کد مطلب: 25227

مهریه| پرداخت مهریه

خبر مهم: قانون مهم مهریه زنان در اسلام| چرا به این زنان مهریه تعلق نمیگیرد؟

در قانون، زن بعد از جاری شدن عقد مستحق دریافت مبلغی است که باید توسط مرد پرداخته شود و به عنوان نشانه صداقت و محبت مرد از آن یاد شده است مهریه نام دارد. در سند ازدواج به دو صورت میتواند ثبت شود.

خبر مهم: قانون مهم مهریه زنان در اسلام| چرا به این زنان مهریه تعلق نمیگیرد؟

به صورت عندالمطالبه و عندالاستطاعه و زن میتواند هر زمان که اراده کند مهریه خود را از مرد طلب کند. برای پرداخت عندالاستطاعه باید زن ثابت کند که مرد میتواند آن را به طور کامل پرداخت کند، در صورتی که زوج برای پرداخت عندالمطالبه دچار مشکل باشد دادگاه میتواند آن را قسط بندی کند.

قانون جدید مهریه

بر اساس قانون ۱۰۸۰ الی ۱۰۸۷ زوجین هر دو باید از میزان مبلغ مهریه راضی باشند. زیرا در صورتی که مرد از مبلغ تعیین شده برای مهریه ناراضی باشد و توسط خانواده ها تعیین شده باشد مرد می تواند از پرداخت آن بپرهیزد و سر باز بزند.

بر اساس قانون زن مالک شرعی و قانونی مهریه است و در صورتی می تواند مهر خود را دریافت نماید که از انجام وظایف خود در برابر همسر امتناع ننماید.

به منظور حفظ بنیاد خانواده و کاهش میزان طلاق قانون جدیدی برای مهریه تصویب شده است که به قانون مهریه ۱۱۰ سکه معروف است.

بر اساس این قانون دختر و پسر هنگام خواندن عقد نکاح نمی توانند بیشتر از ۱۱۰ سکه را به عنوان مهریه تعیین کنند مگر اینکه مرد از تمکن مالی بالایی برخوردار باشد و بتواند آن را پرداخت نماید.

از این رو هنگامی که زوجین بخواهند از یکدیگر جداشوند تنها مبلغ ۱۱۰ سکه به عنوان مهریه به او پرداخت می شود. این قانون دارای موافقین و مخالفین بسیاری است.

به طور کلی در این قانون سه حالت برای مصداق معلوم در نظر گرفته شده است که در زیر به آن ها اشاره می کنیم.

• اولین حالت به این صورت است که میزان مهریه کمتر از ۱۱۰ عدد باشد. در این مورد در صورتی که مرد از پرداخت مهریه سر باز بزند بر اساس ماده ۲ قانون محکومیت های مالی مرد مجرم است و باید به زندان رود.

• در حالت دوم مهریه برابر با ۱۱۰ عدد سکه در نظر گرفته شده است و عدم اجرای آن محکومیتی مانند حالت اول را دارد.

• حالت سوم مبنای اصلی تصویب قانون جدید مهریه است و در رابطه با مهریه های بالای ۱۱۰ سکه است.

در این حالت دادگاه در ابتدا برای پرداخت ۱۱۰ سکه احکام لازم را برای زوج صادر کرده و پس از ارزیابی وضعیت مالی مرد نسبت به نحوه پرداخت یا عدم پرداخت تعداد سکه های باقی مانده تصمیم گیری می کند.

خیلی از مردان در زمان ازدواج تحت تاثیر شور و ذوق آن شرایط توجه چندانی به میزان مهریه ندارند و معمولا بیشتر از حد توان خود سکه تعیین می کنند اما پس از به وجود آمدن اختلافات و تصمیم به طلاق به دنبال راه چاره ای می گردند تا بتوانند از پرداخت مهریه سر باز بزنند و این مشکل را حل نمایند.

شرایط عدم دریافت مهریه در طلاق به درخواست زن

به‌طور کلی در دو حالت مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد. براساس ماده ۱۰۸۹ قانون مدنی در صورتی‌که عقد باطل بوده و نزدیکی صورت نگرفته باشد. همچنین در موردی که عقد فسخ شود و نزدیکی هم انجام نشده باشد. در این دو حالت مهریه‌ای در بین نخواهد بود مگر آن‌که مرد دچار بیماری عِنن باشد، که نوعی بیماری ناتوانی جنسی است. در این‌صورت نصف مهریه به او تعلق می‌گیرد.

با مطرح شدن درخواست طلاق از طرف زن و مهریه، موضوع پرداخت طلب زن در دادگاه مورد توجه قرار می‌گیرد. حتی اگر هنوز زندگی مشترک را شروع نکرده باشند.

اگر زن بتواند دلایلی ارائه دهد که مورد قبول دادگاه باشد، نصف مهریه به زن پرداخت می‌شود، البته به شرطی که زن باکره باشد، وگرنه در صورت نزدیکی در دوران عقد تمام صداق تعلق خواهد گرفت.

در مواردی زن بدون آن‌که دلیل قانونی داشته باشد از شوهر کراهت دارد‌، در اینجا باید برای طلاق رضایت شوهر را جلب کند که این کار با بخشیدن کل مهریه یا بخشی از آن امکان‌پذیر است و به آن طلاق خلع گفته می‌شود.

مهریه مالی است که قابلیت تملک داشته باشد و در عقد نکاح ، مرد تعهد می کند که به زوجه بپردازد. ما در این نوشتار به طور مختصر منابع و احکام حقوقی مهریه را بیان می کنیم. بنابراین مهریه مالی است که به هنگام عقد نکاح برای ضوابط شرع و رسم و عادت از طرف مرد به زن پرداخت می گردد و صداق – صداقیه، کابین و قرض هم نامیده می شود. مهریه عندالمطالبه است یعنی به محض انعقاد عقد نکاح زوجه مالک مهریه می شود . در صورت بطلان نکاح و یا فسخ آن از طرف مرد یا زن مهریه به زن تعلق نمی گیرد. در زمان عقد زوجین می توانند توافق نمایند که شخص خاصی ضمانت پرداخت مهریه را بنماید یا تضمین جهت پرداخت آن اخذ شود. بعد از فوت زن مهریه از طریق وراثت قابل مطالبه می باشد. یعنی وراث می توانند به نسبت سهم الارث ادعای مهریه را داشته باشند.

مهریه

مهریه در طلاق از طرف مرد 

زمانی که مرد دادخواست طلاق را تقدیم دادگاه نماید باید کل مهریه زوجه را پرداخت کند.

مهریه در طلاق از طرف زن

در طلاق از طرف زن از نوع طلاق بائن بوده و زوجه باید در قبال مالی که به شوهر می دهد طلاق بگیرد و این مال در اغلب موارد مقداری از مهریه زن می باشد که زوجه آن را بذل می نماید.

مهریه در طلاق توافقی

پرداخت مهریه در طلاق توافقی بستگی به توافق طرفین دارد. هرچند که با توجه به اینکه نوع طلاق خلع می باشد زوجه باید مقداری از مهریه خود را بذل نماید.

قانون مقدار مشخصی برای مهریه تعیین نکرده و بستگی به توافق طرفین دارد. تعیین مهریه در نکاح منقطع الزامی است و عدم تعیین آن موجب ابطال عقد می باشد. قوانین جدید صرفاً درخصوص نحوه وصول مهریه و اجرای محکومیت مالی و بازداشت مرد می باشد.

پرداخت مهریه توسط کارمندان یک دغدغه برای افرادی است که باید مهریه همسر خود را پرداخت کنند. زمانی که زن و مردی به عقد دائم یکدیگر درآمدند، به‌حکم‌قانون موظف به انجام اموری می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، مرد بایستی مهریه زن را بپردازد، زن نیز باید از شوهر خود تمکین کند و در این صورت، حق دریافت نفقه خواهد داشت.

زوجه جهت به‌اجراگذاشتن مهریه خویش اگر مرد، کارمند باشد دیگر نیازی نیست به دادگاه و اداره ثبت مراجعه کند؛ بلکه مستقیماً بر اساس قانون جدید می‌تواند به محل دفتر ازدواج خویش که در آن جا عقد صورت پذیرفته مراجعه و مراحل قانونی را طی نماید.

ناپایداری شرایط اقتصادی با نوآوری قابل حل است.

همچنین لازم به ذکر است زوج کارمند اگر از محل کار خویش اخراج شده باشد می‌تواند دادگاه را در جریان قرار داده و حتی دادخواست اعسار از پرداخت نماید.

مواد قانونی اخذ مهریه از مرد کارمند

مطابق ماده ۹۶ قانون اجرای احکام مدنی: از حقوق و مزایای کارکنان سازمان‌ها و مؤسسات دولتی یا وابسته به دولت، شرکت‌های دولتی، شهرداری‌ها، بانک‌ها، شرکت‌ها، بنگاه‌های خصوصی و نظایر آن درصورتی‌که دارای زن یا فرزند باشند 

اگر مرد کارمند باشد، بنابراین دریافت سکه‌ها به صورت یک چهارم (اگر زوج متاهل باشد) یا یک سوم (اگر زوج از قبل مجرد باشد) از حقوق وی با اجرای مهریه از طریق اداره ثبت، محاسبه نرخ به روز سکه انجام می‌پذیرد.

پرداخت مهریه

تبصره ۱: توقیف و کسر یک‌چهارم حقوق بازنشستگی یا وظیفه افراد موضوع این ماده جایز است مشروط بر اینکه دین مربوط به شخص بازنشسته یا وظیفه‌بگیر باشد.

اگر زانو درد دارید شماره خود را وارد کنید تا مشاوره رایگان بگیرید

تبصره ۲ (اصلاحی ۱۳۹۴/۱۱/۱۲): حقوق و مزایای نظامیانی که در جنگ هستند و مستمری مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی توقیف نمی‌شود.

مطابق ماده ۹۷ قانون اجرای احکام مدنی: در مورد ماده فوق مدیر اجرا مراتب را به سازمان مربوط ابلاغ می‌نماید و رئیس یا مدیر سازمان مکلف است از حقوق و مزایای محکوم‌علیه کسر نموده و به قسمت اجرا بفرستد.

مطابق ماده ۹۸ قانون اجرای احکام مدنی: توقیف حقوق و مزایای استخدامی مانع از این نیست که اگر مالی از محکوم‌علیه (مرد) معرفی شود برای استیفای محکوم به (مهریه) توقیف گردد؛ ولی اگر مال معرفی شده برای استیفای محکوم به (مهریه) کافی باشد، توقیف حقوق و مزایای استخدامی محکوم‌علیه موقوف می‌شود.

مطابق ماده ۱۰۰ قانون اجرای احکام مدنی: اداره ثبت پس از اعلام توقیف درصورتی‌که ملک به نام محکوم‌علیه ثبت شده باشد مراتب را در دفتر املاک و اگر ملک در جریان ثبت باشد در دفتر ملک بازداشتی و پرونده ثبتی قید نموده به قسمت اجرا اطلاع می‌دهد و اگر ملک به نام محکوم‌علیه نباشد فوراً به قسمت اجرا اعلام می‌دارد.

مهریه، عبارت است از مالی که به موجب عقد نکاح دایم یا موقت، به ملکیت زن در  آمده و او می تواند، در آن تصرف نموده و یا هر زمان که بخواهد، آن را مطالبه کند. مهریه، می تواند عند المطالبه و حال باشد. در این صورت، باید، به محض تقاضای زوجه، پرداخت شود؛ یا عندالاستطاعه بوده و پرداخت آن، منوط به توانایی مالی زوج باشد. مهر المسمی، مهر المثل ، مهر السنه و مهر المتعه، انواع مهر، بر اساس قانون مدنی می باشند.

برای مشاوره در خصوص مهریه 

از ایام قدیم و در برخی از کشورها، به ویژه کشورهای مسلمان، همواره، سنت مهریه وجود داشته و دارد. به نحوی که هنگام وقوع عقد و قبول ازدواج از سمت زوجه، برای او، مهریه در نظر می گیرند. سنت مهریه، در میان یهودیان نیز پذیرفته شده است و در هنگام طلاق یا فوت شوهر، آن را به زن پرداخت می نمایند.

 در کشور ما نیز سنت مهریه، وجود داشته و هنگام وقوع عقد نکاح دایم یا موقت، برای زنان، مهریه مشخص و معینی، در نظر گرفته می شود. توافق بر سر نوع و میزان مهریه، با توافق طرفین عقد ازدواج است. البته، باید توجه داشت که مهریه، انواع مختلفی داشته و شرایط پرداخت مخصوص به خود را دارد.

از این رو، در این مقاله، قصد داریم، به این پرسش پاسخ دهیم که تعریف مهریه چیست؟، انواع مهر کدام بوده و شرایط پرداخت مهریه، چگونه است. چنانچه، سوالاتی پیرامون این موضوع که تعریف مهریه چیست یا انواع مهر دارید، با ما همراه باشید.

مهریه چیست

در پاسخ به این پرسش که تعریف مهریه چیست، باید گفت: از جمله حقوق مالی که به موجب عقد ازدواج، به زن، تعلق می گیرد، مهریه یا مهر می باشد. به موجب ماده 1082 قانون مدنی: " به مجرد عقد، زن مالک مهر می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید". همانگونه که از این ماده، مشخص می شود، به محض اینکه عقد نکاح، میان زوجین واقع شد، زن، مالک مهریه می شود و هیچ چیز، نمی تواند جلوی این مالکیت را بگیرد. چیزی که به عنوان مهریه، در عقد نکاح، در نظر گرفته می شود، باید مال باشد، قابلیت تملک داشته باشد، متعلق به دیگری نبوده و معین و دقیق باشد.

هرچند در عمل، بسیار اتفاق می افتد که زن، موقع طلاق، مهریه را مطالبه کند، اما او، از زمان وقوع عقد، در هر زمان که بخواهد، می تواند، پرداخت مهریه خود را از شوهر درخواست نماید. شایان ذکر است، مسایلی همچون، رابطه نامشروع و نشوز زن یا عدم تمکین وی، مانع از استحقاق زن، نسبت به مهریه نیست.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی