کد مطلب: 25309

دلار| قیمت دلار| قیمت دلار امروز

هجوم مردم برای خرید دلار + قیمت دلار امروز 25 اسفند در بازار

امروز قیمت فروش دلار آمریکا در صرافی بانک ملی ایران 42,400 (چهل ودو هزار و چعارصد تومان) اعلام شده است.

هجوم مردم برای خرید دلار + قیمت دلار امروز 25 اسفند در بازار

قیمت دلار بالا رفت. قیمت دلار برای مردم مهم است.قیمت دلار با توجه به نرخ بورس متغیر است. قیمت دلار در بازار اعلام شد.  قیمت دلار  چند شد؟

 قیمت دلار و یورو امروز در صرافی بانک ملی ایران اعلام شد.

براین اساس قیمت خرید دلار آمریکا 41 هزار و 976 (چهل و یک هزار ونهصد و هفتاد و شش تومان) و قیمت فروش دلار آمریکا 42,400 (چهل ودو هزار و چعارصد  تومان) اعلام شد. 

قیمت خرید یورو و قیمت فروش یورو تا زمان نگارش این خبر اعلام نشده بود. 

از 8 اسفندماه علاوه بر قیمت‌های اسکناس و حواله دلار، قیمت اسکناس و حواله یورو و درهم نیز در سایت بازار متشکل درج می‌شود؛ بر همین اساس نیز نرخ اسکناس یورو 43 هزار و 257 تومان، و نرخ حواله یورو 39 هزار و 325 تومان اعلام شده است.

همچنین در مرکز مبادله ارز و طلا نرخ اسکناس درهم 11 هزار و 52 تومان و نرخ حواله درهم نیز 10 هزار و 47 تومان اعلام شده است.

قیمت دلار دیروز ریزش محسوسی داشت. این کاهش قیمت متاثر از بهبود روابط ایران با سایر کشورهاست. کارشناسان توافق ایران و عربستان را زمینه‌ساز آغاز مذاکرات برجام می‌دانند.

دیروز قیمت دلار تحت تاثیر خبر توافق ایران و عربستان چهار هزار و ۶۰۰ تومان ریزش داشت. این روند کاهشی با سفر رافائل گروسی به ایران آغاز شد و در آخرین هفته سال ۱۴۰۱ تحت تاثیر خبری مبنی بر بهبود روابط ایران با عربستان ادامه پیدا کرد.

قیمت دلار دیروز شنبه ۲۰ اسفند در مرکز مبادله ارز و طلای ایران در سطح 41 هزار و 236 تومان قرار گرفت و نسبت به پنجشنبه گذشته، کاهش داشت.

در حالی که کاهش قیمت دلار در تهران از صبح دیروز کلید خورد، قیمت در بازارهای موازی نیز نزول قابل توجهی داشت. دلار هرات با قیمت ۴۵ هزار تومان معامله شد. دلار سلیمانیه ۴۴ هزار و ۹۴۰ تومان شد و قیمت درهم امارات که ۱۰ روز گذشته روند صعودی آن به چالشی برای بازارساز تبدیل شده بود به نرخ ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان رسید.

قیمت درهم در ابتدای هفته گذشته تا کانال ۱۶ هزار تومانی هم پیشروی کرده بود. فعلان بازار این افزایش قیمت حواله درهم را هشداری برای افزایش قیمت دلار در تهران می‌دانستند اما درهم امروز نسبت به روز پنجشنبه ۱۸ اسفند، هزار و ۲۰۰ تومان کاهش قیمت داشت.

در همین راستا برخی خبرگزاری‌ها با اشاره به شنیده‌هایی از منابع موثق، نوشتند که گشایش در روابط بین بانکی با کشور‌های حاشیه خلیج فارس و تسهیل عرضه منابع وسیع درهم از طریق امارات بخشی از نتایج از سرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان خواهد بود؛ به نظر می‌رسد سفر رییس کل بانک مرکزی در آینده نزدیک به یکی از کشور‌های منطقه در همین راستاست.

ریزش قیمت دلار دیروز علاوه بر اخبار مساعد از روابط ایران با سایر کشورها می‌تواند حاکی از این باشد که محدودیت‌های ارزی برای ایران کمتر شده و این مساله می‌تواند بر قیمت دلار اثر کاهشی داشته باشد.

ریزش قیمت دلار ادامه دارد

در همین راستا کامبیز افسری کارشناس و فعال بازار ارز به تجارت‌نیوز گفت: به نظر می‌رسد سفر موفقیت‌آمیز علی شمخانی به پکن و امضای تفاهم‌نامه بازگشایی سفارت‌های ایران و عربستان و عادی‌سازی کامل روابط ایران و عربستان، شوک قیمتی به بازار ارز وارد کرده است.»

وی با اشاره به افزایش عرضه ارز در بازار خاطرنشان کرد:«سیگنال‌های خبری امروز، بازار ارز را در شرایط فروش قرار داده و‌ حداقل در یکی دو روز آینده با ریزش قیمت‌ها مواجه خواهیم بود.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به توافق‌نامه ایران و عربستان تاکید کرد:«عادی‌سازی روابط ایران و عربستان با محوریت چین، چیزی‌ فراتر از ‌روابط دو کشور است. به نظر می‌رسد توافقات اخیر, بازارهای مالی طلا، ارز، بیت کوین و سهام را در دنیا بالا و پایین خواهد کرد، زیرا این مذاکرات اوضاع منطقه را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.»

افسری تاکید کرد:« با توافق ایران و عربستان امید برای از سرگیری مذاکرات برجام نیز بیشتر شده و این موضوع می‌تواند در روزهای آینده قیمت دلار را در کانال‌های پایین‌ قرار دهد.»

بازار ارز در انتظار نتیجه مذاکرات

در روزهای گذشته تحلیلگران معتقد بودند، بازار ارز تشنه هر خبری برای اصلاح قیمت است و تنها اخبار سیاسی مذاکرات هسته ای باعث کاهش مقطعی قیمت دلار خواهد شد. با این وجود امروز تهران و بازارهای همسایه دست بالا را گرفتند.

از سوی دیگر کارشناسان و تحلیلگران بازار معتقدند بازار در حالت انتظاری قرار دارد و خرید و فروش در پایین‌ترین سطح خود است.

دیروز قیمت دلار در مرکز مبادله ارز و طلا ۴۳ هزار و ۸۱۵ تومان کشف شد، این قیمت نسبت به روز قبل ۴۸۰ تومان افزایش داشت. درهم نیز با نرخ ۱۱ هزار و ۹۳۱ تومان قیمت خورد. در حال حاضر دلار و درهم، در مرکز مبادله و بازار آزاد به ترتیب حدود ۱۰ هزار تومان و سه هزار و ۲۶۹ تومان اختلاف قیمت دارد.

امروز ۹ اسفند ۱۴۰۱ قیمت دلار تهران و هرات با هم برابر شدند. دلار هرات امروز ۵۳ هزار تومان در آخرین معامله نقدی به کار خود پایان داد. دلار سلیمانیه ۵۱ هزار و ۲۵۰ تومان معامله شد و قیمت درهم امارات به ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان رسید.

روز گذشته برخی معامله‌گران مدعی بودند که درهم در مرز 16 هزار تومان خرید و فروش شده است. آنها مدعی شدند با این سطح از قیمتِ درهم امارات، دشوار است که دلار به افت قیمت ادامه دهد و بازارساز باید فکری به حال قیمت درهم کند.

نهاد پولی با کدام سناریو بازار ارز را مدیریت کرد؟

در همین راستا کامبیز افسری کارشناس اقتصادی و فعال بازار ارز با اشاره به سناریوهای متفاوت برای شوک درمانی بازار ارز، به تجارت‌نیوز گفت:«گاهی ممکن است قیمت از طریق افزایش تقاضا و کاهش عرضه تغییر کند. به گونه‌ای که بسیاری از افراد در قیمت بالا بخرند و بعد یکباره قیمت پایین بیاید. در این موقعیت با نقره‌داغ شدنِ خریدارها، تا مدتی کسی جرات نزدیک شدن به بازار را ندارد.»

وی افزود:«راه دوم دستکاری قیمت در بازار هرات و ریزش یکباره نرخ دلار در این بازار همسایه خواهد بود. به گونه‌ای که در اوج هیجان بازار یک تا دو میلیون دلار نقدی در بازار هرات به فروش برسد و با ریزش قیمت دلار هرات، ترس در بازار تهران به وجود می‌آید و باعث کاهش قیمت دلار تهران خواهد شد.»

افسری در ادامه به اخبار سیاست‌ خارجی اشاره کرد و گفت:« موضوع برجام و سیاست مذاکره می‌تواند پیامی برای فعالان بازار ارز و ترغیب آنها به فروش باشد. به نظر می‌رسد دولت در روزهای اخیر تمام این راهکارها را به شکل موازی اجرا کرده و با وجود آشفتگی بازار، توانسته قیمت دلار را تا حدودی مدیریت کند.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه نهاد پولی کشور تا چه مدت توانایی مدیریت بازار را با این شیوه را خواهد داشت، تاکید کرد:«در بازار آزاد، ارز به شکل اتوماتیک‌وار بدون هیچ‌ بخشنامه و سندی مبادله می‌شود و بازار دلار توافقی، کار و کسبی شده برای بسیاری از افراد تا در بی‌قانونی این بازار خرید و فروش کنند و سود ببرند.»

پایان یکه‌تازی دلار

در همین راستا هومن مقراضی مشاور مالی و مدیر صندوق سرمایه‌گذاری با تاکید بر اینکه روند صعودی قیمت دلار رو به پایان است گفت:«ارزش دلار در هر کشوری بر مبنای قدرت خرید و تورم محاسبه می‌‌شود و بر اساس تورم سال ۱۴۰۰ تا دی ماه ۱۴۰۱ قیمت واقعی دلار، با خطای ۱۰ درصد باید حدود ۳۵ هزار تومان باشد. این پیش‌بینی بر اساس تورم گذشته‌نگر است و ما باید به تورم گذشته نیز توجه کنیم، بنابراین انتظارات تورمی را نیز باید در نظر گرفت.»

این تحلیلگر اقتصادی با تاکید براینکه قیمت دلار می‌تواند تا حد زیادی تورم سال آینده را پیش‌خور کند ابراز عقیده کرد:«وضعیت کشور از نقطه نظر تحریم‌ها تفاوت زیادی با یک یا دو سال پیش نکرده است، چه بسا در دوره بایدن تحریم‌ها سبک‌تر هم شده‌اند و میلیاردها دلار منابع بلوکه شده ایران، به آرامی آزاد شده است.»

نفع بازارساز از گرانی دلار کجاست؟

وی با اشاره به اینکه بازارساز از گرانی دلار منتفع می‌شود افزود:«با این رویکرد، هم بدهی‌های دولت کمتر می‌شود و همچنین دلارهایی را که در اختیار دارد با قیمت بالاتری می‌فروشد و کسری بودجه خود را جبران می‌کند.»

مقراضی با تاکید بر اینکه گرانی دلار خیلی پایدار نیست، گفت:«در سال ۹۷ قیمت دلار از ۶ هزار تومان به ۲۰ هزار تومان رسید و بعد ریزش داشت و تا ۱۱ هزار تومان کاهش پیدا کرد. بنابراین تکرار چنین رویدادی دور از انتظار نیست.»

این مشاور مالی با اشاره به قیمت واقعی دلار در محدوده قیمتی ۳۵ تا ۴۵ هزار تومان یادآور شد:«هدف دولت از بازی افزایش قیمت دلار مانند سال ۹۸ برآورده شده است و به لحاظ سیاسی نیز اکنون زمان کاهش قیمت است.»

حباب سکه در لحظه نگارش این گزارش در قطعات سکه روند نامتوازنی داشت. سکه امامی و بهار کاهش و سایر قطعات سکه نیز افزایش حباب داشتند.

حباب سکه امامی که در روزهای گذشته مرز ۱۰ میلیون تومانی را رد کرده بود، امروز به کانال هفت میلیون تومانی برگشت. سکه بهار با بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان کاهش بیشترین مقدار افت حباب را داشت. سکه امامی نیز ۵۵۴ هزار تومان از حباب خود را از دست داد.

ثبات طلایی در راه است؟

در همین راستا نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر با تاکید بر تاثیر قیمت دلار بر افت قیمت طلا به تجارت‌نیوز گفت:«پیش‌بینی بازار دشوار است اما در صورتی که کاهش قیمت دلار ادامه داشته باشد و تقاضا هم ثابت بماند، قیمت طلا و سکه کاهشی خواهد شد.»

وی خاطرنشان کرد:«با توجه به قیمت دلار و رسیدن به روزهای پایانی سال، نوسانات بازار  طلا و سکه زیاد است. اما اگر قیمت ارز کنترل شود، با توجه به اینکه تقاضای مردم برای طلا و سکه زیاد نیست، ثبات بازار و حتی کاهش قیمت‌ها را در روزهای آینده شاهد خواهیم بود.»

بذرافشان با اشاره به قیمت انس جهانی طلا، بازارهای داخلی و مدیریت و سیاست‌های بانک مرکزی خاطرنشان کرد:« انس جهانی طلا فعلا تاثیر زیادی بر بازار ارز ندارد. در صورتی که بانک مرکزی به بازار ورود کند، تاثیر مهمی در ثبات ‌و حتی کاهش قیمت طلا و سکه خواهد داشت.»

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی