کد مطلب: 25290

یارانه|یارانه معیشتی| یارانه جدید

فوری: خبر مهم از قیمت نان امروز 10 فروردین | نان گران میشود؟

آزاد سازی قیمت نان و حذف یارانه آرد و نان به هیچ وجه در دستور کار دولت نیست.

فوری: خبر مهم از قیمت نان امروز 10 فروردین | نان گران میشود؟

چندیش پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نان یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نان منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نان تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا دی ماه خبری از تغییر یارانه نان وجود ندارد. یارانه نان دی ماه به حساب سرپرستان خانوار بزودی واریز خواهد شد. مشخص نیست چه زمانی مشکل یارانه نان حل خواهد شد.

محمد جلال در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشت: دولت هیچ برنامه‌ای در خصوص آزادسازی قیمت نان ندارد موضوع اصلاح نرخ که سالانه اتفاق می‌افتاده در هر سال در شوراهای آرد و نان آن استان‌ها بررسی می‌شود و تصمیماتی در خصوص آن گرفته می‌شود.

وی تاکید کرد: اما آزاد سازی قیمت نان و حذف یارانه آرد و نان به هیچ وجه در دستور کار دولت نیست.

جلال با تشریح جزئیات بخش تکمیلی مرحله دوم طرح هوشمندسازی سازی یارانه آرد و نان اعلام کرد: دولت هیچ برنامه‌ای در خصوص آزاد سازی قیمت نان یا سهمیه بندی نان ندارد و کاملا هم با سهمیه بندی نان برای مردم مخالف هستیم این گمانه زنی‌ها از ابتدای طرح مطرح بوده است.

وی تصریح کرد: من فکر می‌کنم دولت با گذشت یک سال از آغاز طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان توانسته اثبات بکند که این‌ها صرفا شایعاتی بوده که مطرح شده است.

معاون اقتصادی استاندار افزود: اقدامات چند ماه گذشته نانوایان در صحت کامل انجام شده و این درحالیست که توجه به نیاز مردم و اقدامات و عملکرد نانوایی‌ها جزو اولویت‌های استان بوده است.

وی با اشاره به راه اندازی اتاق رصد و پایش گفت: در این اتاق نمایندگان دستگاه‌های اجرایی حضور دارند که وضعیت سامانه، نانوایی‌ها و نحوه خدمات نانوایی‌ها به مردم پایش می‌شود و برای تخصیص سهمیه آرد نیز دستگاه‌های متولی نظارت‌های لازم و مستمر را دارند.

ناصر فخر موحدی صبح پنج شنبه در جلسه وبیناری با فرمانداران شهرستان‌ها در خصوص مرحله سوم هدفمندی یارانه آرد و نان اظهار داشت: ۹۹ درصد عملیات طرح هوشمند سازی آرد و نان استان مورد تأیید مدیران کشوری قرار گرفته است که باید با تلاش بیشتر حتی برای یک نانوایی هم مشکلی ایجاد نشود.

معاون اقتصادی استاندار افزود: اقدامات چند ماه گذشته نانوایان در صحت کامل انجام شده و این درحالیست که توجه به نیاز مردم و اقدامات و عملکرد نانوایی‌ها جزو اولویت‌های استان بوده است.

وی با اشاره به راه اندازی اتاق رصد و پایش گفت: در این اتاق نمایندگان دستگاه‌های اجرایی حضور دارند که وضعیت سامانه، نانوایی‌ها و نحوه خدمات نانوایی‌ها به مردم پایش می‌شود و برای تخصیص سهمیه آرد نیز دستگاه‌های متولی نظارت‌های لازم و مستمر را دارند.

رئیس هیات مدیره انجمن آرد سازان ایران در اینباره گفت: چه کسی می داند که چه مقدار رشوه در سازمان های دولتی پرداخت می شود. قاچاق آرد هم همین طور است. این پدیده رخ می دهد اما هیچ آمار شفاف و دقیقی در اینباره وجود ندارد.

او همچنین اظهار داشت : صحبت های وزیر اقتصاد به این معنی است که در ۴۰ سال گذشته، سالانه ۲.۵ میلیون تن آرد به دست مصرف کننده واقعی نرسیده است. در واقع ما امروز هدر رفت عددی به بزرگی ۱۰۰ میلیون تن صحبت می کنیم که دلیل آن سیستم ناکارآمدی است که در دولت های مختلف ادامه پیدا کرده است. به جز دوره کوتاهی در یکی از دولت ها که قیمت ها یکسان شد، ما همواره با قیمت های مختلفی در بازار مواجه بودیم. هم اکنون یک نرخ ۸۰۰ تومان، یکی نرخ هزار تومانی، یک نرخ ۱۲ هزار تومانی و یک نرخ ۱۶ هزار تومانی برای آرد داریم.

مرتضوی با طرح این سوال که چرا نان های حجیم آرد خود را باید به قیمت ۱۶ هزار تومان و نان های غیر حجیم به قیمت هزار تومان خریداری کنند، گفت: نان نان است. چرا باید قیمت ها تا این اندازه اختلاف داشته باشد. بماند که حتی در دوره ای قرار بود که مصرف نان های صنعتی در کشور را افزایش داده و به نوعی فعالین این حوزه را مورد حمایت قرار دهیم.

او همچنین افزود: در طول ۴۰ سالی که در صنعت آرد مشغول به فعالیت بودم، همواره صحبت از مصرف آرد در بخش های مختلف و سوء مصرف آن بوده و این چیزی نیست که کشف مسئولین دولت سیزدهم باشد.

رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ادامه داد: این همان مشکلی است که بارها و بارها انجمن های آرد سازان و اتحادیه نانوایان به صورت رسمی نسبت به تبعات آن به دولت هشدار داده بودیم. بارها تذکر دادیم که تفاوت قیمت و رنج بندی قیمت ها به صورت مصنوعی باعث تغییر در مصرف آرد توزیعی از سوی دولت شده و هم شائبه تخلفات گسترده ای در آن وجود دارد. البته دولت ها هم همواره حرف های ما را تایید کرده اند اما هیچ گاه به سراغ راه کارهای اجرایی مطرح شده از سوی ما نرفتند.

مرتضوی با بیان اینکه روش پرداخت یارانه نان باید تغییر کند و داشتن ۵ نرخ برای نان به هیچ وجه منطقی نیست، افزود: دولت های مختلف از زمان دولت رجایی تا حالا یارانه سنگینی را پرداخت کرده اند که قیمت نان تغییر نکند اما این تغییر قیمت در سال های مختلف همواره اتفاق افتاده است. طوری که یک بربری ۵ ریالی حالا به قیمت ۱۰ هزار تومان فروخته می شود. به عبارت دیگر قیمت نان تغییر می کند چه مسئولین بخواهند، چه نخواهند! منبع: بازار

امکان کاهش قیمت نان، با هوشمندسازی نظام توزیع آرد

در ادامه مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در تماس تلفنی با برنامه تهران ۲۰ درباره ارزیابی این طرح در فاز اول گفت: من جزو افرادی بودم که از روز اول برخلاف نگرانی‌های عده‌ای مدافع طرح بودم و الان هم این رویداد یک طرح موفق است. این طرح فقط محدود به بحث اجرای نان نیست بلکه مدلی برای حکمرانی در جاهایی است که می‌خواهیم آزادسازی قیمت نکنیم.

طاهری افزود: برخی می‌گویند قیمت آزاد‌سازی بشود و با واردات و صادرات قیمت را جبران کنیم. اما تورم نمی‌گذارد. به راحتی می‌توانیم ‌حکمرانی را بدون تورم و افزایش قیمت، دستمزد نانوا جبران کنیم. همین کالابرگ الکترونیک هم مشابه همین است. این هوشمندسازی و شفافیت اقتصادی یکی از موفقیت‌های این طرح نان است و امیدوارم مرحله دوم هم مثل اول طی بشود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن در برابر این سوال که بودجه مرتبط با این حوزه چگونه تامین می‌شود، گفت: همان پولی که گندم می‌خریدیم را در این راه صرف می‌کنیم. بار مالی جدید ندارد و نسبت به فرایند گذشته صرفه‌جویی خواهد داشت. یعنی شیب مصرف گندم و آرد را در نظر بگیرید اگر همان را ادامه می‌دادیم اوضاع طور دیگری می‌شد و با اجرای این طرح مصرف خیلی کمتر خواهد شد. علی‌رغم اینکه ۳۰ درصد از یارانه را به نانوا می‌دهیم، می‌توانیم حتی قیمت را پایین‌تر هم بیاوریم.

جلال نیز درباره وظیفه مردم در این فاز از طرح گفت: در سمت مردم کمکی که نیاز داریم و باعث افزایش کیفیت می‌شود این است با توسعه برنامکی که به آن اشاره شد، افراد در منزل خود هر زمان از روز به برنامه مراجعه کنند و نانوایی‌های اطراف را بر اساس حجم نان، رتبه و ساعت کار مشاهده و بررسی کنند. همچنین مردم حق اظهار نظر درباره خریدشان را دارند. این باعن می‌شود تا مردم کمک کنند نانوای توانمند ارتقا پیدا کند و مسیر رشد را طی کند.

معاون وزیر اقتصاد در ادامه گفت: شرکت در برنامه قطعا الزامی نیست و مردم درصورتی که خواستند از اطلاعاتی مانند سوابق خریدشان مطلع بشوند، می‌توانند به برنامک مراجعه کنند و مشارکت مردم به کنترل داده‌ها قطعا کمک می‌کند.

وی درباره اینکه اجرای این طرح چه تاثیری در بهبود بهره‌وری شرایط توزیع آرد و گندم دارد، گفت: در حالی که قبل از شروع طرح یک روند رشد انتزاعی مصرف آرد و گندم داریم، با شروع مرحله اول رشد مصرف، صفر شد و در مرحله دوم علاوه بر جلوگیری از هدر رفت آرد موضوع کیفیت نان را انتظار داریم.

لزوم تشکیل مرکزی برای پایش داده‌های نظام توزیع آرد

در ادامه هادی بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در تماس تلفنی به برنامه تهران ۲۰ گفت: این طرح بستر سازی و ایجاد حکمرانی داده است. ما تقاضا می‌کنیم این بحث ادامه پیدا کند و مرکزی به عنوان پایش داده شکل بگیرد و دائما بررسی بشود که چه نتایجی حاصل می‌شود.

بیگی‌نژاد افزود: وقتی که برآورد داشته باشیم می‌توانیم درک کنیم که چه مبلغی می‌خواهیم و اگر همین مبلغ را در کشور مدیریت کنیم که قیمت گندم کاهش پیدا کند و چرخه مدیریت بشود و به جامعه هدف برسد. لذا بستر این است که بتواند گندم را از تولید تا انتها نظارت و پایش کند. اگر این چرخه شکل گرفت آن وقت می‌گوییم چه نانی را حمایت بکنیم و یا چه ویژگی‌هایی داشته باشد. طرح الان هنوز به آن مرحله نرسیده و فعلا در حال بستر سازی است. این شروع جدید برای توزیع یارانه کشور است.

 

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی