کد مطلب: 25135

کارگران|حقوق کارگران | مسکن کارگران

فوری: اطلاعیه جدید درباره افزایش حقوق کارگران | حقوق فروردین کارگران دوبله شد

جدیدترین جزئیات افزایش حقوق کارگران و زمان واریز حقوق کارگران

فوری: اطلاعیه جدید درباره افزایش حقوق کارگران | حقوق فروردین کارگران دوبله شد

 سبد معیشت خانوارهای متوسط کارگری حدود ۱۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است و یک شکاف عظیم میان هزینه‌های زندگی و دستمزد وجود دارد؛ این شکاف بیش از ۶۳ درصد است.حقوق کارگران سال قبل با تغییر زیادی همراه بود. حقوق کارگران مشمول مالیات شد. حقوق کارگران کفاف هزینه جاری زندگی را نمی دهد. حقوق کارگران با نرخ تورم فاصله چشمگیری دارد. حقوق کارگران در سال 1401 اعلام شد.

خبر مهم برای کارگران

سیصد و چهاردهمین جلسه شورای‌عالی کار با حضور شرکای اجتماعی بعد از هشت ساعت مذاکره در ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ به نتیجه رسید و حداقل حقوق کارگران با ۲۷ درصد افزایش تعیین شد.

این مصوبه شورای‌عالی کار برای اجرا در بنگاه‌های تولیدی و کارخانه‌ها باید در قالب بخشنامه‌ای از سوی وزارت کار اعلام شود.

شورای‌عالی کار با حضور نمایندگان سه گروه (دولت؛ کارفرمایان و کارگران) در جلسه مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۲۹ پس از بحث و بررسی راجع به تعیین حداقل مزد سال ۱۴۰۲ در اجرای ماده (۴۱) قانون کار با در نظر گرفتن مصالح کارگران در انطباق هرچه بیشتر میزان درآمد آنان با سطح معیشت و همچنین با توجه به مقتضیات بنگاه‌های تولیدی و شرایط اقتصادی جامعه؛ حفظ و نگهداشت نیروی کارآمد و ماهر و انتظام مزدی در کارگاه‌ها بخشنامه حداقل دستمزد سال ۱۴۰۲ و دستورالعمل‌های تبعی آن را به اجماع و اتفاق آرا مورد تصویب قرار داد.

بخشنامه مذکور به امضای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دستورالعمل‌های تبعی آن به امضای مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت اجرا ابلاغ شد.

به‌دنبال افزایش ۲۷درصدی حداقل دستمزد ۱۴۰۲ پایه حقوق کارگران از چهار میلیون و ۱۷۹ هزار تومان به ۵ میلیون و ۳۰۷ هزار و ۳۳۰ تومان رسید و با محاسبه مبلغ حق مسکن، بن خواربار و حق اولاد به هشت میلیون و ۸۲ هزار و ۶۰ تومان افزایش پیدا کرد.

مبلغ بن خواربار کارگران، یک‌میلیون و ۱۰۰هزار تومان و حق مسکن ۹۰۰هزار تومان تعیین شد، حق مسکن جهت اجرا باید به تصویب هیئت دولت برسد.

میزان افزایش برای کارگران سایر سطوح مزدی نیز ۲۱ درصد به‌اضافه‌ مبلغ ۸۳۵۹۶ ریال روزانه تصویب شد، همچنین، پایه سنوات ۲۱۰هزار تومان تعیین شد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: مصوبه حق مسکن شورای عالی کار قرار بود در اولین جلسه برای تصویب به دولت ارائه شود.اما اجرای مصوبه از ابتدای فروردین ماه است.

هادی ابوی, نماینده کارگران در شورای عالی کار ، با اشاره به ابلاغ بخشنامه مزد ۱۴۰۲ از سوی وزیر کار به استان ها گفت:  کمک هزینه مسکن کارگران در راستای تسهیل تأمین مسکن کارگران از جمله حقوق قانونی کارگر در قانون کار است که برای سال ۱۴۰۲ در شورای عالی کار ماهیانه ۹۰۰ هزار تومان تعیین شد. قابلیت اجرای این مصوبه از ابتدای فروردین ماه است.

 وی ادامه داد: به دلیل اینکه دستمزد 1402 در آخرین روز سال 1401 تعیین شد, وزیرکار بیان کرد که در اولین جلسه سال 1402 حق مسکن را برای تصویب به دولت ارائه می کند تا در هیأت وزیران  تأیید شود. اما قابلیت اجرای این مصوبه از ابتدای فروردین ماه است. تا زمان تصویب این مصوبه در هیأت وزیران درصورتی که بنگاه های اقتصادی در سال جاری کمتر از 900هزار تومان پرداخت کنند مکلف به پرداخت مابه‌التفاوت از ابتدا سال جاری هستند.

ابوی, حق مسکن را یکی از مزایای کارگران مشمول قانون‌ کار برشمرد و خاطرنشان کرد: حق مسکن کارگری مانند سایر موارد بخشنامه مزدی نیست و باید در هیات وزیران به تصویب رسیده و جهت اجرا ابلاغ شود.

وی اظهار داشت: رقم حق مسکن چشمگیر نیست و حتی هزینه کارمزد مشاور املاک را هم برای کارگر پوشش نمی‌دهد و به‌عنوان یک کمک‌هزینه مطرح است. عمده تمرکز شورای‌عالی کار روی حقوق و معیشت است و ما هنوز از نقطه مطلوب برای کارگر که در وضع اقتصادی موجود یک زندگی آبرومندانه و در رفاه داشته باشد، فاصله داریم.

معافیت مالیاتی جدید برای حقوق کارمندان و کارگران

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، بر اساس بند «و» تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، سقف معالفیت مالیاتی و نرخ مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی از محل حقوق و دستمزد اعم از مواردی، چون حقوق و مزایا، حق شغل، حقظ شاغل، انواع فوق العاده ها، حق جلسه، پاداش، اضافه کار، حق مشاوره، حق التدریس، حق التحقیق، کارانه‌ها و ... چه به صورت یک یا چند فیش حقوقی، اعم از یک یا چند منبع، دولتی یا غیر دولتی و ... اعمال می‌شود، به شرح زیر است:

 

۱. سقف معافیت مالیاتی حقوق ودستمزد در سال جاری ۱۲۰ میلیون تومان (سالانه) و ۱۰ میلیون تومان در هر ماه است و افرادی که کمتر از این رقم دریافت می‌کنند، از مالیات معافند.

۲. مالیات متعلقه به مجموع حقوق و دستمزد نسبت به مازاد ۱۲۰ میلیون تومان و تا سقف ۱۶۸ میلیون تومان در سال (۱۴ میلیون تومان در هر ماه) ۱۰ درصد

۳. مالیات متعلقه به مجموع درآمد از حقوق و دستمزد نسبت به مازاد ۱۶۸ تا ۲۷۶ میلیون تومان در سال (۲۳ میلیون تومان در ماه) ۱۵ درصد

۴. مالیات متعلقه به مجموع درآمد از محل حقوق و مزایا در سال جاری نسبت به مازاد ۲۷۶ تا ۴۰۸ میلیون تومان در سال (۳۴ میلیون تومان در ماه) ۲۰ درصد

۵. مالیات متعلقه به مجموع درآمد از حقوق و دستمزد و سایر مزایا در سال ۱۴۰۲ نسبت به مازاد ۴۰۸ میلیون تومان در سال به بالا، ۳۰ درصد

این پایه مالیاتی مشمول همه حقوق بگیران در دستگاه‌های مختلف اعم از ساعتی، روزمزد، قراردادی، حق التدریس، حق الزحمه ای، حق نظارت، پاداش بگیران شورا‌های حل اختلاف و ... می‌شود.

**معافیت مالیاتی جدید برای ۳ فرزنده‌ها

مطابق بند «ص» تبصره ۶ قانون بودجه، آن دسته از کارکنانی که ۳ فرزند و بیشتر دارند و فرزند سوم آن‌ها از آبان ۱۴۰۰ به بعد متولد شده اند، مشمول ۱۵ درصد تخفیف بیشتر مالیاتی نسبت به سقف‌های اعلامی در حقوق و مزایا می‌شوند.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی