کد مطلب: 25240

دیه| قانون جدید دیه

قانون جدید دیه مشخص شد | قانون دیه چگونه محاسبه میشود؟|نرخ دیه برای سال ۱۴۰۲ چقدر می‌شود؟

بر اساس قوانین اسلام و تعاریف فقهی در پی کشتن انسان یا نقص عضو، مال یا پولی به عنوان جبران خسارت به فرد آسیب دیده پرداخت می شود. این مبلغ دیه یا خونبها نام دارد که در ادامه به جزئیات بیشتر در این زمینه خواهیم پرداخت.

قانون جدید دیه مشخص شد | قانون دیه چگونه محاسبه میشود؟|نرخ دیه برای سال ۱۴۰۲ چقدر می‌شود؟

دیه چیست ؟

به طور کلی از منظر حقوقی اگر فردی به صورت عمد با غیر عمد به جان یا مال دیگری صدمه وارد کند که ضرر و زیان مادی و معنوی را برای دیگری به همراه داشته باشد، باید درصدد جبران خسارت برآید، در این صورت پول یا مالی که در این جهت پرداخت می گردد دیه یا خونبها نام دارد. مطابق قانون پرداخت دیه در مواردی به عنوان مجازات اصلی و در مواردی نیز جایگزین قصاص خواهد شد.

انواع دیه چیست؟

دیه در شرایط مختلف و بر اساس قانون مجازات اسلامی به انواع مختلفی تقسیم می شود که عبارت اند از:

دیه قتل: دیه قتل مطابق یک دیه کامل بوده که مبلغ آن هر ساله توسط قوه قضاییه اعلام می‌شود.

دیه منافع اعضا: در صورتی که فرد مجرم اعمالی انجام دهد که دیگری حواس خود را از دست بدهد، فرد خاطی باید دیه منافع آن عضو را پرداخت نماید. به طور مثال هنگامی که توانایی شنیدن مختل شود اما به خود گوش آسیبی وارد نشود. این نوع دیه شامل مواردی چون دیه بینایی، دیه شنوایی، دیه عقل، دیه بویایی و دیه صوت و گویایی است.

دیه جراحت: در صورتی که فردی مرتکب جنایتی شود که طرف مقابل با جراحت رو به رو گردد، باید دیه جراحت بپردازد که تعیین مبلغ آن بر اساس میزان جراحت و به تشخیص پزشکی قانونی صورت می‌گیرد مانند ایجاد کبودی، زخم، تورم و …

دیه اعضای بدن: در صورتی که از عضوی تنها یک عدد در بدن انسان وجود داشته باشد و فرد مجرم، آن عضو را از بین ببرد، باید یک دیه کامل بپردازد اما اگر از آن عضو دو عدد وجود داشته باشد، از بین بردن یکی از آنها مجازات پرداخت نصف دیه کامل را به همراه خواهد داشت و اگر هر دو عضو از میان بروند، مبلغ دیه برابر با دیه کامل انسان محاسبه خواهد شد.

دیه چگونه محاسبه می شود؟

محاسبه دیه بر اساس مبلغ دیه‌ ای است که توسط قوه قضاییه به صورت سالانه اعلام می‌گردد. به همین جهت پزشکی قانونی با اعلام میزان صدمات وارده به فرد و اعلام آن به دادگاه، مسیر محاسبه دیه را هموار کرده و دادگاه نیز بر اساس گواهی پزشکی قانونی مبلغ دیه را اعلام می‌کند.

سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که مبلغ اعلام شده توسط قوه قضاییه چگونه تعیین می‌شود؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت بر طبق قانون مجازات اسلامی مبلغ دیه کامل یک انسان برابر است با نرخ به روز ۱۰۰ شتر سالم می باشد. با این حال امروزه این مبلغ بر اساس معیار های جامعه امروز تعیین می گردد. که در بخش بعد به تفصیل به آن خواهیم پرداخت.

دیه

میزان دیه کامل و دیه اعضای بدن چه قدر است؟

به طور کلی دیه کامل یک انسان و اعضای بدن هر ساله توسط قوه قضاییه تعیین می‌شود که طبق آخرین مبالغ اعلام شده به شکل زیر طبقه بندی می شود:

دیه کامل در ماه‌های غیر حرام = ۲۷۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان

دیه کامل در ماه‌های حرام = ۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان

دیه شکستگی استخوان دست که مطلوب التیام یابد = ۲۱,۶۰۰,۰۰۰ تومان

دیه شکستگی نازک نی و درشت نی استخوان پا هر کدام = ۲۱,۶۰۰,۰۰۰ تومان

دیه شکستگی بینی = ۲۷,۰۰۰,۰۰۰ تومان

دیه شکستگی ترقوه = ۱۰,۸۰۰,۰۰۰ تومان

دیه شکستگی جمجمه سر در حد هاشمه = ۲۷,۰۰۰,۰۰۰ تومان

دیه زخم شدگی در حد حارصه = ۱,۳۴۴,۱۵۶ تومان

دیه زخم شدگی در حد دامیه = ۴,۹۷۹,۲۲۱ تومان

دیه دندان‌ های پیشین که کامل ساقط شوند = ۱۳,۵۰۰,۰۰۰ تومان

دیه دندان‌ های پشتی که کامل ساقط شوند = ۶,۷۵۰,۰۰۰ تومان

دیه یک دست = ۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان

دیه یک پا = ۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان

دیه شکستگی دنده‌های محیط بر قلب = ۶,۷۲۶,۶۲۳ تومان

دیه خرد شدگی استخوان مطلوب التیام یافته = ۴۶,۵۱۰,۴۸۱ تومان

ارش چیست و چگونه محاسبه می شود؟

در بعضی موارد و برای برخی از صدمات، دیه‌ ای در قانون مجازات اسلامی پیش بینی نشده است. به همین دلیل در هنگام بروز چنین مواردی دادگاه مطابق گواهی پزشکی قانونی و براساس تشخیص خود، مبلغی را به عنوان ارش اعلام کرده که فرد خاطی موظف به پرداخت آن می‌شود. بنابراین، می توان گفت به آن بخش از خسارت وارد شده به اعضای بدن که میزان آن در قانون شرع تعیین نشده باشد ارش گفته می‌شود. ارش براساس موارد زیر تعیین می‌شود:

نوع و کیفیت آسیب وارد‌شده بر فرد

با در نظر گرفتن دیه

نظر کارشناس

چه تفاوتی میان دیه مرد و زن وجود دارد؟

مطابق مواد ۵۶۰ و ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی، در صورتی که آسیب و صدماتی منجر به نقص عضو و زوال منافع گردد، میزان دیه زن نصف دیه مرد محاسبه می‌شود. با این حال گفتنی است تامین تفاوت دیه زن و مرد مطابق ماده ۵۵۱ مجازات اسلامی در کلیه جرایم بر عهده صندوق تامین خسارت‌های بدنی است، مانند شرایطی که جهت آسیب وارده، ارش پرداخت شده یا صدمه از نوع جراحات منتهی به زوال منافع یا نقص عضو نمی‌گرد که در این صورت که تفاوتی میان زن و مرد نیست و دیه و ارش زن حتی در صورتی که بیش از ثلث باشد، نصف نخواهد شد و با دیه مرد مساوی است.

از طرف دیگر، مطابق قانون در تمامی خسارات وارده بر شخص ثالث که از طریق حوادث رانندگی ایجاد و دیه توسط شرکت‌های بیمه پرداخت می‌شود، هیچ تفاوتی میان زن و مرد نبوده و هر دو جنس از دیه کامل برخوردار خواهند شد.

دیه در ماه های حرام چگونه محاسبه می شود؟

همان طور پیشتر به آن اشاره شد محاسبه دیه در ماههای حرام و غیر حرام با یکدیگر متفاوت است. بنابراین می توان گفت بر اساس ماده ۵۵۵ اگر رفتار مرتکب و فوت مضروب هر دو در ماه‌ های حرام انجام گیرد یا در محدوده حرم مکه واقع شود، خواه عمل به صورت عمد باشد خواه غیر عمد، علاوه بر دیه نفس، یک سوم دیه نیز به آن اضافه شده و فرد خاطی ملزم به پرداخت آن می‌گردد. ماه‌های حرام عبارتند از:

محرم

رجب

ذی القعده

ذی الحجه

در اینجا لازم به ذکر است مطابق تبصره ماده ذکر شده در بالا، معیار آغاز و پایان ماه‌های حرام، مغرب شرعی است ، به عبارت دیگر، ماه رجب از مغرب شرعی روز آخر ماه جمادی الثانی آغاز و با مغرب آخرین روز ماه رجب پایان می یابد.

 

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی