بعد از موارد مذکور، هوشمندسازی را آغاز کردیم که یکی از آنها سامانه بامک، بازار مشترک کوثر، است که چندی پیش رونمایی شد که تمام محصولات سازمان اقتصادی کوثر در این سامانه عرضه می‌شود. فخاری افزود: پایلوت طرح ما اکنون، جامعه ایثارگر تهران، حدود ١٠٠ هزار نفر است که این محصولات با قیمت کارخانه به آنها در منزل تحویل داده می‌شود

فاز بعدی، جامعه ایثارگر کل کشور است. همچنین، برای سه دهک پایین جامعه ایثارگری هر سه ماه یک میلیون تومان کارت کیف پول‌شان شارژ می‌شود و می‌توانند رایگان خرید کنند. در فاز سوم، تمام مردم می‌توانند از این سامانه خرید کنند و حتماً قیمت آن از بازار پایین‌تر است. البته در فاز چهارم، دیگرانی هم که تولیدات دارند، می‌توانند در این سامانه بارگذاری و محصولات‌شان را عرضه کنند.

در این جلسه همچنین گزارشی از اجرای طرح مدیریت هوشمند توزیع یارانه آرد و نان، میزان صرفه‌جویی و نحوه توزیع آرد در استان‌های محل اجرای آزمایشی این طرح ارائه و درباره چگونگی تامین زیرساخت‌ها و امکانات لازم برای اجرای سراسری آن بحث و تبادل نظر شد.

طبق گفته مسوولان وزارت کار، قرار است طرح کالا برگ توسعه داده شود و در گام‌های بعدی این طرح از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای به کل کشور تعمیم داده می‌شود. طرح کالا برگ الکترونیکی از هفته‌های گذشته در استان هرمزگان به اجرا درآمد و مدتی بعد در سه استان مرکزی، قزوین و گیلان نیز به شکل آزمایشی اجرا شد. مردم در این استان‌ها می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های موجود ۱۰ قلم کالای اساسی پیش‌بینی شده در این طرح به ارزش ۵۳۰ هزار تومان را که شامل ماست، شیر،‌ پنیر، قند و شکر، ماکارونی، روغن مایع، برنج، مرغ و تخم مرغ است خریداری کنند.

به گفته مجری پروژه کالابرگ الکترونیکی، ثبت نام و فعال‌سازی تمام فروشگاه‌ها در این سه استان شروع شده و اعتبار افراد برای آنکه امکان خرید پیدا کنند،‌ شارژ می شود. بر اساس اعلام رییس اتاق اصناف استان مرکزی تاکنون ۱۵۱۱ واحد صنفی این استان در راستای اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی با هدف ثبات قیمت کالاهای اساسی ثبت‌نام کردند.در حالی که سهم استان مرکزی برای ثبت‌نام اصناف در اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی ۱۳۰۴ واحد بوده و فراتر از سهمیه استقبال شده است.

به گفته وی هم‌اکنون ۲۰۰ واحد صنفی و فروشگاه در استان مرکزی به بارکد اجرای طرح مجهز شده‌ و یارانه‌بگیران می‌توانند برای خرید مراجعه کنند. همچنین در استان قزوین برای ۳۰۰ فروشگاه زیرساخت فراهم‌ شده است و عمده‌فروشی‌ها، خواربارفروشی ها، سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های مواد غذایی، محصولات لبنی و مواد غذایی متفرقه در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و اتصال آنان به شبکه ملی اعتبار ایجاد شده است.

به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین،‌ شبکه ملی اعتبار یک روش جدید است و این شبکه متصل به شبکه بانکی است و بر مبنای کد ملی افراد، اعتبار کارت آن‌ها شارژ می‌شود و شهروندان می‌توانند با هر کارت‌ بانکی که به نام سرپرست خانوار است؛ خرید کنند و نیاز نیست حتماً کارت یارانه به همراه داشته باشند. آنطور که وی گفته پس از اجرای این طرح شهروندان می‌توانند با مراجعه به سامانه shoma.sfara.ir اپلیکیشن شما را نصب کنند تا با فروشگاه‌هایی طرف قرارداد با طرح کالابرگ الکترونیکی هستند؛ آشنا شوند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین با بیان اینکه مردم در استان قزوین می‌توانند از هر کدام از ۱۰ قلم کالای پیش بینی شده به میزان دلخواه خریداری کنند، گفت: در این طرح محدودیتی برای میزان یا نوع برند اقلام وجود ندارد. در استان گیلان نیز بر اساس ‌آخرین اخبار ۱۷۰۰ فروشگاه شناسایی و به سامانه شما (شبکه ملی اعتبار) مجهز شده‌اند.بر اساس اعلام استاندار گیلان، طرح کالابرگ الکترونیکی از هفته اول اسفندماه در این استان اجرایی می شود و شناسایی و ثبت فروشگاه ها که از دهم بهمن ماه آغاز شده همچنان ادامه دارد.

اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی از سیاست های دولت سیزدهم

به گفته اسدالله عباسی، اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی از سیاست های دولت سیزدهم برای رفاه اجتماعی مردم است و گیلان به عنوان یکی از استان های مجری این طرح انتخاب شده است. وی می‌گوید: با توجه به سنوات گذشته و افزایش قیمت‌ها، یارانه تعیین شده به مرور زمان ارزش نسبی خود را از دست می داد لذا دولت مردمی و انقلابی برای حفظ  قدرت و حمایت از مردم در بخش مربوط به خرید، طرح کالا برگ الکترونیکی را اجرا می‌کند. استاندار گیلان با بیان اینکه اعتبار کالابرگ یک ماه زودتر با کد ملی سرپرست خانوار شارژ می شود، می گوید: در این طرح اصل بر استفاده مردم از کالاهای مورد نیاز و ضروری است و اگر سرپرست خانوار نخواهد از اعتبار فوق در زمان مقرر استفاده کند، مبلغ یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود و می‌تواند این مبلغ را نقدی دریافت کند.

 

در روزهای اخیر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از توسعه طرح کالابرگ الکترونیکی خبر داد و گفت: بنا داریم که این طرح را در گام‌های بعدی از طریق فروشگاه‌های زنجیره ای به کل کشور تعمیم بدهیم. وی گفت که تکلیفی که قانونگذار در تبصره ۱۴ بودجه سال ۱۴۰۱ برای دولت تعیین کرد، حاکی از آن بود که دولت ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند و مابه‌التفاوتش را به شکل کالابرگ و یا روش‌های دیگر بپردازد. آنطور که وی گفته در معاونت رفاه و شرکت مربوطه، با فروشگاه‌های زنجیره‌ای هماهنگی به عمل آمده تا در گام‌های بعدی طرح از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای به کل کشور تعمیم یابد. این شبکه آماده است و دریافت کالا یا یارانه نقدی اختیاری است. امیدواریم که این طرح با اقبال بیشتری مواجه شود و فرهنگ آن نیز نهادینه شود تا بتوان آن را ترویج داد.

تسهیل دسترسی به کالاهای اساسی در طرح کالابرگی

به نظر می رسد دولت برای تنظیم بازار می بایست هم یارانه نقدی و هم کالابرگ را عرضه کند. عرضه این دو همراه هم می تواند به تنظیم بازار و دوری دلالان از بازار کالاهای اساسی سبد خانوار کمک کند. حرکت خوبی در راستای رفاه و توزیع عدالت شکل گرفته است. طرح توزیع کالابرگ برای مصرف کنندگان به دلیل اینکه در برگیرنده کالاهای اساسی سبد خانوار بوده و ملزومات مورد نیاز مردم در آن وجود دارد، ضروری به نظر می رسد.

دیگر نیازها به دلیل موقعیت و شرایط زندگی شهری و روستایی، موقعیت های شغلی و تحصیلی و… متغیر است اما نیاز به کالاهای اساسی نیازی است که تمام مردم را شامل می شود. کالاهای اساسی که در قالب طرح کالابرگ به مردم عرضه می شود کالای اساسی است و این طرح دست دلالان را حداقل از بازارهای مورد نیاز مردم کوتاه خواهد کرد. بنابراین امنیت غذایی ایجاد خواهد شد.

در شرایط فعلی دولت تلاش می کند بحران در تامین سبد مصرفی خانوار وجود نداشته باشد. دولت تلاش می کند کالاهای اساسی را ارزان تر از نرخ های کمرشکن دلالی و سوداگری عرضه کند. کالابرگ قادر خواهد بود با هدف تنظیم بازار فشار تقاضا را به صورت جامع در بازار کم کند. همچنین امنیت خاطر ایجاد شده و اقشار متوسط به پایین به رفاه خواهند رسید.

اقدامات دولت سیزدهم مسلّماً شرایط را بسیار مناسب به سمت رشد تولید و رفاه اجتماعی هدایت کرده و به دلیل اینکه تاثیراتش با وقفه زمانی روی درآمد ملی و بودجه دولت اثر مثبت می‌گذارد، لذا باید اجازه دهیم که دولت به روال منطقی خود ابتدا کارهایی را انجام دهد و سپس از دولت بخواهیم که بگوید اقداماتش چه اثری داشته‌اند، به این معنا فعلا باید به دولت حاضر فرصت دهیم تا نتیجه کارها مشخص شود و تصمیمات پخته‌تر عمل کند. از آنجا که نرخ تورم نیز در دو سال اخیر بسیار شتاب‌دار بود، باید این مهلت داده شود که روند کاهشی فعلی تورم ادامه یابد تا بازارها به یک ثبات نسبی برسند./کسب و کار نیوز

مبلغ یارانه نقدی در ۱۴۰۲ چقدر است؟

پیشتر در لایحه بودجه ۱۴۰۲ که دیرهنگام و البته پرحاشیه به دست بهارستان‌نشینان رسید، مشخص شد که قرار نیست سال آینده تغییری در مبلغ یارانه نقدی ایجاد شود؛ این جمله یعنی همان یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به دست سرپرستان خانوار می‌رسد. این در حالیست که رقم حقوق کارکنان برای سال آینده هم افزایش اندکی داشته و با رشد ۲۰ درصدی به هفت میلیون تومان رسیده است.

با اینحال، نگاهی هرچند کوتاه به آمار و ارقام موجود در لایحه که فعلا هنوز کلیات آن تصویب شده و نمایندگان در حال چکش‌کاری جزئیات آن هستند، نشان از این دارد که رقم درآمدهای مالیاتی رشد بالایی داشته؛ افزایش حدودا ۵۹ درصدی. دولت که از همان ابتدا یکی از شعارهای اصلی خود را گذر از اقتصاد نفتی قرار داده بود، حالا به نظر می‌رسد قرار است به این شعار جامعه عمل بپوشاند. درآمدهای مالیاتی به ۸۳۸ هزار میلیارد تومان رسیده است، در عین حال پیش‌بینی شده که مالیات بر اشخاص حقوقی هم افزایش ۲.۲ برابری خواهد داشت. همین افزایش و رشدها به دغدغه مردم و فعالان اقتصادی تبدیل شده؛ فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان می‌گویند اگر قرار باشد اقتصاد ایران کماکان در رکودتورمی باقی بماند، مالیات‌ستانی بیشتر به رکود و بیکاری بیشتر می‌انجامد. مردم هم نگران این موضوع هستند که وزن سنگین مالیات برای سال آینده بر دوش آنها باشد، در شرایطی که قرار نیست تغییری در کمک‌های حمایتی ایجاد شود.

البته، یکی دیگر از دلایل دولت برای افزایش درآمد مالیاتی در سال ۱۴۰۲، جبران کسری بودجه است. کسری بودجه‌ای که کارشناسان می‌گویند تا پایان سال به حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد، هرچند پیشتر مرکز پژوهش‌های مجلس این کسری را ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده بود. برای سال آینده هم آنگونه که تخمین زده شده این کسری ادامه خواهد یافت. به همین دلیل دولت یکی از راه‌های پیش روی خود را رشد مالیات می‌داند، موضوعی که همانطور که اشاره شد داد حقوق‌بگیران را درآورده است.

همزمان با اظهارات خاندوزی، داریوش ابوحمزه، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نیز امروز خبر داد که فعلا دولت برنامه و سیاستی برای حذف یارانه‌بگیران تا پایان سال ندارد. چرا که پیش از این زمزمه‌هایی مبنی بر حدف تعدادی از یارانه‌بگیران در صورت اجرای طرح کالابرگ به گوش رسیده بود.

سیاست کالابرگ در ۱۴۰۲ ادامه دارد؟

در حالی قرار است دولت برای سال آینده هم یارانه نقدی به سرپرستان خانوار اختصاص دهد که سیاست کالابرگ حالا در چند استان کلید خورده است. طرحی که ۱۰ قلم کالا را شامل می‌شود و طراحان آن قیمت این کالاها را به شهریور ۱۴۰۰ بازگردانده است. وزیر اقتصاد نیز در نشست امروز به این موضوع اشاره کرده و در نهایت گفته است که باید دید که آیا این حکم در لایحه بودجه سال آینده تکرار خواهد شد یا خیر. در این باره، ابوحمزه نیز یادآور شده که در حال حاضر این طرح در ۳ استان در حال اجراست

فروشندگان کدام صنف می‌توانند عضو کالابرگ شوند؟ یارانه نقدی

فرداد اشاره‌ای هم به عضویت فروشندگان در این طرح داشت و گفت: شرکت در این طرح برای فروشندگان اختیاری است. فروشندگان صنف خواربار، لبنیات، پروتئین، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی های مصرف می‌توانند با مراجعه به نرم افزارهای بازار و مایکت یا از طریق درگاه الکترونیکیshoma.sfara.ir نسبت به نصب برنـامه کاربردی «شما» و ثبت نام از قسمت پنل فروشنده به این سامانه متصل شوند.

وی گفت: تسویه حساب و واریز مبالغ خریدهای اعتباری (مابه‌التفاوت مبلغ پرداختی مردم با قیمت کالاها) مشابه تسویه با فروشندگان از طریق کارتخوان است و اتصال به این طرح کاملا رایگان بوده نیازی به پرداخت هیچگونه هزینه‌ای توسط فروشندگان نیست.

مدیر عامل شرکت خدمات فناوری رفاه ایرانیان تعداد اقلام پیش‌بینی شده در طرح کالابرگ الکترونیکی را ۱۰ قلم کالای اساسی شامل شیر، پنیر، ماست، مرغ، تخم مرغ، برنج، گوشت، ماکارونی و قند و شکر نام برد و گفت: به منظور حفظ حق آزادی در انتخاب و احترام به سلایق متفاوت در سبد مصرفی خانوار، امکان خرید از میان کالاهای متفاوت با برندهای مختلف میسر شده است؛ به گونه‌ای که مابه تفاوت احتمالی میان قیمت کالاهای انتخابی با قیمت کالاهای مرجع، توسط مردم پرداخت می‌شود.

فرداد همچنین گفت که این امکان فراهم است که مردم بر اساس نیاز خانوار، مقدار کمتر یا بیشتری از کالاهای اساسی را به انتخاب خود و تا سقف میزان اعتبار خرید کنند.

به گزارش ایسنا، جدول اعتبار تخصیصی به ۱۰ قلم کالای اساسی در طرح کالابرگ الکترونیکی و سرانه مشخص شده برای هر یک بر اساس گزارش کارآمدسازی نظام یارانه‌ها انجام گرفته و با هدف اعلام اولویت‌های اقلام غذایی به منظور تخصیص کالابرگ الکترونیکی توسط دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در تیرماه ۱۴۰۱ تهیه شده است.

میزان اعتبار تخصیصی به ازای سرانه هر قلم از کالاها در جدول فوق از مابه‌ تفاوت قیمت فروش مصوب (دی۱۴۰۱) با قیمت مصوب شهریور ۱۴۰۰ به دست آمده است./ ایسنا

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی