کد مطلب: 25269

مسکن|قیمت مسکن|قیمت مسکن امروز

عیدی جدید دولت به مستاجرها | اهدای 20 هزار واحد مسکونی رایگان دولتی به این مستاجران

با موافقت رئیس جمهور، شورای پول و اعتبار در خصوص کاهش نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن، تصمیم‌گیری می‌کند

عیدی جدید دولت به مستاجرها | اهدای 20 هزار واحد مسکونی رایگان دولتی به این مستاجران

واگذاری واحدهای نهضت ملی مسکن با قیمت متعارف، هدف دولت در خانه‌دار شدن متقاضیان این طرح است. برای این هدف، دولت دو سیاست را در پیش گرفته است، دولت در نظر دارد هزینه ساخت مسکن را با تأمین منابع از طرق مختلف مانند تهاتر نفت و استفاده از منابع ارزی کاهش دهد و از طرف دیگر قصد دارد سود تسهیلات این طرح را متناسب با توان مالی متقاضیان تغییر دهد. با این دو برنامه، هم ساخت و ساز سرعت می‌گیرد و هم متقاضیان برای پرداخت آورده خود ترغیب می‌شوند. نهضت ملی مسکن با استفاده از تسهیلات بانکی، آورده متقاضیان و منابع صندوق ملی مسکن که برای این طرح در نظر گرفته شده، تأمین منابع می‌شود. با تأمین بموقع منابع، سرعت ساخت بالا می‌رود و هرچه سرعت ساخت بیشتر باشد، هزینه‌های ساخت نیز مشمول زمان و تورم کمتری خواهد بود. از طرفی با توجه به اینکه متقاضیان نهضت ملی از اقشار ضعیف و متوسط هستند کاهش سود تسهیلات فشار مالی خرید مسکن را برای آنان کاهش می‌دهد.

 

افزایش سود بانکی از 18 به 23 درصد این نگرانی را در بین متقاضیان نهضت ملی مسکن ایجاد کرده است که باید سود بیشتری برای تسهیلات این طرح بپردازند. اما مهرداد بذرپاش، وزیر راه از موافقت رئیس‌جمهور با کاهش سود تسهیلات نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت:‌ متقاضیان را با حداقل قیمت خانه‌دار می‌کنیم.

یکی از مشکلات موجود برای متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن پرداخت اقساط تسهیلات است. در این خصوص وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: رئیس جمهور موافقت کرده تا در اولین جلسه شورای پول و اعتبار از روش‌های متفاوتی که نظام بانکی به ما اجازه بدهد نرخ سود تسهیلات نهضت ملی کاهش یابد.

بر اساس قانون جهش تولید مسکن، نرخ سود وام نهضت ملی مسکن، متناسب با پیشنهاد نرخ سود شورای پول و اعتبار بانک مرکزی تعیین خواهد شد که در حال حاضر 23 درصد است. از سوی دیگر به منظور افزایش رفاه متقاضیان، این تسهیلات در مدت زمان 20 ساله تقسیط می‌شود که با توجه به بازه زمانی 3 ساله مشارکت، این عدد به 17 سال دوره بازپرداخت کاهش پیدا می‌کند. اما از همان ابتدای اجرای نهضت ملی مسکن، دولت اعلام کرده بود که نرخ سود تسهیلات و زمان بازپرداخت برای تمام متقاضیان یکسان نیست و دهک‌های پایین تسهیلات ویژه‌تری دریافت می‌کنند. راهکاری که برای کاهش سود تسهیلات نهضت ملی مسکن در خصوص آن در دولت صحبت شده، استفاده از یارانه دولتی برای کاهش نرخ سود است البته این تصمیم نهایی نشده و باید دید شورای پول و اعتبار در جلسه آتی خود، چه تصمیمی برای پیشنهاد دولت اتخاذ می‌کند.

حدود 15 سال پیش بود که شروع پروژه ساخت خانه‌های مسکن‌ مهر در دولت احمدی‌نژاد کلید خورد. تعدادی از مستاجران نیز مدتی بعد واحدهای خود را تحویل گرفتند و خانه‌دار شدند.

اما بعد گذشت بیش از یک دهه تعدادی از واحدها نیمه‌ساز رها شده‌اند و متقاضیان هنوز چشم‌انتظار واحدهایی هستند که هزینه آن را پرداخت کرده‌اند. عده‌ای از آنها طی این مدت از خانه‌دار شدن قطع امید کردند و به طور کلی انصراف دادند.

پیش از این نیز معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعداد واحدهای مسکن مهر تحویل نشده را ۳۳ هزار واحد اعلام کرده بود.

در این بین معاون وزیر راه و شهرسازی امروز از تحویل ۵۰ درصد از خانه‌های نیمه تمام مسکن مهر خبر داده و گفته است: تا پایان سال ۲۰ هزار مسکن مهر تحویل متقاضیان می‌شود.

اما وعده تحویل این تعداد واحد در حالی که کمتر از دو ماه تا پایان سال باقی مانده، عملی است؟

مشکلات ساخت خنه‌های مسکن‌ مهر

خانه‌های مسکن‌ مهر قرار بود راهی باشد تا تعداد زیادی از مستاجران که آرزوی خانه‌دار شدن داشتند با مبلغ پایینی صاحب خانه شوند. اما حالا با گذشت بیش از یک دهه از آغاز ساخت مسکن مهر و افزایش افسارگسیخته تورم مشخص نیست که هنوز چند درصد از متقاضیان قادر به پرداخت هزینه‌های واحدها هستند.

از سوی دیگر همین حالا نیز دولت بدهی بالایی به پیمانکاران دارد و با توجه به کمبود شدید بودجه در سال جاری به نظر نمی‌رسد توانایی پرداخت این بدهی‌ها وجود داشته باشد. البته این کسری بودجه، خود مانع دیگری برای تامین هزینه‌های این پروژه است.

همان‌طور که اشاره شد تنها کمتر از دو ماه تا پایان سال جاری باقی مانده و حتی اگر دولت قادر باشد در این مدت واحدها را با وجود مشکلات ذکر شده به متقاضیان تحویل دهد به نظر می‌آید کیفیت لازم را دارا نخواهد بود.

همچنین با در نظر گرفتن اینکه بعضی آپارتمان‌ها در مناطق مناسبی بنا نشده‌اند، برخی از این واحدها هیچ متقاضی برای تحویل ندارد.

بر این اساس به نظر می‌آید وعده‌های دولت در جهت ساخت مسکن چه در قالب مسکن ملی و چه در قالب اتمام پروژه مسکن مهر تا حد زیادی عملی نباشد!

 

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی