کد مطلب: 25052

بازنشستگان| حقوق بازنشستگان|همسان سازی حقوق

فوری: واریزی مهم برای بازنشستگان ؛ امشب | حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی چقدر زیاد شد ؟

برخی شهروند خبرنگاران ما از تاخیر در پرداخت حقوق بازنشستگان خبر می‌دهند.

فوری: واریزی مهم برای بازنشستگان ؛ امشب | حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی چقدر زیاد شد ؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: باید حقوق بازنشستگان به ویژه آن دسته از بازنشستگانی که دریافتی کمی دارند، در بودجه سال آینده افزایش پیدا کند.در تعریف مستمری یا حقوق بازنشستگان به زبان عامیانه ، می توان گفت ، مقدار پولی است که ماهانه ، به طور مستمر و تا پایان عمر ، به افراد دارای شرایط بازنشستگی مندرج در قانون تامین اجتماعی و قانون مدیریت خدمات کشوری و بر اساس احکام جدید بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی ، تعلق می گیرد. سه میلیون و 600 هزار بازنشسته در انتظار اجرای مصوبه قانونی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هستند.​​حقوق بازنشستگان1401 همانند پاداش بازنشستگی برای افراد مختلف متفاوت است . حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی 1401 مقداری از حقوق بازنشستگان کشور ی کمتر می باشد.

خبر مهم برای مردم

حقوق بازنشستگان

مدیرکل تعهدات قانونی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر از افزایش ۴۰ درصدی مستمری و واریز حقوق ماهانه کلیه مستمری بگیران این صندوق بیمه‌ای خبر داد که تا پایان سال ۱۴۰۰ مشمول بهره‌مندی از مزایای مستمری شده‌اند.

مصطفی شریعتی افزود: برهمین اساس مبلغ مستمری دی ماه مستمری بگیران صندوق پس از اعمال افزایش ۴۰ درصدی به همراه معوقات مربوطه از ابتدای سال ۱۴۰۱ ، به حساب کلیه مستمری بگیران واریز شد. برای اولین بار در روز گذشته بالغ بر ۴ هزار و سیصد و هفتاد میلیارد ریال به حساب ۱۵۱.۴۸۲ نفر از مستمری بگیران صندوق واریز شد. بر این اساس میزان حقوق حداقل بگیران صندوق بیش از ۱۹۰ درصد و در سایر گروه‌ها به صورت میانگین بالغ بر ۴۰ درصد افزایش داده شده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر، لازم به ذکر است در حال حاضر مجموعاً تعداد ۱۶۳.۱۵۶ نفر از مزایای تعهدات بلند مدت صندوق بصورت ماهیانه استفاده می‌کنند که از این تعداد ۸۲.۹۹۷ نفر از مزایای مستمری بازماندگان (فوت) ، تعداد ۴۵.۷۴۳ نفر از مزایای مستمری بازنشستگی پیش ازموعد، تعداد ۲۵.۲۵۸ نفر از مزایای مستمری بازنشستگی سالمندی و تعداد ۹.۱۵۸ نفر از مزایای مستمری ازکارافتادگی کلی بهره می‌شوند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان تهران، جزئیات اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه به مستمری‌بگیران این صندوق را تشریح کرد و گفت: ثبت‌نام برای دریافت تسهیلات مذکور از هفته جاری آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.

محسن کهتری در این باره اظهار کرد: صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر متولی امر بیمه اجتماعی جوامع مختلف هدف شامل ساکنین مناطق روستایی، عشایر و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت و همچنین شاغلین کشاورزان، قالیبافان، هنرمندان صنایع دستی و کارگران فصلی است.

وی افزود: در این صندوق یک ­سوم مبلغ حق بیمه توسط بیمه شده و دو سوم آن توسط دولت به عنوان کارفرما پرداخت می‌شود.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان تهران با بیان اینکه این صندوق در راستای ارائه خدمات کمی و کیفی مطلوب به بخشی از جامعه هدف خود که شامل مستمری‌بگیران بازنشسته، ازکارافتاده و بازماندگان متوفی هستند، برای اولین بار اقدام به اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه کرده است گفت: این تسهیلات بدون ضامن، بدون وثیقه و بدون بهره، در اختیار مستمری‌بگیران قرار می‌گیرد.

کهتری ادامه داد: تعداد افراد مشمول دریافت تسهیلات در سطح کشور ۲۲ هزار نفر است. در استان تهران، جمعاً ۲۳۰۰ خانوار مستمری‌بگیر داریم و از این تعداد، مستمری بگیرانی که مشمول این طرح هستند، می‌توانند ازآن استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی به مستمری بگیران مشمول دریافت این تسهیلات از طریق کارگزاری‌های بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در سطح استان تهران آغاز شده و هر یک از این متقاضیان با مراجعه به نزدیکترین کارگزاری محل سکونت خود، می‌توانند نسبت به تکمیل فرم درخواست، اقدام و تسهیلات مورد نظر را دریافت کنند گفت: ثبت‌نام برای دریافت تسهیلات مذکور از هفته جاری آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان تهران اضافه کرد: آدرس و شماره تماس ۳۶ دفتر کارگزاری استان تهران از طریق سایت اینترنتی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر به نشانی roostaa.ir در دسترس متقاضیان قرار دارد.

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی از پرداخت ۱۷۰ هزار فقره وام به بازنشستگان تامین اجتماعی از ابتدای سال تاکنون خبر داد و گفت: در حال رایزنی برای افزایش مبلغ وام در سال آینده هستیم.

علی دهقان‌کیا در ارتباط با آخرین آمار پرداخت وام قرض‌الحسنه به بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی اظهار کرد: بنا بر آخرین گزارشی که از کانون بازنشستگان دریافت شده است در کل کشور ۱۷۰ هزار نفر و در تهران بالغ بر ۳۰ هزار نفر وام خود را پرداخت کرده‌اند.

وی تصریح کرد: رقم وام پرداختی ۱۲ میلیون تومان بوده و ثبت نام و پرداخت به سایر بازنشستگان و متقاضیان تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

دهقان‌کیا در پاسخ به این پرسش که میزان وام بازنشستگان سال آتی افزایش پیدا خواهد کرد گفت: در این بخش صحبتی نشده ولی ما انتظار داریم که این رقم در سال آینده افزایش پیدا کند اما به طور کلی هنوز در بحث رقم جلسه و مبحثی نداشته‌ایم.

وی در ارتباط با رقم و زمان پرداخت عیدی به بازنشستگان تأمین اجتماعی تصریح کرد: آنچه را که سازمان تأمین اجتماعی تاکید دارد این است که میزان عیدی به بازنشستگان بر مبنای رقمی است که در زمان شاغل بودن فرد پرداخت می‌شده است البته ما انتظار داریم در این زمینه میزان عیدی بیشتر باشد اما به هر ترتیب احساس می‌شود که میزان عیدی همانند فرمول سنوات گذشته به بازنشستگان پرداخت شود.

دهقان‌کیا گفت: در خصوص رقم آن هنوز جلسه‌ای برگزار نشده است همچنین در خصوص زمان آن نیز باید منتظر اعلام سازمان تأمین اجتماعی باشیم اما پیش‌بینی می‌شود که طبق سنوات گذشته در بازه زمانی سال‌های قبل پرداخت شود.

وی در ارتباط با افزایش مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز گفت: در این خصوص از هفته‌های آتی جلسات برگزار می‌شود و انتظار ما از رئیس جمهور و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این است که عنایت ویژه‌ای را به شرایط اقتصادی و زندگی بازنشستگان داشته باشد.

حمید حاج‌اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین می‌افزاید: دولت باید با تجربه‌ای که از سال گذشته داشته، انعطاف لازم را نشان دهد و در عین حال، رجوع کند به مساله کارشناسی و حضور افرادی که صاحب‌نظر هستند و در این خصوص حق تعیین و رای لازم را برای تعیین دستمزد دارند.

این کارشناس بازار کار می‌گوید: در حوزه کارمندی حتما باید خط فقر را در نظر بگیریم؛ خط فقری که رقم آن طی روزهای گذشته توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای شهرهای بزرگی مثل تهران حدود ۱۵ میلیون تومان اعلام شده است. این در شرایطی است که ما همچنان شاهد روند افزایشی تورم در روزها و ماه‌های پایانی سال خواهیم بود و در عین حال، افزایش نرخ تورم را برای سال آینده خواهیم داشت.

حاج‌اسماعیلی با بیان این‌که به طور قطع رقم ۲۰ درصد برای سقف افزایش دستمزدها کفایت لازم را نمی‌کند، می‌افزاید: در خصوص کارگران هم من فکر می‌کنم که این موضوع باید در جلسات شورای عالی کار مطرح شود، چون دولت با هدف‌گذاری‌ای که در بودجه دارد، رویکرد خود را در خصوص میزان افزایش دستمزدها در کشور نشان می‌دهد و به طور قطع باید به نظرات کارشناسی و دیدگاه‌های دیگر شرکای اجتماعی مثل کارگران و کارفرمایان هم توجه کند.

وی عنوان می‌کند: پیش‌بینی من این است که امسال چالش دستمزد نسبت به سال گذشته خیلی پررنگ‌تر و برجسته‌تر خواهد بود و ما راهی نداریم جز این‌که نرخ تورم رسمی را اعمال کنیم که الان بالای ۴۰ درصد است و در عین حال، به خط فقر توجه داشته باشیم.

این کارشناس بازار کار تصریح می‌کند: خط فقر براساس گزارش وزارت رفاه، رقمی بالای ۱۵ میلیون تومان است و براساس نظرات کارشناسی که خارج از سازمان‌ها و نهادهای دولتی رقمی در حدود ۲۰ میلیون تومان است. من فکر می‌کنم ما حداقل دستمزد را هم برای کارمندان و هم برای کارگران باید حداقل ۱۰ میلیون تومان تعیین کنیم.

حاج‌اسماعیلی خاطرنشان می‌کند: این رقم به نظر من حداقل است و کمتر از این به نظرم مشکلات بیشتری را کشور ایجاد خواهد کرد. در عین حال، باید تلاش کنیم که مزایای جانبی را هم برای کارمندان و هم کارگران تعریف کنیم. اگر این اتفاق نیفتد، به طور قطع با روند افزایشی که تورم خواهد داشت، مشکلات سال آینده نسبت به امسال بیشتر می‌شود.

وی در عین حال با بیان این که تلاش دولت برای عدم افزایش منطقی دستمزدها محکوم به شکست است، می‌گوید: رقم ۷ میلیون تومان به عنوان حداقل حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۲ به هیچ وجه با شرایط اقتصادی، خط فقر و نرخ تورم در کشور همخوانی ندارد. دولت نباید تجربه شکست خورده سال گذشته را در پیشنهاد دستمزد حقوق‌بگیران در لایحه بودجه مجددا تکرار کند.

این کارشناس بازار کار عنوان می‌کند: تا مادامی که نرخ تورم افزایشی است تنها راهکار جبران تورم افزایش نقدی دستمزدها خواهد بود. کارگران باید برای مقابله با سناریوی تحمیلی دولت در خصوص تعیین دستمزد در شورای عالی کار آماده شوند.

مسئول ارتباط مردمی سازمان تامین اجتماعی البرز در این باره گفت: تعطیلی ها باعث مشکل و تاخیر در پرداخت حقوق مستمری بگیران شده است و پرداخت کامل تا یکی دو روز آینده انجام می‌شود.

پورتقی گفت: میانگین دو سال آخر پرداخت حق بیمه مدنظر ما در محاسبه و پرداخت حقوق و مستمری است، اگر کسی حداقل دستمزد را واریز کرده باشد حداقل مستمری را دریافت می‌کند.

او می‌گوید: درحال حاضر هیچ سهمیه ای برای بیمه کارگران ساختمانی نداریم، صحبت هایی در این خصوص شده است و امیدواریم سهمیه درنظر گرفته شود و ما بتوانیم این قشر زحمتکش را تحت‌پوشش قرار دهیم.

علی اکبر عیوضی (دبیر کانون بازنشستگان کارگری استان تهران) در ارتباط با وضعیت مستمری و مطالبات بازنشستگان کارگری به خبرنگار ایلنا گفت: مستمری دیماه بازنشستگان کارگری به همراه یک ماه دیگر از معوقات بازنشستگان سایر سطوح پرداخت شد. در حال حاضر، دو ماه دیگر از معوقات بازنشستگان سایر سطوح باقی مانده که در دو ماه آینده همراه مستمری‌ها به حساب‌شان واریز می‌شود.

مطابق بند د تبصره ۲۰ (نظام اداری و سرمایه انسانی دولت) ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲ ، سنوات خدمت مورد قبول برای بازنشستگی تمام مستخدمین مرد و زن دارای حداقل مدرک کارشناسی معتبر در مشاغل اختصاصی در تمام صندوق‌های بازنشستگی اعم از لشکری و کشوری که در سال ۱۴۰۲ بازنشسته می‌شوند، در صورت اعلام نیاز دستگاه و رضایت مستخدم بدون رعایت شرط سنی به مدت ۲ سال افزایش می یابد.

این بند اگرچه با قید «اعلام نیاز دستگاه» و «رضایت مستخدم» و در صورت موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی از سال آینده به اجرا در خواهد آمد و البته هنوز جزئیات بیشتری درباره آن اعلام نشده، می تواند گامی در راستای اصلاحات پارامتریک در قواعد بازنشستگی به شمار آید؛ اصلاحاتی که باتوجه به وضعیت صندوق‌های بازنشستگی، ضروری به نظر می‌رسد.

چراکه از صندوق های بازنشستگی به عنوان یکی از سه بحران کشور نام برده شده و پرداخت تعهدات دوران بازنشستگی سالانه بار مالی عظیمی را بر دولتها تحمیل می کند؛ به گونه‌ای که اخیرا سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری اعلام کرد که سهم دولت تنها در ایفای تعهدات صندوق بازنشستگی کشوری به بالغ بر ۲۰۴ هزار میلیارد تومان در سال و ضریب پشتیبانی به کمتر از یک رسیده است..

لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ تقدیم مجلس شد

حقوق بازنشستگان

از جمله عوامل زمینه ساز بروز بحران در صندوق‌های بازنشستگی می توان به عدم اصلاح قوانین مترتب بر بازنشستگی اشاره کرد که علی رغم افزایش سن امید به زندگی، همچنان تغییری نکرده و برای سالیان سال است که به سنت گذشته اجرا می شوند و به نظر می رسد یکی از راهکارهای مهم برون رفت از مشکلات فعلی صندوق‌های بازنشستگی حرکت دولت به سمت اصلاحات پارامتریک از جمله افزایش سن و سابقه بازنشستگی باشد که مورد تاکید اسناد بالادستی از جمله سیاستهای کلی تامین اجتماعی نیز قرار گرفته است.

اما در لایحه بودجه سال آینده، میزان افزایش حداقل حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری، پرداخت پاداش پایان خدمت و سقف خالص پرداختی بازنشستگان چه قدر خواهد بود؟.

ضمن آنکه به طور خلاصه می‌توان گفت افزایش حداقل حقوق برای بازنشستگان و وظیفه بگیران مشمول صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی به میزان ۲۰ درصد افزایش می یابد و حداقل حقوق نباید کمتر از شش میلیون و ۳۰۰ هزار تومان باشد. در ادامه به بندهای ذکر شده در این زمینه اشاره می‌شود:

در بند ۲ تبصره ۱۲ (حقوق و دستمزد) ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲ آمده است: حقوق بازنشستگان و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی به میزان متوسط ۲۰ درصد افزایش می‌یابد به نحوی که پس از اعمال این افزایش، حکم حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی مذکور، متناسب با سنوات خدمت قابل قبول از شش میلیون و ۳۰۰ هزار تومان کمتر نباشد.

بر اساس بند ۴ این تبصره نیز حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلان قانون مدیریت خدمات کشوری، حداقل حقوق سایر حقوق بگیران، حداقل حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران مشمول صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق های وابسته به دستگاه‌های اجرایی به میزان ۲۰ درصد افزایش می یابد.

احتمالا کلیات بودجه دوم بهمن در صحن مجلس بررسی می‌شود

حقوق بازنشستگان

در بند ۳ تبصره ۱۲ (حقوق و دستمزد) ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲ که به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اشاره دارد از افزایش حق عائله مندی و اولاد سخن به میان آمده و اینگونه قید شده است که «امتیاز کمک هزینه عائله‌مندی و حق اولاد، موضوع بند (۴) ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری شاغلین و بازنشستگان به ترتیب ۲۲۸۰ و ۱۰۵۰ و معادل ریالی امتیاز مذکور برای کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت تعیین می‌گردد».

همچنین در لایحه بودجه سال آتی ذکر شده است که سقف خالص پرداختی متوسط سالانه از محل حقوق و مزایای مستمر و غیرمستمر و سایر پرداختی‌ها از هر محل و تحت هرعنوان در سال ۱۴۰۲ به گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر در دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی از قبیل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش‌عالی و پژوهشی و قضات و بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوقهای بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی در کلیه مناطق کشور به میزان پانصد میلیون ریال (۵۰ میلیون تومان) است.

پرداخت مازاد بر این مبلغ تحت هر عنوان و از محل هر نوع اعتبار به کارکنان کشوری و لشکری اعم از کارمندان، اعضای هیئت علمی، قضات و بازنشستگان در وزارتخانه‌ها و شرکتهای دولتی و همچنین شرکت ها و مؤسساتی که مدیران آن به هر طریق توسط دولت و یا نهادهای عمومی منصوب می‌شوند، ممنوع است.

در این لایحه آمده است که به دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه و مستثنیات آن اجازه داده می‌شود برای پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان خود با هدف تسهیل در پرداخت، در صورت موافقت مستخدم یا مستخدمین مشمول بازنشستگی، با تایید وزیر امور اقتصادی و دارایی نسبت به واگذاری اموال مازاد منقول و غیرمنقول دستگاه پس از اخذ مجوز از عالی ترین مقام دستگاه و تعیین قیمت آن با ارزیابی سه نفر از کارشناسان رسمی دادگستری، به واجدان شرایط بازنشستگی به صورت منفرد یا مشترک اقدام کند.

دستورالعمل اجرایی این بند توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور ظرف سه ماه پس از تصویب قانون، ابلاغ خواهد شد.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی