کد مطلب: 25157

سهام|سهام عدالت| سهامداران

فوری: عیدی جدید دولت برای سهام عدالتی ها | خبر مهم برای سهام داران؛ حساب ها پرپول شد

رئیس سازمان بورس زمان نهایی واریز سود سهام عدالت را اعلام کرد و گفت این سود روز شنبه 27 اسفند ماه به حساب دارندگان سهام عدالت واریز می‌شود.

فوری: عیدی جدید دولت برای سهام عدالتی ها | خبر مهم برای سهام داران؛ حساب ها پرپول شد

تعدادی از مردم در سال ۱۳۸۵ موفق به دریافت سهام عدالت نشدند جاماندگان سهام عدالت شامل افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی مثل کمیته امداد، سازمان بهزیستی و سه دهک درآمدی امسال صاحب سهام می شوند  سود سهام عدالت 1400 امسال دوبرابر شده و مرحله اول سود سهام عدالت به سهامداران واریز شد و مرحله دوم تا آخر اسفند واریز می شود  دارندگان سهام عدالت می توانند بدون ضامن از بانک ها وام خرد بگیرند.

سهام عدالت

 مجید عشقی در نشست خبری امروز خود دلیل تاخیر در واریز سود سهام عدالت را توضیح داد و گفت: چند شرکت تاکنون سودهای خود را واریز نکرده‌اند، اما براساس توافقات انجام شده تا فردا، سه‌شنبه قرار است سود‌ها واریز شود.

به گفته عشقی پس از انجام محاسبات، پرداخت سود سهام عدالت از شنبه آغاز می‌شود و احتمالا کلیه دارندگان سهام عدالت تا پایان سال سود خود را دریافت می‌کنند.

بسته به ارزش سبد سهام عدالت، مبلغ سود دریافتی متفاوت است. دارندگان سهام عدالت 532 هزار تومانی، هفته اینده نفری 510 هزار تومان سود دریافت می‌کنند. یعنی سود سهام عدالت یک خانواده 4 نفره، دو میلیون تومان می‌شود.

دارندگان سهام عدالت یک میلیونی هم نفری یک میلیون و 128 هزار تومان سود دریافت می‌کنند. مجموع سود سهام عدالت یک خانوار چهار نفره در این حالت حدود 4 میلیون و 500 هزار تومان است.

سود سهام عدالت 452 هزار تومانی هم 492 هزار تومان است که مبلغ آن برای یک خانواده چهار نفره نزدیک دو میلیون تومان می‌شود.

البته این مبالغ برای افرادی است که هیچ بخشی از سهام عدالت خود را نفروخته باشند.

آقای حسین قربان زاده رئیس سازمان خصوصی سازی در خصوص زمان اعطای سهام عدالت به جاماندگان و این که آیا تا پایان سال اعطای سهام نهایی خواهد شد؟ گفت: در این زمینه هیات تطبیق مجلس ایراداتی را گرفته و با ایراد هیات تطبیق مجلس عملا آیین نامه ای که هیات وزیران تصویب کرده باید به تصویب شورای عالی سیاست‌های اصل ۴۴ برسد، در غیر این صورت امکان تخصیص سهام وجود ندارد.

او در ادامه افزود: اگر جلسه شورای عالی سیاست‌های اصل ۴۴ که از سه قوه در آن عضو هستند (که البته امسال تنها یکبار جلسه آن‌ها تشکیل شده است) تا پایان سال تشکیل شود و فرصتی اگر باقی بماند امکان تخصیص سهام عدالت به جاماندگان وجود دارد.

به گفته سخنگوی کانون سهام‌داران عدالت، مرحله دوم سود سهام عدالت اواخر امسال یا حداکثر اوایل سال آینده پرداخت می‌شود.

آمارهای مختلفی از جاماندگان سهام عدالت وجود دارد ولی طبق آخرین آمار، حدود 20 میلیون نفر از این سهام جامانده‌اند. به گفته سخنگوی کانون سهامداران عدالت قرار شده شش دهک پایین درآمدی جامعه از این سهام برخوردار شوند که در بررسی‌های صورت گرفته یک میلیون و 800 هزار نفر شناسایی شدند ولی در سامانه خصوصی‌سازی اطلاعاتی ثبت نکرده بودند.

حیدری ادامه داد: افراد شناسایی شده، دعوتنامه به نامشان صادر شده بود، تکالیف قانونی انجام داده شد، اوراق سهام در اختیارشان بود ولی در سامانه اعلام اطلاعاتشان موجود نبوده است. در ابتدا این افراد جاماندگان سهام عدالت اعلام شدند اما از شش دهک پایین جامعه افراد دیگری نیز بودند که شناسایی نشدند./کاماپرس

بند ج سیاست های کلی اصل ۴۴ به واگذاری سهام به طبقات مختلف مردم اشاره دارد. در سال ۱۳۸۴ پس از تصویب و اجرایی شدن طرح سهام عدالت، توسط دولت وقت و آغاز نام نویسی برای این سهام،  تعدادی از افراد به دلایل مختلف از ثبت نام و دریافت این سهام جا ماندند؛ پس از این خبر‌های بسیاری در دولت‌های مختلف در خصوص طرح‌های اعطای سهام به جاماندگان به گوش می‌رسید.

حتی طرح جاماندگان سهام عدالت سال ۹۹ در دستور کار دولت دوازدهم هم قرار گرفت، اما به گفته مسئولان وقت، نبود منابع کافی باعث توقف این طرح شد. دولت سیزدهم نیز پس از سرکار آمدن،  طرح اعطای سهام عدالت به جاماندگان را در دستور کار خود قرار داد.

 آقای پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با اشاره به طرح اعطای سهام عدالت به جاماندگان گفته بود: رئیس جمهور موافقت خود برای اعطای سهام عدالت را اعلام و موضوع را به سازمان برنامه و بودجه جهت تامین منابع ارجاع دادند.

در نهایت نیز پس از گذشت ۱۰ ماه از تصویب طرح اعطای سهام عدالت به جاماندگان در لایجه بودجه در مهر ۱۴۰۱ مصوبه تخصیص سهام عدالت به جاماندگان به تصویب هئیت دولت رسید و بالاخره ۱۳ آذر طبق تصویب‌نامه هیات وزیران با معرفی افرادی که به عنوان جامانده سهام عدالت شناسایی شده‌اند جزییات واگذاری این سهام اعلام و ابلاغ شد.

طبق تصویب نامه هیات وزیران، وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان خصوصی سازی) مکلف شد در مرحله اول از محل باقی‌مانده سهام متعلق به دولت در بنگاه‌های قابل واگذاری، نسبت به واگذاری مستقیم سهام اقدام کند. مبلغ سهام مورد واگذاری به هر یک از مشمولان معادل حداکثر یکصد میلیون ریال با اعمال ۵۰ درصد تخفیف به صورت اقساط سالانه و به مدت ۱۰ سال است.

براین اساس، سازمان خصوصی سازی مکلف شد از طریق سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به انتقال سهام به کد سهامداری هر یک از مشمولین این تصویب نامه اقدام کند

واریز مرحله دوم سود سهام عدالت 1401

رئیس سازمان خصوصی‌سازی آخرین وضعیت تخصیص سهام عدالت به جاماندگان را تشریح کرد.

حسین قربانزاده درمورد شناسایی جاماندگان سهام عدالت اظهار کرد: در راستای شناسایی جاماندگان سهام عدالت تکلیفی وجود داشت که باید انجام می‌شد. در این راستا در فاز نخست  مشمولان کمیته حمایت امداد و بهزیستی و همچنین ایثارگران شناسایی شدند و در ۲۲ خردادماه برای بررسی به هیات دولت ارسال شد. فرایند بررسی زمان برد و چندین مرتبه بین هیات دولت و معاونت حقوقی ریاست جمهوری رفت‌وبرگشت داشت، زیرا ایرداتی درمورد بعضی از ضوابط وجود داشت که هیات دولت آن را مرتفع و مصوب کرد اما هیات تطبیق مجلس دوباره ایرادی مطرح کرد که درحال بررسی هستند.

وی به این سوال که ایرادات هیات تطبیق مجلس چه مواردی بود، پاسخ داد: به طور کلی دو ایراد وجود داشت، نخست آنکه مرجع تصویب باید شورای عالی سیاست اصل ۴۴ باشد نه هیات وزیران. دوم آنکه سهام باید به صورت غیرمستقیم به مشمولان داده شود نه به صورت مستقیم. البته به هر دو ایراد پاسخ داده شد و معاونت حقوقی درحال پیگیری است، امیدوارم مورد قبول هیات تطبیق مجلس قرار بگیرد و اجازه دهند در پایان سال واگذاری را انجام دهیم.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا در لایحه بودجه به ادامه فرایند شناسایی جاماندگان سهام عدالت اشاره نشده است، گفت: شناسایی افراد جدید پروسه سختی دارد زیرا باید این اطمینان ایجاد شود که افراد واقعا مشمول هستند یا خیر، البته مسئولیت این کار با  وزارت رفاه است. این فرایند هنوز آغاز نشده است. از طرف دیگر  منابعی برای این کار وجود ندارد؛ بنابراین فکر نمی کنم جامانده دیگری شناسایی شود.

بر اساس این گزارش، طبق تصویب نامه هیات وزیران، وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان خصوصی سازی) مکلف است در مرحله اول از محل باقی‌مانده سهام متعلق به دولت در بنگاه‌های قابل واگذاری (از سهام بانک تجارت، بانک صادرات، بانک ملت، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و صنایع پتروشیمی خلیج فارس ) نسبت به واگذاری مستقیم سهام به افراد فاقد سهام عدالت تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کل کشور و سه دهک اول ایثارگران اقدام کند. مبلغ سهام مورد واگذاری به هر یک از مشمولین معادل حداکثر یکصد میلیون ریال با اعمال ۵۰ درصد تخفیف به صورت اقساط سالانه و به مدت ۱۰ سال است.

 درحالی که طبق آمار حدود ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت هستند، هنوز تکلیف جاماندگان مشخص نشده است و زمان واگذاری سهام عدالت به این افراد نیز هر روز تغییر می کند.

دولت دوازدهم درحالی به کار خود پایان داد که اعلام کرد پرونده ثبت نام سهام عدالت بسته شده است و امکان اینکه مشمول جدیدی پذیرفته شود وجود ندارد، اما دولت سیزدهم به دنبال اعطای این سهام به جاماندگان است. افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی جزو اولویت دریافت این سهام هستند.

آخرین وضعیت عرضه سهام عدالت

وزیر اقتصاد در خصوص سهام عدالت توضیح داد: همچنین در خصوص سهام عدالت، مصوبه دولت انجام شده، به زودی با تایید مجلس آن را هم نهایی می‌کنیم و مسئله‌ی عرضه سهام عدالت ایثارگران، بهزیستی و کمیته امداد هم خاتمه پیدا می‌کند.

خاندوزی گفت: دومین تکلیفی که در مجلس معین شده بود، مربوط به رد دیون بود که از مجموع ۱۳۰ هزار میلیارد تومان رد دیون، ۱۱۹ هزار میلیارد تومان از رد دیون تعیین تکلیف شده است، ۹۰ هزار میلیارد تومان برای تامین اجتماعی، ۲۰ هزار میلیارد تومان برای بنیاد شهید، ۹ هزار میلیارد تومان برای صندوق بازنشستگی که تخصیص پیدا کرد.

وی در پایان گفت: افزایش سرمایه بانک‌ها نیز مورد تاکید مجلس بود که حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان، برای افزایش سرمایه بانک‌های دولتی مصوبه دریافت شد و بخشی از افزایش سرمایه پالایشگاه شازند نیز برای افزایش سرمایه بانک‌ها و افزایش قدرت اعتبار دهی بانک‌ها تخصیص پیدا کرده است که در مراحل نقل و انتقال است.

سهام عدالت چقدر ارزش دارد

سهام عدالت

سبد سهام عدالت از تعدادی سهام ارزنده و نمادهای بزرگ بازار سرمایه تشکیل شده است که در هفته‌های گذشته با نوسان در میزان ارزش همراه بوده است. این سهام در بهمن ۱۴۰۰ با کاهش ارزش مواجه شد و در اسفند ۱۴۰۰ نیز روند نوسانی داشت.

ارزش این سهام در هفته اول فروردین ۱۴۰۱ برخلاف رشد شاخص‌های عملکردی بازار سرمایه، با کاهش ارزش مواجه شد، اما در هفته دوم فروردین و با رشد شاخص کل، ارزش سهام عدالت نیز رشد قابل قبولی داشته است. البته ارزش این سهام در هفته سوم فروردین ماه با افت مواجه شد. ارزش این سهام در هفته چهارم فروردین ماه با رشد ۴ درصدی که داشت افزایش قابل توجهی پیدا کرد.

سهام عدالت در همه هفته‌های اردیبهشت‌ امسال با افزایش ارزش مواجه شد، ارزش سهام عدالت در هفته اول اردیبهشت ماه با رشد ۰.۸۵ درصدی مواجه شده است. ارزش این سهام در هفته دوم اردیبهشت ماه کاهش ۰.۴۲ درصدی یافت. ارزش این سبد دارایی در هفته سوم اردیبهشت ماه رشد ۰.۶۸ درصدی را تجربه کرد. ارزش سهام عدالت در هفته پایانی اردیبهشت ماه با رشد ۱.۷ درصدی روبرو شد.

ارزش برگه‌های سهام عدالت در هفته ابتدایی خرداد امسال با کاهش ۱.۲۹ درصدی روبرو شد. این روند نزولی در هفته دوم خرداد نیز ادامه پیدا کرد و ارزش سهام عدالت در هفته گذشته با کاهش ۲.۱۳ درصدی مواجه شد.

این سهام عدالت در هفته سوم خرداد باز هم با کاهش ارزش ۱.۵۵ درصدی روبرو شد که این مساله به دلیل افت در شاخص‌های عملکردی بورس رخ داده است. سبد سهام عدالت در هفته چهارم خردادماه با رشد ۲ درصدی مواجه شد. ارزش این سهام در هفته پایانی خردادماه نیز با افت ۲.۱۵ درصدی داشت.

البته سبد سهام عدالت به دلیل تشکیل شدن از سهام شرکت‌های بزرگ، بسیار متاثر از شاخص کل بورس است. سهام عدالت در هفته ابتدایی تیر با افت ۲.۸۶ درصد مواجه شده است. این سهام هفته دوم تیر را با کاهش ۱.۳۹ درصدی در ارزش پشت سر گذاشته است. در هفته سوم تیر ارزش این سهام با کاهش ۱.۳۷ درصدی روبرو شده است. ارزش این سهام در هفته چهارم و پایانی تیرماه با افت ۲ درصدی داشته است.

برگه‌های سهام عدالت در هفته ابتدایی مرداد با کاهش ۲.۶۵ درصدی روبرو شده است؛ در هفته دوم مرداد ارزش سهام عدالت ۴۶ صدم درصد افت کرد، در هفته سوم مرداد برخلاف شاخص‌های بورس، ارزش سهام عدالت ۷.۶۲ درصد کاهش یافت. در هفته چهارم مردادماه برخلاف هفته های گذشته، ارزش سهام عدالت با رشد ۷۲ صدم درصدی روبرو شده است. ارزش سهام عدالت در هفته پایانی مردادماه با کاهش ۱.۶۴ صدم درصدی روبرو شده است.

بورس در ماه‌های گذشته با وضعیت نزولی همراه بوده است که این مساله بر روند ارزش برگه های سهام عدالت نیز تاثیر زیادی داشته است.

کاهش ارزش سهام عدالت در هفته های اول و دوم شهریور امسال ادامه داشت و ارزش این سهام به ترتیب با کاهش ۱.۸۱ و ۲.۸۹ درصدی روبرو شد. ارزش برگه‌های سهام عدالت در هفته سوم شهریور امسال نیز با کاهش ۱.۳۲ درصدی همراه بوده است.

سهام عدالت در هفته چهارم شهریور امسال بیشترین افت در ۶ ماه گذشته را تجربه کرده است. ارزش سهام عدالت در هفته چهارم شهریورماه با افت ۳.۳۶ درصدی همراه بوده است..

نوسان ارزش سهام عدالت در پائیز ۱۴۰۱

سهام عدالت در هفته اول مهر امسال پس از هفته ها افت، با رشد ۸۲ صدم درصدی روبرو شد، اما در هفته دوم مهرماه ارزش سهام عدالت با کاهش ۳.۷۳ روبرو شده است. این افت در هفته سوم مهرماه نیز ادامه داشته و ارزش سهام عدالت در هفته گذشته کاهش ۴ دهم درصدی را تجربه کرده است. ارزش این سهام در هفته چهارم مهرماه ۵۸ صدم درصد کاهش یافت.

‌ارزش سهام عدالت در هفته ابتدایی آبان‌ ۱۴۰۱ نیز نزولی بود و ۶.۶ درصد افت کرد. در هفته دوم آبان ماه اما روند نزولی سهام عدالت متوقف شد و ارزش این سهام با ۵.۱۶ درصد افزایش مواجه شد. هفته سوم آبان نیز سبب رشد ارزش سهام عدالت شد و ارزش این سبد با رشد ۲.۴۶ درصدی روبرو شد. در هفته چهارم آبان، اما ارزش سهام عدالت با کاهش ۴۲ صدم درصدی بخشی از سود هفته‌های اخیر این سبد را کاهش داده است. میزان تغییر ارزش سهام عدالت در هفته پایانی آبان ماه منفی ۱.۶۲ درصد بوده است.

اما روند کاهش ارزش این سهام در هفته اول آذر نیز متوقف شد و در این هفته ارزش سهام عدالت ۰.۶۵ درصد رشد داشت. در هفته دوم آذرماه با کاهش شاخص‌های عملکردی بورس، ارزش این سهام نیز ۱.۴۹ درصد افت کرد. اما از نیمه آذرماه روند بورس با تغییراتی همراه بوده است.

به همین دلیل ارزش سهام عدالت در هفته سوم آذر با رشد ۳.۹۳ درصدی روبرو شد و در هفته چهارم آذرماه نیز با رشد ۵.۹۳ درصد همراه شد تا بخشی از کاهش ارزش این سهام جبران شود.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی