کد مطلب: 25156

حقوق|حقوق کارمندان| حقوق ها

افزایش شگفت‌انگیز حقوق کارمندان در سال جدید | جزییات مهم از حقوق ها امروز 17 بهمن

میزان و ضوابط پرداخت پاداش پایان سال ۱۴۰۱ (عیدی) کارکنان و بازنشستگان دولت با تصویب هیات وزیران تعیین شد.

برای افزایش حقوق کارمندان متوسط افزایش ۲۰ درصدی در نظر گرفته شده است. پیش از این رئیس سازمان اداری و استخدامی با اشاره به اینکه در بودجه ۱۴۰۲ شاهد افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان هستیم، گفته بود: سه سناریو برای مدلهای مختلف این افزایش  حقوق کارمندان لحاظ شده است. همچنان مدل دقیق این افزایش حقوق کارمندان مشخص نیست و در نهایت باید دید که در مجلس چه تصمیمی در این خصوص گرفته می‌شود.جدید ترین خبرها درباره حقوق کارمندان را در با ما دنبال کنید.

حقوق کارمندان

 میزان و ضوابط پرداخت پاداش پایان سال ۱۴۰۱ (عیدی) کارکنان و بازنشستگان دولت با تصویب هیات وزیران تعیین شد.

با تصویب هیات وزیران در جلسه بعدازظهر یکشنبه دولت، میزان و ضوابط پرداخت پاداش پایان سال ۱۴۰۱ (عیدی) کارکنان و بازنشستگان دولت تعیین شد.

در این جلسه که به ریاست آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور برگزار شد، به دستگاههای اجرایی، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی ایران اجازه داده شد به کارمندان خود (اعم از رسمی، ثابت، پیمانی، خرید خدمت، قراردادی و موقت) و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی و قضات که بطور تمام وقت اشتغال به کار دارند (به استثنای کارگران شاغل در کارگاه های مشمول قانون کار)، مبلغ ثابت ۱۸ میلیون ریال به نسبت مدت خدمت تمام وقت در سال ۱۴۰۱ به عنوان پاداش آخر سال (عیدی) در بهمن ماه سال جاری از محل بودجه مصوب دستگاه های اجرایی پرداخت نمایند.

پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) به کارکنان خرید خدمت، قراردادی و موقت به نسبت خدمات تمام وقت آنان در سال ۱۴۰۱ بوده و در هر حال میزان عیدی این گونه افراد از ۵۰ درصد رقم مذکور کمتر نخواهد بود.

علاوه بر این، میزان پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) بازنشستگان، مستمری بگیران، حقوق وظیفه از کارافتادگی، حقوق وظیفه وراث مستخدمین متوفای مشمول صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق های بازنشستگی و نیز شهدا و جانبازان از کار افتاده کلی نیز به مبلغ ثابت ۱۸ میلیون ریال حسب مورد از محل بودجه مصوب صندوق بازنشستگی یا دستگاه اجرایی ذیربط قابل پرداخت است.

عیدی بازنشستگان مشمول صندوق بازنشستگی کشوری که در سال ۱۴۰۱ حق عائله مندی، اولاد و بیمه خدمات درمانی آنها را صندوق مذکور پرداخت نموده، توسط آن صندوق قابل پرداخت است و سایر مواردی که مشمول صندوق های یاد شده نیستند، از محل اعتبارات دستگاه اجرایی، سازمان یا شرکت دولتی ذی ربط قابل پرداخت است.

لازم به ذکر است خدمت نیمه وقت بانوان از لحاظ اجرای این تصویب نامه، تمام وقت محسوب می شود و معلمان حق التدریس نیز نسبت به ساعات تدریس مشمول این تصویب نامه خواهند بود.

همچنین شرکت های دولتی موظفند از پرداخت هر مبلغی تحت عنوان عیدی یا عناوین مشابه علاوه بر مبلغ مذکور به مدیران و اعضای هیات مدیره خودداری کنند و سازمان حسابرسی یا حسابرسان قانونی شرکت ها نیز مکلفند نظارت لازم در این خصوص را اعمال و موارد خلاف را گزارش کنند.

به مشمولین این تصویب نامه که براساس قوانین و مقررات مربوط از کمک هزینه عائله مندی و اولاد برخوردار می باشند، علاوه بر مبلغ عیدی موضوع مصوبه، در راستای حمایت از خانواده مبالغی به شرح زیر توسط مرجع پرداخت کننده عیدی به شرح زیر پرداخت می شود:

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از مصوبه اعضای این کمسیون برای افزایش حقوق کارکنان دولت، بازنشستگان لشکری و کشوری و سربازان در سال آینده خبر داد و گفت: این مصوبات نیاز به تصویب اعضای کمسیون تلفیق دارد.

حسین گودرزی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در تشریح پیشنهادات و مصوبات اعضای کمیسیون در خصوص لایحه بودجه، اظهار کرد:اعضای کمسیون در جلسات خود به منظور بررسی لایحه بودجه پیشنهاداتی درباره افزایش حقوق کارکنان دولت، حقوق سربازان و بازنشستگان لشکری و کشوری داشتند.

وی افزود: اعضای کمیسیون با توجه به تورم موجود در کشور مصوب کردن که اقشار فوق‌الذکر برای اینکه در سال آینده تحت فشار قرار نگیرند ، افزایش حقوقی بیش از افزایشی که دولت برای آنها در بودجه سال آتی در نظر گرفته بود، داشته باشند.

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس گفت: اعضای کمیسیون پیشنهاد دادند که حقوق کارکنان دولت 30 درصد افزایش یابد که به تصویب اعضا رسید و این مصوبه برای بررسی به کمیسیون تلفیق ارسال شد.

گودرزی ادامه داد: اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس همچنین پیشنهادی برای افزایش 30 درصدی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری داشتند که این نیز به تصویب اکثریت اعضا رسید.

وی همچنین از مصوبه اعضا برای افزایش حقوق سربازان خبر داد و گفت: با مصوبه اعضا حقوق سربازان مجرد در سال آینه به حدود 5 میلیون تومان و سربازان متعهل به بیش از 5 میلیون افزایش می‌یابد.

 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار کرد: اعضای کمیسیون در بررسی‌های خود پیشنهاداتی نیز برای تامین منابع لازم برای افزایش حقوق‌های پیشنهادی، مطرح کردند که اینها نیز جهت ارزیابی به تلفیق ارسال شده است.

گودرزی بیان کرد: پیشنهادات و مصوبات کمیسیون اجتماعی در حوزه تخصصی این کمسیون در ارتباط با بودجه سال آینده به کمیسیون تلفیق ارائه شده که برای تبدیل شدن به قانون نیاز به تصویب در تلفیق و نمایندگان در جلسه علنی و همچنین تایید از سوی شورای نگهبان دارد.

 سخنگوی اقتصادی دولت  در نشست خبری خود گفت: به خاطر کوتاهی‌های گذشته، سرعتگیرهای لازم را نداشتیم و دولت تلاش کرد با اقدامات قانونی و اجرایی سرعت گیرهایی را در بازارهای دارایی قرار دهد. در هیچ کشوری اجازه نمی‌دهند به راحتی تقاضای کاذب در بازارهای مختلف از جمله ارز و مسکن ایجاد شود.

به نقل از انتخاب، وی ادامه داد: بانک مرکزی درخواست اختیاراتی را برای مواجه بیشتر جهت مقابله اجباری با سوداگری داشت.

خاندوزی افزود: دیروز در جلسه مبارزه با پولشویی اکثر اعضا تاکید کردند که مرکز اطلاعات مالی کشور با بانک مرکزی حداکثر هماهنگی را داشته باشد.

وی در مورد حقوق کارمندان، اظهار کرد: آنچه در لایحه بودجه ۱۴۰۲ وجود دارد ضریب میانگین افزایش حقوق است و آنچه پس از تصویب مجلس اجرا خواهد شد افزایش ۱۵ تا ۲۵ درصدی حقوق است تا توازن بیشتری ایجاد شود.

وی گفت: فعلا برنامه‌ای برای افزایش حقوق میانسالی نداریم.

خاندوزی افزود: برای اینکه میزان افزایش حقوق موجب دامن زدن به تورم و تبدیل به یک نمایش اجتماعی نشود، تلاش کردیم به اندازه حداکثر میزان افزایشی که در دخل و درامد بودجه ۱۴۰۲ ممکن است این افزایش‌ها را متناسب در جهت جبران حقوق کارمندان داشته باشیم.

خبر مهم برای حقوق کارمندان

حقوق کارمندان

 

​رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: یکی از موضوعات مهم که باید سامان داده شود، پرداخت خارج از حکم است که در قالب حق مأموریت، حق اضافه‌کاری، کارانه، حق بهره‌وری و … است که باید متناسب با ارزش افزوده‌ای که نیروی انسانی در دستگاه اجرایی ایجاد می‌کند، پرداخت شود.

روابط عمومی سازمان اداری و استخدامی کشور: لطیفی در ابتدا در خصوص تعدد نحوه استخدام نیروی انسانی گفت: در قانون مدیریت خدمات کشوری سه شیوه قرارداد کار معین، پیمانی و رسمی برای ورود کارکنان به دولت پیش‌بینی شده است. طبق قانون کار، افراد به صورت کارگری موقت یا دائم وارد دولت می‌شوند. در برخی دستگاه‌ها مانند دانشگاه‌ها و صندوق‌ها که به صورت هیئت امنایی مدیریت می‌شوند، در جذب نیرو بر اساس قانون هیئت‌امناهای نیرو عمل می‌کنند؛ اگر بخواهیم این موضوع را اصلاح کنیم، بایستی یک قانون جامع به‌کارگیری نیروی انسانی در کشور داشته باشیم.ط

 

وی ادامه داد:  با توجه به وضعیت بازنشستگی در دولت، به نیروی انسانی نیاز داریم اما با الگوی جذب موسوم به “فله‌ای” موافق نیستیم؛ اینکه بدون نیازسنجی تعداد زیادی نیروی انسانی جذب کنیم مخالف شاخص بهره‌وری نیروی کار است. طی ده سال گذشته بهره‌وری نیروی انسانی در دستگاه‌های اجرایی منفی یک بوده است؛ کاری که ۳۰ سال قبل توسط یک نفر انجام می‌شده، امروز و با وجود پیشرفت فناوری توسط دو نفر انجام می‌شود و این به دلیل همین تصمیم‌گیری‌ها که در دوره‌های قبل گرفته شده است. در آموزش و پرورش که استراتژیک‌ترین بخش نظام اداری و نسل آینده کشور است، چندین بار جذب نیروی انسانی بدون آزمون صورت گرفته است. ‌وی افزود: وقتی نیازسنجی برای نیروی انسانی که یک کار پیچیده است، صورت نمی‌گیرد و تصمیم‌گیری‌ها در فضای سیاسی و احساسی گرفته می‌شوند، باعث می‌شود با وضعیت کنونی روبه‌رو شویم. در برخی از دستگاه‌های اجرایی، ۴۵درصد از نیروی انسانی در مشاغل پشتیبانی و خدماتی شاغل هستند در حالی که این عدد باید حداکثر ۲۵درصد باشد؛ یعنی به‌ازای هر سه نفری که کار تخصصی می‌کنند، یک نفر پشتیبانی کند اما الان به‌ازای ه نفر کارمند تخصصی یک کارمند پشتیبان وجود دارد و در واقع ارزش افزوده‌ای برای نظام اداری ندارد.

وخدامی کشور از نظر موافق این سازمان با جذب نیروی انسانی متخصص در دستگاه‌های اجرایی خبر داد و گفت: از به‌کارگیری نیروی انسانی متخصص و نخبه که باری از دوش نظام اداری بردارد، استقبال می‌کنیم. امروز نارضایتی مردم از دستگاه‌های اجرایی به‌حق است؛ اینکه فردی به عنوان نیروی انسانی خدماتی وارد دولت شود و در طول زمان به پست کارشناسی برسد، صلاحیت‌های تخصصی را نخواهد داشت؛ در واقع ناکارآمدی در سال‌های گذشته انباشته شده است. ‌

عدالت در پرداخت با پرداخت بر اساس بهره‌وری و عملکرد محقق می‌شود

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با اشاره به موضوع عدالت در پرداخت‌ها، گفت: عدالت در پرداخت به معنی برابری نیست، عدالت به معنی پرداخت بر اساس بهره‌وری و عملکرد افراد است. در قانون بودجه سال جاری اختیارات شورای حقوق و دستمزد کمرنگ‌تر شده است که در حال مذاکره در این رابطه هستیم تا شورای حقوق و دستمزد مجوز داشته باشد در مورد نظامات پرداخت پیگیری کند.

وی ادامه داد: یکی از موضوعات مهم که باید سامان داده شود، پرداخت خارج از حکم است که در قالب حق مأموریت، حق اضافه‌کاری، کارانه، حق بهره‌وری و … است که باید متناسب با ارزش افزوده‌ای که نیروی انسانی در دستگاه اجرایی ایجاد می‌کند، پرداخت شود.

کف حقوق کارمندان برای 1402 اعلام شد

حقوق کارمندان

این درحالی است که در بودجه ۱۴۰۱ حداقل حقوق کارمندان دولت حدود ۵ میلیون تومان بوده است. در سال ۱۴۰۱ ابتدا متوسط افزایش حقوق ۱۰ درصدی در بودجه گنجانده شد، اما در نیمه دوم سال دولت با افزایش مجدد ۱۰ درصدی حقوق‌ها موافقت کرد و تحت لایحه‌ای جدید اصلاحات در پرداخت حقوق کارمندان و بازنشستگان اعمال شد.

لازم به ذکر است بر اساس برنامه دولت، برای افزایش حقوق کارکنان متوسط افزایش ۲۰ درصدی در نظر گرفته شده است. پیش از این رئیس سازمان امور اداری و استخدامی با ابراز اینکه "در بودجه ۱۴۰۲ شاهد افزایش حقوق ۲۰ درصدی کارمندان هستیم"، گفته بود: سه سناریو برای مدل‌های مختلف این افزایش لحاظ شده است، همچنان مدل دقیق این افزایش مشخص نیست و در نهایت باید دید که در مجلس چه تصمیمی در این خصوص گرفته می‌شود.

خبر ویژه حقوق کارمندان در شب عید

حقوق کارمندان

بخشنامه‌ جدید بودجه دولت، ماده ۷۵ قانون مدیریت خدمات کشوری می‌گوید میزان عیدی پاداش پایال سال کارمندان و بازنشستگان معادل ۵هزار امتیاز تعیین شده است که با احتساب ضریب ریالی آن مبلغ عیدی به طور علی‌الحساب معادل یک میلیون و ۶۷۵ هزار تومان می‌شود.

دولت، مصوبه حذف سقف افزایش حقوق کارمندان در سال جاری را اصلاح و مجددا برای حقوق کارمندان و بر رعایت سقف مندرج برای حقوق کارمندان در تبصره ۱۲ قانون بودجه یعنی ۲.۵ میلیون تومان تاکید کرد.

عیدی امسال کارمندان چقدر است؟ ماده ۷۵ قانون مدیریت خدمات کشوری می‌گوید میزان عیدی پاداش پایال سال کارمندان و بازنشستگان معادل ۵هزار امتیاز تعیین شده است که با احتساب ضریب ریالی آن مبلغ عیدی به طور علی‌الحساب معادل یک میلیون و ۶۷۵ هزار تومان می‌شود.

عیدی ۱۴۰۱ کارکنان چقدر است؟

بیستم مهرماه سال جاری بود که دولت بخشنامه‌ بودجه را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد. البته در این بخشنامه رقم عیدی مشخص نشده بود. اما نکته این بخشنامه این است که به ماده ۷۵ قانون مدیریت خدمات کشوری اشاره شده که بر اساس آن مبلغ عیدی معادل یک میلیون و ۶۷۵ هزار تومان تعیین شده است.

بر اساس اطلاعات موجود، مبلغ پاداش پایان سال در قسمت ضوابط مالی و اعتبارات هزینه‌ای بخشنامه بودجه نیامده است اما اگر قرار باشد به مانند سال‌های قبل عمل شود باید به بند (ج) رجوع کرد. در این بند آمده است: «دستگاه‌های اجرایی مبلغ پاداش پایان سال (عیدی) را مطابق ماده (۷۵) قانون مدیریت خدمات کشوری در بودجه خود پیش‌بینی کنند. مبلغ قطعی پاداش پایان سال به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.» البته پیشتر هم این مبلغ بارها مورد تجدید نظر قرار گرفت و با کاهش و افزایش همراه بود.

حداقل و حداکثر عیدی کارگران چقدر است؟

به‌تازگی بر اساس محاسباتی که انجام گرفته، رقم عیدی کارگران برای سال جاری نیز اعلام شده است. اگر نگاهی به مصوبات شورای عالی کار بیندازیم، می‌توانیم پی به حداقل عیدی کارگران ببریم. بر اساس مصوبات آن، تمام شرکت‌هایی که زیر نظر قانون وزارت کار فعالیت می‌کنند باید به کارمندان خود به‌ازای یک سال کار معادل ۶۰ روز آخرین دستمزد (حداقل عیدی) و ۹۰ روز آخرین دستمزد (حداکثر عیدی)، عیدی پرداخت کنند. این عبارات به این معناست که میزان مبلغی که به کارمندان به‌عنوان عیدی تعلق می‌گیرد نباید از ۶۰ روز دستمزد کمتر و از ۹۰ روز دستمزد بیشتر باشد.

حداقل میزان عیدی کارگران در سال جاری را به سادگی می‌توان محاسبه کرد. کافی است میزان دستمزد روزانه در ۶۰ ضرب شود. مبلغ دستمزد روزانه در سال جاری، یک میلیون و ۳۹۳ هزار و ۲۵۰ تومان است که اگر در رقم ۶۰ ضرب شود، مبلغ هشت میلیون و ۳۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان به دست می‌آید. طبق فرمول ارائه شده، برای رسیدن به حداکثر مبلغ عیدی هم باید حداقل دستمزد در عدد ۹۰ ضرب شود. بر این اساس، عدد ۱۲ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۳۵۰ تومان به‌عنوان حداکثر دستمزد اعلام شده است.

با وجود میانگین تورم اقتصاد ایران یعنی حدود ۴۵ درصد، مبلغ حداقل و حداکثر عیدی کارگران کفاف هزینه‌های آنها را نمی‌دهد. بر اساس اطلاعاتی که در اختیار تجارت‌نیوز قرار گرفته است، خط فقر برای خانوار دو نفره تهرانی ۳۲ میلیون تومان است که این موضوع به معنای عمیق‌تر شدن شکاف میان درآمد و هزینه خانوار ایرانی است. همین موضوع سبب شده تا آنها از فقر درآمدی گرفتار تله فقر زمانی شوند. رویکرد پوپولیستی دولت نیز پاسخگو نیست و نیاز است تا علاوه بر تغییر تفکر حکمرانان، توانمندسازی خانوار در دستور کار قرار گیرد.

میثم لطیفی – معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور- در نشست خبری امروز اظهار کرد: بر اساس اطلاعات سامانه پاکنا و سامانه حقوق و دستمزد، تعداد کارکنان کشوری حدود ۲ میلیون ۱۰۰ هزار نفر و میانگین دریافتی آنان بین ۸ تا ۹ میلیون تومان است. رئیس‌جمهور دستور داده‌اند اطلاعات همه کسانی که از دولت دریافتی دارند را داشته باشیم و در حال تهیه سامانه‌ای هستیم که اطلاعات عمومی کارکنان دولت را در اختیار مردم قرار دهد.

نحوه محاسبه حداقل حقوق و مزایا سال 1402 قانون کار

در این بخش قصد داریم به بررسی فرمول‌های مهم برای محاسبه دستمزد ساعتی، اضافه کاری، شب‌کاری و … بپردازیم.1 دستمزد هر ساعت کار مزد روزانه تقسیم بر 7/33

 اضافه کاری (دستمزد هر ساعت کار) ضرب در 1/4 ضرب در (تعداد ساعات اضافه‌کاری)

3 دستمزد روزهای جمعه (دستمزد هر ساعت کار) ضرب در 0/4 ضرب در (تعداد ساعات کار در روز جمعه)

4 دستمزد شب‌کاری (دستمزد هر ساعت کار) ضرب در 0/35 ضرب در (تعداد ساعات شب‌کاری)

5 حق بیمه کل (پایه حقوق + بن کارگری) ضرب در 0/3

6 مالیات بر حقوق سال 1402 (سقف مالیاتی مربوطه – حقوق مشمول مالیات) ضرب در (درصد مالیات ردیف مربوطه)

7 حق سنوات ماهانه 2/5 ضرب در (سابقه کار به ماه) ضرب در (مزد روزانه کارگر)

8 عیدی و پاداش (سابقه کار به سال) ضرب در (دو برابر آخرین حقوق ماهانه)

اخیراً رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است که بر اساس پیش‌نویس لایحه بودجه که در این سازمان آماده شده است متوسط افزایش حقوق کارمندان دولت 20 درصد لحاظ گردیده است، این درحالی است که نسخه نهایی لایحه بودجه بایستی در هیئت دولت به تصویب وزرا برسد.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد هیئت دولت در روزهای اخیر در حالی مشغول بررسی کلیات پیش‌نویس لایحه بودجه بوده است که یکی از محوری‌ترین مباحث مشخص کردن مدل افزایش حقوق‌ها و همچنین میزان رشد دریافتی کارکنان دولت نسبت به سال 1401 است.

در همین خصوص احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت، در مورد آخرین وضعیت افزایش حقوق کارمندان در سال آتی و احکام مندرج در لایحه بودجه 1402 گفت: پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه افزایش 20درصدی حقوق است، البته این پیشنهاد قطعی نیست و ممکن است در نهایت در هیئت دولت مصوب نشود.

 

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی