کد مطلب: 25233

بازنشستگان| حقوق بازنشستگان|همسان سازی حقوق

فوری: واریز مهم عیدی بازنشستگان از این تاریخ | رقم عیدی بازنشستگان اعلام شد + جزییات مهم

رئیس کانون بازنشستگان تهران گفت: پرداخت حقوق اسفند بازنشستگان آغاز شده است.

فوری: واریز مهم عیدی بازنشستگان از این تاریخ | رقم عیدی بازنشستگان اعلام شد + جزییات مهم

میزان پرداخت عیدی بازنشستگان، مستمری بگیران، حقوق وظیفه از کارافتادگی، حقوق وظیفه وراث مستخدمین متوفای مشمول صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق های بازنشستگی و نیز شهدا و جانبازان از کار افتاده کلی بارها مورد بررسی قرار گرفته است.عیدی بازنشستگان بهمن ماه واریز می‌شود.عیدی بازنشستگان به افراد واجد شرایط تعلق می‌گیرد. عیدی بازنشستگان را دولت اعلام می‌کند و طبق سنوات گذشته، مبلغ آن به اندازه‌ی عیدی کارمندان دولت است. آخرین خبرهای مربوط به  عیدی بازنشستگان  را در سایت بخوانید.

خبر مهم برای بازنشستگان

عیدی بازنشستگان

علی دهقان کیا (رئیس کانون بازنشستگان کارگری تهران) اظهارکرد: پرداخت مستمری اسفند بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی از بیستم اسفند به روال همیشه آغاز شده است.

وی افزود: یک ماه مابه‌التفاوت بازنشستگان سایر سطوح نیز به همراه حقوق اسفند در حال واریز شدن است. این پرداخت، آخرین پرداخت مابه‌التفاوت‌ها است.

به گفته وی، با این واریزی، معوقات بازنشستگان سایر سطوح بابت چندماه اول سال به صفر می‌رسد.

دهقان کیا در مورد باقیمانده متناسب‌سازی سال قبل گفت: طی مذاکراتی که با مدیرعامل سازمان در مورد بیست و پنج درصد باقیمانده متناسب‌سازی صورت گرفته، ایشان رضایت خود را با اجرایی شدن آن اعلام کرده‌اند و عنوان کرده‌اند که به دنبال راهکار برای اجرای آن هستند.

او اضافه می‌کند: امیدواریم باقیمانده متناسب‌سازی در اسرع وقت اجرایی شود؛ انتظار بازنشستگان این است که نهایتاً در فروردین ماه احکام جدید بازنشستگان مشمول صادر شود؛ بازنشستگان ماه‌هاست در انتظار اجرای باقیمانده متناسب‌سازی هستند.

رییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران در ارتباط با رقم و زمان پرداخت عیدی به بازنشستگان تامین اجتماعی تصریح کرد: آنچه را که سازمان تامین اجتماعی تاکید دارد، این است که میزان عیدی به بازنشستگان بر مبنای رقمی است که در زمان شاغل بودن فرد پرداخت شده است البته ما انتظار داریم در این زمینه میزان عیدی بیشتر باشد اما به هر ترتیب پیش‌بینی ‌می‌شود که میزان عیدی همانند فرمول سنوات گذشته به بازنشستگان پرداخت شود.

دهقان‌کیا گفت: در خصوص زمان پرداخت عیدی هم هنوز جلسه‌ای برگزار نشده است و باید منتظر اعلام سازمان تامین اجتماعی باشیم اما پیش‌بینی می‌شود که طبق سنوات گذشته پرداخت شود.

وی در ارتباط با افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی اظهار کرد: در این خصوص از هفته‌های آتی جلسات برگزار می‌شود و انتظار ما از رییس جمهور و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این است که عنایت ویژه‌ای را به شرایط اقتصادی و زندگی بازنشستگان داشته باشند.

آنطور که در قوانین آمده میزان حداقل عیدی برابر با دو برابر حداقل دستمزد و حداکثر رقم عیدی برابر با سه برابر حداقل دستمزد است.

این مبلغ در سال ۱۴۰۱ برای پایه حقوق سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان با کسر مالیات برابر با پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و با پایه حقوق چهار میلیون تومان برابر با هفت میلیون و ۹۶۰ هزار تومان تعیین شد.

همچنین طبق تصمیم شورای‌عالی کار، حداقل دستمزد کارگران برای یک شخص مجرد پنج میلیون و ۶۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان است. این در حالی است که، حداقل حقوق پایه، مبنای محاسباتی عیدی ۱۴۰۲ است که بدون در نظر گرفتن حق مسکن و بن کارگری چهار میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان است.

بر اساس این توضیحات، عیدی کارمندان و کارگران در نوروز ۱۴۰۲، بین هشت میلیون و ۳۵۹ هزار تومان تا ۱۲ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۲۵۰ تومان خواهد بود.

هیچ گونه منع قانونی از پرداخت عیدی و حق سنوات کارگران به صورت ماهانه وجود ندارد؛ اما کارفرما باید رسید پرداخت با امضای کارگر را داشته باشد.

کارگرانی که مشمول قانون کار هستند، از حقوق و مزایای مختلفی در رابطه با انجام وظایف خود در حین کار برخوردار هستند که یکی از مهم‌ترین این مزایا عیدی و پاداش سالانه آنان است.

هیچ گونه منع قانونی از پرداخت عیدی و حق سنوات کارگران به صورت ماهانه وجود ندارد؛ اما کارفرما باید رسید پرداخت با امضای کارگر را داشته باشد.

همانگونه که از عنوان آن مشخص است، در پایان هر سال، کارفرمایان مکلف به پرداخت عیدی و پاداش مربوط به آن سال به کارگران زیرمجموعه خود هستند.

در اجرای ماده واحده قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار مصوب ۶ اسفند ۱۳۷۰ مجلس شورای اسلامی ضوابط مربوط به میزان، نحوه محاسبه و پرداخت عیدی و پاداش سالانه کارگران به‌شرح زیر اعلام می‌شود؛

ماده ۱ ـ کلیه کارفرمایان مکلفند به هریک از کارگران خود به‌نسبت یک سال کار معادل شصت روز (دو ماه) آخرین مزد به‌عنوان عیدی و پاداش بپردازند.

اما گاهی دیده شده است که کارفرمایان عیدی و سنوات را ماهیانه پرداخت می کنند. حال این سوال مطرح است که آیا پرداخت عیدی و حق سنوات کارگران به صورت ماهیانه امکان دارد؟

کارشناسان بازار کار می گویند هیچ گونه منع قانونی از پرداخت ماهانه عیدی و حق سنوات کارگران به صورت ماهانه وجود ندارد. اما نکته مهمی که کارفرمایان باید رعایت کنند وجود قبض حقوقی و فرم تسویه ماهانهایی که در آن پرداخت موارد فوق به تفکیک ذکر شده باشد و به امضای کارگرنیز رسیده باشد.

همسان سازی حقوق بازنشستگان

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: اگر میزانِ سهم واگذار شده به سازمان با عدد و رقم مشخص نشود، یعنی کوتاهی کرده‌اند و ما این کوتاهی را از چشم رئیس مجلس می‌بینیم، در ان صورت، اگر بازنشستگان اعتراض کردند، شخص آقای قالیباف باید تبعاتِ آن را برعهده بگیرد. اگر سازمان نتواند حقوق بازنشستگان را پرداخت کند اعتراض شکل می‌گیرد و مسئولِ این وضعیت هم آقای قالیباف خواهند بود که مانع طرح پیشنهادات برای تعیین رقم هستند.

صادقی ادامه داد: طبق محاسبات، اگر مولفه‌های تعریف شده در حوزه‌ی نظام بیمه‌پردازی با توجه به افزایش حقوق در نظرگرفته شود، در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن، ماهی چیزی حدود ده هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهیم داشت. این درحالی است که کارشناسان ۲۲۰هزار میلیارد تومان کسری بودجه پیش‌بینی کرده‌اند؛ این رقم چگونه باید تامین شود؟ مسلم است که باید از محل اختصاص بودجه تأمین شود.

وی ادامه داد: چرا نباید سهمی برای سازمان ببینند در حالیکه ۳۲۰هزار میلیارد تومان سهم برای سه سازمان بیمه‌گرِ دیگر دیده شده است؟ قانون در مورد تعهدات دولت به صندوق صراحت دارد که هرساله باید سهم سازمان محاسبه و به حساب آن واریز شود. اگر دولت این کار را انجام ندهد مجلس باید به دلیلِ نقش نظارتیِ خود ورود کند. آقای قالیباف وکیل دولت است یا وکیل ملت؟ ایشان موضع خود را مشخص کنند؛ اگر وکیل ملت هستید سهم ۴۴ میلیون نفری که نادیده گرفته شده را بگیرند!

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری بیان کرد: اگر سهمی برای سازمان دیده نشود، مردم از چشم نمایندگان و رئیس مجلس می‌بینند.

صادقی گفت: ما با جدیت حرکات را رصد می‌کنیم؛ اگر بی‌توجهی ادامه پیدا کند انتظار سکوت از کارگران و بازنشستگان نداشته باشند. سازمان تامین اجتماعی به دلیلِ کسریِ بودجه، ۲۵درصد باقیمانده متناسب‌سازی را نمی‌دهد و علتِ رسیدن به اینجا همین دیدگاه‌های تنگ‌نظرانه‌ی سازمان مدیریت و برنامه و کمیسیون تلفیق است. نقطه‌ی اتکای ما آقای قالیباف بود اما متاسفانه الان می‌بینیم ایشان در مقابل ما و در کنار آقای میرکاظمی هستند. به نظر می‌رسد ایشان وکیل دولت هستند نه وکیل ملت.

وی در پایان تاکید کرد: انتظار ما این است که اجازه دهند پیشنهادات برای تعیین رقم داده شود و رقم مشخصی برای واگذاری سهام درنظر گرفته شود. در ابهام حرف زدن، نوعی فرار رو به جلو و زیر پا گذاشتنِ حقوق بازنشستگان و بیمه‌شدگان است. ما انتظار داریم مجلس واقعیتِ کسریِ بودجه‌ی سازمان را بپذیرد و رفتار متناسب از خود نشان دهد.

رایزنی برای متناسب‌سازی حقوق‌ بازنشستگان

علی دهقان‌کیا؛ رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران با اشاره به آغاز پرداخت معوقات از ماه جاری اظهار کرد: در‌باره متناسب‌سازی حقوق‌ها رایزنی‌هایی در حال انجام است و امیدواریم که تا پایان سال جاری تکلیف آن مشخص شود. البته هنوز با مدیر عامل تامین اجتماعی مذاکرات مستقیمی در این رابطه نداشتیم و به دنبال فرصت هستیم تا بتوانیم با او جلسه‌ای بگذاریم. این موضوع جز مطالبات اصلی بازنشستگان و زیر مجموعه برنامه ششم تامین اجتماعی است. اگر متناسب‌سازی به سال بعد کشیده شود، برنامه هفتم مطرح خواهد شد. بنابراین انتظار کانون بازنشستگان این است که شخص مدیرعامل مستقیم به این قضیه ورود کند و وعده‌هایی مبنی بر پذیرش بدهی ۲۵ درصدی به بازنشستگان و سایر سطوح را عملی کنند. البته لازم مدیر عامل تامین اجتماعی در این باره یکبار مصاحبه کنند و جواب مردم را بدهند تا خیالشان راحت شود. در رابطه با معوقات نیز مشاهده کردیم که وعده مدیر عامل مبنی بر پرداخت از آبان‌ماه، عملی شد.

او درباره بدهی تامین اجتماعی به مراکز درمان دولتی توضیح داد: سازمان تامین اجتماعی به بیمارستان‌ها و داروخانه‌های دولتی که تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی هستند، حدود ۸ هزار میلیارد تومان بدهکار است. در مقابل سازمان تامین اجتماعی خدماتی به مراکز درمان دولتی ارائه کرده که در نتیجه آن ۱۳ هزار میلیارد تومان سازمان از آن‌ها طلبکار است. امروز بدهکار مدعی شده که به بیمه‌شدگان تامین اجتماعی خدمات نمی‌دهد تا بدهی ۸ هزار میلیارد تومانی خود را تسویه کند. در صورتی که وجود ۱۳ هزار میلیارد بدهی، به خودی خود این بدهکاری را رفع می‌کند. تامین اجتماعی می‌تواند ۸ هزار میلیارد را به صورت نقد پرداخت کند و یا از ۱۳ هزار میلیارد بدهی خود مابقی آن را که ۵ هزار میلیارد است را پرداخت کنند. این تامین اجتماعی است که از مراکز درمانی دولتی طلب دارد اما امروز بدهکار برای سازمان تامین اجتماعی مدعی شده است.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی