کد مطلب: 25030

مسکن|قیمت مسکن|قیمت مسکن امروز

خبر شوکه کننده رئیسی برای مستاجران | قیمت مسکن نجومی شد

گزارش جدید تورم کالاها و خدمات حاکی از آن است که تورم ماهیانه مسکن در بهمن ۱۴۰۱ کاهشی شده است و قیمت مسکن در ۱۲ ماهه منتهی به بهمن ماه ۳۴.۸ درصد رشد کرده است.

خبر شوکه کننده رئیسی برای مستاجران | قیمت مسکن نجومی شد

قیمت مسکن گران شد. قیمت مسکن اهمیت بالایی دارد. قیمت مسکن بستگی به قیمت دلار دارد. قیمت مسکن چند شد؟ بررسی قیمت مسکن در تهران را ببینید.

قیمت مسکن

بهمن ماه ۱۴۰۱ تورم ماهیانه مسکن کل کشور در هر دو شاخص قیمت و اجاره بها به ۲.۳ درصد رسید که در مقایسه با ۲.۸ درصد دی ماه کاهش ۰.۵ درصدی را نشان می‌دهد.

جدیدترین آمار ارائه شده در خصوص تورم کالاها و خدمات نشان می‌دهد در بهمن ماه ۱۴۰۱ تورم ماهیانه مسکن در کل کشور به ۲.۳ درصد رسیده است. این رقم در دی ماه امسال ۲.۸ درصد بود که آمار از افت ۰.۵ درصدی سرعت رشد قیمت مسکن حکایت دارد.

تورم نقطه به نقطه مسکن هم که تغییر قیمت در مقایسه با ماه مشابه سال قبل را نشان می‌دهد از افزایش ۴۱.۷ درصد حکایت دارد. ماه گذشته این شاخص ۳۹.۵ درصد بود. بنابراین در این بخش با افزایش ۲.۲ درصدی تورم مسکن کل کشور مواجه بوده‌ایم.

همچنین رشد قیمت مسکن کل کشور در ۱۲ ماهه منتهی به بهمن ماه ۱۴۰۱ به ۳۴.۸ درصد رسیده که در مقایسه با ۳۳.۷ درصد ماه گذشته رشد ۱.۱ درصد را نشان می‌دهد.

در بخش اجاره بها نیز طبق اعلام مرکز آمار شاخص قیمت ماهیانه، نقطه به نقطه و سالیانه در بهمن ماه ۱۴۰۱ به ترتیب ۲.۳ درصد، ۴۱.۶ درصد و ۳۴.۷ درصد اعلام شد. این در حالی است که ارقام مذکور در دی ماه به ترتیب ۲.۸ درصد، ۳۹.۴ درصد و ۳۳.۵ درصد بود.

بررسی وضعیت بازار مسکن کل کشور در ۱۰ ماه گذشته حاکی از آن است که رشد ماهیانه قیمت مسکن در اردیبهشت ۲.۵ درصد، خرداد ۲.۳ درصد، تیرماه ۳.۸ درصد، مردادماه ۲.۸ درصد، شهریورماه ۳.۵ درصد، مهرماه ۶.۱ درصد، آبان ۳.۷ درصد، آذر ۲.۸، دی ۲.۸ و بهمن ۲.۳ درصد بوده است.ز

میزان افزایش ماهیانه نرخ اجاره در کل کشور نیز در اردیبهشت ۲.۵ درصد، خرداد ۲.۳ درصد، تیر ۳.۸ درصد، مرداد ۲.۹ درصد، شهریور ۳.۵ درصد، مهر ۶.۱ درصد، آبان ۳.۷ درصد، آذر ۲.۸، دی ۲.۸ و بهمن ۲.۳ درصد اعلام شد.

اما در همین گزارش هم می‌توان به خوبی تاثیر تورم به وجود آمده در حوزه مسکن را در بازار اجاره‌بها مشاهده کرد، به گونه‌ای که در منطقه ۱ تهران واحدهای ۱۰۰ متری اغلب با ودیعه‌های بالای ۱ میلیارد تومان آگهی شده‌اند. به عنوان نمونه یک واحد ۱۰۰ متری در محله نیاوران با ودیعه ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان و اجاره ماهانه ۱ میلیون تومان در سایت دیوار آگهی شده است. همین محدوده قیمتی را در منطقه ۳ تهران هم شاهدیم و یک واحد ۱۰۰ متری در پاسداران با ودیعه ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی و اجاره‌بهای ۱۰۰ هزار تومان آگهی شده است.

در منطقه ۲ تهران یک واحد ۱۰۰ متری در شهرک غرب با ودیعه ۲۰۰ میلیون تومان و اجاره‌بهای ۲۰ میلیون تومان آگهی شده است. رهن و اجاره یک واحد مسکونی ۱۰۰ متری در مناطق متوسط و مصرفی مانند منطقه ۴ و ۶ تهران اندکی پایین‌تر است و یک خانوار متقاضی اجاره مسکن در این مناطق می‌تواند با ودیعه ۵۰۰ میلیون تومان و اجاره ماهانه ۱۳ میلیون تومان یک واحد مسکونی با مساحت ۱۰۰ متر را در تهرانپارس اجاره کند و در یوسف‌آباد هم با ۴۰۰ میلیون تومان ودیعه و ۲۲ میلیون تومان اجاره ماهانه می‌توان یک واحد ۱۰۰ متری را اجاره کرد.

در مرکز شهر تهران، گزینه‌های زیادی برای رهن و اجاره در منطقه ۱۰ تهران وجود دارد به عنوان مثال در محله جیحون می‌توان خانه‌ای ۱۰۰ متری با ۴۵۰ میلیون تومان ودیعه و اجاره ماهانه ۴ میلیون تومان هم پیدا کرد. یکی از گزینه‌های مناسب برای رهن و اجاره در خیابان فرهنگ تهران است که منطقه ۱۱ تهران آگهی شده است. در این خیابان که از محله‌های امیریه و سنگلج عبور می‌کند یک خانه ۱۰۰ متری را می‌توان به قیمت ۱۵۰ میلیون تومان ودیعه و ماهانه ۴ میلیون تومان اجاره کرد. محله قیام از محلات قدیمی تهران است که در منطقه ۱۲ تهران واقع شده و در این محله می‌توان یک واحد ۱۰۰ متری را با ۶۰۰ میلیون تومان ودیعه و اجاره ماهانه ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نیز پیدا کرد.

بررسی فایل‌های اجاره خانه در جنوب تهران و منطقه ۱۶ تهران نشان می‌دهد یک صاحبخانه در محله نازی‌آباد می‌خواهد یک واحد ۱۰۰ متری را با ۱۰۰ میلیون پول پیش و ماهی ۶ میلیون تومان اجاره دهد. یکی از پیشنهادهای ارزان‌قیمت بین فایل‌های اجاره‌خانه در منطقه ۱۷ تهران مربوط به محله یافت‌آباد است که صاحبخانه یک واحد ۱۰۰ متری را با ودیعه ۳۱۰ میلیون تومان و ۱۰۰ هزار تومان در سایت دیوار آگهی کرده است. یکی دیگر از پیشنهادهای ارزان‌قیمت مربوط به خیابان شهید رجایی است که در منطقه ۱۸ تهران واقع شده است که در نزدیکی شهرک ولیعصر واقع شده.

در این محله می‌توان یک واحد ۱۰۰ متری را به میزان ۳۵۰ میلیون تومان رهن کامل هم برای اجاره پیدا کرد. با همین میزان پول می‌توان در محله نعمت‌آباد واقع در منطقه ۱۹ هم خانه‌ای دست و پا کرد. در منطقه ۲۰ تهران نشان می‌دهد در محله جوانمرد قصاب می‌توان با ۴۰۰ میلیون تومان خانه‌ای ۱۰۰ متری رهن کرد. در منطقه ۲۲ حوالی دریاچه خلیج فارس هم که یکی از پرطرفدارترین مناطق غرب تهران برای اجاره‌نشینی محسوب می‌شود می‌توان با ۳۰۰ میلیون تومان ودیعه و ۱۵ میلیون تومان اجاره ماهانه یک خانه ۱۰۰ متری اجاره کرد.

شاهد ترکیب ناهمگن مسکن در آمارها هستیم

دلیل رشد شدید متوسط قیمت مسکن در دی ماه امسال چیست؟ محمود اولاد به این سوال این‌گونه پاسخ می‌دهد: در صورتی که شرایط اقتصادی بهتر از امروز بود و درآمدهای مردم هم بالاتر بود رشد قیمت بالاتری هم رخ می‌داد، چراکه انباشت تقاضا در بخش مسکن کم نیست. اما با توجه به اینکه وضعیت درآمدی مردم هم این روزها چندان مساعد نیست، نوسانات قیمتی بیشتر دیده می‌شود. تبدیل نیاز به تقاضا هرازگاهی اتفاق می‌افتد و تا حدودی قیمت‌ها بالا می‌رود، اما باید توجه داشت که به دلیل اینکه مردم توان خرید مسکن ندارند باز هم از خرید ملک عقب‌نشینی می‌کنند.

او ادامه داد: نکته‌ای که در مورد آمارهای خرید و فروش‌های مسکن ارایه می‌شود نیز حایز اهمیت است و باید دید ترکیب ساختمان‌هایی که خرید و فروش می‌شوند به چه صورت است؟ چراکه این ترکیب ناهمگن است و از آپارتمان‌های ۳۰ سال ساخت تا آپارتمان‌های نوساز و کوچک متراژ تا بزرگ متراژ در آن دیده می‌شود که قیمت‌های مختلفی هم دارند. اما درست‌تر آن است که قیمت یک واحد استاندارد شده را مشخص و قیمت آن را بین مناطق مقایسه کنند.

این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: انتظار افزایش قیمت در حوزه مسکن انتظار بی‌جایی نیست، چراکه به جز افزایش هزینه تولید و ساخت و ساز با نیاز انباشته بالایی روبه‌رو هستیم و اگر هم با رشدهای آنچنانی در این بازار هنوز مواجه نشده‌ایم به این دلیل است که مردم توان خرید ملک را ندارند. هر سال هم پیش از عید با تحرکاتی در بخش خرید مسکن روبه‌رو می‌شویم و باید انتظار افزایش قیمت‌ها را هم تا حدودی داشت.

تاثیر رشد قیمت ارز بر سایر بازارها منطقی است

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به ایام پایانی سال و افزایش نقل و انتقالات ملک افزود: همواره با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال با رشد نقل و انتقالات در بازار ملک روبه‌رو هستیم، اما در سال جاری خریداران بالقوه ملک افرادی هستند که اغلب به قصد سرمایه‌گذاری وارد این بازار شده‌اند. از زمانی که نرخ بهره بانکی از سوی بانک مرکزی ۲۳ درصد اعلام شده، انتظارها برای افزایش نرخ عادی سود بانکی هم بالا رفته و بانک مرکزی هم این نرخ را برای سپرده‌های یکساله ۲۰.۵ درصد اعلام کرده است.

رشد نرخ بهره بانکی تاثیری بر سپرده‌گذاری‌ها نداشت

او با بیان اینکه افزایش نرخ بهره بانکی هم چندان برای بانک‌ها موثر نبوده، افزود: حتی این موضوع هم مردم را به سپرده‌گذاری در بانک‌ها ترغیب نکرده است، مگر طبقه متوسط و بازنشسته که چاره‌ای جز سپرده‌گذاری در بانک‌ها ندارند. اما سایرین هم منابع خود را برای سرمایه‌گذاری به بازارهای ملک، طلا و ارز برده‌اند و با توجه به اینکه بورس این روزها چندان قابل اعتماد نیست و با نوسانات زیادی روبه‌رو شده افراد هم کمتر وارد بازار سرمایه می‌شوند.

آیا روند افزایش قیمت مسکن در تهران ادامه خواهد داشت؟

آیا روند افزایش قیمت مسکن در تهران ادامه خواهد داشت؟ عباس اکبرپور در این باره عنوان کرد: تصور بنده این است که در اسفندماه امسال تعداد معاملات نسبت به آخرین ماه سال در سنوات قبل به مراتب کمتر خواهد بود، چراکه نه وام‌های بانکی قابل توجه است و نه مردم درآمدهای بالایی دارند. این در حالی است که در کشورهای دیگر نه تنها بانک‌ها بلکه موسسات اعتباری تا ۹۵ درصد از پول ملک مورد نظر را با نرخ‌های بهره نیم و یک درصد در اختیار خریداران ملک می‌گذارند، اما در ایران نه تنها وام‌ها اندک است، بلکه نرخ‌های بهره نیز حداقل ۲۰ برابر استانداردهای بین‌المللی است و تاثیر چندانی هم برای خریدار ندارد به عنوان مثال آپارتمانی که امروز ۸ میلیارد تومان است، ممکن است ۲۰۰ میلیون تومان وام بانکی داشته باشد که تنها مبلغ ناچیزی از قیمت کل است.

اکبرپور افزود: متاسفانه روال افزایش قیمت ملک در سال آینده نیز همچنان ادامه خواهد داشت و تورم هم همچنان صعودی است. دولت هم راهکاری برای مهار تورم ندارد و از امکانات لازم برای مهار تورم هم برخوردار نیست و قاعدتا قیمت مسکن باز هم رشد خواهد کرد.

اما موردی که کمتر به آن پرداخته می‌شود عامل نقدشوندگی است؛ عاملی که در فروش دوباره ملک کارایی دارد. بنابراین خریداران برای خرید یک واحد مسکونی باید در کنار دیگر موارد میزان معاملات آن منطقه را نیز مد نظر قرار دهند.

ئ

براساس گزارش مرکز آمار ایران اگر دو دو تا چهارتای ساده داشته باشیم، با متری ۵۰ میلیون تومان فقط ۲۰ مترمربع یک خانه را می‌توان خرید. آن‌طور که در گزارش مرکز آمار ایران مشاهده می‌شود، منطقه ۱۸ ارزان‌ترین منطقه تهران است که به طور میانگین هر متر خانه ۲۵ میلیون و ۶۹۳ هزار تومان قیمت دارد و گران‌ترین منطقه نیز با میانگین قیمت ۱۰۷ میلیون و ۱۱۴ هزار تومان، منطقه یک شناخته شده است.

با توجه به این آمارها، با متری ۲۵ میلیون تومان در منطقه ۱۸ تهران می شود ۳۸ متر و با ۱۰۷ میلیون تومان در منطقه یک فقط ۹ متر خانه خرید.

اما نکته این‌جاست که قیمت‌هایی که در فایل‌های فروش ملک در بازار دیده می‌شود، بسیار متفاوت با اعداد مرکز آمار ایران است. در رصد قیمت‌ها در بازار، آپارتمان‌هایی دیده می‌شود که هر متر بیش از ۲۵۰ میلیون تومان قیمت دارد. در یکی از آگهی‌ها، یک خانه ۲۰۰ متری در نیاوران به قیمت ۴۰ میلیارد تومان برای فروش گذاشته شده است. این در حالی است که در پروژه‌های نیمه‌ساز این منطقه، آپارتمانی هم دیده می‌شود که هر مترمربع ۲۵۰ میلیون تومان قیمت دارد.

بنا به این گزارش، یک آپارتمان ۱۸۸ متری در منطقه نیاوران، متری ۱۸۵ میلیون تومان قیمت دارد که در نهایت باید در حدود ۳۵ میلیارد تومان هزینه کرد. در این میان، یک خانه که در حدود ۳۷۰ متر متراژ دارد و سال ساخت آن ۱۴۰۰ است، متری ۳۱۰ میلیون تومان قیمت دارد که در نهایت ۱۱۵ میلیارد تومان برای فروش گذاشته شده است.

اما در منطقه ۱۸ تهران، در یافت‌آباد، یک آپارتمان ۶۷ متری هر مترمربع ۲۲ میلیون و ۲۳۸ هزار تومان قیمت دارد که در نهایت یک میلیارد و ۴۹۰ میلیون تومان قیمت خورده است. همچنین یک آپارتمان ۸۵ متری در یافت‌آباد، میدان الغدیر متری ۳۳ میلیون و ۵۲۹ هزار تومان قیمت دارد که ۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان برای فروش گذاشته شده است. یک آپارتمان ۹۵ متری در مهرآباد جنوبی هم متری ۴۱ میلیون تومان قیمت دارد که ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان در نهایت قیمت خورده است.

بنا به این گزارش، از گزاره‌ها و عوامل موثر در افزایش قیمت مسکن، قیمت دلار شناخته شده است؛ به طوری که وقتی که قیمت ارز افزایش پیدا می‌کند، به تبع آن قیمت مصالح ساختمانی و دستمزد افزایش و هزینه ساخت افزایش پیدا می‌کند.

در این شرایط، در وضعیت کنونی قیمت مصالح ساختمانی به طور روزانه در حال افزایش است و دستمزد در بخش ساختمانی نیز با افزایش همراه شده است. این عوامل باعث شده است که هزینه ساخت افزایش پیدا کند. در همین رابطه فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه سازان در پاسخ به این پرسش که قیمت مسکن در آینده به چه سمت و سویی خواهد رفت؟ می گوید: آنچه که مشخص است، این‌که با افزایش نهاده‌های تولید در ماه‌های آینده مواجه خواهیم بود. نمی‌شود که دلار در کشور به ۴۰ هزار تومان برسد و انتظار داشته باشیم که تولیدکنندگان نهاده‌های ساختمانی کماکان با دللار ۲۶ هزار تومانی یا دلار ۳۰ هزار تومانی محصولات خود را عرضه کنند.

وی می افزاید: به اعتقاد من نهاده‌های ساخت مسکن در آینده دچار افزایش قیمت خواهند شد و به تبع آن، هزینه‌های ساخت پیدا می‌کند.

پورحاجت عنوان می کند: به اعتقاد من، تکانه‌های دو ماه گذشته هنوز اثر خود را در حوزه مسکن نشان نداده و در ماه‌های آینده نشان خواهد داد.

کاهش تورم ماهانه

منظور از تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت ماه جاری، نسبت به ماه قبل می‌باشد. در آذر ماه ۱۴۰۱ تورم ماهانه قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران ۴.۱ درصد بوده است. تورم ماهانه آذر ماه در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۵.۰ درصد)، ۰.۹ واحد درصد کاهش داشته است.

قیمت مسکن

افزایش تورم نقطه به نقطه

منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. در آذر ماه ۱۴۰۱ تورم نقطه به نقطه قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به عدد ۵۲.۱ درصد رسیده است. تورم نقطه به نقطه این ماه در مقایسه با ماه قبل (۵۰.۰ درصد) ۲.۱ واحد درصد افزایش داشته است.

افزایش تورم سالانه

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به شاخص دوره مشابه سال قبل می‌باشد. نرخ تورم سالانه آذر ماه ۱۴۰۱ آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به عدد ۳۷.۱ درصد رسیده است که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (۳۵.۰ درصد)، ۲.۱ واحد درصد افزایش داشته است.

متوسط قیمت آپارتمان‌های مسکونی مناطق ۲۲ گانه شهر تهران

در آذر ماه ۱۴۰۱ متوسط وزنی و حسابی قیمت آپارتمان‌های مسکونی فروش رفته در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران به ترتیب به ۵۰۴۴۷۶ و ۴۸۴۵۴۳هزار ریال رسیده است. در این ماه منطقه یک با متوسط وزنی قیمت ۱۰۷۱۱۴۴ هزار ریال بیشترین و منطقه ۱۸ با متوسط وزنی قیمت ۲۵۶۳۹۲ هزار ریال کمترین قیمت را در بین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران به خود اختصاص داده اند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: انتظار می‌رود سقف وام نهضت ملی مسکن از ۳۵۰ به ۵۰۰ میلیون تومان و دوره بازپرداخت نیز افزایش یابد تا قدرت مالی ساخت و ساز بالاتر برود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،  مهرداد بذرپاش در جلسه کمیته تخصصی ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با موضوع پیشنهادات وزارت راه و شهرسازی در خصوص ساخت سالانه یک میلیون مسکن، اظهار کرد:‌ مسکن و شهرسازی و حمل‌ونقل دو حوزه اصلی برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی است. این دو موضوع اگرچه اشتراکاتی دارند اما تلاش‌های متفاوتی می‌طلبند و تا کنون برای آن‌ها دو شورای حمل ونقل و مسکن تشکیل و به صورت هفتگی جلسه تشکیل می شود.

وی ادامه داد: کارهای ستادی و پشتیبانی در خصوص اجرای وعده ۴ ساله دولت، انجام شده است و مطالبه اصلی دولت این است که اجرای قانون جهش تولید مسکن به سرمنزل مقصود برسد.

وی تصریح کرد: با توجه به مشکلات پیش‌رو به‌ویژه در بخش تأمین مالی و تورم، کار این بخش سخت‌تر شده است.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص تأمین زمین و اراضی موردنیاز برای این هدف‌گذاری افزود: بخشی از زمین ها در مالکیت وزارتخانه و شهرهای جدید است اما مطابق قانون جهش تولید مسکن سند بخش دیگر بایستی به وزارت راه و شهرسازی منتقل شود.

بذرپاش با تأکید بر این‌که کار حوزه مسکن در چند بخش انجام می‌شود، گفت: بیش از ۲۰۰ هزار مسکن مهر نیمه تمام باقی مانده که درصد پیشرفت‌های مختلف دارد و تعدادی از آن ها تا پایان سال از طریق منابع صندوق ملی مسکن تکمیل می‌شود.

وی با اشاره به سفر رئیس جمهور به شهر جدید پرند خاطرنشان کرد: یکی از بحران‌های موجود، مسکن‌هایی است که مردم وجه آن را پرداخت کرده اما هنوز تحویل نگرفته اند؛ این درحالی است که منابع آن صرف زیرساخت‌ها شده، بنابراین تأمین منابع را به‌صورت واریز ۱۰ همت به صندوق ملی مسکن می‌طلبد تا بخشی از آن برای مسکن مهر و بخش دیگر برای ما به تفاوت و جبران کسری سود بانک‌ها صرف شود که در این راستا تکمیل مسکن‌های بالای ۶۰ درصد پیشرفت ساخت، در دستور کار است.

وی با بیان این‌که اصلی‌ترین تمرکز وزارت راه و شهرسازی روی بافت‌های فرسوده و ناپایدار است، گفت: این اقدام علاوه بر تولید مسکن، کشور را از مخاطرات بافت فرسوده نجات می‌دهد و تولید و ایمن سازی آن حائز اهمیت است. در بخش نوسازی بافت فرسوده طرح‌های انگیزشی و بسته های تشویقی طراحی شده که با استقبال مردم مواجه شده است و نتیجه قابل قبول داشته است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به خودمالکی‌ها و ساخت و ساز از سوی مردم اعلام کرد: فرآیند ساخت و ساز شخصی در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده است، اما با راهبرد طرح‌های تشویقی گوناگون که از سوی معاونت شهرسازی درحال اقدام است، روند ساخت مسکن سرعت می‌گیرد.

بذرپاش با اشاره به بخش واگذاری زمین و ساخت واحد مسکونی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن،  تصریح کرد: در شهرهای با جمعیت کم‌تر از ۲۵ هزار نفر جمعیت، زمین ۲۵۰ متری و در روستاها زمین ۵۰۰ متری داده می‌شود که این متراژ بسته به شرایط قابل تغییر است. از سوی دیگر با ارائه تسهیلات بانکی، ساخت و ساز تقویت و افزایش خواهد یافت و انتظار می‌رود سقف وام از ۳۵۰ میلیون تومان تا ۵۰۰ میلیون اضافه و زمان بازپرداخت نیز اضافه شود تا قدرت مالی بالاتری به اشخاص برای ساخت و ساز داده شود.

بذرپاش در ادامه به توافق با دستگاه‌هایی که در خصوص ساخت مسکن ایفای نقش می‌کنند، اشاره کرد و گفت: کارهای نهادی با دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های بزرگ در راستای تأمین مسکن کارکنان زیرمجموعه خود انجام شده است تا علاوه بر تحقق هدف دولت در حوزه مسکن، این سازمان‌ها به‌عنوان محرک‌های اصلی ساخت مسکن وارد عمل شوند.

.(۱۴۰۱/۰۹/۰۹)جدیدترین دور ثبت نام نهضت ملی مسکن در ۱۶ استان کشور آغاز شده است، درحالی که از قبل در سامانه جامع طرح حمایتی مسکن اطلاع رسانی نشده است.

بررسی‌های صورت گرفته در سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن حاکی از بازگشایی این سایت برای دوره جدید ثبت نام نهضت ملی مسکن است.

گفتنی است این نهمین دور از ثبت نام نهضت ملی مسکن در کشور است و آخرین دور از این ثبت نام در ۸ شهریور ماه بوده  است و هم اکنون این دوره در شهر‌های از جمله مازندران، گلستان، آذربایجان شرقی، ‌چهارمحال بختیاری و خراسان شمالی را شامل می‌شود.

این دوره از ثبت نام نهضت ملی مسکن بدون هیچ اطلاع رسانی از قبل بازگشایی شده و پیش از این اعلام شده بود که در صورت باز شدن دور جدید ثبت نام نهضت ملی مسکن امکان باز بودن دائمی آن وجود دارد.ظ

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی